Hond toont agressief gedrag uit het niets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:37

Amaris schreef:
En het is de vraag of je van een 7-jarige kan en mag verwachten dat hij die signalen oppikt.

dat kan natuurlijk niet, al moet ik wel zeggen dat ik mijn kinderen van 4 en 8 jaar wel leer om streng te zijn naar de honden als ze bijv. aan het spelen zijn en de hond wil mee spelen.
mijn kinderen mogen niet met mijn honden spelen, want ik zeg altijd dat het geen honden zijn om mee te spelen, wat ik wel doe is op het strand of bos een balletje gooien en dan mogen ze wel een bal weg gooien.
mijn zoon van 8 kan best een stem op zetten en zegt echt tegen mijn teef, milah af, plaats. gek genoeg doet de hond het wel.
ik ben er altijd bij want laat de kinderen nooit alleen met mijn honden, dus mocht er iets gebeuren of ik merk iets wat niet door de beugel kan van mijn kinderen of mijn honden, dan kan ik direct ingrijpen.

het is erg belangrijk dat de hele familie in huis de hond op de zelfde wijze corrigeerd en dat de 7 jarige dit leert in het bij zijn van de ouders of ts want de hond hoort gewoon helemaal beneden in rang te staan en die ziet zichzelf nu onder ts staan.

Seven

Re: Hond toont agressief gedrag uit het niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:38

Dat is de taak van de ouders een 7 jarige had al wel kunnen leren de hond gewoon met rust te laten als de ouders er niet bij zijn.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:53

Ts ook ik zou de hond eerst helemaal medich laten uitsluiten, ook een tumor is mogelijk. mij ouders hebben er ooit 1 gehad die ook uit het niets aan viel, behalve mij moeder. en die had wel degelijk een hersen tumor, hond is ingeslapen.

maar ze kan ook ergeens anders last van hebben of pijn aan hebben, ik zou eerst medich alles uitsluiten, en daarna naar een goede gedrags terapeut.

succes verder met je hond.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:56

Sjarlien schreef:
In het begin was er helemaal niks aan de hand, ze doet dit nu sinds ongeveer 4 maanden.
Dus het moet naar mijn idee toch ook er weer uit kunnen. En dat moet ook zeker gebeuren,
Ze gaat niet weg. We gaan er eerst alles aan proberen om dit te kunnen laten stoppen!

Ze is puber geworden, het zal de eerste hond niet zijn die rond die leeftijd een gedragsverandering doormaakt. Al kan een bezoekje aan de dierenarts nooit kwaad, je kan altijd even e.e.a. laten controleren. Maar aangenomen dat het niet medisch is, is het eigenlijk verder heel simpel. Het probleem is duidelijk: de hond laat graag blijken wat ze wil en weet dat ze daarmee wegkomt bij de meeste gezinsleden. "Ik lig hier en wil niemand in mijn buurt en dat ga ik heel duidelijk maken." Bij jou doet ze dat niet want jij corrigeert. De oplossing is dan ook duidelijk, laat de andere volwassen gezinsleden ook voldoende corrigeren, en dan bij voorkeur zo dat het direct duidelijk is. En ga zelf een keer zo uit je plaat tegen die hond hoe ze het toch potverdorie in d'r hersens durft te halen om je broertje te bijten dat ze zich helemaal het apezuur schrikt en 't nooit meer doet. Verbaal natuurlijk, geen slaan of schoppen.

Een hond zou van mij best veel mogen maar doorbijten echt beslist niet en dat zal-ie weten ook. Dan is een foei en even de tuin in niet meer afdoende, dat vereist Grote Straf want Grote Fout. Blijft wel persoonlijk natuurlijk, waar je grenzen zijn en hoe je dat op wil lossen.

Verder vindt ze het misschien prettig om onder de tafel te liggen als extra bescherming, je zou voor de gein die tafel eens kunnen verplaatsen en kijken wat ze dan doet. Misschien is de oplossing zo eenvoudig als een bench aanschaffen en die gewoon open laten staan, en wil ze alleen maar een meer beschutte schuilplaats.

