Baknijd en hond die niet wilt 'ruilen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:18

Als hij niet luistert, wat dus zelden voorkomt, pak ik 'm gewoon achter de kop in z'n nekvel.
Heb nooit gemerkt dat het dier dan in doodsnood mijn zin doet, maar het zet wel net even mijn woorden dat beetje kracht bij wat dan nodig is :D

Dan komt het maar een beetje bedreigend over, ik ben wel de baas en ik laat me dus andersom ook niet bedreigen door een grommende hond die het niet met mij eens is, kom op !

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:26

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Re: Baknijd en hond die niet wilt 'ruilen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:28

Omkopen dus?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:31

.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:32

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:34

Mensen vragen het, wil je ruilen? De ander heeft dus de kans om nee te zeggen, of gooi jij iets op de grond en als diegene dat dan op pakt dan jat je snel dat ding dat diegene in zijn hand had? Terwijl diegene alleen even wilde kijken wat het was of het voor jou van de grond pakt..
Ik weet het niet hoor, maar als je zo ruilt maak je daar geen vrienden mee, en ik noem dat ook jatten, geen ruilen :n

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:34

.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:35

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:40

Nou TS pak er jouw manier uit, want eenduidig worden wij niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:43

xXLianneXx schreef:
dees_daan schreef:
Mensen vragen het, wil je ruilen? De ander heeft dus de kans om nee te zeggen, of gooi jij iets op de grond en als diegene dat dan op pakt dan jat je snel dat ding dat diegene in zijn hand had? Terwijl diegene alleen even wilde kijken wat het was of het voor jou van de grond pakt..
Ik weet het niet hoor, maar als je zo ruilt maak je daar geen vrienden mee, en ik noem dat ook jatten, geen ruilen :n

ik bedoel natuurlijk hoe mensen met honden ruilen :+ leek me nogal logisch gezien dit onderwerp..

Wij mensen ruilen op een andere manier, wat bedoel je daar dan mee? Ik vind het namelijk geen ruilen wat jij doet, je gooit iets neer ter afleiding en pakt dan snel het bot weg. Dat is geen ruilen, of jij moet de manier in mijn voorbeeld ruilen vinden? Hond heeft namelijk geen tijd om een keus te maken en dan is het dus geen ruilen, jij verwisseld..
Ik ga niet moeilijk doen en nadenken over hoe ik het botje terug kan krijgen, hou het gewoon simpel en duidelijk en mijn honden weten ze waar ze aan toe zijn, die snappen echt niet dat ik graag wil ruilen en dat ze dat brokje maar beter kunnen pakken omdat ze anders niks meer hebben..

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:48

.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:49

.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:51

Er zijn een heleboel wegen naar Rome, en de eigenaar zal zelf zijn weg daarin moeten vinden.
Bij elk hondje paardje of wat voor iets dan ook.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:54

.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:55

Ik denk dat je je pup idd duidelijk moetmaken dat jij degne bent die alles mag pakken wat hij heeft. Omdat hij nog zo jong is zou ik het eerst met positieve afleiding proberen dus kaas oid voor zn neus en hem wegleiden van hetbot (dus niet snel verwisselen) als dit niet helpt zou ik eens wat lezen over het claimen van je eigendommen (cesar millan) zodat de hond respect voor je heeft als leider. Je moet iignietbang zijn om gebeten te worden. Een grom zegt niet dat hij ook gaat bijten. Wees assertief:)

Een mand of bench is overigens nooit een plek voor straf! Dit is een plek waar de hond zich veilig en vertrouwd moet voelen en met rust gelaten moet worden. Zijn nestje!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:58

idd, er zijn verschillende manieren om dit op te lossen.

Ik zou persoonlijk bij een pup direct duidelijk zijn. Hier moeten pups leren wachten - blijven zitten tot je zegt dat ze aan hun eten mogen beginnen. Doen dit niet altijd, maar als check-up dat je nog de baas over ze bent. Daarnaast af en toe eens de bak eten terug weg nemen als ze aan het eten zijn. Ook hierbij, niet elke keer, maar af en toe om de leiders positie te bevestigen.

