dringende konijnenvraag, baby in de kou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:27

Zit de niet-moeder er nu eigenlijk nog bij? Als ze vredig deed kan je haar er gewoon bij laten hoor. En dan haar samen zetten met de jongen wanneer het nieuwe nest er is :j

Hier ook altijd de konijnen samen gelaten. De gecastreerde ram (de vriend van de moeder, echt een getrouwd stel) was vaak bij de jongen te vinden en wast ze en een ander konijntje gedroeg zich als tante en hielp moeders vrolijk mee met de verzorging (ze voedde ze zelfs want ze kreeg er melk door :=)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:33

We hebben hier een grote lotharingen ram, en daar kun je HEEL makkelijk aan zien dat ie niet geholpen is.
Weet niet hoe oud ze zijn, maar als ram vruchtbaar is en het hangt er net zo bij als onze, heb je geen deskundige nodig :D :o :7

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:10

uhm ben je al op het idee gekomen dat als er 1 ram bij zit dat je dan dus 2 voedsters hebt en dus mogelijk niet 1 maar 2 nesten hebt en dadelijk nog eens 2? (tenzij die ene nog niet bevallen is)

Of je moet 2 rammen hebben.... Maar bij de rammen hangen net als bij honden de ballen buiten boord alleen ze kunnen ze in trekken maar dan nog zie je die lege roze flubber zakjes wel hahahaha

let er wel op dat als de ram een groot lotharinger is en de voedster een dwerg dat de baby's erg groot kunnen zijn voor haar....

Welke kleuren zijn de jongen?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:18

Als ik dit gisteravond had gelezen had ik geadviseerd het konijn niet terug te zetten. Alhoewel het beter is als het opgroeit bij moeder en nestgenoten, is het jong binnen lekker op temperatuur gekomen. Waarschijnlijk warmer dan in het nest.. Als konijnen ergens niet tegen kunnen zijn grote temperatuurs verschillen. Op dit moment is het me een te groot verschil.

Ben wel benieuwd of het goed gelukt is, zou fijn zijn! :j

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:09

Die kleintjes worden inderdaad goed verstopt door mama konijn. Bij ons hadden de buren een nestje, waren het hok aan het verschonen kwamen ze kleintjes tegen, helaas te laat, ze waren al dood gebeten door de vader. De konijnen wel buiten laten, niet meer naar binnen nemen, het temperatuur verschil is nu veel te groot!

Je konijnen hebben wel een prachtig hok, ben benieuwd naar een foto van die kleintjes! :)

Laptopmuis

Re: dringende konijnenvraag, baby in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:15

Zou even een paar dingen zeker mee nemen in je beslissing.
- Ram nu direct wegnemen bij je voedster en apart zetten. Ander konijn ook nakijken op geslacht, misschien is dat ook wel een mannetje als er geen ander nest aanwezig is. Moeder kan je duidelijk herkennen aan dat ze opgezette tepels heeft en er melk uit komt.
- Tweede nest geboren -> eerste nest weghalen.
- Konijnen zijn met 3 maanden alweer geslachtsrijp (de mannetjes dan), dus zeker met 10 weken de mannetjes van de vrouwtjes scheiden.
- Jonge konijntjes tot zeker 8 weken bij elkaar houden, want ze leren nog van elkaar.

Het kan best dat het tweede nest groter wordt, want normaal krijgen Lotharingers veel meer jongen,... wij hadden een voedster binnengekregen met 10 bengels.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:43

Och hemeltje, tien jongen... dat is nogal een stel laptopmuis! En bedankt voor je tips. Maar met tien weken scheiden? Wij hebben ze gekregen van een fokker die fokte voor tentoonstellingen. De lotharingers zijn van begin April en begin Juli dacht ik. Maar blijkbaar heeft ook hij (terwijl hij tig jaar ervaring heeft) ook niet goed kunnen zie wie welk geslacht had. Oei, ik hoop niet dat ik straks 100 konijnen heb!

Ik heb hier vanmorgen nadere inspectie gedaan, gisteravond toen ik er achter kwam was het immers al donker en met mijn zaklantaarn maakte ik alleen maar stress. Het jong dat ik gisteravond terug in het nest heb gedaan is er weer goed tussen gekropen. Er zitten drie levende jongen in het nest.
Helaas ook een dood konijntje gevonden op een andere plek in het hok.

Heb het hok deels verschoond, maar een deel om het nest heen met rust gelaten. Het is me wel duidelijk wie de moeder is nu en ik ben bang dat ik zelfs twee mannen heb.. Straks nog even de vermoedelijke lotharinger-man bekijken dan.

Afbeelding
mama.
De jongen heb ik alleen even gezien toen ik keek of alles in het nest leefde, maar die kreeg ik op die manier niet op de foto. Ze zitten in een groot hok, en dan moet ik er helemaal in kruipen :P

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:53

Heb de dierenarts gebeld, is €80,- een normale prijs voor konijnencastratie?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:02

Nee, bel maar wat meer dierenartsen.. Ik betaal 48 euro, maar heb nog een goedkopere doe het voor 35 doet, de duurste dierenarts hier is inderdaad ook 78 euro maar er zit dus héél veel verschil in! Even blijven bellen dus! Heb je de ram(men) al apart gezet?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:11

dovish schreef:

Voor een groot konijn is dat vrij 'normaal'. Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten en heb wel een fikse korting kunnen krijgen toen ik de jonge konijnen (5 stuks) heb laten castreren. Daar heb ik toen 30 euro per konijn voor betaald. Het kan nooit kwaad om wat rond te bellen en te proberen om het voor een lagere prijs gedaan te krijgen. ;)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 11:20

Ik heb nu de twee dierenartsen gebeld waar ik 'regelmatig' kom, bij de eerste was het dus rond de 80 euro, bij de tweede moest ik rekenen op 100 euro... Tsja, als dat straks vier mannen zijn wordt het wel ineens een erg dure hobby.