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:57

Seven schreef:
Klink inderdaad eerder als een hondje die weet wat ze wil en dat is met rust gelaten worden, ze zal ongetwijfeld eerder kleinere signalen hebben gegeven die niet zijn herkend nu heeft ze geleerd dat bijten helpt.
Het is nu jullie taak om de roedel weer in orde te krijgen wie staat waar etc, mensen gaan altijd boven de hond maar als de hond zich terug trek is met rust laten geen probleem een hond moet ook een plek hebben waar ze zelf kunnen weten wat ze doen doen en rustig kunnen slapen.

Zoek een goede gedragstherpaeut (niet zo'n softe vriendjes worden persoon nee iemand die echt de honden hiërarchie begrijpt) die met jullie aan het werk gaat en de hond leerd dat bijten niet de oplossing is.

Ze word op haar eigen plaats altijd met rustbgelaten!
We zijn bezig met zoeken naar een goede gedragstherapeut :)

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:01

my_precious schreef:
Amaris schreef:
En het is de vraag of je van een 7-jarige kan en mag verwachten dat hij die signalen oppikt.

dat kan natuurlijk niet, al moet ik wel zeggen dat ik mijn kinderen van 4 en 8 jaar wel leer om streng te zijn naar de honden als ze bijv. aan het spelen zijn en de hond wil mee spelen.
mijn kinderen mogen niet met mijn honden spelen, want ik zeg altijd dat het geen honden zijn om mee te spelen, wat ik wel doe is op het strand of bos een balletje gooien en dan mogen ze wel een bal weg gooien.
mijn zoon van 8 kan best een stem op zetten en zegt echt tegen mijn teef, milah af, plaats. gek genoeg doet de hond het wel.
ik ben er altijd bij want laat de kinderen nooit alleen met mijn honden, dus mocht er iets gebeuren of ik merk iets wat niet door de beugel kan van mijn kinderen of mijn honden, dan kan ik direct ingrijpen.

het is erg belangrijk dat de hele familie in huis de hond op de zelfde wijze corrigeerd en dat de 7 jarige dit leert in het bij zijn van de ouders of ts want de hond hoort gewoon helemaal beneden in rang te staan en die ziet zichzelf nu onder ts staan.

Mijn broertje kan dit ook met sandy daar luisterd ze ook gewoon goed naar, ik laat hem ook nooit alleen met haar
We gaan nu ook proberen wanneer ik met sandy na het park ga dat mijn broertje mee gaat en daar ook een keer met de bal gaat gooien zodat sandy misschien meer gaat inzien dat hy ook een leider is

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:06

maar bal gooien is spelen, niet leiden.
hij moet haar juist dingen laten doen als zitten en volgen.
zeggen dat het klaar is met spelen (bijvbeeld: klaar met bal gooien)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:10

PercyLeen schreef:
De hond is bijna 2, en wordt duidelijk niet concequent gecorrigeerd in haar gedrag en stijgt in rang. Grommen en waarschuwen is oke, maar de confrontatie aangaan is in mijn ogen not done! Die van ons is ook erg dominant (is ook het ras) maar bijten hoeft ze niet te proberen. Dan krijgt ze 1x een waarschuwing en als dat niet voldoende is en ze grijpt nog een keer? Dan is het exit. De hond van die vriend van mij (zelfde ras) is nu 5 en domineert ook verschrikkelijk, die gromt en hapt. Die is niet concequent genoeg gecorrigeert en het blijft zich dus herhalen. Ik ben altijd op mijn hoede bij haar. Ik zou er een expert bij halen, ik vind het vooral erg sneu voor je broertje, hij zal zich ws niet eens veilig voelen in zijn eigen huis en de hond blijft, ten koste van hem. Moet ie dannog maar een paar keer gegrepen worden? Bedenk heel goed wat je op dit moment aanricht...en misschien moeten je ouders dit zich nog wel meer afvragen!

