Slederijden met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:49

"Even een uurtje per dag..." dan weet je niet hoe inspannend trekken voor een hond is :n

Citaat:
gewoon een normaal hout of plastic sleetje

En je had het erover om een karretje aan te schaffen om over het fietspad te rijden.
Voor de slee lekker ravotten in de wei is wat anders dan echt trainen voor een karretje.
Citaat:
dit geen ielige hondjes zijn die niet sterk zijn want dat zijn ze zeker wel als je ziet hoe hard ze al aan de riem trekken als ze bijv. een kat zien;)

Als ze nu al trekken als ze een kat zien, wil ik niet weten wat er gebeurd als er een karretje achterhangt.
Een sledehond is volledig op de stem te sturen en te stoppen (je hebt immers geen leidsels).

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:54

Waarom geen commentaar het is goed bedoelt commentaar hoor ;)

Ik bedoel niemand wilt een hond met blessures neem ik aan?
Een BC is gewoon niet geschikt om te trekken heel simpel of hij nu breed of rank is dat doet er niet toe
Waarom lopen er anders bij wedstrijden alleen sledehonden gebruikt?
Daar hoef je ook niet aan te komen met onschikt tuig dan word je gewoon uitgesloten dat is heus niet voor niets

Het moet gewoon degenlijk en perfect zitten auto tuigjes zijn absoluut niet geschikt dit schuift en schuurt alleen maar let maar eens op als een hond ''draaft'' hoeveel zijn lijf beweegt!
In een auto zit hij na genoeg sneeuw

Als je hond met gewoon wandelt en hij trekt dan moet je eens na gaan waarom hij trekt hier hebben de honden nooit getrokken op de slee na dan ;)

En zoals bovenstaand word gezegt je hebt geen teugels je moet je hond op de stem sturen remmen en gas geven dat moet je vooral doen met een hond wat zo alleen al trekt aan de lijn en dus slecht opgevoed is ik wens je succes het is levends gevaarlijk wat je wilt gaan doen met een hond wat niet dusdanig afgericht is
Voor jou voor je hond maar ook voor je medemens maar dat zal je vrij weinig intresseren als je ook al niet wilt investeren in een degenlijk tuig ;)

Je ziet toch ook geen samoyed's of huskys of weet ik wat voor pool ras in de zomer schapen drijven gewoon omdat ze er niet op gefokt zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 07-12-12 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:55

Joh TS, als jij lekker wil gaan slee-en met je border collies houden wij je niet tegen hoor. We wijzen je alleen op de risico's. Als je daar niet naar wil luisteren is het straks je eigen probleem als je met een hond met blessures zit. Hoe bedenk je het trouwens ook, een border collie een slee laten trekken.... Het is niet voor niets verboden..

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:05

Brainless schreef:
"Even een uurtje per dag..." dan weet je niet hoe inspannend trekken voor een hond is :n

Citaat:
gewoon een normaal hout of plastic sleetje

En je had het erover om een karretje aan te schaffen om over het fietspad te rijden.
Voor de slee lekker ravotten in de wei is wat anders dan echt trainen voor een karretje.
Citaat:
dit geen ielige hondjes zijn die niet sterk zijn want dat zijn ze zeker wel als je ziet hoe hard ze al aan de riem trekken als ze bijv. een kat zien;)

Als ze nu al trekken als ze een kat zien, wil ik niet weten wat er gebeurd als er een karretje achterhangt.
Een sledehond is volledig op de stem te sturen en te stoppen (je hebt immers geen leidsels).

Dat karretje, dat was zomaar een idee die bij me op kwam en ik wou kijken wat jullie daarvan vonden en of dat een goed idee was.
Niet dus :P
Een uur per dag, ten eerste, er ligt niet elke dag sneeuw en onze honden hebben een conditie waar je u tegen zegt.. Ten tweede, ze trekken niet een heel uur achter elkaar..
Er is een hond bij ons die hard trekt als ze een kat ziet en die voor de slee gaat en als die vast zit aan de andere hond(met een speciale riem)gaat die er niet zomaar vandoor, de andere hond trekt haar dan terug want die is veel sterker(hebben we meegemaakt toen we ze gingen uitlaten dan zitten ze aan elkaar vast omdat een hond er vandoor gaat als ze los is en de andere hond staat binnen 1 seconde naast ons als we haar roepen en zo kan de hond die eigenlijk niet los kan toch min of meer los lopen, als die er dan vandoor gaat trekt de andere hond haar zachtjes terug zo van: hé wel bij het baasje blijven, zullen we terug gaan?)
Wij doen het ook zo dat er wel leidsels zijn. Ik hou de hond(en) vast aan de riem(en) en dan ga ik rennen, rennen ze achter me aan en trekken ze de slee. Met de hond (die wel los kan, die heet trouwens Yentl;) ) die doen we gewoon los voor de slee en dan zeggen we gewoon 'GO' en dan gaat ze rennen en ze kent ook de commando's 'links', 'rechts' en 'hoo' ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:07

