Wat is nou een echt goede dikmaker voor honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:54

Linea schreef:
Wat is dat toch steeds dat ieder topic over hondenvoeding uitdraait op een discussie tussen voor en tegenstanders. TS geeft al aan dat sinds ze vlees voert haar honden er op vooruit zijn gegaan dus die discussie lijkt me hier niet op zijn plaats.

Helemaal mee eens!!

Om op je vraag in te gaan;

Onze reu was toen hij jong was ook vreselijk mager. Zijn dieptepunt was 26,6 kg terwijl hij > 31 kg hoort te zijn.

Onze ervaring is dat teveel voeren juist averechts werkt. De darmen krijgen zoveel voer te verwerken dat de helft niet wordt opgenomen. Onze hond reageerde erg goed op licht verteerbaar voer en lekker veel vette tussendoortjes (dus vaak kleine beetje en niet teveel in 1x). Wat wij hem wel gaven was aardappelen met vette jus e.d..

Succes ermee.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:38

Wij hadden ook het idee dat hij misschien niet alles verteerde maar zijn poepjes zijn nog steeds mooi compact en droog dus weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Ik beloon hem geregeld met frolics maar wil daar niet te veel van geven, sowieso niet van zoute en vette dingen, kan me namelijk niet voorstellen dat het goed is voor hem, vooral gezien zijn verleden(obisitas hondje wat leefde op kuipjes, blikjes en frolic oh ja...en dagelijks frikadel met mayo :?). Weet niet wat de uitwerking is op langere termijn van zo'n slechte start.

Schapenvet krijgen ze regelmatig erbij drie keer per week ongeveer.

Zal doorgeven aan de chef dat hij meer voer moet krijgen, echter met hoeveel verhogen we het per dag? 20 gram, 50 gram of hop gelijk 100 gram?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:58

@ Leonieke: aardappelen met vette jus, misschien wel een dikmaker maar zeker geen goede... Aardappel behoort tot de nachtschade, waar honden zeker niet dagelijks van zouden moeten eten. En vette jus, tja... Niet mijn ding als mens zijnde, maar ook niet voor de hondjes.

Woogy schreef:
Zal doorgeven aan de chef dat hij meer voer moet krijgen, echter met hoeveel verhogen we het per dag? 20 gram, 50 gram of hop gelijk 100 gram?

Je zou 1 tot anderhalve week 100 gr extra kunnen geven en daarna iets afbouwen als dat nodig is. Luister vooral naar je eigen gevoel én kijk goed of je hond zijn bak goed blijft leegeten. Die van mij bijvoorbeeld laat stukjes groente liggen als hij te veel krijgt.

Woogy

Re: Wat is nou een echt goede dikmaker voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:00

het is een soort afval bak dus denk dat hij toch blijft eten, maar is 100 gram ineens niet heel veel voor zijn 'kleine' maagje? 100 gram is ongeveer 3 aardappels voor een mens zijnde dus laat staan voor een hondje van 13 kg. Nou weet ik wel wat honden heel erg anders werken dan wij en makkelijker grote hoeveelheden ineens kunnen eten maar voelt toch vreemd :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:04

Sonja89 schreef:
Van alle versvoerders die ik ken, is er bijna niet 1 van wie de hond genoeg heeft aan 2%. De meeste honden zitten ergens tussen de 2 en 3% en in het winterseizoen zijn er veel die dan nóg wat meer krijgen.

Steekt dan maar even mijn hand op. Mijn kooiker van 11,5 kg krijgt 165 gram KVV. Zou ik hem 2% geven (dus rond de 230 gram) dan wordt hij tonnetje rond) en vreselijk veel extraatjes krijgt hij eigenlijk niet.
Maar ik merk dat het voeren qua hoeveelheid kvv per hond erg verschillend is. Genoeg honden die 3% nodig hebben.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:05

overigens krijgen onze labradors 1,5% en onze andere podenco 2,5% in de winter en maximaal 2% normaal.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:07

Woogy schreef:
Nou weet ik wel wat honden heel erg anders werken dan wij en makkelijker grote hoeveelheden ineens kunnen eten maar voelt toch vreemd :)

Als het beter voelt om 50 gr toe te voegen, doe je dat toch! Je kunt altijd nog verder verhogen als dat nodig is. Van 25 gr zul je waarschijnlijk niet veel merken (denk ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:24

Kuggur schreef:
Hoef ik niet slimmerik, te eerste heb ik zelf universitair biologie gestudeerd, en werk momenteel in de gezondheidszorg, ten tweede is mijn vrouw (afgestudeerd) dierenarts, ten derde heeft het verteren van granen erg weinig met afbraak van cellulose te maken (hoe dacht jij anders je boterhammetje te verteren, jij kunt óók geen cellulose afbreken...).
En jij studeert diergeneeskunde? Ik hoop eerstejaars....
Kleine tip, er zijn betrouwbaarder bronnen van kennis dan barfplaats.nl, succes met je studie...

