Olifanten Emmen, het is weer zover...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LufPony

Re: Olifanten Emmen, het is weer zover...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:00

ja mijn mening kunnen jullie niet veranderen ;) hoe jullie er over denken prima!.. maar ik word er ook verdrietig van.. zulke machtige dieren die heen en weer lopen net als de rest van de dieren. ik vind het triest.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:01

Ik vind júist Dierenpark Emmen één van de meest diervriendelijke dierentuins. Althans, voor de olifanten.

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:02

artis is veel en veel erger inderdaad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:02

Als je niet open staat voor andere meningen, verandert je mening idd niet, dat klopt...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:03

LufPony schreef:
ja mijn mening kunnen jullie niet veranderen ;) hoe jullie er over denken prima!.. maar ik word er ook verdrietig van.. zulke machtige dieren die heen en weer lopen net als de rest van de dieren. ik vind het triest.

Maar wat is je mening nou dan? ik snap je namelijk niet..... (vroeg daarom ook om uitleg)

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:04

haha ik mag mijn mening geven! en vind het ( normaal gesproken ) interessant welke meningen andere hebben.. maar het elke keer opnieuw overal een discussie van maken.. ongelooflijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:05

Dierentuinen vind ik niet verkeerd. Ze leren ons de schoonheid van wilde dieren en begrip. Juist door het fokbeleid hoeven ze geen wilde dieren te vangen, maar dieren die aan gevangenschap gewend zijn.

Het stuk voor de olifanten vind ik ook iets te klein voor zo'n grote groep, maar daar zoekt men een oplossing voor.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:07

LufPony schreef:
haha ik mag mijn mening geven! en vind het ( normaal gesproken ) interessant welke meningen andere hebben.. maar het elke keer opnieuw overal een discussie van maken.. ongelooflijk.

Eeeeh, dit is een discussieforum?

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:07

ja daar heb je idd een punt nynke in Belgie bijvoorbeeld heb je verschillende dierentuinen waar de dieren een heleboel ruimte en afleiding hebben! dat missen ze hier

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:08

Mja, lufpony, meestal kun je je mening wel uitleggen. Dat kan het somns makkelijker te begrijpen maken voor anderen en kan het een leuk onderwerp van discussie vormen. Maar als je dat niet lukt over je mening denk ik dat je mening niet doordacht is in dit geval...... (maar dat is dan weer mijn mening :P)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:11

Sommige diersoorten leven alleen nog maar in gevangenschap. Zo slecht zijn dierentuinen nog niet. Over de olifanten ben ik het wel eens. Ze hebben jaren terug hun waterpoel gesloten en toen ging het minder. Heb zelf er tegenover gewerkt bij die brulaapies. Oude annabel was mijn maatje. Een moeilijke olifant maar ook 1 die elke dag stond te wachten op haar sinasappeltje die ik haar gaf helaas is ze in de greppel gevallen. Ze gaan nu een compleet nieuwe dierentuin bouwen. Geheid dat ze dan een nieuw verblijf krijgen.

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:12

? ik volg je niet.. ik gaf aan het eens te zijn met de stelling, jullie hebben gelijk dat dierentuinen de schoonheid van dieren laten zien, ik vind de manier waarop de dieren in de nederlandse dierentuinen gehouden worden niet goed. ik ken niet alle dierentuinen maar artis en emmen heeft te weinig ruimte. vind ik.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:18

Juangi schreef:
Artis, dat is pas zielig! Daar zitten echt veel te klein!

Artis hoef ik echt nooit weer heen, ik vond het inderdaad zielig.

Emmen ben ik best vaak geweest, als klein meisje en ook tijdens mijn opleiding dierenverzorging.
Het park is best ruim opgezet, maar heb zelf het olifantengebied altijd erg klein gevonden.
Gewoon zulke grote dieren op dat stukje...
Zijn dieren die het er heel mooi hebben maar ook dieren die best wat ruimer mogen.
Verzorgers doen er gelukkig veel aan om hun dieren bezig te houden (zover dat lukt) maar denk dat er verschillende dieren bij zitten die veel baat hebben bij een nieuw en beter aangepast verblijf.