(ik wil niet besparen ten koste van de konijnen hoor, ik heb ook vorig jaar mijn tien jarig dwergkonijntje laten opereren aan zijn gebit, kostte ook 150,- maar was het meer dan waard! Maar als er zoveel verschil in zit is het dus wel de moeite waard om even rond te bellen..)

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:24

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:29

Ik wil je ook even aanraden na te gaan welk middel de dierenarts gebruikt voor narcose. Geloof dat gas minder risico is voor een konijn. Misschien weet iemand anders hier meer over? Anders weet Google het vast wel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:34

Ik heb voor een rode nieuwzeelander 50,- incl alles betaald.. Net zoveel als mijn kater overigens

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:42

ik was inclusief pijnstiller en AB voor er na een krappe 140 euro kwijt , de prijs wil nog al eens afhangen van het gewicht van het konijn (verdoving afhankelijk van gewicht van het dier) Ko woog een 5 kg op dat moment

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:49

Sonja_vR schreef:
ik was inclusief pijnstiller en AB voor er na een krappe 140 euro kwijt , de prijs wil nog al eens afhangen van het gewicht van het konijn (verdoving afhankelijk van gewicht van het dier) Ko woog een 5 kg op dat moment

:oo Zoveel ben je kwijt als je een voedster castreert..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:56

Wat een verassing... Sinds wanneer heb je de konijnen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:33

mijn vlamen kosten me 35 euro en dan werden ze gecastreerd via plaatselijke verdoving. Erg ideaal! Al diverse rammen laten helpen. Zowel jongen als volwassen vlamen en geen prijsverschil.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:43

Voor grote konijnen betaal je inderdaad meer.
Misschien als je twee konijnen tegelijk laat doen dat het dan goedkoper is.

Als je twee mannetjes hebt en één vrouwtje zou ik de mannen laten castreren en één van de jonge vrouwtjes houden. Dan heb je twee koppels.

Zou wel eventjes contact opnemen met de fokker waarvan je ze hebt, misschien dat hij eens naar de jongen kan kijken of alles in orde is. Bij Lotharingers heb je namelijk zogenaamde 'Charlies'. Dit zijn jonge konijntjes met een genetische afwijking. Die konijntjes worden helaas niet oud en sterven vaak voordat ze een jaar oud zijn. Konijnenfokkers verwijderen deze dan ook op dag 1 uit de nesten. Ze drinken namelijk ook veel meer en drukken de andere jongen weg waardoor deze zwakker worden en uiteindelijk sterven.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:51

saskiakefie schreef:

volgens mij is dit onmogelijk :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:02

latnahc2 schreef:
saskiakefie schreef:

volgens mij is dit onmogelijk :D

Je kan vrouwelijke dieren ook castreren, niet veel mensen weten dat.
Bij sterrilisatie worden enkel de eierstokken afgekneld. Bij castratie wordt de baarmoeder ook weggenomen :).

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:46

dovish schreef:

De prijs is bij de meeste dierenartsen afhankelijk van het gewicht. Hoe zwaarder, hoe meer van de middelen er gebruikt moeten worden. Konijnen hebben meer narcose nodig dan bijv. Een kat. Weet de prijs bij ons niet uit het hoofd maar ik geloof voor konijnen tot 4 kg is het rond de 48 euro. Ze krijgen dan wel inj. Anesthesie, pijnstilling, middel om de maagdarmen op gang te houden, antibiotica en worden gelijk na ok wakker geprikt. Blijven op de praktijk totdat we zien dat het konijn goed wakker is, heeft gegeten en gekeuteld.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:53

Ik raad je wel aan om een plank als verhoging tegen de opening aan te timmeren. Hier wel eens gehad dat de moeder een jong buiten het nest tikte als ze eruit sprong. En zodra ze wat ouder zijn, ik dacht een week of 2, gaan ze aan de wandel. Ze zijn dan niet sterk genoeg om hele stukken te lopen, dus vaak staan ze en laten ze zich vallen.

Dus door de plank houd je de jongen nog eventjes veilig in het nest.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:53

ik moest ook 80 euro betalen voor de castratie. Uiteindelijk heb 160 euro moeten betalen omdat het vrouwtje het mannetje had gebeten vlakbij zijn ballen en daar kwamen ze achter toen hij al onder narcose was en hem gingen scheren!! haha ik baalde gigantisch maar nu moet ik er wel om lachen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:29

mijn DA doet het niet op gewicht. Honden wel maar nijnen niet. VOor mijn dwergjes (al veel langer geleden) betaalde ik hetzelfde als voor de vlamen en een vlaam van 3 maanden jong castreren is net zo duur als een volwassen vlaam. Katten doen ze ook niet op gewicht overigens. Vroeg castratie op 3 maanden leeftijd is net zo duur als bij volwassen katers van 5 kg.