Edit. Ik zie nu dat je schrijft dat je "dierkunde" studeert, niet "diergeneeskunde", dat valt mee. Wat voor opleiding doe je precies?

De studies zijn inmiddels al een aantal jaren geleden.
Heb HBO dier- en veehouderij gestudeerd en daarna hbo biologie.
Geen diergeneeskunde, want daar krijg je inderdaad maar zeer beperkt les over voedingsleer en de werking van het verteringsstelsel van specifieke dieren...

En nee, een valse aanname, ik kom niet op barfplaats.
Mijn kennis komt voor 100% uit de boeken en werk- en hoorcolleges van m'n opleiding destijds.

Cellulose kan inderdaad door mensen ook slecht verteerd worden, maar door carnivoren nóg slechter.
Enige manier om wel wat op te nemen is door het vernietigen van de celwanden (die de cellulose bevatten).
Bijvoorbeeld door kauwen, verhitting, etc.

Dat is ook de reden dat carnivoren alleen aan de benodigde stoffen kunnen komen door de reeds kapot gemaakte celwanden van planten uit de pens van een herbivoor te eten.

Een hond brood of andere granen voeren is gewoon nooit "goed".
Het dier is er niet voor gemaakt.
Het is net zo vreemd om te adviseren om een paard maar hele vissen te voeren als hij van hooi niet dik wordt. Een herbivoor geef je ook geen vlees. En een carnivoor adviseer je geen pure granen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:46

kunnen jullie even kappen met ouwe piep stralen in mijn topic! Geef mij nuttig advies waarmee ik m'n hond kan laten aankomen en ga elkaar lekker op de pb vervelen. Wat heb ik hier nou aan? helemaal niks toch? wat hebben jullie hier nou aan? hoop irritaties naar elkaar toe, niks dus...ga uit m'n topic!

We gaan hem proberen op meer voer en zal met een weekje een update plaatsen over ons Spaanse aapje

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:53

o o had ik het boterhammetje maar nooit opgenoemd. Het is ook niet zo dat de dagelijks brood moet geven.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:54

[quote="Woogy"]Wij hadden ook het idee dat hij misschien niet alles verteerde maar zijn poepjes zijn nog steeds mooi compact en droog dus weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Ik beloon hem geregeld met frolics maar wil daar niet te veel van geven, sowieso niet van zoute en vette dingen, kan me namelijk niet voorstellen dat het goed is voor hem, vooral gezien zijn verleden(obisitas hondje wat leefde op kuipjes, blikjes en frolic oh ja...en dagelijks frikadel met mayo :?). Weet niet wat de uitwerking is op langere termijn van zo'n slechte start.

quote]

Ik zou ook niet snel Frolic tussendoor geven hoor. Ik denk aan tussendoortjes meer aan de aardappelen met jus e.d. die ik noemde. Rijst kan je ook doen maar zetten ze iets minder snel van aan. Is wel licht verteerbaar.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:06

bedoelde meer dat hij ze krijgt als beloning, hij is ook nog eens oost Indisch doof namelijk. Dus als hij lief luistert krijgt hij een stukje frolic ervoor. Weet niet of het eventueel nut heeft om hem met hele brokjes te belonen als hij zoet is maar denk niet dat het veel zoden aan de dijk zet...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:21

Woogy schreef:
kunnen jullie even kappen met ouwe piep stralen in mijn topic! Geef mij nuttig advies waarmee ik m'n hond kan laten aankomen en ga elkaar lekker op de pb vervelen. Wat heb ik hier nou aan? helemaal niks toch? wat hebben jullie hier nou aan? hoop irritaties naar elkaar toe, niks dus...ga uit m'n topic!

