Koppeltje hamsters?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Re: Koppeltje hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:31

Jamaar niet alle dieren zijn toch zoals hamsters?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:31

Er is geen enkel dier waarbij je 'zomaar even' ermee gaat fokken. Daarnaast, als je met een dier wilt gaan fokken, moet je daar 100% achter staan. Dat is geen kwestie van jezelf afvragen wat makkelijk is om mee te fokken maar een kwestie van een dier heel erg interessant/mooi vinden en jezelf er dan helemaal voor willen inzetten om met die diersoort goede nestjes te fokken.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:32

Nee, juist niet.
Elk dier heeft wel iets wat het lastig maakt om met ze te fokken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:33

Weten je ouders er ook al van? in het konijnen topic ging de pret ook niet door doordat je ouders het niet wilden.

Dan nog wat, als je niet eens weet hoe je een dier moet houden, denk je dan dat je de kennis in huis te hebben om ze succesvol te fokken?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:34

O oke wel jammer maarja tis niet anders...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 07:32

Weet je wat misschien ook een optie zou zijn, als je per se een nestje wilt? Een zwanger dier uit een asiel of een opvang halen. Zo heb jij het 'plezier' van een nestje en het dier heeft een thuis. Er zullen er vast genoeg zitten. :j

Ze zoeken vaak ook 'pleeggezinnen', daarover zou je ook informatie kunnen zoeken.

Overleg wel goed met de ouders/Denk goed na voordat je aan zoiets begint. Het vergt erg veel tijd en verzorging en 'je doet dat niet zomaar eventjes'. Denk ook na waar je de eventuele (want voor hetzelfde geld treden er complicaties op) jongen plaatst. Er is een overschot aan knaagdieren, dus het kan best zijn dat je het hele nest (bij hamsters kunnen dit bijvoorbeeld 6 jongen zijn) zelf nog een jaar moet houden. Heb je ruimte voor 6 (voorbeeldgetal) kooien van minimaal 50x30/50x40? (zelf hou ik 60x40 aan, want 50x30 voor een dwerghamster vind ik erg klei. Voor syrische hamsters hou ik 80x40 aan). Heb je voldoende tijd om de verzorging te geven? Dieren vergen nu eenmaal veel tijd.

Denk hier goed over na, lees je goed in en maak (niet te snel) een keus. Ik zou het nu even laten rusten. Desnoods neem je een hamster en kijkt of het daadwerkelijk wat voor je is. Ik heb het gevoel dat je te snel wilt. Fokken (in mijn ogen vermeerderen) is niet iets wat altijd soepel verloopt en ik denk dat je daar nog niet van bewust bent.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:52

Ik zou direct aan pony's beginnen, die leveren meer op! :Y)

Voor de rest zou ik alle gegeven tips van harte nemen! Het is niet verantwoord om te fokken zonder enige kennis of ervaring. Een vriendin van mij heeft een nestje goudhamster gefokt enkele jaren geleden en die heeft ze echt met veel liefde en kennis verzorgd. Waren al handtam en ontzettend lief, en toch werd ze die niet zomaar kwijt. ;)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:54

Oke dank jullie wel!
@KimD haha jaa ik wil echt zo graag een shetlander maar mag niet :-(
Ivb met geld

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 06:44

Als je geen geld hebt voor een shet, heb je ook geen geld voor het fokken van hamsters...

Hok voor moeder: 50 euro
Hok voor vader: 50 euro
Hokken voor de eerste acht jongen: 400 euro

en wat levert een goudhamstertje op? tientje per stuk? Als je ze al kwijt raakt? En de pest is wat doe je met het overschot? Ga je iedere hamster die je niet verkocht krijg zelf houden of draai je die zijn nek om...

Immers kun je een hamster zeg tot ongeveer 2 maanden oud verkopen, daarna is hij "oud" (voor kopers he, natuurlijk is dat niet echt zo, maar mensen kopen nu eenmaal alleen maar jong spul) en onverkoopbaar.

Dat zou zo maar kunnen betekenen dat jij na het fokken van twee nestjes opeens acht tot zestien extra hamsters hebt waar je niets mee kunt. Denk je dan nog plezier te hebben in het schoonmaken en voeren, en vooral het aandacht geven? Dat wordt een komplete dagtaak.

Mijn tip: niet doen dus....

Succes!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:03

Ben je echt 15?
Je klinkt jonger...

Maar even serieus...fokken? Nee met geen enkel dier.
En dus ook niet met hamsters, muizen, degoes, ratten, gerils...of andere knaagdieren omdat die kleiner zijn...
(konijn is geen knaagdier, maar daar dus ook niet mee).

Je koop toch ook niet even een hond/kat/pony...etc omdat je een pup/kitten/veulen etc wil?
Kijk eens op internet naar het overschot van zo ongeveer alle dieren omdat er maar mensen zijn die "voor de leuk" eens kleintjes willen...

