Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:05

Ik kreeg deze pb net:
Laatst bijgewerkt door RianneH op 02-12-12 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: pb verwijderd, openbaar maken pb's is niet toegestaan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:07

De meeste fokkers die ik ken draaien echt geen winst, 1 pechnestje en je bent zo 2000 euro kwijt aan niks dan heb je een spoedkeizersnee waarbij de kittens het niet halen en de fokpoes gesteriliseerd moet worden.
En de meeste testen moeten elk jaar herhaald worden dus dat blijft een terugkomend iets.
En als je dan een nestje hebt wat vlekkeloos verloopt en een beetje wist hebt dan kan je dat waarschijnlijk een volgend nestje weer inleveren.

matasja

Re: Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:08

felv en fiv moet in principe voor iedere dekking, evenals hcm en pkd. in een jaar tijd kan er veel veranderen aan het hart/nieren en felv en fiv test mag vaak niet ouder zijn dan een maand bij een buitendekking.
ook moet er trouwens vaak nog een dna test gedaan worden op bloedgrep, was ik nog vergeten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:09

Er is een groot verschil tussen kattenfokkers en hondenfokkers.
Kattenfokkers maken in principe geen winst. Zelfs als je de ene keer iets over houdt vliegt het er een volgende keer weer zo uit aan een extra DA rekening.
Er wordt pas geld verdiend als de prijzen net zo hoog zijn, maar er geen enkele gezondheidstest wordt gedaan etc.

In Nederland is het onderling tussen kattenfokkers ook niet echt geaccepteerd als je iets over houdt voor de moeite. In het buitenland liggen dan ook de prijzen nog veel hoger.
Waar je wel iets aan over houdt is een dekkater, maar dan moet ie wel interessant genoeg zijn en je bent vaak al rond de 2000/3000 euro verder voor de aankoop, want ze komen meestal uit het buitenland voor vers bloed.

Waar zit hem die prijs dan in:

De aankoop van de poes, die koop je meestal voor aanzienlijk meer geld dan jullie als liefhebber betalen.
De gezondheidstesten, waarvan sommigen jaarlijks herhaald moeten worden.
Dekgeld en reiskosten voor de dekking. (haal je een dekking uit het buitenland dan betaal je al het dubbele dekgeld als in NL, plus minstens 2x heen en weer rijden)
Een zwangere poes eet zeker 2x zoveel kwaliteitsvoer en maakt aanzienlijk meer gebruik van de bak. Dit merk je behoorlijk in de kosten.

Als ik als voorbeeld een van onze nestjes neem.
Moederpoes laten dekken in Duitsland (650 euro tegenover 350 euro in NL), 3 keer Haarlem - Gelsenkirchen op en neer. Na 9 weken 4 kittens geboren.
13 weken lang kwaliteitsvoer voor moeder en de kleintjes. Ontwormingspasta, 2x enten en chippen.
Verkoopsprijs 550 euro x 4. Kosten rond de 2500 euro.

De meeste fokkers staan maar niet te lang stil bij dit soort overzichtjes, want dan kom je er weer even achter hoe duur die hobby is.
Geld dat je krijgt voor kittens zorgt ervoor dat je enigsins betaalbaar van die kleintjes kunt genieten en iets kunt bijdragen aan het ras.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 29-11-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:13

Chichiba schreef:
Magrathea schreef:
Het ligt er wel aan waarvoor je test. Een erfelijke ziekte die je kat eerst niet heeft heeft hij later niet ineens wel :7 zoals HD en ED bij honden

Dit is dus niet waar. Een erfelijke aandoening kan ook pas na 2
jaar uitten. Daarom moet er elk jaar getest worden op HCM/PKD.
Een poes kan ontsnappen, dus FIV en FelV moet ook regelmatig.

Ja, die laatste twee snap ik. Dat zijn tenslotte geen erfelijke aandoeningen :)
Maar ehm, dan kan je toch wel wachten tot je poes 2 jaar is? Lijkt me qua volwassenheid ook beter.