In een grom geval zou ik een kleine tik geven, dan een wijzend vingertje uitsteken, duidelijk nee zeggen op een boze manier.
Daarna zou ik gaan oefenen met: botje afpakken en snoepje geven.

Maar bij een grom, hoort een correctie voor mij, mijn hond wordt niet door heen gerammeld, maar soms is een kort correctie tikje op neus of hoofd genoeg om zo'n pup op zijn plaats te zetten. Je wilt later echt geen grommende hond als er een kindje bij gaat zitten.

@hierboven mij: mand is ook een time-out plek

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:02

Mijn st bernardpup van vijf maanden die viel ook als een dolle aan op zijn voerbak, ik heb zowel de voerbak afgenomen, hem bij zijn nekvel gepakt en ook uit handen laten eten en pas hand open doen
wanneer ik vind dat hij braaf is, bij het laatste moet hij ook nog netjes gaan zitten, het laatste werkte beter dan het eerste, nu kan ik gewoon zijn bak afpakke, dan gaat hij zitten, krijgt een koekje en zijn dag is weer goed. *\o/*

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:17

lizy29 schreef:
Shirley schreef:
Precies, daarom ben ik ook geen voorstander van dat "ruilen" !
Ten eerste wil ik mijzelf de afgang besparen dat hij niet voor het aangebodene kiest en in feite laat je hem vrij daar in ...

Maar in een door jou geschetste situatie kan dit zelfs inderdaad voor gevaarlijke problemen zorgen !
Ben ik toch blij dat bij mijn honden ( en beide op zeer volwassen leeftijd redelijk onopgevoed hier gekomen ) een simpel "los" ( al dan niet bekrachtigd door het vastpakken in het nekvel ) volstaat :))

vastpakken in het nekvel is een doodsbedreiging voor een hond dus waarom zou je dat in vredesnaam doen.

Mijn honden luisteren allemaal stuk voor stuk prima. Gewoon door rustig, consequent en met respect te trainen. Het duurt wat langer voordat je resultaat hebt maar mijn honden doen nu alles voor mij omdat ze dat graag willen niet omdat ik vind dat het moet.

Hoe kom je daar bij? Heb je wel eens een teef gezien met haar pups? Je wilt niet weten hoe die soms haar puppen corrigeren en ja dat gaat heel wat harder dan als wij ze in het nekvel grijpen. De pup die we momenteel hebben is er zelfs niet eens van onder de indruk :D

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:23

Wilawander schreef:
Hoe kom je daar bij? Heb je wel eens een teef gezien met haar pups? Je wilt niet weten hoe die soms haar puppen corrigeren en ja dat gaat heel wat harder dan als wij ze in het nekvel grijpen. De pup die we momenteel hebben is er zelfs niet eens van onder de indruk :D

Die van jou ook al niet :P die van mij heeft ook al aardig wat "doodsbedreigingen"gehad, maar of het echt indruk maakt.... ik weet het niet := }:)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:37

Aria_zz schreef:
idd, er zijn verschillende manieren om dit op te lossen.

Ik zou persoonlijk bij een pup direct duidelijk zijn. Hier moeten pups leren wachten - blijven zitten tot je zegt dat ze aan hun eten mogen beginnen. Doen dit niet altijd, maar als check-up dat je nog de baas over ze bent. Daarnaast af en toe eens de bak eten terug weg nemen als ze aan het eten zijn. Ook hierbij, niet elke keer, maar af en toe om de leiders positie te bevestigen.

In een grom geval zou ik een kleine tik geven, dan een wijzend vingertje uitsteken, duidelijk nee zeggen op een boze manier.
Daarna zou ik gaan oefenen met: botje afpakken en snoepje geven.

Maar bij een grom, hoort een correctie voor mij, mijn hond wordt niet door heen gerammeld, maar soms is een kort correctie tikje op neus of hoofd genoeg om zo'n pup op zijn plaats te zetten. Je wilt later echt geen grommende hond als er een kindje bij gaat zitten.

