Applelover schreef:Ik zeg al niks meer. Ik vroeg alleen advies over de tuigen en het sleerijden in het algemeen, en er staat duidelijk in het topic dat ik graag NIET heb dat er iets gezegd wordt over het ras van mijn honden en wat ik daarmee doe. Ik weet iig dat ze dit aankunnen en als mensen denken van niet dan klets lekker verder...
Ik wil best advies over hoe ik dit comfortabeler voor mijn honden kan maken maar niet op deze manier.
Maar omdat dit weer te moeilijk is voor sommige bokkers die overal wat van moeten vinden.
Moeilijk hè..
niet moeilijk. Tuig: dat tuig wat jij vele malen te duur vind is het enigste tuig wat er voor bestemd is en dus ook voor geschikt is en als je het te duur vind en niet aan schaft dan vervalt het trekken dus al met een heel goed tuig.
ras: je hebt geen ras dat MAG trekken en er dus geen geschikte honden voor dus je hebt geen hond die kan trekken.
Beste manier dus om het comfortabel voor je honden te maken is het goede tuig aan te schaffen voor 1 van de 5 rassen (of meerdere) die mogen trekken, van deze rassen 1 of meerdere honden aan te schaffen en die op te leiden en te laten trekken en je borders kunnen jullie vooruit drijven. Ieder zijn taak zo en iedereen verantwoord werk zo
Een brede border collie (en ik zie niet aan de foto's waarom jou honden breder zouden zijn dan andere borders) is nog steeds geen trekhond namelijk en een tuig dat er niet geschikt voor is wordt niet opeens geschikt omdat het enigste geschikte tuig te duur is naar jou mening.
Spieren die je hond opgebouwd heeft bij behendigheid is super geweldig en enorm nodig voor behendigheid maar voor trekken zijn echt andere spieren nodig. Mischien beter te begrijpen: mensen met veel been bespiering hebben niets aan been bespiering als ze gewicht moeten heffen met hun armen.