wat voor kattenbrokken voeren jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:23

Ik voer al een aantal jaar met tevredenheid orijen, daarvoor de light versie van royal canin (volgens mij), maar ik ben overgestapt omdat orijen dus geen granen en soya als vulmiddel heeft waar de meeste A-merken die verkrijgbaar zijn in nederland dit wel hebben. Orijen is niet duurder dan de meeste A-merken naar mijn idee (ik koop wel via internet en in grootverpakking in dan scheelt het enorm in de kosten http://www.petfooddiscount.nl/kat/voeding/orijen-cat-kitten-7-kg.html)

Ik heb echter zo'n kat die dus wel dooreet, de hele dag het bakje gevuld houden zou inhouden dat mijn kat binnen 2 maanden waarschijnlijk verdubbeld is in gewicht terwijl ze nu al jaren netjes op gewicht is. Ze krijgt tussen de 35 en 45 gram per dag afhankelijk van het jaargetijde ('s winters minder dan zomers omdat ze zomers veel actiever is). Daarnaast krijgt ze gemiddeld 2x per week vers als extraatje buiten de maaltijden om (eendagskuiken, runderhart, restje kipfilet, kippehartjes/levertjes, vis... maar net wat ik in huis heb of van de markt/winkel heb gehaald).
Zakjes nat voer heb ik wel in huis maar als ze 1 zakje per 6 weken krijgt is het al veel, dat geef ik alleen als ze niet zo lekker is en ik wil dat ze meer drinkt bijv, dan gooi ik er nl een extra scheut water door.

edit:
Zomers doet ze aan zelfvoorziening in vers vlees dmv het vangen van muizen, 's winters is ze een luie binnenkat die het liefst op de verwarming ligt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:28

Silly1972 schreef:
Amalarab schreef:
ik geef ze biofood brokken(kat-3-mix), een zak van 10kg voor €35,50.
daar doen ze 2 maanden mee.
ik heb deze brok gekozen omdat het vrouwtje eens blaasontsteking had.
ik weeg niet af, ik hou het bakje zoveel mogelijk vol, de katten zijn niet te dik.

waar haal je dat?

bij de dierenwinkel in de Leeuwerikstraat in Leeuwarden.

maar in Almere kun je het krijgen bij de Jumper, Patrijs, Ranzijn en het asiel aan de Groene Kadeweg!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:32

tassie schreef:
Ik kan dus het beste me eerst voor het merk laten informeren en dan bij zoolander bestellen? Of gewoon op de gok een a merk bestellen?

Ik zou bij zooplus gewoon orijen of taste of the wilde bestellen. Dit zijn de beste brokken qua afstemming op de oorspronkelijke behoeftes van de kat. Deze merken hebben ook kleine hoeveelheden om eens te proberen.
Ik voer zelf orijen en geef ongeveer 60 gram per dag. Dit zit dan ook nog in een zgn. pipolino zodat mijn kat echt moeite moet doen om aan eten te komen. Het voorkomt het schrokken aangezien er een paar brokjes uitkomen en ze de pipolino dan opnieuw moeten laten rollen.
In het begin heb ik het wel vol moeten houden met deze brok, het was duidelijk iets anders dan ze gewend was en vond het in het begin ook niet echt lekker. Ze kreeg niet anders dus was het kiezen of delen. Toen was het ook gauw klaar en nu maakt ze een hoop herrie als ik de pipolino weer bijvul.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:35

Ik heb een Main Coon en voerde eerst Royal Canin Main Coon brok, maar sinds 2 maanden Prins Adult Maxi, meneer vind de laatste lekkerder :D de brok en kwaliteit is nagenoeg hetzelfde..
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 02-12-12 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:37

Taste of the wild heb ik ook naar gekeken, leek mij ook best interessant omdat het vrij is van granen, lees alleen veel dat niet alle katten het lusten.

