Chihuahua: hond of mindervalide?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:27

@ CelienL: dat is het probleem ook, daarom worden ze nog steeds gefokt, omdat mensen er zo blij mee zijn.

Net als de King Charles Spaniel. Zoooo schattig, en nu totaal kapot...... chronische afschuwelijke hoofdpijn (heeft een teacup ook, by the way), de hersenen passen niet meer in het koppie, omdat het koppie anders veel te groot zou zijn voor het lijf. De tanden passen neit meer in het bekkie, ze kunnen niet eens normaal eten..... alles moet in kleine stukjes, hapklare brokjes, anders kan ie het niet eten.....

heel gezond idd :j

@ mariettek: dat is het gevaar he, dat mensen dan prompt alle kruisingen als kerngezonde honden gaan zien :) terwijl ze net zo ongezond zijn als die rashonden.... er wordt alleen niets geregistreerd.....

er zijn heel veel ongezonde honden nowadays..... ik kocht een raszuivere Duitse Herder uit Oostenrijk..... niet verwant aan Nederlandse honden, en neit verwant aan de (aflopende) showhonden...... een rashond kan heel, heel gezond zijn..... een kruising heel ongezond, het is niet het papiertje dat bepaalt of de hond wel of niet gezond is, het is de afkomst en de ouders......
lukraak een kruising kopen is net zo stom als bij een broodfokker een rashond gaan halen (oké, misschien iets minder).....

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:31

xAntgillya schreef:
Maar goed, zo hebben alle rassen van die doorgefokte, om het nou allemaal op de chihuahua's te gooien..

Ben ik het mee eens.
Ik heb het niet zo op Chi's, maar dat is ook een persoonlijke voorkeur.
Dat ze vaak constant hoofdpijn zouden hebben door te weinig ruimte in de schedel is wel alarmerend.
Zelf heb ik een Duitse Dog, Snoopy, het tegenovergesteld van een Chi natuurlijk.
Ook dit is een doorfokproduct van de mens. Ik heb een aantal jaar alleen op een boerderij gewoond en wilde een grote waakhond, waardoor ik me veilig zou voelen. Ik ben gevallen voor het karakter van deze hond (wel een positief uitvallend fokbeleid). Je hoort over de Duitse Dog veel over te vroeg stervende honden, maagtorsies en gewrichtsproblemen.
Met Snoopy ben ik in de dik 5 jaar dat ik hem heb 1x bij de dierenarts geweest, omdat ik dacht dat hij verstopt zat. 3x raden... tijdens de wandeling terug naar huis was hij plotseling niet meer verstopt! Inmiddels is hij bijna 7 en nog kerngezond.
De kruising shi-zu/malteser van mijn ouders daarentegen moet elk half jaar zowat naar de dierenarts met de meest vreemde klachten (spieruitval, hernia, heupproblemen) en dit terwijl hun volle Shi-zu nooit iets heeft.

Ik wil hiermee zeggen dat niet alle rashonden per definitie problemen hebben en alle kruisingen helemaal gezond.
Wel denk ik dat we zeker bewust moeten zijn bij de aanschaf van een nieuwe hond/huisdier en dat het extreem klein/groot/dik/dun/snel/kromme poten etc. sterk verminderd moet worden. De gezondheid van een dier staat altijd voorop, komt dat in het geding dan moeten daar maatregels voor getroffen worden.
Dat geld wat mij betreft voor alle diersoorten!

xAntgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:34

Joscaa schreef:
Chi's zijn een van de vele voorbeelden Antgillya. Wil niet weten hoe lang de OP geweest zou zijn als er over alle rassen zo'n verslag stond. :))

Verder, hoe weten jullie dat 'jouw' chi nooit hoofdpijn heeft en geen te grote hersenen heeft voor de schedel?

Weet ik natuurlijk nooit zeker maar hij is van normale maat.

Anoniem

Re: Chihuahua: hond of mindervalide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:38

Je kunt erop laten testen als je zou willen.

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:47

Yamcha schreef:
heel hard gezegd is een hond zoals een chi of een bulldog een hond met een afwijking, zo een hond zou in de natuur heel snel het loodje leggen, en zijn genen dus helemaal niet door kunnen geven. Een hond die immers een slecht uithoudingsvermogen heeft, kan niet jagen, krijgt geen eten, gaat dood. een hond met een schedel die niet goed sluit, valt een keer en is dood. the end.