Wel vind ik dierenparken belangrijk, doordat mensen de dieren zo kunnen bekijken is het drama in de leefgebieden van deze dieren een mindere 'ver van mijn bed show' en zijn ook mensen hier begaan met het lot van de dieren daar.
Ook de verschillende fokprogramma's zijn zeker belangrijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:23

Emmen heeft een heel nieuw gedeelte waar ze al jaren bezig zijn naartoe te verhuizen. Daar is plenty ruimte voor een ruim opgezet olifantengebied. Waarom dat nog niet gedaan wordt? Tja, financieen denk ik? En als projectontwikkelaars azen op de grond waar ze nu zitten, en het bij tijd en wijle de vraag is of de dierentuin kan overleven, dan snap ik waar ze blijven zitten waar ze nu zitten.

Emmen mag blij zijn dat ze een stier hebben die gewoon tussen de koeien kan. De twee gedeeltes van het verblijf kunnen aan elkaar gekoppeld worden. Als de stier er tussenuit moet en terug moet in zijn eigen verblijf heb je echt weinig ruimte over!

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:45

Goed om te horen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:54

Ik denk zomaar dat ook de crisis niet aan Emmen voorbij is gegaan. Ziehier de plannen voor de uitbreiding c.q. verhuizing, gedateerd 2011

http://www.youtube.com/watch?v=P9cbrxXgUU4

En als je even gaat googlen op Dierentuin Emmen Locatie Es, kom je foto's tegen hoeveel ruimte daar ter beschikking staat.
Probleem is dat de projectontwikkelaars niet voor de grond in het centrum willen geven wat hij waard is.
En zonder geld kan de dierentuin geen kant uit en niet opnieuw gaan bouwen. Helemaal niet met zakkende bezoekersaantallen.

Maar ben je benieuwd naar het bestemmingsplan?

Dan kun je dat hier vinden:

http://www.emmen.nl/fileadmin/files/www ... m-West.pdf

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:59

Hoe je het ook went of keert. Die olifanten fokken voor het leven, lukt ze in andere dierentuinen niet zo goed. Wanneer er veel stress is zal dit niet gebeuren. Dus ondanks de grote groep en de kleine ruimte doen ze daar toch wat goed.

En het is ergens wel vrij logisch dat er rangorde strijd ontstaat. Doordat de dieren zo beschermd leven worden ze ouder maar die dieren onder elkaar ruiken heus wel dat de leider zwakker wordt. Daar ging de strijd ook om.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:36

Natuurlijk gun je een olifant in gevangenschap dezelfde ruimte als de olifanten kunnen genieten in Hohenwald, Tennesse USA, bij de Elephant Sanctuary (www.elephants.com) . Maar dan ga je ook voorbij aan het feit dat dierentuinen een fokprogramma hebben en dat veel dierensoorten allang waren uitgestorven zonder speciale fokprogramma's, en dat een dierentuin moet leven van de entreegelden en helaas niet kan rondkomen van de giften van welwillende donateurs...

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:04

Mijn schoonbroertje heeft daar tot voor kort gewerkt ook bij de olifanten.... Nu vind ik persoonlijk dat ze het in veel andere dierentuinen nog een kleiner leefgebied hebben maar dat terzijde. Het is de bedoeling dat de olifanten in het nieuwe gedeelte komen alleen heeft dierentuin Emmen het financieel best moeilijk waardoor er veel bezuinigd moet worden en worden ze ook tegen gewerkt door de gemeente etc. Dus zo makkelijk is dat natuurlijk allemaal niet. De hoofdverzorger is een zeer bedreven man en doet alles wat in zijn macht ligt om het d oloifanten zo goed mogelijk naar de zin te maken maar dat valt niet mee als je in sommige dingen beperkt word en moet je roeien met de riemen die je hebt. Ook zit er een redelijk agressieve olifant tussen en is daarom het beleid ook veranderd ( eerst mochten de vaste verzorgers bij de olifanten in de vertrekken komen maar dat is dus niet meer). Emmen heeft gewoon een groep olifanten die het erg goed doen in het fokprogramma en dat is echt niet voor niets. Ik ben daar ook achter de schermen geweest en geloof me zo slecht hebben ze het zeker nog niet. Het blijven gewoon wilde dieren met een sterk instinct. Ik bedoel overal waar dieren gehouden worden gebeuren wel eens ongelukken alleen gaat het hier over hele grote sterke dieren die sneller schade aanrichten en word het breed uitgemeten in de media

