Zichtbaarheid van hond in het donker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsylady

Re: Zichtbaarheid van hond in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:35

Halsbanden van mij kun je op knipperen zetten maar ook op gewoon licht
Dat doe ik dus altijd
Denk dat ze er anders niet echt last van hebben, hond heeft ogen voor in de hoofd kijkt er dus niet tegen aan
Die van mij komen in iedergeval met plezier om de halsband om te krijgen
Dan heb ik het lampje al aan
Met het hesje was dat wel een ander verhaal, zag je echt dat ze het niet leuk vonden

K9 tuigje heb ik ook met de reflecterende banden
Die gebruik ik alleen met fietsen

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 02:35

Bedankt voor alle reacties!

Een reflecterend tuigje gaat hem niet worden, onze pup zal op den duur echt lang haar gaan krijgen en een tuigje zal dus slecht tot niet zichtbaar zijn.
De les halsbanden met een sjaaltje lijken me tot nu toe het beste idee!

En om nog even duidelijkheid te geven, mijn honden lopen dus wel `s nachts in het donker los, misschien niet ieders eerste keus maar toch. We wonen in een nieuwbouwwijk en hebben hier flinke stukken in onze wandelroute zitten zonder verlichting ver weg van de straat. Hier mogen ze `s avonds altijd nog even los spelen voor we naar bed gaan. De lampjes zijn dus zowel om anderen meer zicht op mijn hondjes te geven maar ook zodat ik goed weet waar mijn hondjes uithangen als we door het donker over het veld lopen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 07:25

op onze site vind je oa lampjes in de vorm van een hartje
die hangt nu bij ons hondje om , tevens een bandana met reflectie

om de halsband en oor aan de riem hebben we respectievelijk
een frontriem en reflecterende hoesjes gedaan
zijn ze niet voor bedoeld maar het werkt wel :P

vorige was erg donker , die zag je alleen als die gromde in het donker
die had ook een hesje om

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:26

Ik heb voor mijn hond met redelijk lange vacht toch voor een tuigje gekozen. Ik heb de hunter proffesional ik vind hem super! Is echt mega sterk en goed zichtbaar in het donker. Ik heb nog maar 1 foto met het nieuwe tuig want we hebben het pas een week of 2 ;)
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:37

xGoldenHero schreef:
Bij de action heb je lampjes die kniperen. Knopje omhoog; rood knipperlichtje, knopje omlaag; uit! :D
Heel handig, onze hond heeft er 2 om en die is zelf bijna blind en doof dus kan hem niet roepen. Vind wel dat hij los moet kunnen dus dat lampje is voor mij erg makkelijk.
Die lampjes gaan nu 2 maand mee en worden iedere dag gebruikt. Je hebt allerlei vormpjes, hondenbotje, hartje, pootje. Etc. Kost 1 tot 2 euro

die heb ik er in twee maanden al 6 versleten :+

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:51

Ik neem mijn hond altijd mee hardlopen. In de winter en als het donker is/schemert dan heeft hij een fluoriserend shirtje aan en een knipperend lampje aan fijn halsband. Ook heb ik nog een reflecterend tuigje, maar door het lange haar van mijn bordercollie valt dat bijna niet op....
Afbeelding
Tijdens de avond4daagse, dit keer alleen met hestje...
Laatst bijgewerkt door Melvern op 28-11-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:01

haha! ik heb mijn hond ook versiert met lampjes!! soms voelt het als sintmaarten lopen ;)
Ik heb ook die action lampjes, en tot nu toe gaat dat heel goed. eentje is voorzien van een randje sport tape.. maar die doet het ook nog steeds.
Vorig jaar had ik dure lampjes van de Dierenarts, maar die hebben het niet overleefd.
Ik heb een wit lampje links, rood lampje rechts, en nog een lampje aan zn halsband. (En zn tuig heeft reflectie strepen.) Op deze manier weet ik welke kant hij op rent..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:06

Ik heb een hondenhalsband die helemaal verlicht is en in drie standen kan branden/knipperen voor mijn zwarte grote hond. Is ideaal :j

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:08

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik neem mijn hond altijd mee hardlopen. In de winter en als het donker is/schemert dan heeft hij een fluoriserend shirtje aan en een knipperend lampje aan fijn halsband. Ook heb ik nog een reflecterend tuigje, maar door het lange haar van mijn bordercollie valt dat bijna niet op....
[ Afbeelding ]

Ik zou toch zo'n hesje aanraden, en vooral als je je hond(en) los laat lopen op een plek waar het verder niet verlicht is.
Alleen een halsband met ledjes is dan écht niet voldoende.
Wij gebruiken thuis ook zo'n hesje voor de hond als we haar s'nachts uitlaten omdat we in het buitengebied wonen en de auto's hier nogal hard rijden..
Ook andere mensen bij ons in de straat die een stuk of 5 honden hebben, die s'nachts los worden uitgelaten, hebben allemaal zo'n hesje aan.
Is gewoon veeeeel veiliger als alleen een halsband!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:09

Hier een reactie van een fietser die regelmatig honden passeerd die niet of slecht verlicht zijn langs het fietspad waar geen omgevingsverlichting is...

