Erfelijke afwijkingen bij rashonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:51

1. Wat voor een rashond(en) heeft u?
We hadden een Cavalier King Charles Spaniel en nu een Dogo Canario.

2. Weet u welke erfelijke afwijkingen er bij uw ras kunnen voorkomen?
- Zo ja, heeft u er bij aanschaf opgelet dat deze afwijking(en) niet, of in meer of mindere mate van toepassing was bij uw puppy/hond?
De Cavalier was een aankoop door mijn ouders. Stom dat we er nooit goed goed naar hebben gekeken.
De Dogo Canario hebben we als 2 jaar oude hond gekregen.

3. Heeft uw hond (ooit) een ziekte/afwijking (gehad), m.b.t het gebit, de ogen, neurologie, orthopedie of interne geneeskunde?
Mijn Cavalier: slecht gebit (vaker voorkomend bij kleine hondjes). Slechte luchtwegen, slecht hart (als pup nog niet!), geknikte traanbuizen daardoor droge neus en zeer vochtige ogen, Oor ontstekingen, darm problemen, huid allergieen.
Hernia. En nog wat spoed dingetjes.

Dogo Canario: nog geen afwijkingen gelukkig. Ze is nu 4,5

4. Hoe staat u tegenover het fokken met rashonden met erfelijke afwijkingen?
Ik vind dat sommige rassen verboden moeten worden om mee te fokken. Onderandere de Cavaliers.

5. Heeft u uw hond als gezelschapshond, waakhond, fokreu/fokteef, anders namelijk...
Cavalier, was een gezelschaps hondje.
Dogo Canario, is en voor de gezelsschap maar ook als waakhond en een hond om mee te werken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:28

1.stafforshire bullterrier
2. L2HGA , hc,patella luxatie,elleboogdysplasie,heupdysplasie,ocd,demodex
de eerste 2 boven genoemde aandoeningen,kun je uitsluiten bij pups doordat ouderdieren getest zijn en hier vrij van waren,dan zijn de pups ook automatische vrij.dus deze 2 kun je met fokken gemakkelijk uitsluiten door een bloedtest.de andere heup/elleboog kun je nooit 100% uitsluiten,want ouders die vrij zijn kunnen altijd nog een pup geven met deze afwijking,want niet alleen erfelijkheid speelt hier een rol.demodex is ook iets erfelijks maar zelf vind ik dit een niet zo ernstig iets omdat je de hond makkelijk kunt behandelen,en als je het niet verwaarloosd houd hij hier niks aan over.veel over de erfelijke aandoeningen kun je lezen op http://sbtcn.nl/gezondheid/inventarisatie/
3. ik heb deze hond overgenomen van mensen en toen had hij demodex,ik heb hem hier voor behandeld en hij heeft nooit meer ergens last van gehad,verder heeft hij wel eens een ontsteking in de rug gehad dit kreeg hij altijd als ik behendigheid met hem deed,nu doe ik dat niet meer en niks aan de hand.verder zit hij goe in elkaar en is hij eigenlijk altijd kerngezond
4. ik zou zelf nooit fokken met honden met afwijkingen,en ook een fokker zou dit niet moeten willen.ook het mee gaan wat een keurmneester mooi vind,vind ik triest van fokkers de honden worden er niet beter op.en je wilt toch een gezonde hond fokken die lang mee gaat/
5. mijn hond is er als mijn maatje,heb gehoorzaamheid gedaan/behendigheid,nu wil ik graag gaan speuren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:33

1. australian shepherd
2.ja,ik heb mij goed ingelezen bij de rasclub zie onder kopje gezondheid http://www.ascn.nl/
ja ik heb de ouders na gepluizd en alles wat daar achter zat
3. deze hond hebben we vanaf pup en ze is nu 3jr en nergens problemen mee
4. ik vind het ernstig dat mensen durven fokken met honden waar ze van weten dat ze niet goede zijn,want heel veel ziektes kun je uitsluiten nu met een bloedtestje dat je opstuurd.
5. gezelschap en komend jaar word er een nest mee gefokt

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:44

Rottweiler.
- Zo ja, heeft u er bij aanschaf opgelet dat deze afwijking(en) niet, of in meer of mindere mate van toepassing was bij uw puppy/hond?

