Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Koper schreef:@ RP: Aha, dus het is zeg maar niet heel standaard dat mensen een wilde rat hebben? Mensen met ratten als huisdier hebben een tamme rat tenzij ze ergens een babyratje vinden of uit de opvang halen?
Gelukkig worden ze niet veel als huisdier gehouden, dat zijn inderdaad alleen de jonge 'vondelingetjes'. Ik geloof ook niet dat je een rat moet willen die al ouder is en al van het buitenleven geproefd heeft, dat gaat nooit goed komen.
Hoewel ze briljant zijn en zich zo goed aanpassen zie ik ze toch het liefst helemaal in hun element en dat is met al hun kwaliteiten en instincten gewoon lekker buiten, helemaal vrij.
Amaris schreef:Dus waarom zou een vetrandje dan goed zijn? Ze gaan het nooit aanspreken.
EliseBrouwer schreef:Jonge dieren en dieren die in winterslaap gaan hebben een ander soort vet, namelijk het zogeheten bruine vet.
Hier staat het verschil beschreven:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruin_vetweefsel
MissAnnemijn schreef:Van blikvoer wordt een kat niet dik hoor, dan voer je er gewoon teveel van.
Ik zie dieren liever op normaal gewicht, een vetrandje voor bv. een narcose zie ik juist liever niet aangezien veel narcosemiddelen zich naar het vet verdelen en deze dan ook veel langer na zal ebben.
troi schreef:Nikass schreef:@troi, ik ken dat onderzoek niet, maar ik kan me niet voorstellen dat daaruit komt dat dikkere mensen over het geheel gezien meer overlevingskansen hebben. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld in extreem koude gebieden deze mensen wat minder snel onderkoeld raken. Maar het lijkt me stug dat hun algehele overlevingskansen groter zijn dan mensen met een gezond gewicht.
Het gaat om een review in de PLOS one (impact factor 4.092!): Cao C, Wang R, Wang J, Bunjhoo H, Xu Y, Xiong W.Body mass index and mortality in chronic obstructive pulmonary disease: a meta-analysis.
Citaat uit het abstract: Our study showed that for patients with COPD being overweight or obese had a protective effect against mortality.
Dus bij deze heb ik je wat geleerd
Maar het gaat hier dus niet om gezonde mensen, maar om COPD patienten... hutch84 schreef:ik heb mijn beestjes liever iets te dik als te mager,
een simpel voorbeeld hier heeft een paard op stal flinke verkoudheid gehad en is daarbij flink afgevallen paard was volgends de maatstaven goed op gewicht, maar is nu te mager,
ander paard was te dik heeft ook verkoudheid gekregen en viel iets af maar was sneller hersteld,
mijn te mager paard is voor alles vatbaar, hersteld langzaam en moet dus echt een dikke deken op omdat hij spek mist,
geef mij dus maar wat spek zeker in de winter , dit houdt je paard ook nog warm
) zo weer aan. Dat jouw paard slecht herstelt na ziekte wil natuurlijk niet zeggen dat dat komt omdat hij vóór die tijd geen overgewicht had
. Daar zal een andere oorzaak aan ten grondslag liggen. lor1_1984 schreef:Katermans (herplaatst) voerde ik veel, maar die bleef mooi slank omdat hij altijd wel aan het rennen, vliegen en rauzen was.
Teig* hield ik bewust iets aan de mollige kant, zodat ze wat meer bij te zetten had als ze ziek was, idem dito voor Mowgli nu.
(Actievere) dieren met gewrichtsproblemen hou ik liever wel wat schraler ivm de belasting van de gewrichten.
Sassol schreef:Je ziet ook het verschil bij dieren die dik zijn op brok (wat oha hoofdzakelijk bestaat uit graan=koolhydraat) of dieren die dik zijn op vlees (wat hoofdzakelijk bestaat uit eiwit). Dieren die dik zijn op brok komen vooral rond de buik aan en flanken aan, dieren die dik zijn op vlees zijn over het gehele lijf wat dikker zeg maar.
Nikass schreef:lor1_1984 schreef:Katermans (herplaatst) voerde ik veel, maar die bleef mooi slank omdat hij altijd wel aan het rennen, vliegen en rauzen was.
Teig* hield ik bewust iets aan de mollige kant, zodat ze wat meer bij te zetten had als ze ziek was, idem dito voor Mowgli nu.
(Actievere) dieren met gewrichtsproblemen hou ik liever wel wat schraler ivm de belasting van de gewrichten.
Is het niet zo dat die dieren actiever zijn omdat ze beter op gewicht zijn...?