Help! Kat van de buren zit telkens bij ons binnen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:21

Nickas schreef:
Toen ik hetzelfde probleem een keer had, had ik het kattenluik dicht gedaan terwijl de buur(t)kat nog binnen zat. Ik heb hem het halve huis doorgejaagd, echt een minuut of 10, tot hij blazend van angst en radeloosheid op de deurmat voor de deur bleef zitten. Deur opengedaan, NOOIT meer gezien...
Heel gemeen, maar werkte wel...
En zonder emmer water, want dan moet je daarna nog gaan dweilen ook :(

en als hij zo bang is dat hij alle sluizen open zet dan ben je ook ver van huis af. Ik zou het niet aan raden. Kattenstront en zeik overal is al niets waard maar als ze in angst hun anaalklieren legen dan zit je met liefde de rest van de dag in je auto ofzo :D

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:22

dierenfan schreef:
Nickas schreef:
Toen ik hetzelfde probleem een keer had, had ik het kattenluik dicht gedaan terwijl de buur(t)kat nog binnen zat. Ik heb hem het halve huis doorgejaagd, echt een minuut of 10, tot hij blazend van angst en radeloosheid op de deurmat voor de deur bleef zitten. Deur opengedaan, NOOIT meer gezien...
Heel gemeen, maar werkte wel...
En zonder emmer water, want dan moet je daarna nog gaan dweilen ook :(

en als hij zo bang is dat hij alle sluizen open zet dan ben je ook ver van huis af. Ik zou het niet aan raden. Kattenstront en zeik overal is al niets waard maar als ze in angst hun anaalklieren legen dan zit je met liefde de rest van de dag in je auto ofzo :D

Whahaha! Grappig hoe je dit neerzet! Ik ga dat opjagen niet doen. Voel me daar niet goed bij!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:23

even over de blaasontsteking....staat hij op speciaal voer?
Dat het stress veroorzaakt kan worden wist ik niet,ik dacht dat het door bepaalde bacterieen veroorzaakt werd,of door gruis.(de E.coli)

Volgens mij bestaan er kattenluikjes die alleen jou kat binnen laten.Met een sensor.
Hij moet dan een bandje om.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:27

Kenzo schreef:
Hoe kom je erachter of je kat wel de juiste chip er voor heeft?

Mijn vriend heeft dat toen helemaal uitgezocht, maar hij weet het niet meer precies :+ . Het moest iig een 15-cijferig nummer zijn, met of zonder letters ervoor/erachter. Kan best zijn dat er luiken zijn waarbij dat niet uitmaakt, maar we vonden het te duur om erop te gokken. Het chipnr. vind je in het dierenpaspoort :) .

senna21 schreef:
:D :+
Heet poes Tinkelbell? Zie haar zo met een hele sleep bestek door het huis sjouwen.
Meer Kedeng-Kedeng ipv Miss Poes :D . Ze sleept het dan inderdaad de hele huiskamer door. Er stonden eerst van die stalen kinetische balletjes op het kastje, die hebben we maar verplaatst :D .

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:29

Blaasonsteking kunnen ze zelf ontwikkelen door stress helaas. Bij weinig katten ontstaat dit door een bacterie. Door de urine op kweek te zetten zijn wij hierachter gekomen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:30

Ik heb een Staywell luikje met infrarood halsbandjes voor de katten.
Op zich werkt het prima, alleen onze jongste poes doet er alles aan om haar bandje te slopen en dat lukt haar ook. Bij de oudste poes hebben we geen problemen.

Je kan het luikje zo instellen dat hij altijd open staat voor halsbandjes of iedereen of dat ze alleen binnen of alleen naar buiten kunnen gaan met infrarood.
Ik geloof niet dat een kat in staat is om het luikje te slopen, alleen het infraroodbolletje aan het halsbandje wel.

Achteraf had ik liever een luikje op basis van een chipsysteem gehad, maar dan had ik de oudste kat moeten laten chippen speciaal voor dat luikje. Toen vond ik dat wat overdreven, maar na 3 bandjes voor de jongste vind ik het jammer dat ik daar niet voor gekozen heb.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:34

Gwen schreef:
Kenzo schreef:
Hoe kom je erachter of je kat wel de juiste chip er voor heeft?

Mijn vriend heeft dat toen helemaal uitgezocht, maar hij weet het niet meer precies :+ . Het moest iig een 15-cijferig nummer zijn, met of zonder letters ervoor/erachter. Kan best zijn dat er luiken zijn waarbij dat niet uitmaakt, maar we vonden het te duur om erop te gokken. Het chipnr. vind je in het dierenpaspoort :).

Hahaha chipnummer weet ik te vinden. Hij heeft een 15-cijferig nummer dus dat moet lukken. Zal. Het voor de zekerheid nog even checken in de winkel als ik hem ga halen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Help! Kat van de buren zit telkens bij ons binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:46

Ik heb even voor je gekeken, mijn katten hebben ook een chip met 15cijferig nummer.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:47

Bij de dierenwinkel in Winkelcentrum Woensel in Eindhoven wist de verkoper überhaupt niet dat niet elke chip geschikt schijnt te zijn. Miss Poes is bij het asiel gechipt 4 jaar geleden en zij heeft een ander soort nummer. Handig, hoor.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:50

Op de website van petporte staat het heel duidelijk. Fijn dat het hier gemeld is en ik het gelukkig van tevoren kan checken. Slordig dat verkopers dat niet weten....

Bedankt voor de extra check Lalidan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:51

troi schreef:
Verder zou ik de vreemde kat flink laten schrikken als die in je huis is, klets water over hem heen, schreeuwend hem opjagen. Dat soort werk, laat hem jullie huis maar zien als een eng spookhuis ipv een extra voederplek waar hij lekker warm kan liggen.

Zou dit niet in huis doen, heb je hem straks in je gordijnen hangen als hij in paniek raakt en het luikje zo snel niet weet te vinden..

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:18

Wij hebben al jaren een sure flap die werkt op de chip van de katten. Eén kat met chip uit asiel, en 1 zelf laten chippen, hij pakt ze alletwee. Ons luikje werkt op batterijen, die gaan heel lang mee (jaar ongeveer) en gaat ruim van te voren een lampje knipperen als je batterij moet vervangen dus je kat staat nooit voor een dicht luikje. Dan heb je geen probleem met draadjes weg werken. Er hebben al heel wat buurkatten tegen aan geramd, maar er is er nog nooit één doorheen gekomen, ik ben er erg tevreden mee! (kostte toen 99 euro)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:34

Even gegoogled:
Idiopathische cystitis: Bij 60-70% van de katten met blaasontsteking is de oorzaak niet precies te achterhalen. Deze vorm van blaasontsteking zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak wordt "idiopathische cystitis" genoemd. Verondersteld wordt dat stress een grote rol speelt. Daarnaast komt deze vorm van blaasontsteking vaker voor bij binnenkatten, bij katten met overgewicht en bij katten die voornamelijk droogvoer (brokken) eten.

Weet niet of jullie kat een beetje dik is en voornamelijk droogvoer eet? Anders zijn dit toch 2 dingen die je gemakkelijk en goedkoop kunt aanpassen. Als de kat verder niet gestrest overkomt, is dit toch het enige wat je verder kunt doen.
Mocht hij wel stress ervaren van andere katten in de tuin (als dit probleem opgelost is), kun je je tuin ook nog katproof maken (geen kat erin en geen kat eruit).