Even om te reageren op deze theorie van jou, wij hebben een Chi van normale grootte (rond de 3kg schat ik ongeveer), en dat beest kan zelfs langer wandelen als de 2 border collies van onszelf en mijn tante. (Hebben we gemerkt op een wandeling met de hele familie :Y) ) Zelfs mijn tante, die helemaal niet voor het ras te vinden is heeft na afloop gezegd dat ze echt respect heeft voor het beestje, aangezien ze er een tocht van 3-4u had opzitten en nog steeds niet moe te krijgen was! Dus om het nou over de kam te gooien dat ze geen uithouding zouden hebben ben ik het even niet met je eens.

Wel over het feit dat verschillende hondenrassen doorgefokt zijn en er te weinig wordt nagedacht door broodfokkers en dergelijke over de toestand van hun honden... {:)-:

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:49

pheebs1992 schreef:
Yamcha schreef:
heel hard gezegd is een hond zoals een chi of een bulldog een hond met een afwijking, zo een hond zou in de natuur heel snel het loodje leggen, en zijn genen dus helemaal niet door kunnen geven. Een hond die immers een slecht uithoudingsvermogen heeft, kan niet jagen, krijgt geen eten, gaat dood. een hond met een schedel die niet goed sluit, valt een keer en is dood. the end.

Even om te reageren op deze theorie van jou, wij hebben een Chi van normale grootte (rond de 3kg schat ik ongeveer), en dat beest kan zelfs langer wandelen als de 2 border collies van onszelf en mijn tante. (Hebben we gemerkt op een wandeling met de hele familie :Y) ) Zelfs mijn tante, die helemaal niet voor het ras te vinden is heeft na afloop gezegd dat ze echt respect heeft voor het beestje, aangezien ze er een tocht van 3-4u had opzitten en nog steeds niet moe te krijgen was! Dus om het nou over de kam te gooien dat ze geen uithouding zouden hebben ben ik het even niet met je eens.

Ze zegt toch "een hond met...", toch niet "Geen enkele Chi heeft.." :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:52

dat sloeg op de hond met de korte neus.

ik wil alleen die chi weleens een konijn zien pakken..... denk dat als 't konijn 'm een stamp geeft, dat het einde chi is..... dus hond met een schedel die niet goed sluit, valt een keer (of krijgt een stamp) en is dood.

een chi is veel te klein om te jagen..... de gemiddelde kat is groter en een heel stuk handiger. dus chi pakt niks, verhongert en gaat dood, einde chi, einde ras. dat is het punt, in de natuur overleeft ie gewoon niet. dus gezond? nee, zijn maat alleen al is abnormaal.

Edit: ik ben dol op chihuahua's, ken een aantal heel leuke vertegenwoordigers van het ras. Maar gezond? Nee. De winter is te koud voor ze, te kwetsbaar om een potje te ravotten met een andere hond, ze zijn gewoon te klein, en véél te kwetsbaar..... ze zijn wel super leuk vind ik, maar echt hond zijn kunnen ze niet, en dat is toch wel sneu..... voor een hond. Spelen in de sneeuw, wat haast elke hond graag doet, kan hun dood worden..... onderkoeling..... ik vind dat best heel sneu.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:53

Het doorfokken is in mijn ogen niet iets wat enkel door de broodfok ontstaat. Doordat rasstandaarden steeds verder aangepast worden, moeten rassen al "doorgefokt" worden om aan de standaard te blijven voldoen.
Natuurlijk is het kruisen van ongezonde hondenrassen onverstandig maar hierdoor worden wel de erfelijke gebreken die ontstaan door inteelt en selectie verminderd.

Onze honden zijn al jaren geselecteerd op gebruiksdoel en daarbij passende eigenschappen. Er is zo lang over gedaan om de verschillende rassen te creëren met een eigen karakter en de werkeigenschappen die zij nodig hadden. Nu de werkeigenschappen verdwijnen, zijn we gaan selecteren op uiterlijk(Karaktereigenschappen in een rasomschrijving bestaan vaak uit nietszeggende termen in mijn ogen) terwijl bijna alle hondenbezitters simpelweg een lieve en leuke hond willen. In mijn ogen zijn hondenrassen niet beter af dan eerder genoemde varkens of de plofkip waar wel veel aandacht voor is. Ik vind het schandalig wat wij onze dieren aandoen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:54

Ach deze discussie weer...