Helemaal mee eens!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:11

Komt het wellicht niet juist door haar plaats?
Altijd maar " op de plaats" wordt je toch gestoord van.
Hond vond andere plekken ook lekker liggen, werd steeds weggestuurd maar heeft nu ontdekt dat ze haar lekkere ligplaatsen ook kan verdedigen.

Ik zou dit positief proberen op te lossen.
Geen tik op de neus, geeft alleen maar extra stress.
Je kunt haar voor zijn, als ze onder de tafel ligt.
Belonen belonen belonen!! Steeds dichterbij komen, onder de tafel vandaan belonen, weer bij je voeten laten liggen belonen, opstaan belonen.
Wees het happen voor en creër met het belonen nieuw gedrag... En voorkom dat ze de mogelijkheid krijgt om te happen.

Ik zou een deskundige zoeken die op deze manier werkt.
Incl kalmerende signalen.

Ps: Areen van Eeuwen zit in oosterbeek en is een zeer fijn persoon.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:26

PercyLee schreef:
Grommen en waarschuwen is oke,

Sorry maar ik vind grommen en waarschuwen helemaal niet oke.

Hond is al een klein pittige hond. is 2 jaar, en dus in de puberteit. Dan gaan ze heftiger uit proberen om hoger in rang te komen. Jonge kinderen zijn eigenlijk altijd lager in rang als de hond, mits er volwassenen in de buurt zijn die ze hoger in rang zetten. (automatisch)

Ik denk gewoon heel erg hard dat door dat de rang hoger in de roedel niet goed bevestigd is, de hond in rang aan het stijgen is. En daarom naar kleinere kinderen hapt. Want dit staan lager dan hem in rang. En die ziet de hond nu als onderdanig aan hem.

Ik denk daarom ook dat je eerst boven in de roedel de rangen sterker moet gaan bevestigen, om het probleem met de hond op te kunnen lossen. Want dan kunnen de hoger geplaatsten de hond duidelijk maken dat de kinderen boven hem/haar komt. En neem aan dat je weet dat je kind en hond nooit alleen samen moet laten.

Dus niet de schuld van de hond, maar schuld van de mens dat deze hond gromt, bijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:34

Klinkt vooral als een erg territoriaal hondje.....

sorry, dat soort grappen ben ik hier heel snel klaar mee, alles in huis is van mij, en jij mag er liggen, maar het is van mij, dus je hebt het niet te verdedigen tegen mij. Heeft mijn hond eens geflikt toen ie op de bank lag, die had wel een draai om z'n oren te pakken..... (is geen hondentaal, weet ik wel, maar toen werkte het wel) en hij kon gelijk van de bank af. Is ie helemaal zot geworden.....

En die had niks in z'n kop, was gewoon puberen, uitproberen. Heeft het één keer geprobeerd.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:55

Uitproberen is heel normaal op die leeftijd. Hoort er gewoon bij.

Pubelia@ hoe moet een hond het anders duidelijk maken? Dat is normaal hondengedrag.

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 16:04

hanny_jelke schreef:
maar bal gooien is spelen, niet leiden.
hij moet haar juist dingen laten doen als zitten en volgen.
zeggen dat het klaar is met spelen (bijvbeeld: klaar met bal gooien)

Ja maar dit gaat allemaal heel goed mn broertje kan er voor de rest alles mee
T is gewoon dat ze dan opeens uitvalt uit het niet..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:06

Een hond valt nooit uit uit het niets (medische dingen daargelaten), dat jullie de kleine signalen missen, dat kan natuurlijk.

Onderdanig gedrag is het zeker niet, dan zou de hond weglopen en niet aanvallen. Maar er is een verschil tussen zeker dominant en onzeker dominant gedrag. De aanpak daarbij is ook verschillend. Ik zou bij zo'n hond dus zeker niet aanraden om hem op z'n rug te leggen/nekvel te pakken en 'foei' te zeggen. Omdat ik denk dat de hond onzeker/instabiel is.