We gaan hem proberen op meer voer en zal met een weekje een update plaatsen over ons Spaanse aapje

Succes, ben benieuwd naar de update!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:34

Wanneer en hoe vaak krijgt de hond eten? Je zou bijvoorbeeld ook 's avonds voor het slapen gaan 1x kunnen voeren, dan beweegt hij het er niet meteen af. (Mensen met anorexia moeten ook verplicht op bed liggen als ze iets gegeten hebben, zodat ze het niet meteen eraf sporten)

Als je vaker eten geeft, dus liever ná de wandeling en dan verplicht rustig liggen.

Dat er van KVV minder gevoerd moet worden is hier overigens niet van toepassing, KVV's zijn oha wat vetter, mijn hond en kat moeten er dan ook minder van hebben dan van BARF.

Verder kun je inderdaad nog vettere vleessoorten geven, maar van een gekookte aardappel worden ze niet ziek of zwak hoor ;) Een warm kopje geitenmelk, met daarna een gekookte aardappel kan soms helpen om honden wat rustiger te maken én ze krijgen natuurlijk meteen vetten/calorieën binnen.

Voor volgend jaar: ik kweek op mijn podenco mix vóór de winter een klein vetlaagje, zodat als hij in de winter afvalt hij op gewicht is. En niet om stom te zijn, maar podenco's zijn ook niet echt gemaakt voor koud weer, een jasje buiten aandoen kan dus ook! (Zo verbrand hij niet zoveel energie om warm te blijven)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:44

Onze podenco's hebben een keur aan dekens. wollen onderdekens, een water dichte deken, twee dikke gevoerde dekens en die doen we op naar behoefte. Zolang ze rillen(zijn wel een klein beetje watjes ;) ) krijgen ze er een laagje bij. Bij Gary werkt dat prima en die blijft goed op gewicht maar die kan zich ook heerlijk rustig houden maar Timo is uiterst hyper..
Wij voeren ze 's avonds en tot de ochtend zitten ze dan in de bench te verteren dus dat doen we al een tijdje.

Zijn zaken als melk, vette jus etc wel goed voor een hond? Wij eten zelf ook zo min mogelijk vettigheid zodat we niet veel huid problemen krijgen en vervetting. Hoe zit het met dergelijke vetten bij honden?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:47

bij lotgering verkopen ze ook zalmkoppen deze zijn vrij flink aan de maat denk een gram of 200 per stuk, misschien zelfs wel meer. Hoe vullend is vis voor een hond, en dan specifiek een vissenkop.
Dan bestellen we die erbij voor hem en krijgt hij er dagelijks één als het iets uithaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:48

Woogy schreef:

Zeg dan gelijk ff dat je geen advies wil van geschoolde mensen die je er echt mee helpen.
Graag gedaan.
Als k had geweten dat je zo op alle adviezen die ik je in t topic al heb gegeven zou reageren met stank voor dank, dan had ik de moeite liever niet genomen om je met die adviezen te helpen.

Dat iemand mn advies zonder argument van tafel werpt kan en mag ik best ff netjes uitleggen zoals ik hierboven gedaan heb.

Succes verder.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:53

femke, je doet niks anders dan de betweter spelen over de hypes van kvv en barf. Zeg mij hoe ik m'n hond kan helpen of doe het niet. Wat jij deed leek niet eens op helpen, maar op zeiken over wat een ander zegt.
Heb je berichten nog eens terug gelezen maar er staan nergens adviezen in hoe mijn hondje kan aankomen...dus....
Laatst bijgewerkt door Woogy op 10-12-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:54

Ik krijg mijn podenco Ibicenco teef ook niet dik.. Sterker nog, die moet ik al ruim een maand dwangvoeren anders eet ze bijna niet.. Nu is het natuurlijk wel zo dat Podenco`s halfwindhonden en dus sowieso "schrale" honden zijn, en dus wat bottig en ribbig moeten zijn.. Als hij verder goed actief is kan het helemaal geen kwaad als hij wat dunner is dan op de foto. De enige reden waarom ik mijn teef dwangvoer is dat ik shows loop met haar, en ze daarom niet te mager mag worden..