@hierboven mij: mand is ook een time-out plek

Ben ik het niet mee eens, een homd leeft in het hier en nu en kan niet nadenken over wat hij verkeerd heeft gedaan. Een correctie op het moment van de fout snapt een hond natuurlijk wel. Dus een correctie bij het grommen zoals je hierboven uitlegd is wel een nuttige methode. Het valt me idd op dat er absoluut geen 1 lijn is in deze discussie :+ Succes TS ik hoop dat je er voor jezelf nuttige informatie uit haalt :j

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:04

Ruilen? Hoezo wil je ruilen? Als jij het wil, wil jij het. En je hond heeft dit maar te accepteren. Zeker als pup. Grommen of happen, is 'ie nou helemaal!

Hier altijd m'n honden geleerd, als ik jou bot wil, pak ik het. Punt. Ik hoef hierop geen commentaar van de hond en die hoeft ook niet brutaal te doen.
Idem dito met speeltjes en voer. En het zou niet in m'n hond opkomen om te happen of te grommen of dominant te doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:07

BertinaBvd schreef:
Wilawander schreef:

Die van jou ook al niet :P die van mij heeft ook al aardig wat "doodsbedreigingen"gehad, maar of het echt indruk maakt.... ik weet het niet := }:)

:D :D ik hou daar wel van :')

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:11

Het gaat er natuulijk om met welke energie je de correctie geeft. Als je hopeloos gefrustreerd bent en dan in het nekvel pakt Zou de hond echt niet begrijpen of accepteren dat hij wat fout heeft gedaan. Timing en duidelijkheid maken dat de hond snapt wat hij verkeer heeft gedaan. Zeker geen doodsbedreiging :n

Edit; al ben ik van mening dat de 'por' beter helpt. Bij mij in ieder geval

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:39

ik doe niet aan ruilen en niet aan afpakken. Klaar is klaar en dan moet de hond stoppen met wat hij aan het doen is en ik kan alles bij mijn honden gewoon afpakken (mijn ene hond vind dat helemaal oke mijn andere hond kijkt dan erg vuil haha) als het direct noodzakelijk is maar meestal stuur ik ze weg en beloon ik ze als ze er vandaan gaan en dan eigen ik het mij toe.
Mijn hond die ik als pup gekregen heb, heb ik nooit de gelegendheid gegeven om botjes te bewaken omdat ik nooit botjes geef die niet gelijk op gaan. Verder heel snel het commando 'nee' of 'klaar' aangeleerd met een koekje in mjin hand wat hij mag pakken met toestemming van mij en met een 'nee' moet laten liggen in mijn hand (en later op straat). 'klaar' is hier het commando dat hetgeen waar wij mee bezig zijn of hij alleen mee bezig is direct NU moet stoppen en geen discussie mogelijk.

baknijd had mijn herplaatser heel erg toen hij hier kwam. Maar door hem steeds een beetje vlees te geven in zijn bak mocht ik er al vrij vlot bij komen. Hij was uitgemergeld toen hij hier kwam dus vond het ook neit meer dan logisch dat hij zijn bak en zijn voer verdedigde. Hij is ook degene die erg gemeen/vals kan kijken als ik toch eens iets weg moet pakken bij hem maar verder zal hij echt niets doen.

Ik heb ze wel graag fel op voer omdat er zo erg makkelijk te trainen is maar dus wel zonder voernijd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:07

Reusje0504 schreef:
Ben ik het niet mee eens, een homd leeft in het hier en nu en kan niet nadenken over wat hij verkeerd heeft gedaan. Een correctie op het moment van de fout snapt een hond natuurlijk wel. Dus een correctie bij het grommen zoals je hierboven uitlegd is wel een nuttige methode. Het valt me idd op dat er absoluut geen 1 lijn is in deze discussie :+ Succes TS ik hoop dat je er voor jezelf nuttige informatie uit haalt :j

huh, ik ben even niet mee, waar zeg ik dat een hond dat wel zou snappen? of ben ik blond :+