Ik weet welke afwijkingen er kunnen voorkomen (o.a. HD en ED en verschillende vormen kanker die bij de grotere hondenrassen regelmatig voorkomen), maar heb er niet specifiek op gelet (hond heeft geen stamboom). De moeder- en vaderhond waren bekend en gezond. Een volgende keer zou ik hier meer op letten (was eerste eigen hond). Misschien heb ik geluk gehad, maar ze leeft al 10 jaar en is nog behoorlijk fit.
3. Heeft uw hond (ooit) een ziekte/afwijking (gehad), m.b.t het gebit, de ogen, neurologie, orthopedie of interne geneeskunde?
Nee. Ze begint wat stram te worden, maar dat is niet zo gek voor een ouwe sok van 10 jaar.
Logischerwijs ben ik hier tegen. Dit moet dan ook zeker uitgebannen worden.
5. Heeft u uw hond als gezelschapshond, waakhond, fokreu/fokteef, anders namelijk...
Erfbewaking.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:50

Mechelse Herder
Ik weet welke erfelijke afwijkingen er voorkomen, met name HD, dit is bij een jongen hond <1jr nog niet goed te onderzoeken.
Nee, hond is ook nog jong 1,5 jaar oud
Rashonden ben ik niet zo voor, hond is ook van mijn vader,
ben er niet zo voor ivm te veel doorfokken. Het is best mogelijk dat ik ooit zelf een rashond koop,
maar dan ga ik wel zeer goed op ondezoek uit, en koop ik alleen een hond waarvan ik zeker ben
dat er alles aan is gedaan om er geen ziekten ect in te fokken.
Ik zal geen doorgefokt ras willen kopen, die (bijna) allemaal ernstige afwijkingen hebben
zoals een te korte neus, te klein schedel ect.

Waakhond en gezelschapshond

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:25

Daphne__ schreef:
en iets waardoor veel borders niet tegen iets in bepaalde vlooienmiddelen zit als ik het goed heb. [/b]

MDR1 defect...geldt voor alle Collie achtige en aanverwante rassen, gaat om meerdere stoffen die in verschillende medicijnen zitten, lijst van die stoffen zijn te vinden op internet.

-/- is leider.
+/- is drager.
+/+ is vrij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:16

Jis_ schreef:
Daphne__ schreef:
en iets waardoor veel borders niet tegen iets in bepaalde vlooienmiddelen zit als ik het goed heb. [/b]

MDR1 defect...geldt voor alle Collie achtige en aanverwante rassen, gaat om meerdere stoffen die in verschillende medicijnen zitten, lijst van die stoffen zijn te vinden op internet.

-/- is leider.
+/- is drager.
+/+ is vrij.

Waar, maar het is echter een beetje de vraag in hoeverre je dit als een probleem wilt zien.
Zou ik een gezonde hond met een uitstekend werkvermogen (een echte hoogvlieger, nationale trial win potentie), van fok uitsluiten vanwege deze genetische eigenschap...? Ik denk het eigenlijk niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:23

je moet gewoon zorgen dat nooit lijders kunnen ontstaan.en dan kan een eventueele pup koper kijken of zij wel een drager zou willen.ik zelf zou nooit een drager willen hebben,omdat deze ook in ligt vorm kunnen reageren op stoffen/medicatie(niet alle dragers),wij hebben zelf een aussie en die vind paardenpoep enorm lekker,en je kunt niet altijd op ze letten.nee voor mij alleen vrije honden.maar om ze per difinitie uit te sluiten nee

Anoniem

Re: Erfelijke afwijkingen bij rashonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:37

Herderachtigen hebben er ook last van.