Bij onzekere/instabiele honden is rust heel belangrijk. Je kunt namelijk ook met rust corrigeren, zonder woorden. Geluid erbij zorgt meestal alleen maar voor extra opwinding, en dat wil je nou net niet hebben. Wat jullie nu doen is straffen. Straffen gaat gepaard met emotie, corrigeren doe je vanuit opvoedkundig oogpunt. Je wilt ze ook niet weghalen van de situatie (de tuin in sturen), dan leren ze namelijk niet hoe ze zich wél moeten gedragen in die situatie.

Zo kun je als jouw broertje stout is heel boos roepen: "NAAR JE KAMER EN BLIJF DAAR! BEN JE HELEMAAL BESODEMIETERT!!!" Of je kunt zeggen: "dat doen we dus niet, jij gaat naar je kamer en goed nadenken over wat je gedaan hebt."

Een hond is geen mens, dat weet ik en je moet ze ook niet vermenselijken, maar je kunt dit soort voorbeelden wel gebruiken om iets meer te snappen wat voor effect je hebt op een dier.

Tot je een goeie GT hebt gevonden, zou ik sowieso dit soort plekken verbieden. Een hond die niet goed is met voeten om zich heen, moet niet veilig onder een tafel op het drukste punt liggen.

Ik wil ook wel een keer langskomen, ben dan wel geen officieel GT, maar heb wel ervaring in honden trainen (en de mensen uiteraard;) ) ook met dit soort problemen. En misschien kan ik jullie helpen tot je wel een geschikte GT gevonden hebt of in ieder geval een beeld schetsen van wat er nou aan de hand is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:28

Mijn hond heeft ooit 1x gegromd naar mij, en toen ben ik er bovenop gedoken.. :+
Heb em om geduwd, ben over hem heen gaan knielen en een valse hond na gedaan..
Dus grommen en soort van uithalen naar hem (alsof ik em ging bijten zoals honden dat doen).
Niet raak hoor, maar wel heel imponerend.. en het was gelijk duidelijk.. en hij heeft nooit meer een verkeerde blik gegeven.

Wij hebben hem met 4 maanden uit het asiel gehaald.. dus leerde hij daar ook zijn dingen (ligplaats, eten, 'speelgoed' etc) te verdedigen..

Heeft er vast leuk uitgezien.. ik bovenop mijn hond, maar was wel uiterst effectief.. :')
Voor de TS heb ik alleen de tip, dat als jij (of iemand anders) je hond corrigeert, het wel GOED moet gebeuren..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:45

dat een hodn goed luisterd wil niet zeggen dat je ook de baas over hem/haar bent! Ik zou gewoon eens op een gedrag en gehoorzaamheids cursus gaan met het hondje en het hele gezin.
Verder kan het zeker zo zijn dat hij niet waarschuwt voordat hij bijt. Iets wat veel honden al geleerd hebben en zeker de inteligente honden. Immers als je gecorrigeerd wordt als je gromt dan betekend dat dat grommen niet mag. Wil je toch je punt maken maar grommen mag niet dan kan je dus beter gelijk bijten.

Dit soort problemen zijn vaak over als ze herplaatst worden in een totaal vreemde situatie (en zonder kinderen in dit geval!) bij mensen die veel verstand hebben van honden en er veel mee ondernemen.

Uiteraard zal het allemaal bij TS thuis ook wel kunnen lukken maar dan moet je toch een goede gedragstherapeut gaan zoeken die vaak langs komt en niet maar 1x.

Het is een hondje van een ras waar overigens oogproblemen behoorlijk vaak voorkomen. Pijnlijke ogen (bolle ogen en verstopte traanbuisjes bijv.) of andere problemen met de ogen kan dit gedrag ook behoorlijk versterken!