Bij honden is het natuurlijk hetzelfde als bij paarden (en en mensen) bepaalde groepen willen iets zien en zo lijdt de hele populatie; de meeste particulieren willen namelijk helemaal geen showhond of -paard.

Ik heb franse bulldoggen, afgelopen zomer een nestje gefokt. Wij hebben geen kampioenen maar honden waar je ook mee kunt wandelen, zwemmen, behendigheid doen... het grotere type met meer neus en body dus. Maar dan krijg je weer commentaar van de showfokkers dat het zonde is voor het ras.... ik heb ook twee kruising-veulens gefokt; prachtige gezonde beestjes... dan krijg ik hier op bokt waar vaak genoeg te horen dat alleen stamboek fok fokken is en al het andere slechts vermeerderen.

Het is dus nooit goed en mensen zien alleen problemen bij de ander en niet bij zichzelf. Dus kun je net zo goed doen wat je zelf wilt, afgekeurd wordt je toch wel.

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:03

Yamcha schreef:
dat sloeg op de hond met de korte neus.

ik wil alleen die chi weleens een konijn zien pakken..... denk dat als 't konijn 'm een stamp geeft, dat het einde chi is..... dus hond met een schedel die niet goed sluit, valt een keer (of krijgt een stamp) en is dood.

een chi is veel te klein om te jagen..... de gemiddelde kat is groter en een heel stuk handiger. dus chi pakt niks, verhongert en gaat dood, einde chi, einde ras. dat is het punt, in de natuur overleeft ie gewoon niet. dus gezond? nee, zijn maat alleen al is abnormaal.

Edit: ik ben dol op chihuahua's, ken een aantal heel leuke vertegenwoordigers van het ras. Maar gezond? Nee. De winter is te koud voor ze, te kwetsbaar om een potje te ravotten met een andere hond, ze zijn gewoon te klein, en véél te kwetsbaar..... ze zijn wel super leuk vind ik, maar echt hond zijn kunnen ze niet, en dat is toch wel sneu..... voor een hond. Spelen in de sneeuw, wat haast elke hond graag doet, kan hun dood worden..... onderkoeling..... ik vind dat best heel sneu.

Ik vind het zelf ook een heel leuk ras, al ben ik ook meer voor een grotere hond. Maar ik denk dat je eens moet komen kennismaken met onze Chi, zij zal je het tegendeel bewijzen. Want ravotten doet ze zeker met onze dalmatiër & Border, we behandelen haar niet als een 'mode-object' maar een echte hond waarvan je weet dat ze aanwezig is in huis! :Y)

Afbeelding

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:04

Het zal altijd een geldkwestie blijven: showpaarden en showhonden leveren meer € op.
Zo ook de doorgefokte holsteinerkoe voor veel melk (waardoor ze soms vlak voor melktijd nog amper kunnen lopen door een veel te grote en volle uier), belgisch blauw die alleen door een keizersnee kan bevallen, plofkippen die niet meer kunnen lopen etc. etc.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Koop vrije uitloopeieren, scharrelkippenvlees en geen doorgefokte hond bij een fokker die het alleen belangrijk vind om volgens de rasstandraarden te fokken en niet voor de gezondheid van de hond gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:11

@ Pheebs: ik ken een hele leukerd, die wil steeds spelen met mijn herder, en als je dan ziet hoe vreselijk voorzichtig Raphi is, is dat om te smelten :+: en dan nóg is het soms niet voorzichtig genoeg....... dat is het punt..... de chi heeft gewoon een hondenkarakter, en wil gewoon hond zijn, maar z'n lijf is er veel te fragiel voor..... dát vind ik zo sneu.....

Afbeelding

een hond van 45 kg en één van 3 is een lastige combi om te spelen..... en ze vinden elkaar zooo lief :+:

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:13

Afbeelding

Ik ben super trots op onze supergezonde rastypische Chihuahuas.
Wat voor dier je ook koopt, kruising of rashond, groot of klein, als huishond of showhond, het is altijd de verantwoordelijkheid van de koper om zich goed te verdiepen in zijn aanschaf. Als iedereen dat bleef doen zouden er weinig ongezonde dieren meer gefokt worden.