Ik weet niet of mijn honden dit gen hebben, en ze gaan er niet dood aan, je moet alleen goed opletten dat ze geen paardenmest eten, en zorgvuldig zijn met de medicijnen die voorgeschreven worden, dus goed overleg met de DA.
Dat je niet altijd op ze kunt letten is waar, maar je kan er echt wel heel snel bij zijn...... een paar keer nee en goed boos worden en ze doen het niet meer (althans de mijne niet)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:56

Yamcha schreef:
Herderachtigen hebben er ook last van.

Ik weet niet of mijn honden dit gen hebben, en ze gaan er niet dood aan, je moet alleen goed opletten dat ze geen paardenmest eten, en zorgvuldig zijn met de medicijnen die voorgeschreven worden, dus goed overleg met de DA.
Dat je niet altijd op ze kunt letten is waar, maar je kan er echt wel heel snel bij zijn...... een paar keer nee en goed boos worden en ze doen het niet meer (althans de mijne niet)

nou dat werkt hier niet,en ik heb daar ook geen zin in.dus zelf kies ik voor een hond die vrij is van dit gebrek.zelfs lijders kun je houden mits het een en ander goed aangepast is.maar ik zelf kies hier niet voor.dus dat dragers niet gebruikt mogen worden als ze echt iets toevoegen vind ik niet erg,maar zelf zou ik daar dan geen pup van nemen als die ook drager is.is gewoon een keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:58

Prima toch? :) zelf weten hoor.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:24

Kuggur schreef:
Jis_ schreef:

-/- is leider.
+/- is drager.
+/+ is vrij.

Waar, maar het is echter een beetje de vraag in hoeverre je dit als een probleem wilt zien.
Zou ik een gezonde hond met een uitstekend werkvermogen (een echte hoogvlieger, nationale trial win potentie), van fok uitsluiten vanwege deze genetische eigenschap...? Ik denk het eigenlijk niet.

Precies en snap wel dat een verder gezonde lijder met een goed karakter wordt ingezet voor de fok maar ik heb zelf liever geen lijder, een drager maakt me niet uit. Als ik het goed heb kun je uit een drager en een vrij geen lijder krijgen.
Mijn pup is via zijn ouders vrij, hebben beide +/+ en dat heb ik liever dan een hond die -/- is die erg goed is in zijn werk, maar ik wil/hoef er geen werk kampioen van te maken. Voor de fun behendigheid gaan doen is voor mij voldoende en mocht er meer in zitten ook leuk.

Ik ga misschien mijn reu in de toekomst inzetten als dekreu, en dat zou ik niet doen als hij -/- zou hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:29

jis lijders worden zo wie zo normaal uitgesloten voor de fok

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:35

1. Wat voor een rashond(en) heeft u? Labrador
2. Weet u welke erfelijke afwijkingen er bij uw ras kunnen voorkomen? ja HD, ED
Ja, ouders zijn gekeurd. geeft natuurlijk geen garantie, maar gezonde ouders vond ik wel belangrijk
Nee
Fel tegen. Rashonden hebben vaak al doorfok problemen. Er zou meer gefokt moeten worden met buitenlands bloed of eerstegraad kruisingen (labrador x poedel ipv labradoedel x labradoedel, beide gezond uiteraard) Fokken met honden die al problemen hebben vind ik zelfs oplichting als je een pup wil kopen.
gezelschapshond, maar hij doet ook jachtcursus (hobby)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:51

keona schreef:
jis lijders worden zo wie zo normaal uitgesloten voor de fok

Ben benieuwd waar je dat vandaan hebt, stel dat je alle lijders uitsluit dan beperk je de keus van het aantal fokdieren veel te veel en vergroot je de kans op andere ernstigere problemen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:08

Een vizsla

HD, oogafwijkingen, epilepsie
Bij onze eerste hond (van nu 6,5) niet. Maar nummer 2, die als het goed is 4 januari geboren wordt, hebben we expres via de vereniging gezocht. Met dus extra contreles en regels. Ook omdat we de broodfok niet willen ondersteunen.