Het komt erop neer dat de prijs hoe dan ook compensering is van kosten :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:14

HCM kan zich ook pas openbaren als een kat 5 is.... dus jaarlijks blijven testen is dan wel een must...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:20

felv en fiv kan wel degelijk een erfelijke ziekte zijn, een fokker die er niet op heeft getest en toch ergens een dekking heeft gescoord via marktplaats oid. erop testen voordat je jouw ongeteste poesje laat dekken is een must. zag laatst op een forum staan dat een fokker van de agdoll niet op felv en fiv teste omdat ze uit vrije lijnen komen.... dat is nog geen garantie voor een gezond en vrij kitten. eigelijk zoou een stamboom aanvraag alleen mogelijk moeten zijn met de juiste documenten. nu vul je alleen vader en moeder in, kopie stamboom erbij en klaar is kees....

niertesten vind ik ook gevaarlijk om dat af te schuiven op een fokker, een kat die goedkope rotzooi voeding krijgt en te weinig over vers water beschikt kan ook nierfalen ontwikkelen. bij mij krijgen ze er 3 jaar garantie op als ze een kitten kopen, maar moeten wel aan kunnen tonen dat ze de juiste voeding hebben gegeven ( kopers van het laatste nestje hebben bv alles via zooplus besteld, dus ben ik er zeker van dat ze de juiste voeding gekregen hebben en dat het dus iets erfelijks is geweest, zo'n poes zou je dan uit de fok halen, wat je ook geld kost)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:23

Ik heb geen ervaring met kittens fokken.
Echter zijn wij nu in de voorbereidingsfase voor onze hond, die ik over anderhalf jaar een nest wil laten krijgen.

Ikzelf denk dat je weinig overhoud van het bedrag wat een koper voor zijn dier betaald.
Als ik kijk naar een pup, kost 900 euro.

Is voorzien van inentingen (afhankelijk van de leeftijd wanneer de pup mee gaat naar huis) paar keer ontwormt, krijgt meerdere keren per dag te eten. Kosten van dierenarts onderzoeken (gezondheidsonderzoeken of waneer het dier ziek is) en het chippen. Maar ook de voeding van moeders die in de tijd dat ze haar jongen zoogt extra moet eten, en wellicht haar gezondheid acties van een dierenarts vraagt.
Daarbij, een fokker ongeacht een katten of honden fokker, is 24/7 met de jonge dieren bezig.

Daarbij komt ook de moeder, in geval van honden op de foto's (HD, dit onderzoek koste mij gisteren 200 euro), ogen na gekeken, patella en alle andere zaken die er voor een ras nodig is. Dan moeten ze vaak ook nog show resultaten behaald hebben, en daar betaal je gemiddeld 50 euro per show (en er zijn uitschieters zoals de winner met 70 euro inschrijf geld)
Ik moet nog een jachtdiploma halen of een retriever test doen, dus ook geld steken in jachtlessen, wedstrijdene etc.
Dat een fokker dan wellicht wat over houd vind ik helemaal niet vreemd, hij/zij heeft er weken energie in gestoken!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:29

Amaris schreef:
Tiffany schreef:
Je betaald voor het ras.

Een nestje kittens fokken is niet zo duur (Als alles goed gaat).

En eventuele testen op de ouderdieren, maar dat haal je er wel weer uit.

Als je je rasloze poes door de kater van de buren laat bezwangeren én alles goed gaat zonder dierenartskosten zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

Maar bij raspoezen..... grote onzin wat je verkondigd.

Onzin? Hoezo is dat onzin.. Als je een goede fokker bent en diverse ouderdieren hebt waar je meerdere keren mee fokt, spullen in huis hebt maak je genoeg winst hoor. Niks onzin maar realiteit.

Het is anders dan als je net begint en geen dekkater hebt, dieren nog moet laten testen etc.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:30

Tiffany schreef:
Onzin? Hoezo is dat onzin.. Als je een goede fokker bent en diverse ouderdieren hebt waar je meerdere keren mee fokt, spullen in huis hebt maak je genoeg winst hoor. Niks onzin maar realiteit.

Het is anders dan als je net begint en geen dekkater hebt, dieren nog moet laten testen etc.

Of alles fout gaat wat er fout kan gaan...

Heb op 1 nest wel eens 750 euro aan inkomsten en 4000 euro aan kosten gehad. Dikke winst!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:32

Leonoor schreef:
Tiffany schreef:

Of alles fout gaat wat er fout kan gaan...