Wil je kleintjes...neem een aquarium met guppies...zal je zien hoe de populatie zich uitbreid.

Maar nee...ga niet fokken.
Vraag idd aan je ouders of je misschien mag plegen voor het asiel.
-maar vergis je er niet in, jonge dieren vergen veel tijd en energie, dag en nacht-
Ben je in staat om, om de paar uur eventueel bij te voeren, te controleren etc?
Heb je de ruimte?
En de andere vragen die al vermeld zijn?

Ik hoop dat je met geen enkel dier gaat fokken.
Zelf heb ik al jaren hamsters en andere dieren..maar moet er niet aan denken om een nestje te krijgen.

(ik word zo moe van die kinderen/tieners die ineens allemaal willen fokken...is het een nieuwe rage ofzo?)
:(

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:52

Ik fok zelf met kippen, maar geloof me.. ik ben er meer geld aan kwijt dan dat ik ermee verdien. Daarnaast moet je 'hard' zijn. Dieren die niet voldoen aan de rasstandaard worden geslacht.

Ik heb eerst 5 jaar zo kippen gehouden om ervaring te krijgen met ziektes en andere toestanden. Pas na 5 jaar kippen houden ben ik me gaan verdiepen in één ras waarmee ik wil fokken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:59

Hamsters kunnen prima samen, mits goede omgeving en waar ieder zich terug kan trekken. Heb ze vroegah gehad, 13 stuks (ja ze zeiden dat ik 2 dames had gekocht) uiteindelijk..meiden van de heren apart, allerlei speelmateriaal en per groep on de beurt een paar uurtjes los.
Neemt niet weg dat het erg vervelend was dat er jonkies kwamen..net wat er nl gezegd wordt, er zijn dr zoveel, je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt en als er dan iemand voor komt, hoop je maar dat je er goed aan doet en ze niet als voer eindigen.

Nee, zomaar leven brengen, omdat wij het als mens zo graag willen is niet mijn ding, de dieren worden er vaak de dupe van.
Maar kun je niet met je ouders overleggen of het leuk is om bv voor een asiel opvangezin te zijn voor een moederpoes met haar jonkies? Dat is erg veel werk, maar wel erg fijn om te doen, je krijgt goede begeleiding vanuit het asiel.
Dan zet je niet bewust leven op de wereld, maar kun je toch genieten van al die gezelligheid om je heen (mits je niet lui bent, maar je zit ook op school he) en iets goeds betekenen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:31

Amy... Hamsters zijn SOLITAIR!
Robbies kunnen samen, maar niet in een te groot hok dan worden ze territoriaal.
Syrtjes vermoorden elkaar 9/10keer.
Rusjes kunnen in koppeltjes goed gaan... Maar TS doe het NIET.
Man+man en vrouw+vrouw koppeltjes niet doen, renzij je een misvormde hamster wilt.
En Chineesjes...doe ook maar niet.

Ik zal nog wel een goede link plaatsen voor wie anders denkt...
Misschien dat daar jullie ogen van open gaan...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:34

Hier mensen (o.a. Amy).
Deze hamsters hebben nog "geluk" gehad...dit kan trouwens ook bij dwergjes gebeuren.
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=3&t=91797

Dus nee...hamsters alleen houden is niet zielig.
Doe de hamsters een plezier, en hou ze apart, zet ze nooit bij elkaar :)

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:39

Ook een leuk iets om te weten... ik heb zelf ooit een nestje gehad. Mam had 16 jongen.. en ja allemaal groot gebracht!!
Dan heb je 16 jonge hamsters die op geslacht gescheiden moeten worden en dan ook nog een nieuwe baas zoeken.
Geen eenvoudige opgave.
Heb ik het nog niet eens over de tijd die je nodig hebt om 16 kleintjes zo tam mogelijk te maken ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:44

YamaSaki schreef:
Man+man en vrouw+vrouw koppeltjes niet doen, renzij je een misvormde hamster wilt.

Ik heb goudhamsters gehad..de DA zei het me ook hoor, dat het niet kon..maar de oudste is bijna 5,5 jaar geworden. De jongste is met anderhalf overleden. Nooit een onvertogen woord tussen de koppels..dus het kan wel. Wil hier niet mee zeggen dat het verstandig is om te doen, maar bij mij was het uit nood geboren en goed gegaan.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:52

5,5jaar..?
okee...je geloofwaardigheid is nu helemaal weg...

En uhm...heb je mn link al bekeken?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:08

Amy77 schreef:
YamaSaki schreef:

Ik heb goudhamsters gehad..de DA zei het me ook hoor, dat het niet kon..maar de oudste is bijna 5,5 jaar geworden. De jongste is met anderhalf overleden. Nooit een onvertogen woord tussen de koppels..dus het kan wel. Wil hier niet mee zeggen dat het verstandig is om te doen, maar bij mij was het uit nood geboren en goed gegaan.