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:38

Kuggur schreef:
Hey Applelover, hier is een link naar een bordercollie forum (hoop dat je engels kunt lezen) waar een aantal ervaren mensen je vraag uitgebreid beantwoorden:
http://www.bordercollie.org/boards/inde ... opic=34248

Aangezien het in het engels geschreven is ga ik er na school even de tijd voor nemen. Bedankt :j

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:46

De foto's van mijn honden(voor degene die nog foto's daarvan willen zien)
De oudste die geen slee meer gaat trekken
Afbeelding
De hond die de voorgaande jaren altijd de slee trok(Yentl)
Hier lijkt ze ielig maar dat is ze echt niet(het is een hele sterke hond met spieren waar je u tegen zegt)
Afbeelding
En de kattenjager, Happy. Deze is nog wel de ieligste maar ze heeft wel een grote spierenbundel maar als ze dit jaar de slee samen met Yentl niet kan trekker wachten we gewoon een jaartje;)
Afbeelding
Ik hoop dat ze het doen, de foto's en dat ze niet in linkjes hoeven;)

YentlShots

Re: Slederijden met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:47

Yesssss ze doen het

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:51

Vroeger hadden wij een bearded collie en die had al gewoon een tuigje voor aan de fiets. Die hebben wij voor de slee geknoopt. Mijn vader bracht hem naar boven op een berg (niet heel steil) en mijn moeder stond beneden. :') Ik ging op de slee zitten, moeders riep de hond met een koekje en ja hoor hij rende als een gek naar beneden. :=
Ach als je het eventjes doet kan het best, maar moet je wel een goed tuigje voor hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:46

als je nu niets met de goede adviezen wil doen waarom vraag je dan adviezen? Je leest toch dat het advies is NIET doen tenzij met die 5 rassen die het mogen en ervoor gebouwd zijn MET deugdelijke tuigen!

Ik kan wel oh en ah roepen maar wees blij met wat je honden allemaal kunnen en dat ze (waarschijnlijk) goed gezond zijn en geniet samen van de sneeuw maar ga ze dit niet aan doen. Zeker niet zomaar even een uurtje.......een uur is enorm lang. Moet je zelf maar eens opeens een gewicht moeten trekken terwijl je dat niet gewend ben. Binnen een uur ben je totaal geradbraakt en vervolgens stijf in je gewrichten door over belasting als het niet al meer problemen gaat geven. Dit zijn namelijk totaal andere spieren die ze nodig hebben dan die ze normaal gebruiken.

Een slecht idee dus gewoon!! En dan nog. Hoe wil je ze laten trekken? Ik neem aan dat ze daar geen commando's voor kennen dus ga je ze dwingen te trekken met wat? je kan niet zomaar een balletje weg gooien bijv. Naast het feit dat ze dan eerst een klap krijgen als ze opeens het gewicht mee moeten nemen krijgen ze weer een klap als ze plots remmen als ze bij de bal zijn en de slee komt ook nog eens aan.....

We waarschuwen jou alleen maar met de hoop dat je in ziet wat er allemaal fout kan gaan als je dit niet goed aan pakt en niet de goede rassen er voor hebt. Daarnaast ook wat er kan gebeuren dus als je ze over belast.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:07

Gentlegiant schreef:
Je ziet toch ook geen samoyed's of huskys of weet ik wat voor pool ras in de zomer schapen drijven gewoon omdat ze er niet op gefokt zijn ;)

Nee, ook dat gaat wel eens mis (wordt schapen jagen ipv drijven, en die eigenaren doen het niet met opzet...)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:21

Ik zeg al niks meer. Ik vroeg alleen advies over de tuigen en het sleerijden in het algemeen, en er staat duidelijk in het topic dat ik graag NIET heb dat er iets gezegd wordt over het ras van mijn honden en wat ik daarmee doe. Ik weet iig dat ze dit aankunnen en als mensen denken van niet dan klets lekker verder...
Ik wil best advies over hoe ik dit comfortabeler voor mijn honden kan maken maar niet op deze manier.
Maar omdat dit weer te moeilijk is voor sommige bokkers die overal wat van moeten vinden.

Moeilijk hè..