Heb op 1 nest wel eens 750 euro aan inkomsten en 4000 euro aan kosten gehad. Dikke winst!

Ja dat kan ja, maar daar ga je in eerste instantie niet van uit en dat is het risico van fokken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:33

Een goede en betrokken fokker is in beginsel niet gestart om er geld aan te verdienen.

Ik heb het voor mezelf uitgerekend over al die jaren en ik heb misschien (over een periode van 4 jaar) een winst gehad van 2000 euro. Dus ongeveer 500 euro per jaar. Dan heb ik de gelopen shows niet meegerekend (de kosten daarvan).

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:33

Tiffany schreef:

Enórm kort door de bocht. Je hebt te maken met levende have, dat kun je niet voorspellen en gaat regelmatig niet zo als je zou willen. Je maakt zó gauw kosten, zo'n klein kittentje heeft gauw wat onder de leden of opstart problemen. Of moederpoezen tijdens en na de bevalling..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:34

Limoen schreef:
Tiffany schreef:

Enórm kort door de bocht. Je hebt te maken met levende have, dat kun je niet voorspellen en gaat regelmatig niet zo als je zou willen. Je maakt zó gauw kosten, zo'n klein kittentje heeft gauw wat onder de leden of opstart problemen. Of moederpoezen tijdens en na de bevalling..

Je krijgt bijna de neiging om zulke mensen aan te bieden om de kosten en baten gedurende een bepaalde periode te dragen, niet?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:35

Leonoor schreef:
Een goede en betrokken fokker is in beginsel niet gestart om er geld aan te verdienen.

Ik heb het voor mezelf uitgerekend over al die jaren en ik heb misschien (over een periode van 4 jaar) een winst gehad van 2000 euro. Dus ongeveer 500 euro per jaar. Dan heb ik de gelopen shows niet meegerekend (de kosten daarvan).

Het is geen schande hoor om te zeggen dat je winst maakt op het fokken. Ik weet ook dat er enorm veel risico's aan verbonden zitten, je indd niet altijd winst maakt, en er heel veel tijd in gaat zitten. Ik heb liever dat serieuze fokkers winst maken dan mensen die banketstaaf fokken.

En dat erbij iemand die kruizingen fokt maakt vaak meer winst dan een erkende fokker. -O-

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:38

Ik zie het ook niet als schande om te zeggen dat ik op sommige nesten echt wel winst heb gemaakt. Maar op sommige ook enorme verlies. Dus dat compenseerde elkaar vaak weer en de uiteindelijke opbrengst was toch behoorlijk minimaal in verhouding met alles eromheen.

Overigens haalde iemand hier aan dat je geen baan kon hebben erbij, ik werk(te) altijd fulltime.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:38

Leonoor schreef:
Je krijgt bijna de neiging om zulke mensen aan te bieden om de kosten en baten gedurende een bepaalde periode te dragen, niet?

Onee want er wordt alleen gefokt om het ras te verbeteren en andere mensen blij te maken met een kitten. Bij ieder nest schuif je geld toe natuurlijk want iedereen heeft geld te veel. Dat je een keer een mislukkingsnest hebt of pech bij de dracht is niet gezegd dat dat altijd zo is. Hou toch op :z :evaw:

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:40

Ook ik ben een startende kattenfokster, heb op mijn eerste nestje (2 kittens) zwaar bij moeten leggen, maar ik vind dat een hobby geld mag kosten. Tests op HCM, PKD, FIV/FelV, dekgeld, wormenkuren, maar ook tussentijds 2 scans in verband met een dreigende miskraam (bleek er dus 1 in de baarmoeder te zijn geresorbeerd, zat wel nog een vlies aan dezelfde placenta als van 1 levend jong). Poes ging veel meer eten, dan komen de kittens: kraamspullen, plasmatjes bij de vleet, meer voer, kattenbakvulling. Twee dure entingen en een chip. Na de eerste enting een zwaar ziek kitten dus weer naar de da voor een injectie met pijnstiller en koortsremmer. En dan geef ik bij de kitten nog mee: kattenbakvulling, voer (droog en nat), dekentje van thuis, speeltjes van thuis, fotoboekje van de eerste 12 weken (die de koper heeft gemist). Reiskosten om de kitten weg te brengen. En dan heb ik het nog niet eens over shows om ervoor te zorgen dat de poes een kampioenstitel krijgt, etc. Ik ben begonnen met een overzicht te maken van de kosten, maar daar ben ik heel snel weer mee gestopt. De vraagprijs zijn ze dubbel en dwars waard. Heb je het er niet voor over; haal dan een lieve kat uit het asiel ;-).
Laatst bijgewerkt door Diane65 op 29-11-12 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:41