1 malige epilepsie aanval. Maar waarschijnlijk komt dit door het eten van chocola toentertijd.

Niet doen, de moederhond van onze toekomstige pup heeft wel HD A2, dus helemaal niet extreem/niet toegestaan en ze heeft nergens last van, maar toch zit hier bewust een HD A1 hond op. Om het risico helemaal uit te dammen. Maar wat schaar je onder erfelijke afwijkingen? Bijvoorbeeld bij de Engelse bulldog vind ik ook dat deze dieren gezonder gefokt zouden moeten worden (natuurlijkere neus, minder vierkant, geen keizersnedes). Maar is dit een erfelijke afwijking of is dat nog normaal?

gezelschapshond en voor de agility

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 00:07

Keona, Blokje, Jette, Reusje0504, Ktink en Cissi, heel erg bedankt voor jullie reacties!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:20

keona schreef:
je moet gewoon zorgen dat nooit lijders kunnen ontstaan.en dan kan een eventueele pup koper kijken of zij wel een drager zou willen.ik zelf zou nooit een drager willen hebben,omdat deze ook in ligt vorm kunnen reageren op stoffen/medicatie(niet alle dragers),wij hebben zelf een aussie en die vind paardenpoep enorm lekker,en je kunt niet altijd op ze letten.nee voor mij alleen vrije honden.maar om ze per difinitie uit te sluiten nee

pas las ik ergens op internet dat bij MDR1 het verhaal van lijder x lijder is lijder en drager x lijder is zoveel procent drager en lijder e.d. helemaal niet op blijkt te gaan in alle gevallen en dat je dus alels gewoon moet testen. Volgens mij was namelijk uit een drager x vrij (beide ouderdieren waren nog eens getest) een lijder geboren...........

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:22

TS; wat versta jij nu onder rashond? Een hond met stamboom of een hond die echt op een ras lijkt? Oftewel: wil je echt stamboomhonden hebben (en heb je die dus nu ook?) of wil je alles hebben als het maar duidelijk op het ras lijkt?

In totaal namelijk hier al 3 nep boxers gehad (allen uit asiel op volwassen leeftijd) die er volkomen op lijken en qua kwalen moet je soms gewoon zoeken bij de stamboomhonden om deze kwalen daar ook bij te vinden. Zeker wat die 3 samen op gespaard hebben inmiddels.

Mijn honden staan bijv. ook bij rashondenwijzer in de resultaten er tussen. Dus daar al 3 niet stamboomhonden die men wel mee telt als hond met stamboom maar wist toen nog niet hoe misbruikt het eigenlijk wordt om de stamboom honden naar beneden te halen qua gezondheid. Dacht dat dit heel duidelijk vermeld zou staan.

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 09:16

Ik denk dat de erfelijke afwijkingen niet veel anders zullen bij een echt boxer als bij een 'neppe' boxer. Ik denk alleen dat neppe boxers niet aan strenke exterieur kenmerken/eisen hebben moeten voldoen, waardoor ze misschien iets gezonder zijn in bepaalde opzichten. Daarom mogen het van mij ook best dieren zijn die heel erg op een ras lijken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:28

Dacht dat je alleen stamboom honden wilde, :) dan geef ik het van mijn andere hond ook door, vader stamboom moeder niet.

1, Grote Zwitserse Sennen hond.
2, ja en nee, is een herplaatser.
3, nee niet dat ik weet.
4, negatief.
5, gezelschap/waak.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:30

dierenfan schreef:
keona schreef:

pas las ik ergens op internet dat bij MDR1 het verhaal van lijder x lijder is lijder en drager x lijder is zoveel procent drager en lijder e.d. helemaal niet op blijkt te gaan in alle gevallen en dat je dus alels gewoon moet testen. Volgens mij was namelijk uit een drager x vrij (beide ouderdieren waren nog eens getest) een lijder geboren...........

