Verschrikkelijk krolse kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:25

- Er niet over zeuren en wachten totdat de krolse periode afgelopen is
- De kat steriliseren (fokken met een kat van 6(!) jaar is sowieso te oud)

Denk je dat die kat het fijn vind? Heel de dag zoeken naar een vent die niet kan vinden?
Misschien kan je je sowieso wat inlezen in de krolse periode van de kat en het fokken van nestjes.
Wat voor ras is je kat?

Edit: Je kan toch ook aan stoel onder je deurklink zetten? Kan ze van buitenaf de klinkt niet meer naar beneden krijgen.
Word je in ieder geval niet meer ondergepiest :')

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 10:34

Sanne9489 schreef:
- Er niet over zeuren en wachten totdat de krolse periode afgelopen is
- De kat steriliseren (fokken met een kat van 6(!) jaar is sowieso te oud)

Denk je dat die kat het fijn vind? Heel de dag zoeken naar een vent die niet kan vinden?
Misschien kan je je sowieso wat inlezen in de krolse periode van de kat en het fokken van nestjes.
Wat voor ras is je kat?

Edit: Je kan toch ook aan stoel onder je deurklink zetten? Kan ze van buitenaf de klinkt niet meer naar beneden krijgen.
Word je in ieder geval niet meer ondergepiest :')

Nogmaals, mijn vraag is alleen wat er te doen valt tegen het krijsen en springen. Ik vraag geen commentaar over dat ik er nog mee wil fokken.
Het is een gewone huis tuin en keukenkat, dus 6 jaar is zeker niet oud.
Ik snap dt het voor haar ook niet fijn is.

Dit topic is geopend omdat er wellicht een handig trucje is om dat geschreeuw tegen te gaan. Zonder meteen een dierenarts in het zicht te laten komen. Niet om commentaar te krijgen over hoe ik met mn kat omga of over dat ik ermee wil fokken.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:01

nee er is geen trucje om geschreeuw tegen te gaan..

Htk of raskat 6 jaar is te oud voor een nestje. Vind het op zich kwalijk als er met HTK wordt gefokt maar nog kwalijker vind ik dat alle gevaren maar niet worden gezien voor de lol van t baasje -O-

Laptopmuis

Re: Verschrikkelijk krolse kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:09

Als je nog met de kat wil gaan fokken zou ik nu alvast gaan sparen voor de keizersnede die haar te wachten staat.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:36

Lynn_x schreef:
Nogmaals, mijn vraag is alleen wat er te doen valt tegen het krijsen en springen. Ik vraag geen commentaar over dat ik er nog mee wil fokken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:40

De prikpil geven?
Dan kun je daarmee stoppen, een tijdje voordat ze naar de kater gaat. :')

Tegen krolsheid kun je verder niks doen, dat zijn al die hormonen die opspelen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:48

Lynn_x schreef:
Lynn_x schreef:

Je vraagt het niet maar krijgt het toch.. Wat een service !
Dan moet je dit niet op bokt/internet plaatsen. Op een forum reageert men namelijk op wat je schrijft.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:55

Als er gereageerd zou worden op wat ik schrijf, dan wordt er dus niet meer gereageerd over het fokken. ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:10

fokken ?
vermeerderen zul je bedoelen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:14

Op dit forum zitten dierenliefhebbers die het beste voor hebben met dieren.
Ik kan je vertellen,... ik kan hier eindeloos argumenten gaan geven waar je niet met onraszuivere dieren moet fokken... maar dat doe ik niet.
Ik las gewoon dat je kat 6 jaar oud is en haar eerste nest moet krijgen. Als mensen met verstand dat lezen gaan er alarmbelletjes rinkelen en reageer je er vanzelf op omdat dit fout gaat.

Ik begin hier niet over dat er al teveel katten zijn bla bla bla.. dit is waar.. maar het is ieder zijn eigen keuze of hij de wereld wil overbevolken of niet voor zijn of haar eigen plezier.

Het gaat erom dat het dier te oud is om een natuurlijke bevalling mee te maken. Je kat zal dus of een keizersnede moeten krijgen of de jongen gaan dood doordat ze niet door de bekken komen.

