Kuggur schreef:Hoef ik niet slimmerik, te eerste heb ik zelf universitair biologie gestudeerd, en werk momenteel in de gezondheidszorg, ten tweede is mijn vrouw (afgestudeerd) dierenarts, ten derde heeft het verteren van granen erg weinig met afbraak van cellulose te maken (hoe dacht jij anders je boterhammetje te verteren, jij kunt óók geen cellulose afbreken...).
En jij studeert diergeneeskunde? Ik hoop eerstejaars....
Kleine tip, er zijn betrouwbaarder bronnen van kennis dan barfplaats.nl, succes met je studie...
Edit. Ik zie nu dat je schrijft dat je "dierkunde" studeert, niet "diergeneeskunde", dat valt mee. Wat voor opleiding doe je precies?
De studies zijn inmiddels al een aantal jaren geleden.
Heb HBO dier- en veehouderij gestudeerd en daarna hbo biologie.
Geen diergeneeskunde, want daar krijg je inderdaad maar zeer beperkt les over voedingsleer en de werking van het verteringsstelsel van specifieke dieren...
En nee, een valse aanname, ik kom niet op barfplaats.
Mijn kennis komt voor 100% uit de boeken en werk- en hoorcolleges van m'n opleiding destijds.
Cellulose kan inderdaad door mensen ook slecht verteerd worden, maar door carnivoren nóg slechter.
Enige manier om wel wat op te nemen is door het vernietigen van de celwanden (die de cellulose bevatten).
Bijvoorbeeld door kauwen, verhitting, etc.
Dat is ook de reden dat carnivoren alleen aan de benodigde stoffen kunnen komen door de reeds kapot gemaakte celwanden van planten uit de pens van een herbivoor te eten.
Een hond brood of andere granen voeren is gewoon nooit "goed".
Het dier is er niet voor gemaakt.
Het is net zo vreemd om te adviseren om een paard maar hele vissen te voeren als hij van hooi niet dik wordt. Een herbivoor geef je ook geen vlees. En een carnivoor adviseer je geen pure granen.