Zoiets had ik ook gelezen maar vraag me af of het waar is. Misschien foutje bij het testen, uitslagen per ongeluk verwisselt?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:32

Een Welsh Springer Spaniel (mét stamboom)

HD, Oogafwijkingen, Epilepsie
Yep, via de rasvereniging gefokt en beide ouderhonden zijn vrij. Durf wel te zeggen dat ik voor mijn de volgende hond nog wat dieper de lijnen induik, maar ik heb nu ook meer kennis van lijnen en waar ik moet zijn voor informatie :)

Heeft een maagdilatatie gehad. Is niet erfelijk, ook niet iets wat veelvuldig voorkomt binnen ons ras.. Verder heb ik zijn heupen laten röntgenen en die zijn HD-A NBW-40 en zijn ogen zijn vorig jaar ECVO-alles vrij bevonden.

Ik geloof niet in alles uitsluiten. Daarmee verklein je de genenpoel tot minimale afmetingen wat de algehele gesteldheid van het ras bepaald niet ten goede komt. Je moet wel een beetje kijken naar de ernst van een aandoening en de mate van erfelijkheid. Ik kan er prima mee leven als er gefokt wordt met een HD-C hond zolang er maar een A hond tegenover staat, uit lijnen die al generaties lang goeie heupen geven. Zeker gezien ze de erfelijkheid van HD nog helemaal niet hebben bepaald. Overigens uiteraard alleen als die C hond op een ander niveau iets heel bijzonders toe te voegen heeft aan de populatie :) Aan de andere kant ga je niet fokken met een bewezen epilepsielijder, of zijn ouders of nestgenootjes bijvoorbeeld.

Als eerste is Ollie hier gekomen als gezelschapshond om mee te wandelen, sporten en trainen op recreatief niveau. We lopen af en toe een showtje omdat we dat erg leuk vinden en hij is leuk uitgegroeid en heeft een superkarakter. We hebben alle gezondheidstesten gedaan en hij heeft onlangs voor de eerste keer een teefje mogen dekken. Hij is nu dus gezelschapshond/dekreu :)

[edit: spelfoutje :D]

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:45

Een hongaarse hedershond Puli (anders dan wit)

HD, en oogafwijkingen wordt op getest. Verder komt er soms epilepsie of een gebitsfout voor (onderbeet)

Nee. Mijn hond was al een jaar toen hij kwam en hij is gekomen als maatje voor mijn andere hond en sporthond. Wel heeft het ras uitgemaakt. Ik wilde een hond waarmee ik kan sporten en bezig kan zijn. Dus een normale neus en bouw vond ik wel erg belangrijk.

Nee

Ligt eraan welke afwijking. Je kan niet alles uitsluiten want dan krijg je weer andere problemen. Wel vind ik het belangrijk om goed te kijken naar de combinatie. HD A of B vind ik geen probleem. C kan ook nog wel met een A hond er tegenover. Daarbij denk ik dat HD meer dan alleen erfelijk is. Fokken met epilepsie vind ik wel een ernstige nogo.

5. Heeft u uw hond als gezelschapshond, waakhond, fokreu/fokteef, anders namelijk..
Gezelschap en sporthond.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:07

Citaat:
Fokken met epilepsie vind ik wel een ernstige nogo.

Mee eens, alleen valt dit niet te testen. Je kunt alleen de fokdieren uit gaan sluiten die bewezen hebben dat ze Primaire epilepsie vererven.
Primaire epilepsie kan ontstaan tussen de leeftijd van 5 maanden tot 5 jaar, ben geen fokker of deskundige maar het klinkt mij best logisch in de oren als men de leeftijd van het beginnen met fokken met een reu en eventueel met de teven wat zouden verhogen.