Voorlopig hou ik het bij RC, ben tevreden en mijn mannen doen het er super op, glanzen en groeien prima.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:41

fjordnina schreef:
tassie schreef:
Ik kan dus het beste me eerst voor het merk laten informeren en dan bij zoolander bestellen? Of gewoon op de gok een a merk bestellen?

Ik zou bij zooplus gewoon orijen of taste of the wilde bestellen.

de link die ik net gaf scheelt 10 euro in orijen op een grote zak voer (7kg), wel moet je even kritisch naar de verzendkosten kijken want bij mijn link is het pas zonder verzendkosten boven de 69 euro, eronder is 3.95 verzendkosten (en bij zooplus onder de 19 euro 1.90 verzendkosten en erboven gratis), omdat ik maar 1x per 6 maanden bestel doe ik ook vaak frontline/milbamax erbij en heb ik dan ook geen verzendkosten meer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:42

Royal Canin is nou een merk waarbij ik mij afvraag waarom menssen er zoveel geld aan uitgeven... zit zelfs vrijwel geen vlees in. Je betaald alleen voor de naam...
Duhelo: Lidl heeft het merk opticat, en die begint met gevogeltevleesmeel, daarna rijst..... Begint niet veel anders dan RC, maar schelt toch behoorlijk in prijs.

Maar uberhaupt zou ik niet voor zulke brokken gaan. Ik geef nu Smilla erbij en 's avonds krijgt ze kvv(van Bibi). Als ik op mezelf woon wil ik haar als het lukt helemaal overzettten op kvv, gef nu namelijk nog brok erbij omdat ze 13 jaar lang gewend was om brok ook overdag af en toe te eten, dat gaat er niet zomaar uit.

Bij een volgende kat ga ik direct over op kvv. Imo kan daar weinig bovenop. Geen onnodige troep maar voedsel waar het lichaam wat mee kan. En je betaald geen belachelijke prijs.

Wil je perse brok voeren dan zijn inderdaad orijen ed. de beste keuze. Het geld besteed je dan al een stuk beter dan aan RC, bijv.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:44

Mijn kat is 19 :D en krijgt zij hele leven al a merk brokjes, en doet het er prima op.
Nu van de Lidl, en daar doet hij het erg goed op.
Om maar aan te geven dat dure brokjes niet Altijd de beste zijn, en iedere kat zal het anders ervaren.

Gelukkig is onze sjeng erg gezond, beetje dement af en toe maar verder prima in orde!

Liselot

Re: wat voor kattenbrokken voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:51

Ik voer altijd RC, als kitten kregen ze kittenbrok en zakjes van RC. Daarna kregen ze fit 32, maar vond ik ze iets te vol op worden en ben overgestapt op indoor. Ook nadat ze gesteriliseerd zijn voer ik nog steeds indoor en dat bevalt heel goed.
Ik weeg wel het voer altijd af, heb een dop van een slagroomfles waar precies 40 gram in past. Ze krijgen dus elke dag 40 gram per kat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:59

Eerste 11 jaar van zijn leven kreeg onze kat gewoon huismerk Edah/appie etc. brokjes en dat ging prima. Tot hij twee jaar terug met diarree klachten begon te kampen. Nu voer ik carnibest (vers vlees) en wat brokjes bij van purina. Diarreeklachten komen weer zodra ik te veel brok of blik voer (eigenlijk alles wat geen vers vlees is).

Monica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:49

Onze poes krijgt Orijen. :) Hier hebben wij voor gekozen, omdat er geen granen inzitten.
Er is geen verschil in kitten/volwassen brokken. Wel in smaak, namelijk kip of vis. Wij hebben van beide zakken een voor de afwisseling. Vooral de visbrokken vallen erg in de smaak... ;)
Voor de kip betalen we ongeveer 50 euro en voor de vis 60 euro (beide 7kg per zak). Hier doen we ruim een half jaar mee.

