Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Daphne__ schreef:en iets waardoor veel borders niet tegen iets in bepaalde vlooienmiddelen zit als ik het goed heb. [/b]
Jis_ schreef:Daphne__ schreef:en iets waardoor veel borders niet tegen iets in bepaalde vlooienmiddelen zit als ik het goed heb. [/b]
MDR1 defect...geldt voor alle Collie achtige en aanverwante rassen, gaat om meerdere stoffen die in verschillende medicijnen zitten, lijst van die stoffen zijn te vinden op internet.
-/- is leider.
+/- is drager.
+/+ is vrij.
Yamcha schreef:Herderachtigen hebben er ook last van.
Ik weet niet of mijn honden dit gen hebben, en ze gaan er niet dood aan, je moet alleen goed opletten dat ze geen paardenmest eten, en zorgvuldig zijn met de medicijnen die voorgeschreven worden, dus goed overleg met de DA.
Dat je niet altijd op ze kunt letten is waar, maar je kan er echt wel heel snel bij zijn...... een paar keer nee en goed boos worden en ze doen het niet meer (althans de mijne niet)
zelf weten hoor. Kuggur schreef:Jis_ schreef:MDR1 defect...geldt voor alle Collie achtige en aanverwante rassen, gaat om meerdere stoffen die in verschillende medicijnen zitten, lijst van die stoffen zijn te vinden op internet.
-/- is leider.
+/- is drager.
+/+ is vrij.
Waar, maar het is echter een beetje de vraag in hoeverre je dit als een probleem wilt zien.
Zou ik een gezonde hond met een uitstekend werkvermogen (een echte hoogvlieger, nationale trial win potentie), van fok uitsluiten vanwege deze genetische eigenschap...? Ik denk het eigenlijk niet.
keona schreef:je moet gewoon zorgen dat nooit lijders kunnen ontstaan.en dan kan een eventueele pup koper kijken of zij wel een drager zou willen.ik zelf zou nooit een drager willen hebben,omdat deze ook in ligt vorm kunnen reageren op stoffen/medicatie(niet alle dragers),wij hebben zelf een aussie en die vind paardenpoep enorm lekker,en je kunt niet altijd op ze letten.nee voor mij alleen vrije honden.maar om ze per difinitie uit te sluiten nee
dierenfan schreef:keona schreef:je moet gewoon zorgen dat nooit lijders kunnen ontstaan.en dan kan een eventueele pup koper kijken of zij wel een drager zou willen.ik zelf zou nooit een drager willen hebben,omdat deze ook in ligt vorm kunnen reageren op stoffen/medicatie(niet alle dragers),wij hebben zelf een aussie en die vind paardenpoep enorm lekker,en je kunt niet altijd op ze letten.nee voor mij alleen vrije honden.maar om ze per difinitie uit te sluiten nee
pas las ik ergens op internet dat bij MDR1 het verhaal van lijder x lijder is lijder en drager x lijder is zoveel procent drager en lijder e.d. helemaal niet op blijkt te gaan in alle gevallen en dat je dus alels gewoon moet testen. Volgens mij was namelijk uit een drager x vrij (beide ouderdieren waren nog eens getest) een lijder geboren...........
Aan de andere kant ga je niet fokken met een bewezen epilepsielijder, of zijn ouders of nestgenootjes bijvoorbeeld.
] Citaat:Fokken met epilepsie vind ik wel een ernstige nogo.