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:19

Wat een leukerds! Knappe herder ook! <3

Naar mijn mening moet iedereen goed nadenken voor hij/zij een hond aanschaft, het is allemaal géén speelgoed! (Net zoals bij paarden eerlijk gezegd)

Sommige mensen die een Chi (of andere kleine hond) bewust kopen omdat hij zo klein is moeten zichzelf eigenlijk al vragen stellen, ik vind dat de gezondheid van de hond voorop gesteld moet worden, niet de maat. Een hond moet kunnen ravotten en spelen, en moet hier ook de mogelijkheid toe krijgen :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:22

Het gaat idd vooral over het doorfokken. Eenmaal daarmee begonnen gaat een ras vaak snel kapot of moet het kunstmatig in stand gehouden worden.
De belgisch wit blauw met de keizersnedes (franse en engelse bulldoggen ook trouwens), de honden die te ver doorgefokt zijn op uiterlijke kenmerken en wat bvb met het Belgische trekpaard dat in een paar decennia vervormd werd tot een vette klomp vlees op te dikke benen en allemaal vroegtijdig afgevoerd konden worden vanwege cpl.
Op een bepaald moment zie je dat de fokkerij terugkrabbelt of er 'oude' rassen opnieuw gecreeerd worden omdat het niet meer houdbaar is.
De trekpaarden worden terug iets lichter gefokt, bij belgisch wit blauwen proberen sommigen toch te selecteren op zelfstandig afkalven en de 'old english bulldog' wordt uit de kast gehaald.
Maar het blijven voorlopig druppels op een hete plaat. Zolang er kopers blijven voor een 'platsmoel' en op keuringen alleen naar uiterlijk gekeken wordt zullen de excessen blijven bestaan.
Probleem is ook dat mensen gewoonweg niet zien dat het fout is. De cavalier met z'n bolle ogen en wollige oortjes is niet schattig, de knorrende bulldog ook niet en de jack die op 3 poten rondcrosst omdat de 4de niet kan volgen huppelt niet grappig. En toch is dat het beeld dat mensen hebben helaas.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:35

Durf te denken. Dan durf ik ook zeker te zeggen wat ik er van vind!
Wat een bullshit dat verhaal over Chihuahua's. Onze eerste Chi is 16 jaar geworden. Niet echt oud, maar ze was ziek. En nee, ze was niet op haar hoofd gevallen of kon niet (eten) omdat ze teveel of te weinig tanden had....

Heb nu weer 3 Chi's. Hondjes van bijna 3 kilo, dus flink aan de maat. Gewone gezonde hondjes met een volledig en correct gebit. Hondjes die ook met deze temperaturen (lees: momenteel rond het vriespunt) gewoon buiten zijn. Soms wel 1,5 uur lang. Spelen en ravotten in de tuin. Hebben ze nog nooit wat van gekregen. En ze zitten ook niet te bibberen.... En nee, ze hebben ook geen jasjes of truitjes aan.

En ja, ze springen op de bank en er weer vanaf. Hebben ze ook nog nooit wat van gekregen.

En er zullen wel van die fragiele hondjes zijn die de genoemde afwijkingen allemaal wel hebben. Maar bij een goede gezonde Chihuahua die is gefokt door een fokker die erover nagedacht heeft om bloedlijnen met elkaar te kruisen, zullen deze dingen niet zo snel voorkomen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:39

Mijn gezonde chihuahua is het voorbeeld van een ideale chihuahua, wat gewoon écht een leuke hond is. Ze zijn niet makkelijk, heel energiek en super sportief. Het is gewoon een Herder oid in een klein formaatje. Isa heeft een enórm uithoudingsvermogen. Die is niet moe te krijgen, daar mag je echt je best voor doen. Lekker de hele dag in de sneeuw of modder ravotten zoals elke gezonde hond. En Sally en Isa hebben eens een duif te pakken gekregen, als het kan gaan ze overal achteraan hoor.

Het is zó zonde dat het ras zo verpest wordt door de broodfok, waardoor iedereen een hekel krijgt aan het ras. Die honden zien de meeste mensen als chihuahua en dat is geen representatief beeld. Een echte chihuahua met een juiste baas heb je gewoon een fantastische sportieve hond aan. Ze zijn heerlijk en eigenwijs.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:41

Thioro schreef:
Probleem is ook dat mensen gewoonweg niet zien dat het fout is. De cavalier met z'n bolle ogen en wollige oortjes is niet schattig, de knorrende bulldog ook niet en de jack die op 3 poten rondcrosst omdat de 4de niet kan volgen huppelt niet grappig. En toch is dat het beeld dat mensen hebben helaas.