Daarnaast heeft ze een drinkfontein, zodat er de hele dag "vers" water beschikbaar is. Hier wordt poezebeest erg blij van :D

Ze heeft dit overigens al vanaf kleins af aan en nog nooit last gehad van blaasgruis o.i.d. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:52

Ik geef beide katten Hill's t/d, antitandsteen dieetvoer. Daar had de poes last van toen ze nog gewone Hill's kreeg, nu niet meer. En het is ook fijn voer voor de kater met aanleg voor overgewicht, aldus de dierenarts was t/d oorspronkelijk bedoeld voor katten met overgewicht :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:56

Momenteel de klavertjes 4 (?) van TomPoes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:16

Air schreef:
Royal Canin is nou een merk waarbij ik mij afvraag waarom menssen er zoveel geld aan uitgeven... zit zelfs vrijwel geen vlees in. Je betaald alleen voor de naam...
Duhelo: Lidl heeft het merk opticat, en die begint met gevogeltevleesmeel, daarna rijst..... Begint niet veel anders dan RC, maar schelt toch behoorlijk in prijs.

ik moet eerlijk zeggen dat ik het voer van de lidl nog niet helemaal goed bekeken heb. de goedkoopste van de colruyt zit er amper vlees (of meel zelfs) in, aldi is ook niet zo bijster goed.
ik geloof wel dat de grootste ingredienten kunnen gelijkaardig zijn, maar dat er in de goedkopere voeders dan mss nog meer kleur en smaakstoffen inzitten dan in de betere merken.

(maargoed, ik ben dan ook volledig voor vers vlees en granenvrije brokken, ook al heb ik hier zelf een kat die geen vers vlees of goed blikvoer wil, dus soms aldizakjes krijgt :+ )

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:21

is vers vlees voeren geen idee?
bij ons is het bij de DA verkrijgbaar, niet duur en puur vlees :),
als je erop gaat googlen vind je vast genoeg!

mn ma fokt katten, dus heeft ook allemaal dingen op de website met voeding..

http://catteryrextopias.nl/informatie.php

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 13:24

Annemiek80 schreef:
Ik voer al een aantal jaar met tevredenheid orijen, daarvoor de light versie van royal canin (volgens mij), maar ik ben overgestapt omdat orijen dus geen granen en soya als vulmiddel heeft waar de meeste A-merken die verkrijgbaar zijn in nederland dit wel hebben. Orijen is niet duurder dan de meeste A-merken naar mijn idee (ik koop wel via internet en in grootverpakking in dan scheelt het enorm in de kosten http://www.petfooddiscount.nl/kat/voeding/orijen-cat-kitten-7-kg.html)

Ik heb echter zo'n kat die dus wel dooreet, de hele dag het bakje gevuld houden zou inhouden dat mijn kat binnen 2 maanden waarschijnlijk verdubbeld is in gewicht terwijl ze nu al jaren netjes op gewicht is. Ze krijgt tussen de 35 en 45 gram per dag afhankelijk van het jaargetijde ('s winters minder dan zomers omdat ze zomers veel actiever is). Daarnaast krijgt ze gemiddeld 2x per week vers als extraatje buiten de maaltijden om (eendagskuiken, runderhart, restje kipfilet, kippehartjes/levertjes, vis... maar net wat ik in huis heb of van de markt/winkel heb gehaald).
Zakjes nat voer heb ik wel in huis maar als ze 1 zakje per 6 weken krijgt is het al veel, dat geef ik alleen als ze niet zo lekker is en ik wil dat ze meer drinkt bijv, dan gooi ik er nl een extra scheut water door.

edit:
Zomers doet ze aan zelfvoorziening in vers vlees dmv het vangen van muizen, 's winters is ze een luie binnenkat die het liefst op de verwarming ligt

ik heb zojuist hier besteld.gelijk maar de 7kilo zak omdat iuk hier goede tips kreeg en op het internet staat dieook als goed omschereven :)

alleen heb ik nu nog een restje wiskas (mis nog voor 2 weken max) is het handiger om dit eerst op te voeren en daarna op orijen over te stappen of kan ik het er gewoon doorheen mengen> ik was idd geval niet van plan om het weg te gooien ;)

