Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xGoldenHero schreef:Bij de action heb je lampjes die kniperen. Knopje omhoog; rood knipperlichtje, knopje omlaag; uit!![]()
Heel handig, onze hond heeft er 2 om en die is zelf bijna blind en doof dus kan hem niet roepen. Vind wel dat hij los moet kunnen dus dat lampje is voor mij erg makkelijk.
Die lampjes gaan nu 2 maand mee en worden iedere dag gebruikt. Je hebt allerlei vormpjes, hondenbotje, hartje, pootje. Etc. Kost 1 tot 2 euro

_AAASCHAAA_ schreef:Ik neem mijn hond altijd mee hardlopen. In de winter en als het donker is/schemert dan heeft hij een fluoriserend shirtje aan en een knipperend lampje aan fijn halsband. Ook heb ik nog een reflecterend tuigje, maar door het lange haar van mijn bordercollie valt dat bijna niet op....
[ Afbeelding ]
Tijdens de avond4daagse, dit keer alleen met hestje...
Annemiek80 schreef:Hier een reactie van een fietser die regelmatig honden passeerd die niet of slecht verlicht zijn langs het fietspad waar geen omgevingsverlichting is...
Ten eerste super dat je er over nadenkt!
Ik lees hier dat mensen tevreden zijn met een reflecterend hesje... Laat me je vertellen dat je misschien zelf de hond dan goed kunt zien, maar over het algemeen loopt de hond dan ook bij je in de buurt. Als er geen omgevingsverlichting is en ik kom met 15km+ aanfietsen dan zie ik een hond (en zeker de honden die geen wit in hun vacht hebben!) pas op 10-20 meter afstand, wat dus eigenlijk gewoon veel te kort is.
Wekelijks moet ik een onverwachte uitwijkmanouvre maken om een hond te ontwijken helaas.
Het fietspad waar ik over spreek is gescheiden door een middenberm van de/een provinciale weg zonder lantaarnpalen, aan de andere kant van het fietspad ligt een zeer ruime berm wat dmv een dijkje overgaat naar polder, daar is een zandpad uitgesleten door het uitlaten van honden en de berm wordt als ruiterpad gebruikt zegmaar, het is een lange rechte weg (3 km zonder obstakels) en heerlijk daar even voluit te gaan te paard. Het is dus echter ook een hondenuitlaat zone (niet officieel maar het is buiten de bebouwde kom) daar heb ik geen problemen mee, ik ben gek op honden al heb ik er zelf geen maar 's avonds is het echt gevaarlijk.
Mijn tips zouden zijn:
- Houdt de pup aangelijnt tot hij 100% onder appel is en je zeker weet dat hij bij jou blijft en niet plotseling een keer weg kan schieten.
- Wees zelf zichtbaar! In dit jaargetijde wandelen maar zeer weinig mensen voor de lol in het donker, als ik een wandelaar spot verwacht ik eigenlijk een hond in de buurt en ben ik er dus alerter op
- Behang hem met lichtjes!![]()
Bij de action hebben ze van die mijnwerkerslampjes met elastieken band en 3 standen ledlichtjes (2x wit, 4x wit, 3x rood vlgs mij) voor 1.99.
Halsbanden waar elke keer 1 ledlichtje op afstand van elkaar (dus rondom bijv. 6 lichtjes maar gespreid) zijn voor mij als fietser amper te onderscheiden, terwijl een cluster lampjes dat wel is.
Ook hebben ze bij de action meer lampjes en lichtjes voor een klein prijsje waarbij je kunt experimenteren en knutselen.
Houdt er rekening mee dat lichtjes om halsbanden vooral zichtbaar zijn voor een tegenpartij als de hond op je afkomt (frontaal) maar niet als je achterop komend 'verkeer' bent, dan valt vaak de vacht/kraag eroverheen, een lekkere pluimstaart die een lampje blokkeert en het feit dat het lampje (de hond) over het algemeen niet 1 rechte weg volgt maar slingert

_AAASCHAAA_ schreef:Ik neem mijn hond altijd mee hardlopen. In de winter en als het donker is/schemert dan heeft hij een fluoriserend shirtje aan en een knipperend lampje aan fijn halsband. Ook heb ik nog een reflecterend tuigje, maar door het lange haar van mijn bordercollie valt dat bijna niet op....
[ Afbeelding ]
Tijdens de avond4daagse, dit keer alleen met hestje...
xJitskee schreef:Mijn hond loopt in het donker met fietslampjes van de action (die siliconen,wel redeljk groot,maar voor een grote hond kan het prima) ,een reflectiehalsband en dan heb ik zelf nog een zaklamp mee. Ik woon dan buitenaf,waar geen lantaarnpalen zijn,dus dan anders zie je zelf ook niks![]()
Ben nog wel op zoek naar een lange reflecterende riem,de langste die ik kon vinden is 1,5 meter en dat vind ik voor mijn grote hond echt te kort... Dus als iemand wat weet