Ten eerste super dat je er over nadenkt!

Ik lees hier dat mensen tevreden zijn met een reflecterend hesje... Laat me je vertellen dat je misschien zelf de hond dan goed kunt zien, maar over het algemeen loopt de hond dan ook bij je in de buurt. Als er geen omgevingsverlichting is en ik kom met 15km+ aanfietsen dan zie ik een hond (en zeker de honden die geen wit in hun vacht hebben!) pas op 10-20 meter afstand, wat dus eigenlijk gewoon veel te kort is.
Wekelijks moet ik een onverwachte uitwijkmanouvre maken om een hond te ontwijken helaas.

Het fietspad waar ik over spreek is gescheiden door een middenberm van de/een provinciale weg zonder lantaarnpalen, aan de andere kant van het fietspad ligt een zeer ruime berm wat dmv een dijkje overgaat naar polder, daar is een zandpad uitgesleten door het uitlaten van honden en de berm wordt als ruiterpad gebruikt zegmaar, het is een lange rechte weg (3 km zonder obstakels) en heerlijk daar even voluit te gaan te paard. Het is dus echter ook een hondenuitlaat zone (niet officieel maar het is buiten de bebouwde kom) daar heb ik geen problemen mee, ik ben gek op honden al heb ik er zelf geen maar 's avonds is het echt gevaarlijk.

Mijn tips zouden zijn:
- Houdt de pup aangelijnt tot hij 100% onder appel is en je zeker weet dat hij bij jou blijft en niet plotseling een keer weg kan schieten.
- Wees zelf zichtbaar! In dit jaargetijde wandelen maar zeer weinig mensen voor de lol in het donker, als ik een wandelaar spot verwacht ik eigenlijk een hond in de buurt en ben ik er dus alerter op
- Behang hem met lichtjes! :')

Bij de action hebben ze van die mijnwerkerslampjes met elastieken band en 3 standen ledlichtjes (2x wit, 4x wit, 3x rood vlgs mij) voor 1.99.
Halsbanden waar elke keer 1 ledlichtje op afstand van elkaar (dus rondom bijv. 6 lichtjes maar gespreid) zijn voor mij als fietser amper te onderscheiden, terwijl een cluster lampjes dat wel is.
Ook hebben ze bij de action meer lampjes en lichtjes voor een klein prijsje waarbij je kunt experimenteren en knutselen.

Houdt er rekening mee dat lichtjes om halsbanden vooral zichtbaar zijn voor een tegenpartij als de hond op je afkomt (frontaal) maar niet als je achterop komend 'verkeer' bent, dan valt vaak de vacht/kraag eroverheen, een lekkere pluimstaart die een lampje blokkeert en het feit dat het lampje (de hond) over het algemeen niet 1 rechte weg volgt maar slingert
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 28-11-12 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:09

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:11

Ik heb van die ledlichtjes voor op de fiets bij de halffords gehaald en die hebben mijn honden aan de ring van hun halsband zitten en zelf heb ik er een op mn jas s avonds, verder heeft mijn windhondje nu met de winterdag een jasje voor de kou aan s avonds waar 2 fluoriserende witte strepen op staan die je ziet als er licht op schijnt. Ik woon aan de rand van een wijk dus loop meestal langs de ijk waar erg weinigverlichting is en mn honden zijn nu goed te zien. die lichtjes kosten bijna niets dus als ze op zijn haal ik gewoon nieuwe.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:20

Beetje een ongelukkige foto maar geeft wel duidelijk het reflecterende jasje van onze hond weer. Ideaal! Voor een tientje bij de Boerenbond gekocht :) Absoluut een aanrader :j

Afbeelding

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:29

Annemiek80 schreef:
Hier een reactie van een fietser die regelmatig honden passeerd die niet of slecht verlicht zijn langs het fietspad waar geen omgevingsverlichting is...

Ten eerste super dat je er over nadenkt!