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:35

De dierentuin wordt aan alle kanten tegengewerkt wat betreft de verhuizing, een grotere ruimte zit er wel aan te komen, maar dat gaat nog effies duren helaas (Ik kom er ieder jaar wel een aantal keer, woon in dezelfde gemeente)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:01

Er zijn nu archeologen bezig op het stuk waar de nieuwe dierentuin komt en daarna wordt er flink gebouwt. Nog even geduld dus.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:07

Als wij dat zien, dan zal de dierentuin het zelf ook wel merken ... wordt vast wel wat aan gedaan!
Ze kunnen ook lekker in zo een beschermd reservaat leven in Afrika, maar daar worden ze toch wel ooit neergehaald voor illegale stropers....

Maar vind wel dat het wel orifantvriendelijk moet zijn in een dierentuin ... dus geen greppels waar ze tussen komen en een klein loopoppervlak.
(Artis vind ik echt gewoon géén leuke dierentuin ... echt niet)

Blijdorp vind ik beter (:

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:15

Die greppel in Emmen vind ik ook vreselijk inderdaad. Dat is al ontzettend vaak misgegaan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:15

Dat het in andere dierentuinen ''slechter'' is zegt niet dat het in Emmen omdat ze daar meer ruimte hebben wel meteen goed is. Ik hoef daar niet te zijn om te oordelen..IK VIND het daar gewoon niet ruim... Dat is mijn mening dat mag ik vinden :D

Die dieren horen te lopen en horen daar niet zo stil te staan, daar blijf ik bij :j :j Ze staan echt niet te weven omdat ze het zo naar hun zin hebben daar. Als een bokker een topic opent dat haar paard staat te weven of zuigen dan moet het meteen naar een andere stal en meteen naar een weiland t liefst zo groot mogelijk.. En die olifanten moeten maar als atractie dienen omdat mensen het allemaal zo nodig van dichtbij willen zien... Ga dan lekker op saffari en bekijk hoe ze daar leven :D

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:28

28 november is er in Pauw en Witteman aandacht geschonken aan de olifanten in Emmen.

Laat ik voorop stellen dat ik het absoluut niet ideaal vind dat sommige dierensoorten in dierenparken moeten leven en dan met name die dieren die in het wild veel ruimte gebruiken. Maar, ik vind het ook niet ideaal als dezelfde dieren in bv Afrika continue opgejaagt worden voor de ivoor van slagtanden en neushoorns, dat deze dieren steeds minder voedsel en water tot hun beschikking hebben omdat er steeds meer mensen leven. Is een dierenpark dan het slechtste alternatief? Allerlei mensen verbonden aan de parken zijn dagelijks bezig met het uitbreiden van hun expertise en kennis. Dierenparken gaan samenwerkingen aan met elkaar, proberen de bloedlijnen in de verschillende diersoorten gezond te houden en stellen het welzijn van het dier absoluut voorop.

En als we allemaal op safari gaan om te kijken hoe ze in het 'echt' leven en er zouden geen dierenparken bestaan dan is het met een fiks aantal diersoorten snel gedaan. Er zijn een groot aantal diersoorten die met de dood worden bedreigd en de grootste vijand van deze dieren is de mens. Valt het op die manier dan we goed te praten? Ik vind van niet. In beide gevallen zijn de dieren de verliezers die aan de grillen van de mens onderworpen zijn..