En oja ik zou als ik jou was meer voeren, desnoods botvlees dat kan hij daar ook zijn energie op kwijt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:57

Geitenmelk (dus geen koemelk) is prima voor een hond. Vette jus zou ik niet doen vanwege de zouten/kruiden.
Gezonde vetten zijn prima voor hond en/of kat. Je kunt dus gerust een vet diersoort geven, zalmkoppen werken ook prima en zijn ook gezonde vetten.
Ik moet mijn hond er wel ook wat bot bij geven, anders gaat hij aan de diarree. (Op 600 gram zalmkop heeft hij ongeveer 350 gram vleesbot nodig) Maar dit verschilt weer heel erg per hond. Ik kan het voor de eerste keer in ieder geval wel aanraden om dat erbij te geven! (Liever een iets te harde drol dan aan de spuiterij denk ik dan) Bij zalmlijven met staart is dit minder vaak nodig.

Vis liever niet te vaak geven (1x per week een vismaaltijd is zat).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:00

dus als ik hem één keer per week een vissenkop geef en 's avonds meer voer geven zou hij het moeten gaan doen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:04

Woogy schreef:
femke, je doet niks anders dan de betweter spelen over de hypes van kvv en barf. Zeg mij hoe ik m'n hond kan helpen of doe het niet. Wat jij deed leek niet eens op helpen, maar op zeiken over wat een ander zegt.
Heb je berichten nog eens terug gelezen maar er staan nergens adviezen in hoe mijn hondje kan aankomen...dus....

:?
Ik weet dan niet hoe je leest, maar als je hier geen info uit kan halen vind ik dat toch wel zeer vreemd.

Femke schreef:
Meer voeren inderdaad...
Gewoon meer geven van 't normale voer.

Je hond heeft een erg actief leven en zal daarom zeker flink wat meer energie verbruiken dan een "gemiddelde" hond.
De indicaties voor de hoeveelheid voer op de verpakking van je product is ook echt niets meer dan een indicatie. De ene hond zal wat minder nodig hebben (bijv een gesteriliseerde teef met normale energie behoefte) en de andere hond wat meer (zoals die van jou).

Geen granen (zoals brood, etc.) geven... Een hond kan daar niets mee. Het is geen herbivoor ;)
En zal daar dus zéker niet van aankomen, maar eerder van afvallen door dunnere ontlasting.

Pas als je hond met flink wat extra voer nóg niet goed aankomt, zou ik eens gaan kijken naar andere oplossingen.
Je kunt ook als snackje tussendoor een schapenvet blokje geven. Dat zijn ook weer snelle extra calorieën.

En ook al komt 't iedere winter terug... Vergeet nooit om ook andere mogelijkheden in de gaten te houden, zoals wormen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:07

die had ik gemist, in dat geval pas ik mijn bericht aan dat ik niks heb aan de discussie tussen haar en nog iemand over wie welke opleiding had gedaan en statistieken op tafel gooien etc. Daar heb ik niks aan.

Oprecht excuses voor mijn eerdere bericht

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:10

Omdat een hond meer energie verbrand om warm te blijven in de winter, valt hij af. Geef de hond meer energie dan hij verbruikt en hij komt aan. Net als bij een mens dus ;)

Is dit niet het geval, dan is de hond zeer waarschijnlijk ziek.

Je voert je hond ook naar het streefgewicht. Is je streefgewicht 14 kilo, (ook al weegt je hond op dat moment 12) dan geef je in de winter ongeveer 420 gram vlees per dag, wat neerkomt op 3% van z'n streefgewicht. Komt hij hier niet van aan, dan geef je 3,5% per dag = 490 gram per dag.

Kleinere honden hebben in verhouding een groter percentage van hun lichaamsgewicht nodig dan grote honden. Zo wordt er voor een hond van 25 kilo gemiddeld 2,5% aangeraden, maar voor een hond van 10 kilo zit je al sneller op de 4,5%. Het zou me dus niks verbazen als jouw actieve podenco met een streefgewicht van 14 kilo het prima zou doen op 4% in de winter, wat dus neerkomt op 560 gram per dag!

Let wel: een hond behoort nooit heel snel aan te komen of af te vallen, neem dus wel rustig de tijd om je hond op gewicht te krijgen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:36

Mijn puli, actief en 15 kilo, krijgt zo'n 400 gram per dag om op gewicht te blijven. Luca is momenteel ook ene kilo of 2 a 3 te mager en we voeren hem nu ongeveer een kilo per dag. Hij is gecastreerd maar wordt niet snel dik. Luca hoort zo'n 30 kilo te wegen.