Mijn nieuwe hond Gissy in de sneeuw!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: Mijn nieuwe hond Gissy in de sneeuw!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:40

leuke hond en wat super dat je hem uit het asiel hebt gehaald en hem een 2e terecht verdiende kas geeft!
Hopelijk viel de diagnose vd da mee?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:54

Hij is leuk! :D

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 08:53

Heel veel plezier met gis, hier ook een herplaatser. ( via bokt nog wel haha) Doerak hebben we vorig jaar als pup van 13 weken opgehaald. En waren zijn 4 e tehuis. ( 2 x fout, 1x bij bokker voor noodopvang)
Doetak zou ook dominant en agressief zijn, nu zijn we bijna een jaar verder en is het echt af en toe zweten en een strijd geweest,( grommen/ aanvallen) ik lijk zijn hart gewonnen te hebben, en hij wil nu alles voor me doen :)
Zo dankbaar, luisteren naar een hond.
Ik wens je veel plezier met gis,die als ik je verhaal lees vooral heel veel liefde en een consequente baas nodig heeft:)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:04

merrieveulen.wat is hij leuk <3
Eigenlijk wel fijn dat men niet verder dan hun neus lang was konden kijken,want nu heb jij er een vriendje voor het leven bij :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:08

@ San, haha ja dat zeggen wij dus ook! Anders hadden wij hem nooit gehad!

@ Nameless, percies zo werkt het. Empatisch vermogen is waar het mensen nog weleens aan ontbreekt. Gelukkig hebben die mensen zich gewoon vergist en is Gis niet agressief, hij heeft nog nooit gegromd of gedreigd, alleen heel in het begin toen hij een vissenknuffeltje had gekregen, toen bromde hij even toen ik het wilde pakken maar ook daar ben ik gelijk wat mee gaan doen, heb hem laten zien dat het best OK is als ik het pak. Heb hem ook geleerd om het juist te geven, en daarop ging hij het dus brengen als ik op de bank zat, dan moest ik het bewaren terwijl hij een dutje deed, zo lief.

belangrijk bij Gis is dat je duidelijk en consequent bent, maar niet boos of bedreigend. Zijn eventuele ongewens gedrag komt allemaal voort uit onzekerheid en twijfel, dus ik benader alles zo positief mogelijk en focus niet op ongewenst gedrag, maar buig het gelijk om naar een ander gedrag. lukt niet altijd voor 100% nog hoor, maar we komen steeds een stukje verder met elkaar.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:21

Dat vind ik eigenlijk bij elke hond belangrijk, alleen bij Gis is het zo duidelijk dat dat niet gebeurd is... :n

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:26

nee precies. Er is hem wel gezegd wat 'fout' is, maar niet wat 'goed' is. En ipv bij problemen te zeggen wat je wél wilt, is er alleen gezegd wat men NIET wil.

Ik vind dat zo raar, mensen doen dat bij paarden ook trouwens. Wel een grote bek geven en dan 'nee' roepen oid, maar niet erbij aangeven wat dan WEL moet. Bijv het dier moet stilstaan/ wachten en beweegt onrustig, dan gaan veel mensen rukken of met de stem corrigeren/ straffen etc,. Ik denk dan, zeg duidelijk 'ho', of 'wacht', of wat je dan ook maar wilt op dat moment, maar niet alleen de negatieve kant. Juist door een duidelijk commando te gebruiken (wat uiteraard van tevoren geoefend is zodat het dier ook weet wat verwacht wordt), maak je het mogelijk om daarna ook te belonen, immers je bevestigt gewoon je commando.

Ook zijn mensen vaak niet helder in wat ze willen, roepen bijv. maar wat, of zeggen het één maar gebruiken hun lichaam zodanig dat dat iets anders 'vertelt'. Dieren lezen mensen constant en gebruiken heel veel lichaamstaal, jammer dat zoveel mensen daar niets of nauwelijks iets mee doen. In Gismo's geval had dat betekend dat men al veel eerder het probleemgedrag in het juiste vak kon plaatsen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:33

Dat moet je altijd doen... je ziet Cesar Milan bv. ook alleen maar teruggrijpen op straffen als een probleem binnen een dag opgelost moet worden, maar er kleven vreselijk veel nadelen aan en het enige voordeel is dat het dier iets snel afleert.

Ik ben heel erg voor de positive reinforcement omdat dat voor beide partijen prettiger is, je zelf dan meer als leider overkomt en omdat het ook langer blijft hangen, ook al duurt het dan ietsje langer voor het erin zit.

Je moet ze, als je ze al straft (als een paard mij bijt uit narrigheid krijgt ie wel een tik, uit angst trouwens niet, maar bijten mag gewoon echt niet) ook belonen wanneer ze het duidelijk wel willen maar het bv. nalaten, of iets gewoon echt helemaal goed doen. Dan weten ze waar je naartoe wilt.