Dat inderdaad en een stamboom lijkt de enige verzekering van een gezonde hond. Mensen weten niet dat er nog tal van andere aandoeningen zijn, naast de aandoeningen waar (verplicht) op getest wordt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:42

@ Limoen: idd de broodfok verpest het ras. Het moet steeds kleiner, terwijl de standaard van de Chi helemaal niet zegt dat een hondje minder dan een kilo moet wegen. Maar het is zo lief... En idd heel breekbaar.
Nou, die van mij zijn echt niet breekbaar. Niet breekbaarder dan een ander (klein) ras.
En de mijne vangen ook vogeltjes, en muizen.

Vind het jammer dat er door de zielepieten die op Marktplaats aangeboden worden alszijnde Chihuahua's het echte ras benadeeld wordt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:44

Jessx schreef:
Thioro schreef:

Dat inderdaad en een stamboom lijkt de enige verzekering van een gezonde hond. Mensen weten niet dat er nog tal van andere aandoeningen zijn, naast de aandoeningen waar (verplicht) op getest wordt.

Daar ben ik het dan wel weer mee eens. De Bulls bv worden dan ook in 99% van de gevallen met de keizersnee geboren, omdat de koppen ZO dik zijn dat deze niet door het gebooretekanaal van de teef heen passen. Ook geen gezonde situatie.

Nu we dat aanhalen: kijk naar de perzische katten, van hetzelfde laken een pak. Neus tussen de ogen, altijd verstopte traanbuizen, of zelfs geen traanbuizen, altijd benauwd. En nog geen gezicht ook.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:45

Ik heb een boekje waar heel veel hondenrassen in staan,het boekje is uit de jaren 70 geloof ik.
Nu staat daar ook een Chihuahua in en de Nederlandse naam daarvoor is Mexicaanse Naakthond.
Dit hondje is niet kaal maar zeer kortharig [net zoals een Pincher] en is niet superklein.
De Mexicaanse Naakthond zou de Chihuahua moeten zijn geweest?

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:47

Het ding is wel, dat onze huishonden zijn gewoon niet meer te vergelijken met wolven. Dat is gewoon de evolutie, ik ben het er niet mee eens omdat een bepaalde hondenras nu niet meer in de natuur kan overleven, ze er niet moeten zijn, dat is gewoon de functie van een huishond niet meer. Waar ik vooral tegen ben is de echte medische misvormingen zoals bv de platsmoelen met hun ademhalingsproblemen, de king caveliers met hun te kleine schedels, de worsthondjes met hun hernia's en kromme poten enz. Dit waren vroeger allemaal heel andere gezondere rassen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:47

@ Yamcha: waarom zou een Chi zo nodig moeten jagen? Het is toch helemaal geen jachthond?
Dan neem je toch een Drentse Patrijs of een Jack Russell

Haha, en dood gaan van onderkoeling omdat ze in de sneeuw spelen? Flauwekul. Een gezonde Chi kan dit ook gewoon, net als een Herder of weet ik wat voor ras.
De mijne spelen toch ook in de sneeuw? En die van Limoen ook? De mijne zijn uren buiten, ook met deze temperaturen. Ze zijn nooit zien en ook niet doodgegaan van de kou.

Oh, en ze spelen ook met de Dobermann en de windhonden van mijn vriendinnen. Ook daarvan hebben ze niet het loodje gelegd.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:53

Afbeelding
Dit was drie jaar geleden. En ja, hij leeft nog steeds, is niet doodgegaan van de kou.... :P

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:09

En nu komt iedereen aanzetten met z'n gezonde rastypische Chi.
Als het artikel een engelse bulldog had vermeld hadden die eigenaars hier staan steigeren.

Het gaat niet om de Chi. Het gaat niet om 1 ras (helaas meerdere, en niet alleen bij honden).

Het artikel probeert aan te kaarten dat er te vaak wordt doorgeschoten in het fokken van dieren. En dat ìs ook gewoon zo.

Om een ander voorbeeld te geven: Welsh Corgi teefje, hoogdrachtig en moet via keizersnede verlost worden. 11 pups worden er uit gehaald. Eigenaar helemaal in de wolken. Want ze zijn zo mooi en zo rastypisch en ze zouden het geweldig doen op keuringen (eigenaar is een erkende, internationaal bekende fokker die prijs na prijs binnensleept). Tot er een paar weken later nog maar 5 overblijven, de rest bleek toch te zwak, ook de 2 mooiste, meest rastypische toekomstige kampioenshonden haalden het niet.
Waar gaat het dan nog over.
*en nu wachten op de verontwaardige welsh corgi eigenaar*