Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Chichiba schreef:Magrathea schreef:Het ligt er wel aan waarvoor je test. Een erfelijke ziekte die je kat eerst niet heeft heeft hij later niet ineens welzoals HD en ED bij honden
Dit is dus niet waar. Een erfelijke aandoening kan ook pas na 2
jaar uitten. Daarom moet er elk jaar getest worden op HCM/PKD.
Een poes kan ontsnappen, dus FIV en FelV moet ook regelmatig.
Amaris schreef:Tiffany schreef:Je betaald voor het ras.
Een nestje kittens fokken is niet zo duur (Als alles goed gaat).
En eventuele testen op de ouderdieren, maar dat haal je er wel weer uit.
Als je je rasloze poes door de kater van de buren laat bezwangeren én alles goed gaat zonder dierenartskosten zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Maar bij raspoezen..... grote onzin wat je verkondigd.
Tiffany schreef:Onzin? Hoezo is dat onzin.. Als je een goede fokker bent en diverse ouderdieren hebt waar je meerdere keren mee fokt, spullen in huis hebt maak je genoeg winst hoor. Niks onzin maar realiteit.
Het is anders dan als je net begint en geen dekkater hebt, dieren nog moet laten testen etc.
Leonoor schreef:Tiffany schreef:Onzin? Hoezo is dat onzin.. Als je een goede fokker bent en diverse ouderdieren hebt waar je meerdere keren mee fokt, spullen in huis hebt maak je genoeg winst hoor. Niks onzin maar realiteit.
Het is anders dan als je net begint en geen dekkater hebt, dieren nog moet laten testen etc.
Of alles fout gaat wat er fout kan gaan...
Heb op 1 nest wel eens 750 euro aan inkomsten en 4000 euro aan kosten gehad. Dikke winst!
Tiffany schreef:Onzin? Hoezo is dat onzin.. Als je een goede fokker bent en diverse ouderdieren hebt waar je meerdere keren mee fokt, spullen in huis hebt maak je genoeg winst hoor. Niks onzin maar realiteit.
Limoen schreef:Tiffany schreef:Onzin? Hoezo is dat onzin.. Als je een goede fokker bent en diverse ouderdieren hebt waar je meerdere keren mee fokt, spullen in huis hebt maak je genoeg winst hoor. Niks onzin maar realiteit.
Enórm kort door de bocht. Je hebt te maken met levende have, dat kun je niet voorspellen en gaat regelmatig niet zo als je zou willen. Je maakt zó gauw kosten, zo'n klein kittentje heeft gauw wat onder de leden of opstart problemen. Of moederpoezen tijdens en na de bevalling..
Leonoor schreef:Een goede en betrokken fokker is in beginsel niet gestart om er geld aan te verdienen.
Ik heb het voor mezelf uitgerekend over al die jaren en ik heb misschien (over een periode van 4 jaar) een winst gehad van 2000 euro. Dus ongeveer 500 euro per jaar. Dan heb ik de gelopen shows niet meegerekend (de kosten daarvan).
Leonoor schreef:Je krijgt bijna de neiging om zulke mensen aan te bieden om de kosten en baten gedurende een bepaalde periode te dragen, niet?
Leonoor schreef:Ik zie het ook niet als schande om te zeggen dat ik op sommige nesten echt wel winst heb gemaakt. Maar op sommige ook enorme verlies. Dus dat compenseerde elkaar vaak weer en de uiteindelijke opbrengst was toch behoorlijk minimaal in verhouding met alles eromheen.
Overigens haalde iemand hier aan dat je geen baan kon hebben erbij, ik werk(te) altijd fulltime.
Tiffany schreef:Het is geen schande hoor om te zeggen dat je winst maakt op het fokken. Ik weet ook dat er enorm veel risico's aan verbonden zitten, je indd niet altijd winst maakt, en er heel veel tijd in gaat zitten. Ik heb liever dat serieuze fokkers winst maken dan mensen die banketstaaf fokken.
En dat erbij iemand die kruizingen fokt maakt vaak meer winst dan een erkende fokker.