Een wolf doet dat ook als ie roedelleider is. :) Gentle leadership, jeuj.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:55

Precies, leiderschap zonder slachtofferen. Mensen houden erg van slachtofferen jammer genoeg. In het dierenrijk hebben ze prima manieren voor bevestiging en bewijzen van leiderschap zonder elkaar te slachtofferen. Als je tegen de gemiddelde persoon zegt dat hij zich meer als een leider moet opstellen gaat de persoon in kwestie meestal meer straffen of harder straffen, sneller boos worden etc... En laat dat nu net niet de bedoeling zijn...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:29

Ook een leuke: troosten als de hond angst toont.
En dan niet weten dat het dier dat als beloning voor het getoonde gedrag ziet. Heb mooie staaltjes van conditionering op die manier gezien... filmpjes van een golden retriever die zich angstig gedroeg richting auto's en vrachtwagens, omdat ie als pup getroost was.

Toen mijn docent de hond liet uitnodigen tot spelen terwijl er een vrachtwagen langskwam ging de hond gewoon spelen... dus het was angstgedrag zonder de onderliggende emotie.

Weet die hond veel!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:18

precies, bovendien lezen dieren ons feilloos. Soms schrijven we ze gedrag toe wat er éígenlijk niet is, maar wat we zelf veroorzaken door ons op een bepaalde manier te gedragen.

'ja, mijn hond is hier altijd heel druk/ bang/ boos/ etc', terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Simpelweg omdat de eigenaar er op dat moment vanuit gaat dat het dier zus en zo gaat reageren, en zich dus als zodanig gedraagt, zal het dier precies aan die verwachting voldoen. Bij de meeste dieren is dergelijk gedrag prima om te buigen naar iets anders. Zal niet bij allemaal in één keer gaan maar toch...

Mensen gaan ook vaak met de dieren om enkel vanuit menselijk perspectief, terwijl een dier toch in de eerste plaats een dier is, geen mens. Wij vinden bijten bijvoorbeeld grof/ eng/ onbeleefd/ noem het maar, terwijl dat voor dieren een heel andere betekenis kan hebben. Ook zie ik het héél veel gebeuren dat mensen onbewust het ongewenste gedrag uitlokken, zoals bij mijn pony Zneddie bijvoorbeeld. Mensen gaan súperonbeleefd op zijn staldeurtje staan leunen, met een elleboog en een schouder in hun face en met hun reet naar hem toe, en vinden het dan naar/ raar/ fout/ vervelend dat hij daarop reageert. Die mensen hebben dan géén idee wat dat gedrag voor het paard betekent, maar vinden wél dat ze in hun recht staan tov het dier door hem te corrigeren als hij dan 'vervelend' komt doen, want ze deden toch niks? nou, in de wereld van het paard dus wel.

persoonlijk vind ik het superleuk om met mensen aan die bewustwording te werken, mensen gaan dan zó anders naar de dieren kijken...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:08

Ja en heel vaak ga je ook zeggen van "Ja hij denkt dat" - terwijl je dat niet kunt weten. Je kunt alleen het gevolg van een hele hoop interne rompslomp zien aan het gedrag. Dat kan soms je interpretatie (ook van ervaren gedragsdeskundigen) beïnvloeden. Daar kun je niks aan doen maar het kan wel helpen je er als mens van bewust te zijn dát je dat soms doet.

Precies wat je zegt eigenlijk met het "vanuit menselijk perspectief" ermee omgaan. Werkt niet, of niet zo vaak in ieder geval. :=

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 07:15

haha nee klopt... lastige is dat sommige dieren zich makkelijk aanpassen, en andere minder of niet. Mensen die een 'makkelijk' dier gewend zijn en er dan ééntje krijgen uit de andere categorie hebben daar nogal eens moeite mee. Wat ik vaak zie, zeker met jonge dieren, is dat er in eerste instantie dan een hoop moeilijkheden/ discussie ontstaat, soms met het wegdoen van het dier tot gevolg of tot bijv. een hoop geweld en frustratie. Ik vind dat erg jammer.
Wat ik ook vind is dat veel trainingen erop stoelen dat het dier toch wordt omgebogen, ipv dat de mens zich werkelijk aanpast aan de natuurlijke behoeften van het dier.

Bij de paardentrainingen die wij doen zien we dan ook heel veel paarden die al met één been in het slachthuis staan, bijv. omdat ze 'gevaarlijk' zijn, maar die de mensenmaniertjes gewoon écht niet snappen en zich niet kunnen of willen aanpassen. Met een beetje empathie van de mensen komt dat praktisch altijd nog weer goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:38

Ik vind dat beide partijen zich moeten aanpassen, dat kunnen ze allemaal best. :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:16

met als verschil dat mensen zich daarvan bewust zijn en dieren niet. Dieren passen zich aan op een soort automatische piloot, en voor sommige dingen kan je ze wel begeleiden, maar er blijft een grens aan natuurlijk. En die zit ook weer voor elk dier op een andere hoogte zal ik maar zeggen.

maar goed het grootste probleem zit 'm sowieso niet in de dieren maar in de mensen, maar dat hoef ik jou niet meer te vertellen haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:04

Zie dit topic ook nu pas. :o
Wat een geweldige fotos van Gismo in de sneeuw.
Hij word steeds mooier je kunt zien dat hij in goede handen is <3

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:06

hihi dank je, leuk ding is hij ook he... Hij is ook uitgekozen voor een fotoshoot via Bokt, heb er superveel zin in!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:29

Wat een leuke hond!!! <3

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 07:35

dank je! :D