Daarnaast klopt er nu al iets niet omdat katten in deze tijd niet krols horen te zijn.
Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 18-12-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:14

Lynn_x schreef:
Als er gereageerd zou worden op wat ik schrijf, dan wordt er dus niet meer gereageerd over het fokken. ;)

Dat deed ik wel, maar daar reageer jij ook weer niet op. :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:21

Hier werden mijn open poezen het hele jaar door krols hoor, binnenkatten hè :-)

Ts, misschien niet leuk om te horen, maar als je deze poes laat dekken is de kans op heftige complicaties behoorlijk groot. Met een beetje pech verlies je ook de moeder bij de bevalling. Daarbij is het voor de baarmoeder zeker niet gunstig om keer op keer krols te worden zonder bevruchting. Denk aan een baarmoederontsteking, welke ook dodelijke gevolgen kan hebben.
Mijn inziens creeer je voor zowel jezelf als de poes de meeste lichamelijke en emtionele rust als je haar laat steriliseren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:31

Beste TS, een krolse kat is inderdaad een erg lastig en luidruchtig probleem. We hebben er ervaring mee, en onze oplossing was: steriliseren. Helpt geweldig! :)

By the way: ik wist niet dat katten met 6 jaar te oud zijn om mee te fokken. Omdat ik nooit plannen in die richting heb gehad en me er nooit over heb geinformeerd. Maar moest ik met mijn dieren willen fokken zou ik me informeren. En als ik dan, zoals jij in dit topic, van mensen die er verstand van hebben zou horen dat er grote kans op gevaarlijke complicaties door zou onstaan, dan zou ik persoonlijk het hele feest niet laten doorgaan.
Het is geen schande als je iets niet weet, wel als je je niet informeert en nog meer om iets te doen tegen beter weten in.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:43

6 Jaar is te oud voor een eerste nest, heeft met lichamelijke ontwikkeling te maken.
Een kat die al meerdere nesten gehad heeft en nog in goede gezondheid is kan met 6 jaar best nog een nest krijgen. Maar daarvoor moet de kat al nesten gehad hebben, dus niet haar eerste.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:24

er is niks te doen tegen het krijsen gillen en plassen, dit hoort bij de krolsheid. ze roepen een partner. zoals zovelen al melden is de enige oplossing als je niet wilt sterriliseren de pil. dan wordt ze niet krols. dit isechter zeer schadelijk voor je kat. Ik hoop ook dat je je in gaat lezen over de gevolgen van een kat dekken op oudere leeftijd. ik heb ze bij ons op de praktijk gehad die met 5 een nestje moesten krijgen. gevolg keizersnee, kittens dood en moeder netaan kunnen redden. of idd moeder die het niet red. ik weet dat je geen commentaar wilt. zo is dit ook niet bedoeld maar ik weet vanuit mijn werk dat het zo vaak fout gaat. dan ben je je poes kwijt dat zou zo zonde zijn.
sterkte met je poes.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 08:45

Ik heb gisteren een bezoek gebracht aan de dierenarts, kat is kerngezond, niks mis in de hormoonhuishouding. Ook meteen gevraagd of ik volgend jaar nog een nestje met dr zou kunnen krijgen en dit was volgens de DA geen enkel probleem. Ze zal alleen wat minder kittens krijgen dan gemiddeld.
Op de vraag of ze het lichamelijk aan kan kreeg ik een simpel antwoord; ze is topfit, waarom niet?

Aan alle mensen wie een reactie hebben gegeven op mijn vraag, dankjulliewel! :)

Voor de rest, jammer dat bokt altijd iemand direct als onwetend beschouwd en moeten doen alsof ze de wereld verbeteren met hun "kennis" ;)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:01

Nou nou nou.. dat valt ook wel weer mee TS...

Als je perse een nestje wilt; oordoppen en iets voor de deur zetten dat ze hem niet open kan duwen.. Ik zou persoonlijk niet aan de pil beginnen.. Schijnt ook een vergrote kans te geven op baarmoeder ontsteking.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:17

Vervelend dat je poes zo heftig krols is en je er zo'n last van hebt. Mss kun je watjes in je oren doen voor het geluid? Doe ik ook tegen het snurken van mn vriend :') En zorgen dat ze de slaapkamer niet meer op kan dmv n stoel ofzo...

Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik t n beetje dubbel vind als mensen n nestje willen dat eigelijk niks toevoegd.
Ja het is leuk, tuurlijk. Maar als je eens wist hoeveel katten/kittens er in de opvang terecht komen, daar schrik je echt van. Ik tenminste wel. En dan vind ik het gewoon niet eerlijk om je ogen daarvoor te sluiten en toch maar n nestje te willen omdat het zo leuk is.
En als je dan toch het plezier van een nestje wil... meld je dan gewoon aan als gastgezin bij n opvang bij jou in de buurt. Ze staan er om te springen! Ik ben sinds dit jaar gastgezin voor stichting Katimo en het is zo leuk om te doen!
Mn eerste nestje was 5 weken toen ze hier aankwamen, allemaal zwartjes, en ze hebben allemaal n plekje gevonden. 2e nestje heb ik geboren zien worden. Verdriet van gehad omdat er 3 zijn gestorven, maar ook zo mooi om ze op zien te groeien en uiteindelijk naar een nieuw, permanent thuis zien gaan.

Denk er eens over na en als je vragen hebt mag me altijd pb-en;)

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:26

Ik kan alleen maar zeggen: waarom?

Vorig jaar heb ik de ellende gehad van 2 'oeps'-nestjes van een ander. Ondervoed en alle kittens niesziekte. Gewoon HTK katten, maar ja niet getest en niesziekte is zo besmettelijk als de pest. Mijn eigen katten zijn ook ziek geweest en ik ben weken in de weer geweest om alles beter te krijgen.

3 van de 7 kittens zijn hier gebleven omdat niemand ze wilde. Ik had mazzel dat ik iemand van te voren al had voor de 4 anderen, want anders was het hele nest hier nog.

Als je zo graag kittens wil, ga dan es kijken bij die ongewilde nestjes die in een opvang zitten. Misschien kan je poes functioneren als adoptiemoeder. En eerlijk, de enige manier om van die herrie af te zijn is sterilisatie. Dat ze krols zijn hoeft geen probleem te zijn, ik heb vorig jaar ook een poes met beginnende krolsheid laten helpen.

Bezint voor men begint

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:33

Ik vraag me ook af waarom je per se een nestje wil? Er zijn toch genoeg kittens in het asiel als je er nog een jonge kitten bij wil. Bij ons op stal was er ook een kat die een keizersnede moest en die kijkt niet naar haar kittens om. Dus die moeten allemaal met de fles gevoed worden. Daar schiet je toch ook niet zoveel mee op.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:20

Ben erg benieuwd welke dierenarts zegt dat dit geen enkel probleem is voor een eerste nest ?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:23

Babsiej schreef:
Ben erg benieuwd welke dierenarts zegt dat dit geen enkel probleem is voor een eerste nest ?

Ik ook :j Maar ik vermoed dat TS niet specifiek heeft aangegeven bij haar dierenarts dat de poes nog nooit eerder een nest heeft gehad en dat ze volgend jaar 7 is en voor het eerst moet gaan baren.

TS, je bent ook niet op de hoogte van het advies om een (toekomstige) fokmerrie voor 10 jaar een veulen te laten krijgen om dezelfde redenen?

En de wereld verbeteren met kennis? Nee hoor, ik hoop alleen oprecht dat de poes en kittens goed door de bevalling komen (en ook voor jou, weet jij wat een keizersnede kost in het weekend?).

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:23

mag ik vragen waarom fokken? er zitten al zoveel katten in het asiel die geen baasje meer kunnen vinden! :(

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:06

TS, fijn dat je met haar naar de dierenarts bent gegaan om advies te vragen.
Deze is de deskundige en heeft de kat gezien.
Het lijkt mij dat deze daardoor beter een oordeel/advies kan geven dan dat wij dat vanaf het internet kunnen doen. ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:20

Een dierenarts heeft tijdens zijn studie ook enorm veel voorplantingsleer behandeld van katten :j En hebben doorgaans ook veel praktijkervaring met moeilijke bevallingen, oudere katten die voor het eerst zwanger zijn etc. Wanneer ben je een deskundige? Als je 6 jaar studeert waarvan 1 module over deze onderwerpen gaat of als je jaren fokt en tig nestjes hebt gehad en je kennis blijft verbreden buitenom je eigen gebeuren?