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:26

WiskyBokjes schreef:
Vroeger hadden wij een bearded collie en die had al gewoon een tuigje voor aan de fiets. Die hebben wij voor de slee geknoopt. Mijn vader bracht hem naar boven op een berg (niet heel steil) en mijn moeder stond beneden. :') Ik ging op de slee zitten, moeders riep de hond met een koekje en ja hoor hij rende als een gek naar beneden. :=
Ach als je het eventjes doet kan het best, maar moet je wel een goed tuigje voor hebben.

Haha wel leuk, zo doen wij het dus ook, maar dan zonder bergje(soms wel)
Ik heb het vanmiddag weer gedaan maar ik ben er niet op gaan zitten. Geweldig vond ze het, Yentl, mijn hond. Ze liep helemaal in de rondte te springen van geluk. En rennen met die slee erachter.
Was echt heel grappig om te zien hoeveel lol die hond erin had.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:32

Applelover schreef:
Ik zeg al niks meer. Ik vroeg alleen advies over de tuigen en het sleerijden in het algemeen, en er staat duidelijk in het topic dat ik graag NIET heb dat er iets gezegd wordt over het ras van mijn honden en wat ik daarmee doe. Ik weet iig dat ze dit aankunnen en als mensen denken van niet dan klets lekker verder...
Ik wil best advies over hoe ik dit comfortabeler voor mijn honden kan maken maar niet op deze manier.
Maar omdat dit weer te moeilijk is voor sommige bokkers die overal wat van moeten vinden.

Moeilijk hè..

niet moeilijk. Tuig: dat tuig wat jij vele malen te duur vind is het enigste tuig wat er voor bestemd is en dus ook voor geschikt is en als je het te duur vind en niet aan schaft dan vervalt het trekken dus al met een heel goed tuig.
ras: je hebt geen ras dat MAG trekken en er dus geen geschikte honden voor dus je hebt geen hond die kan trekken.

Beste manier dus om het comfortabel voor je honden te maken is het goede tuig aan te schaffen voor 1 van de 5 rassen (of meerdere) die mogen trekken, van deze rassen 1 of meerdere honden aan te schaffen en die op te leiden en te laten trekken en je borders kunnen jullie vooruit drijven. Ieder zijn taak zo en iedereen verantwoord werk zo :D :D :D

Een brede border collie (en ik zie niet aan de foto's waarom jou honden breder zouden zijn dan andere borders) is nog steeds geen trekhond namelijk en een tuig dat er niet geschikt voor is wordt niet opeens geschikt omdat het enigste geschikte tuig te duur is naar jou mening.
Spieren die je hond opgebouwd heeft bij behendigheid is super geweldig en enorm nodig voor behendigheid maar voor trekken zijn echt andere spieren nodig. Mischien beter te begrijpen: mensen met veel been bespiering hebben niets aan been bespiering als ze gewicht moeten heffen met hun armen.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:32

dierenfan schreef:
Applelover schreef:

Moeilijk hè..

niet moeilijk. Tuig: dat tuig wat jij vele malen te duur vind is het enigste tuig wat er voor bestemd is en dus ook voor geschikt is en als je het te duur vind en niet aan schaft dan vervalt het trekken dus al met een heel goed tuig.
ras: je hebt geen ras dat MAG trekken en er dus geen geschikte honden voor dus je hebt geen hond die kan trekken.

Beste manier dus om het comfortabel voor je honden te maken is het goede tuig aan te schaffen voor 1 van de 5 rassen (of meerdere) die mogen trekken, van deze rassen 1 of meerdere honden aan te schaffen en die op te leiden en te laten trekken en je borders kunnen jullie vooruit drijven. Ieder zijn taak zo en iedereen verantwoord werk zo :D :D :D

Een brede border collie (en ik zie niet aan de foto's waarom jou honden breder zouden zijn dan andere borders) is nog steeds geen trekhond namelijk en een tuig dat er niet geschikt voor is wordt niet opeens geschikt omdat het enigste geschikte tuig te duur is naar jou mening.
Spieren die je hond opgebouwd heeft bij behendigheid is super geweldig en enorm nodig voor behendigheid maar voor trekken zijn echt andere spieren nodig. Mischien beter te begrijpen: mensen met veel been bespiering hebben niets aan been bespiering als ze gewicht moeten heffen met hun armen.

Wat jij wilt...

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:32

Jammer dat dit soort topics altijd zo moeten eindigen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:42

TS:
Citaat:

Ok, ik wil met mijn arabier grote boomstammen gaan verslepen in het bos, omdat ik dat leuk vind.
Mijn paardje is daar echt geschikt voor want hij is heel sterk en houdt van rennen.
Ik ga een paar x per week met hem het bos is en dan wilt hij alleen maar galopperen.
Nee ik wil niet horen dat dit alleen voor trekpaarden is, want mijn arabier is heel breed gebouwd en kan dit best.