Leonoor schreef:
Ik zie het ook niet als schande om te zeggen dat ik op sommige nesten echt wel winst heb gemaakt. Maar op sommige ook enorme verlies. Dus dat compenseerde elkaar vaak weer en de uiteindelijke opbrengst was toch behoorlijk minimaal in verhouding met alles eromheen.

Overigens haalde iemand hier aan dat je geen baan kon hebben erbij, ik werk(te) altijd fulltime.

;) Klopt en er zijn nou eenmaal mensen met meer geluk. Meestal zijn dat ook nog eens de mensen die minder betrokken zijn bij hun dieren en dus minder snel naar de da gaan, goede voeding uitzoeken, minder betrokken zijn bij het ras.

En eerlijk is eerlijk bij de zeldzamere raskatten zitten daar liefhebbende fokkers achter. Die stoppen meer tijd, en geld in de dieren. Vandaar mijn opmerking "je betaald voor het ras". Verkeerde woordkeuze dus want zo komt het over of je een spijkerbroek koopt. Excuus.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:48

Tiffany schreef:
Het is geen schande hoor om te zeggen dat je winst maakt op het fokken. Ik weet ook dat er enorm veel risico's aan verbonden zitten, je indd niet altijd winst maakt, en er heel veel tijd in gaat zitten. Ik heb liever dat serieuze fokkers winst maken dan mensen die banketstaaf fokken.

En dat erbij iemand die kruizingen fokt maakt vaak meer winst dan een erkende fokker. -O-

Geen katten maar wel meer dan 25 jaar ervaring met betrekking tot honden.
Juist de serieuze fokkers maken geen winst. Wij hebben het wel eens uitgerekend, en zijn halverwege maar op gehouden.
Ieder nest leggen wij er op toe, ongeacht of je de spullen nu wel in huis hebt of niet. Ga alleen maar eens denken aan tijd.. onze pups blijven 10 weken, er is vanaf geboorte tot 14 dagen 24/7 supervisie. 24 x7 x 2= 336 uur, alleen al in de eerste 2 weken, stel dat ik een minimum loon aan hou, dat is per 1 juli 2012 9,07 per uur, dus 336 x 9,07 = 3047.52.
Nu hebben we pas 2 weken en alleen supervisietijd berekend, daarnaast dus nog alle kosten zoals hier eerder aangehaald zijn van ouder dieren, dierenartskosten, onderzoekskosten, showkosten, stamboekkosten, importkosten vers bloed, materiaalkosten, reiskosten, de lijst is eindeloos.

Verantwoord fokken doe je uit liefde voor je ras, niet om je portomonee te vullen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:50

Goede sphynx betaal je 1000 euro ik heb een devonrex waarmee ik mocht fokken en betaalde daar 750 euro
voor.

Een goede sphyinx dekkater kost ong 1000-1500 aan dekgeld.
Met een kitten draai je verlies.
Kittens dienen 2x geent te worden ong 75 euro.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:59

en wat kopers ook niet weten (vaak) is de tijd die je steekt in het uitzoeken van een dekkater bijvoorbeeld

Ik wilde samen met een vriendin een dekkater aan gaan schaffen (vriendin heeft er ruime ervaring mee en heeft er zelf ook, maar we wilden "vers vlees in de kuip"
We hebben maanden gekeken naar stambomen + looks, maar in die tijd is er maar 1 uitgekomen die aan al onze wensen voldeed (en die ging uiteindelijk naar een andere cattery)

zo ook met een dekkater die ik wil voor een van mijn poezen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:02

Wat ik me afvraag .. en dat is niet aanvallend bedoeld ... waarom worden alle onkosten min of meer verrekend in de verkoopprijs ?