Monica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:46

tassie schreef:
Annemiek80 schreef:

edit:

ik heb zojuist hier besteld.gelijk maar de 7kilo zak omdat iuk hier goede tips kreeg en op het internet staat dieook als goed omschereven :)

alleen heb ik nu nog een restje wiskas (mis nog voor 2 weken max) is het handiger om dit eerst op te voeren en daarna op orijen over te stappen of kan ik het er gewoon doorheen mengen> ik was idd geval niet van plan om het weg te gooien ;)
Goede keuze! ;)

Ik zou het oude voer mengen met het nieuwe. Zo kan je kat er geleidelijk aan wennen. :)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:25

Ik voer nu Kitekat, als ik het goed schrijf, haal het bij de Welkoop. Ze vinden het lekker en zien er prima uit :)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 15:26

Bedankt :) dus het kan geen kwaat om te mengen? Niet dat de wiskas het goede van orijen weer naar beneden haalt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:40

Ik hoor vaak over Orijen (bij de honden dan) dat ze het niet lekker vinden.

Mocht dat het geval zijn kan ik je Acana aanraden. Ook graanvrij en toch 2,16 euro de kilo goedkoper.

Ter vergelijking samenstelling:
Orijen Kip:
Vers kippenvlees (22%), kippen meel (18%), verse zalm (7%), kalkoen meel (5%), verse kippenlever (5%), haringmeel (5%), gestoomde aardappels, kippenvet (5%), zoete aardappelen, erwten, verse snoekbaars (3%), verse eieren (3%), vers forellenvlees (2%), alfalfa, verse haring (2%), zeewier, pompoen, witlofwortel, wortels, spinazie, bietenloof, appels, veenbessen, zwarte bessen, zoethoutwortel, angelicawortel, bokshoornklaver, goudsbloem, venkelzaden, pepermuntbladeren, kamille bloemen, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

Acana Wild Prairie:
gedroogd kippenvlees, aardappelen, verse kippetjes (zonder bot), verse Amerikaanse snoekbaars (zonder graten), witvismeel, erwten, gevogeltevet (bevat natuurlijke vitamine E), alfalfa, kippenlever, verse witvis, eieren, zalmolie, zoete aardappelen, pompoen, spinazie, bieten, tomaten, wortelen, appels, zeewier, veenbessen, bosbessen, jeneverbesen, zwarte bessen, cichorei-wortel, zoethout, engelwortel, fenegriek, goudsbloem, zoete venkel, pepermuntbladeren, camillebladeren, lavendel, bonenkruid, rozemarijn, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus

Zoals je ziet lijkt het heel erg op elkaar wat betreft samenstelling.
Edit: Orijen bevat 80% vlees, Acana 65%.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 15:58

Dedankt voor de tip :) mocht die niet aanslaan zijn hier vast wel bokkers die met korting de zak willen overnemen ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:08

Ik voer onze 2 katers onbeperkt RC 36. Begonnen met RC34 voor kittens. Ze zien er perfect uit en eten ook niet teveel ondanks dat ze gecastreerd zijn. Er lopen hier van de onderbuurman ook 2 poezen. Die krijgen felix maar als ze de kans hebben eten ze onze bakjes helemaal op ondanks dat ze zelf ook onbeperkt kunnen eten. Volgens mij halen ze daar gewoon niet genoeg uit. Ik blijf fan van RC en ze eten ook geen vers of ander merk.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:30

Royal Canin. :j

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:31

Hier voer ik ze Iams. Ze hebben ongeveer een jaar lang de kittenbrok gehad, nu krijgen ze voer voor volwassenen :D Iams heeft ook verschillende varianten (kip, zalm en hert ofzo). Daar kan je ook nog iets in varieëren.
Ze krijgen enkel als ik ga slapen een klein hoopje brokjes. Daarnaast krijgen ze 2x daags Smuldier en soms Rodi-plakken.
Ze zitten goed in hun vacht (vol, zacht, glanst), zijn blij en eten het graag.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:31

LZP -> BB