Nu doe ik af en toe een kerstboompje thuis, maar ik wil straks het bos in zware stammen vervoeren.
Oh ja, kan dit met een draverstuigje? Want de echte trekpaardtuigen zijn zo duur, anders maak ikzelf wel wat.

Zo komt jouw verhaal een beetje over bij mensen die (meer) verstand hebben van sledehonden.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:46

Hoe lang willen jullie je zin nog doordrammen?
Jullie kennen mijn honden niet en ik weet denk ik beter dan jullie wat mijn honden wel en niet aankunnen...
Als jullie hadden gezien hoeveel lol ze vanmiddag had voor die slee dachten jullie denk ik wel anders. Ze liep echt te genieten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:48

Mijn arabier vindt het ook super voor de kar(retje).... maar is niet geschikt om een huifkar vol met mensen te trekken... daar heb je anders gebouwde paarden voor.
Natuurlijk krijgt hij (hopelijk) een zware huifkar van zijn plek, maar ik weet zeker dat het niet goed voor hem is.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:49

Je kunt net zolang gaan zitten wachten tot je te horen krijgt wat je WIL horen, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Ik sluit me aan bij al het voorgaande wat gezegd is. Doe het gewoon niet ;)
Kun je niet iemand zoeken met een shetlander die voor de slee kan lopen? Daar heb je veel meer plezier van ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:51

Applelover schreef:
Jullie kennen mijn honden niet en ik weet denk ik beter dan jullie wat mijn honden wel en niet aankunnen...
Als jullie hadden gezien hoeveel lol ze vanmiddag had voor die slee dachten jullie denk ik wel anders. Ze liep echt te genieten!

En hoe lang wil jij je zin nog doordrammen? De mensen hier denken aan het belang van je hond. Een hond weet zelf niet altijd wat goed voor hem is. Een leeg sleetje zal wel gaan, maar ga er niet zelf op zitten ;)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:51

Ingrid_92 schreef:
Je kunt net zolang gaan zitten wachten tot je te horen krijgt wat je WIL horen, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Ik sluit me aan bij al het voorgaande wat gezegd is. Doe het gewoon niet ;)
Kun je niet iemand zoeken met een shetlander die voor de slee kan lopen? Daar heb je veel meer plezier van ;)

Ik heb het al gedaan en heb het de voorgaande jaren ook gedaan en de hond had er zoals ik al gezegt had veel lol in. Maar een shetlander voor de slee is wel een idee. Ik ga wel even informeren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:52

@Ingrid
Voor de slee (af en toe in je eigen weiland) is absoluut geen probleem als je maar rekening houdt met de hond (ondanks dat hij het super vindt, hoor je als baas de hond wel af te remmen).
Mij gaat het hierom:
Citaat:
Maar ik wil het iets gaan uitbreiden en misschien later ook zo'n speciaal karretje met wielen kopen, lijkt me wel gaaf als je zo over het fietspad gaat, gaan mensen je heel raar aankijken denk ik :+

En dat kan dus pertinent niet met een BC, ook al zijn ze nog zo enthousiast... daar zijn ze niet voor "gemaakt".
Net zoals ik niet met mijn arabier boomstammen ga verslepen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:55

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens Brainless. Maar als ik de foto's van de honden van TSer zie, denk ik niet dat het goed is om deze honden voor een slee of een wagen te zetten. Ze zijn er niet voor gebouwd, ze zijn vrij klein en ik vind ze ook niet echt breed gebouwd, hoewel TSer dat beweert. Ik vind dat een baas de verantwoordelijkheid hierin moet nemen, een hond kan dat niet. Een hond kan best enthousiast raken inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat het ook goed is wat hij moet doen.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:58

Ingrid_92 schreef:
Applelover schreef:

En hoe lang wil jij je zin nog doordrammen? De mensen hier denken aan het belang van je hond. Een hond weet zelf niet altijd wat goed voor hem is. Een leeg sleetje zal wel gaan, maar ga er niet zelf op zitten ;)

En dat bepaal jij?... of ik er wel of niet op ga zitten? Ik zal jullie wel op de hoogte houden als mijn hond een blessure heeft maar ik moet jullie teleurstellen, dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
En ik heb(zoals ik al eerder heb gezegt) een moeder die veel van honden weet en die is erbij en die ziet ook wel wanneer ik moet stoppen.
Hoe lief het ook bedoelt is, maar daar heb ik geen advies voor nodig. Ik had alleen advies nodig over het slederijden in het algemeen van mensen met ervaring maar als dat te moeilijk is voor jullie en jullie me alleen op de dingen willen wijzen die niet goed zijn(met uitzondering op een klein, heel klein aantal mensen), oke is goed mij best...