?Of de tanden van een olifant..
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cassidy schreef:En nu de vraag aan jullie: als jullie eenhoorn horen, denken jullie dan aan een paardvormig wezen met een hoorn op zijn voorhoofd?
Zijn jullie niet bezig met het belachelijk maken van een misschien serieuze ontdekking omdat jullie iets in jullie hoofd hebben zitten waardoor je niet meer open staan voor nieuwe dingen?
IK heb geen medelijden met de ontdekkers, en ik noem ze ook niet zot. Ik vind jullie zielig omdat je uitgaat van wat je in je eigen hoofd hebt zitten en niet openstaat voor nieuwe dingen.
Hoe bekrompen kun je denken! De ontdekkers zijn niet zielig. Dat is iedereen met een bord voor zijn hoofd die niet open staat voor nieuwe dingen, nieuwe inzichten en nieuwe ontdekkingen. Hoe belachelijk ze in het begin ook zouden mogen lijken....

Cassidy schreef:Ik blijf erbij dat ik een dergelijke belachelijkmakerij van een geloof uitermate respectloos vindt. Ik ben ook in Thailand geweest waar ze in geesten geloven en waar voor de geestwezens bij iedere bouw van een huis een extra huis voor de geesten gebouwd moet worden. Ik heb respect voor alle culturen waar ze in geesten van voorouders geloven, en het eraan koppelen van wel en wee van de familie of van de persoon zelf. Het in het belachelijk trekken van een gepubliceerde ontdekking, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd, al dan niet volgens Europese maatstaven geloofwaardig, vind ik dan ook niet kunnen.

Cassidy schreef:En weer ga je uit van westerse maatstaven en de westerse manier van denken. Niet doen....
. Dit is gewoon weer Noord-Korea die aan de wereld (en vooral de eigen bevolking) wil laten zien wat voor een oppermachtig
.
. 
) dan dat je ze met een grote korrel zout neemt. Noord-Korea is nu eenmaal niet bepaald Thailand of Vietnam. Cassidy schreef:Ik blijf erbij dat ik een dergelijke belachelijkmakerij van een geloof uitermate respectloos vindt. Ik ben ook in Thailand geweest waar ze in geesten geloven en waar voor de geestwezens bij iedere bouw van een huis een extra huis voor de geesten gebouwd moet worden. Ik heb respect voor alle culturen waar ze in geesten van voorouders geloven, en het eraan koppelen van wel en wee van de familie of van de persoon zelf. Het in het belachelijk trekken van een gepubliceerde ontdekking, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd, al dan niet volgens Europese maatstaven geloofwaardig, vind ik dan ook niet kunnen.
Cassidy schreef:Zo was er ook een oude, wijze Chinese boer die weinig bezit had. Zijn voornaamste bezit was een paard, waarmee hij de harde grond kon bewerken. Op een dag liep dat paard weg. De dorpelingen kwamen naar hem toe en klaagden: Ching Ping wat is dat toch erg voor je!
Maar Ching zei: dat weet ik niet.
Een paar dagen later kwam zijn paard terug met een stel wilde paarden. Hij was plots rijk. De dorpelingen kwamen naar hem toe en zeiden: Ching Ping wat ben jij toch een geluksvogel. Maar Ching zei: dat weet ik niet.
Een paar weken later ging zijn zoon rijden op een van de paarden, werd eraf gegooid en brak beide benen. De dorpelingen kwamen naar Ching toe en klaagden: Ching Ping, wat is dat toch erg voor je. Maar Ching zei: Dat weet ik niet.
Een maand later kwamen de soldaten van de keizer en namen alle jongen mannen mee om te vechten in een of andere zinloze oorlog. Ching zijn zoon werd niet opgeëist vanwege zijn beide gebroken benen. De dorpelingen kwamen naar hem toe en zeiden: Ching Ping, wat ben jij toch een geluksvogel. Maar Ching zei: dat weet ik niet.
Ching was een wijs man. Hij weigerde tot een oordeel te komen. Hij bleef voeling houden met het Veld van Alle Mogelijkheden. Hij leefde zonder overtuigingen. Hij leefde in zijn hart, in zijn kern, in het zijn.....
Misschien iets om te onthouden?

nynke55 schreef:Als je even googled op "geschiedenis van Korea", zie je dat het land een bijzonder rijke geschiedenis heeft, dat er 700.000 jaar geleden al een soort van mensen woonden. De voorlopers van het beroemde chinese porselein komt oorspronkelijk uit Korea. Het is pas een paar jaar, dat Noord-Korea zo afgesloten is, dat mensen zo geindroctineerd worden, net als onze oosterburen in die tijd.
Geen reden dus om ze belachelijk te maken of neerbuigend te doen.
nynke55 schreef:Ik ben het met je eens dat het verhaal van de kernfusie en het bewijs voor de eenhoorn niet waar kunnen zijn. En ik zeg ook niet dat jij neerbuigend doet. Wat ik zeg dat ruim 50 jaar aan onderdrukking zoveel impact heeft op een volk met een hele rijke historie, dat die geschiedenis eigenlijk niet meer meetelt.
Eigenlijk is dat dieptriest.

)

Zo is dezelfde kanji voor een bepaalde vissoort (bv zalm), in het Chinees idd zalm, maar in het Japans een Baars (kan ook een andere vis zijn...ff vergeten welke het was) -