Als men dat zou doen met bijvoorbeeld een veulen van een maand of vijf / zes, dan was zo'n dier toch helemaal niet meer te betalen ?

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:04

Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is bij katten fokken als biij honden,
maar bij een hond mag je pas vanaf 2 jaar fokken met het dier! Lijkt me niet dat het bij een kat eerder mag, technisch gezien juist later omdat ze een tragere groeiprocedure hebben dan de meeste honden (kleine honden rassen daargelaten)
De kosten zijn ook afhankelijk van het ras, bij het ene ras zitten meer erfelijke ziektes als bij het andere.
Bij honden zijn meestal bijna alle dingen na 2 jaar zichtbaar, dit zijn dus bijna allemaal éénmalige uitgaven.
Met een hond mag je max 3x een nestje fokken. Ik ben ervan uit gegaan dat de kosten voor de pups (incl enten eten etc) ongeveer €1500 zullen zijn. Voor Australian Sheperd met stamboom ben je al snel 1000-1200 per puppy kwijt!! Bijna bij alle erkende fokkers zijn er min 5 puppy's ook was er laatst een fokker met 12 puppy's! even snel gerekend is dat ongeveer €12.000! Je zal dan wel iets meer aan eten kwijt zijn, dus 1500-200= 1700. 12000-1700= 10.300 wat de fokker er winst op maakt, mits alles goed gaat natuurlijk, maar er moet wel heel veel fout gaan wil je 10.000 kwijt zijn..

En dat je bij een erkende fokker een kitten haalt wil bij lange na niet alles zeggen! Een x aantal jaren terug hebben we een ragdoll gekocht, met stamboom, bij een erkende fokker. Nog nooit, maar dan ook nooit, zoveel ellende met een dier gehad, het arme beestje is uiteindelijk op 2jarige leeftijd overleden aan nierfalen. Deze kat heeft €700 gekost, de lijnen klopte helemaal. Maar we zijn niet de enige geweest, sterker nog er waren heel veel kittens overleden aan nierfalen, niet alleen bij de fokker waar wij hem vandaan hadden maar over de hele kattenvereniging. Het hoofd van de vereniging speelde er heerlijk in mee, er is gigatisch geknoeid met alle lijnen, ze zijn door gaan fokken met zieke katers en nog wel een aantal dingen. Samen met een dierenarts die ook een Ragdoll heeft gekocht zijn we de juridische aspecten gaan bekijken en zij is uiteindelijk een rechtzaak begonnen, geen idee wat het op heeft geleverd, na een tijdje hebben wij onze handen ervan gehaald.
We hebben ook een Maine Coon, met stamboom, erkende fokker. Ook veel problemen met de kat, blaas leeg moeten laten halen omdat hij niet meer kon plassen, te klein gebleven, vachtprobleem gehad, regelmatig een eet probleem, terwijl we toch echt goed voer geven, RC, Hill's(at ie niet) Carnibest (at ie ook niet) andere biologische blikjes, wat hij wel soms at, hierdoor is hij dus ook vaak aan de lichte kant, met regelmaat aan de dairree, maar we kunnen er niks aan. Het gaat nu goed met hem, afgezien van zijn eet probleem maakt hij het prima.
We hebben nu 2 Aussie's zonder stamboom, afgezien van eetprobleem bij de eerste (zware anorexia xD) zijn ze allebei super gezond, mankeerd niks aan, zelden tot nooit ziek.
Nee stamboom is niks voor mij, het geeft voor mij totaal geen voldoening als ik een stamboom heb, fokken doe ik er toch niet mee.
Als ik het wel zal willen zou ik het ook fijn vinden als de mensen niet puur en alleen op de stamboom belust zijn maar meer het karakter van de dieren etc.

Edit: Shirly, dat vind ik een hele goeie wat je zegt! Denk aan stallingskosten, aandacht en training wat er in een veulen gestoken wordt, dat kost ook ontzettend veel tijd.
Laatst bijgewerkt door Peer_hvj op 29-11-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:04

Wat een boeiende informatie hier zeg, bedankt iedereen. :)