Je weet wel het verschil tussen een hamster en een cavia? :=

Ik ga helemaal met YamaSaki mee. Post dit soort dingen alsjeblieft niet op een forum. Voor je 't weet lezen kinderen dit, die kopen 2 hamsters (want lezen van jou dat dat wel kan), hamsters gaan vechten, kindje vindt 's morgens 1 van de hamsters dood.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:41

Ik heb een Syr gehad die 4 is geworden, ooit gekregen van een klasgenoot die een nestje had dus wist de exacte geboortedatum

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:01

Mijn oudste is ook bijna 4 geworden.
Maar dat is iets anders dan 5,5jaar...dat is gewoon cavia leeftijd en nog nooit bewezen bij een hamster.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:08

Nog nooit aangetoond nee, dat klopt.. maar we hebben nu ook een konijn van 12 jaar lopen. Er lopen katten van rond de 20. Who knows

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:14

Een kat van 20 vind k niet raar een nijn van 12 ook niet ;)
12 is wel oud voor een nijn, maar ken er meer van 10 of 10+ :)
Katten horen minimaal 18 te kunne worden ;)

Maar een hamster van 5,5jaar staat gelijk aan een mens van 130jaar of ouder :P

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:24

Myraxhorsey schreef:
Jaa inderdaag maar heeft iemand misschien een tip waar ik dan mee kan fokken voor het begin zeg maar..

Waar je mee moet beginnen? Een dier kiezen wat je interesseerd, ook één ras.

En dan geen dieren aanschaffen. Neem eerst maar eens een jaar of meer de tijd om je in te lezen over de verzorging, de genetica, ziekte's etc etc.
Ondertussen kun je gaan sparen en marktplaats in de gaten houden en alsvast spullen gaan kopen die je nodig hebt.

Ben je dan nogsteeds zo zeker van het willen fokken? Ga dan maar eens langs goede fokkers om te KIJKEN naar goede dieren om mee te beginnen. Ga naar shows, kijk naar de dieren, praat met fokkers, etc.
Als je dan alles in orde hebt, dan kun je dieren gaan kopen.

Fokken is meer dan een man en een vrouw samen zetten. Je moet het dier verbeteren, op elk gebied, uiterlijk, gezondheid etc. Je moet kunnen zien welke man het beste bij een vrouw past, welke dieren goed genoeg zijn voor de fok.

En je moet zelf kennis hebben van ziekte's. De kans dat je met ziekte's te maken krijgt is met 10 dieren groter, dan met 1 dier. Op een moment dat de dierenarts niet bereikbaar is, moet JIJ wat kunnen doen. Je moet optijd ziekte's herkennen, om te voorkomen dat je hele groep dieren besmet raakt of sterft.

Fokken doe je niet éven, het is iets waar je dag in dag uit uren mee bezig bent. Je zet levende dieren op de wereld, daar ben je verandwoordelijk voor. Voor de gezondheid, voor een goed huis, etc etc.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:39

YamaSaki schreef:
5,5jaar..?
okee...je geloofwaardigheid is nu helemaal weg...

En uhm...heb je mn link al bekeken?

Je wilt het telefoonnr van mijn dierenarts? Kan je zo prive krijgen hoor :) Ze hebben nog een foto van hem gemaakt.
Het was een goudhamster..ik heb niet de leeftijd van de TS overigens..maar men denkt alle wijsheid in pacht te hebben, ik deel enkel een positieve ervaring, omdat de TS finaal afgekraakt wordt en hier zogenaamde betweters aanwezig zijn en dan kan een ervaring ook weleens positief gedeeld worden. Nogmaals, wil dit niet stimuleren, maar bij ons is het toevallig goed gegaan ;) Juist om te laten weten dat het ook anders kan en de berichten wellicht wat anders geformuleerd kunnen worden naar de TS.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:44

YamaSaki schreef:
Mijn oudste is ook bijna 4 geworden.
Maar dat is iets anders dan 5,5jaar...dat is gewoon cavia leeftijd en nog nooit bewezen bij een hamster.

Sterker nog, de hamster 'dames' die ik in de dierenwinkel kocht, heb ik ook 3 cavia's van gekregen, moeder en 2 dochters..waarvan moeder, ja, jullie zullen dit ook weer niet geloven, ruim 6 jaar en nog wattus is geworden en die had nog geleefd als het gaas nog heel was (was wel echt oud overigens) ..haalde haar op wegens continue mee te fokken en toen had zij de leeftijd van 3 vertelde de dame in de winkel mij. De dierenarts kon dit bevestigen. Uiteraard had ik de exacte datum niet, dus afgaande van de dierenarts he. Heb hier nog een dochter zitten, die inmiddels 5 is en nog kerngezond.
Sja, onze paarden raken ook aardig op leeftijd en in zeer gezonde situatie.
Maargoed, hoef me hier niet te verantwoorden. (als ik 15 was geweest, tel daar gerust 20 jaar bij op, dan had ik jullie reactie wellicht nog begrepen).