Ik lees hier dat mensen tevreden zijn met een reflecterend hesje... Laat me je vertellen dat je misschien zelf de hond dan goed kunt zien, maar over het algemeen loopt de hond dan ook bij je in de buurt. Als er geen omgevingsverlichting is en ik kom met 15km+ aanfietsen dan zie ik een hond (en zeker de honden die geen wit in hun vacht hebben!) pas op 10-20 meter afstand, wat dus eigenlijk gewoon veel te kort is.
Wekelijks moet ik een onverwachte uitwijkmanouvre maken om een hond te ontwijken helaas.

Het fietspad waar ik over spreek is gescheiden door een middenberm van de/een provinciale weg zonder lantaarnpalen, aan de andere kant van het fietspad ligt een zeer ruime berm wat dmv een dijkje overgaat naar polder, daar is een zandpad uitgesleten door het uitlaten van honden en de berm wordt als ruiterpad gebruikt zegmaar, het is een lange rechte weg (3 km zonder obstakels) en heerlijk daar even voluit te gaan te paard. Het is dus echter ook een hondenuitlaat zone (niet officieel maar het is buiten de bebouwde kom) daar heb ik geen problemen mee, ik ben gek op honden al heb ik er zelf geen maar 's avonds is het echt gevaarlijk.

Mijn tips zouden zijn:
- Houdt de pup aangelijnt tot hij 100% onder appel is en je zeker weet dat hij bij jou blijft en niet plotseling een keer weg kan schieten.
- Wees zelf zichtbaar! In dit jaargetijde wandelen maar zeer weinig mensen voor de lol in het donker, als ik een wandelaar spot verwacht ik eigenlijk een hond in de buurt en ben ik er dus alerter op
- Behang hem met lichtjes! :')

Bij de action hebben ze van die mijnwerkerslampjes met elastieken band en 3 standen ledlichtjes (2x wit, 4x wit, 3x rood vlgs mij) voor 1.99.
Halsbanden waar elke keer 1 ledlichtje op afstand van elkaar (dus rondom bijv. 6 lichtjes maar gespreid) zijn voor mij als fietser amper te onderscheiden, terwijl een cluster lampjes dat wel is.
Ook hebben ze bij de action meer lampjes en lichtjes voor een klein prijsje waarbij je kunt experimenteren en knutselen.

Houdt er rekening mee dat lichtjes om halsbanden vooral zichtbaar zijn voor een tegenpartij als de hond op je afkomt (frontaal) maar niet als je achterop komend 'verkeer' bent, dan valt vaak de vacht/kraag eroverheen, een lekkere pluimstaart die een lampje blokkeert en het feit dat het lampje (de hond) over het algemeen niet 1 rechte weg volgt maar slingert

Wat je zegt klopt dus wel, als je een lampje om hangt is de hond vaak maar van 1 kant af zichtbaar en ik begrijp uit veel reacties dat een hesje vaak niet afdoende is, zeker niet met weinig omgevingslicht.

Nu hebben mijn hondjes wel tuigjes aan, misschien slim om er dan drie lampjes aan te hangen? 1 voor en aan iedere zijkant 1? Binnenkort loop ik denk ik met twee wandelende kerstboompjes :')
Daarbij heb ik twee kleine hondjes, de pup word een flink stukje groter dan mijn teefje maar is wel laag bij de grond, wat het ook weer moeilijker maakt voor bijv een fietser om hem te zien aangezien de fietser natuurlijk hoger zit.. Mensen nog andere tips dan 3 lampjes of denken jullie dat het drie lampjes idee echt goede zichtbaarheid gaat geven?

En iedereen bedankt dat jullie zo meedenken, heel fijn! :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:32

Wij hebben ook een zwarte hond, die zie je dus echt niet :P
Voor in de avond loop ik altijd met 'n K9 Julius tuig, deze is heel goed reflecterend, en bovenop een felle rode lamp :)

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:32

Ik denk dan dat je beter én een hesje kan doen én lampjes.
Helaas weet ik uit eigen ervaring dat alleen lampjes toch niet voldoende zijn

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:34

en omgekeerd ook met een hesje :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:07

In de action heb je van die bandjes, geel reflecterend met rode lampjes kunnen knipperen en gewoon aan staan. Gebruikte ik voor mn paard met uitrijden, werkt wel goed :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:46

Ik doe altijd een reflecterend vestje aan bij de hond en hij heeft een lichtje aan zijn halsband. Ik laat hem niet los als het donker is omdat ik hier bij het bos woon (hij rent soms achter konijnen aan).
Zelf heb ik ook altijd een hesje aan en een zaklamp mee.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:01

mijn zwarte hond loopt in het donker met een hesje van de welkoop en van die kleine fietslampjes (action) aan zijn halsband

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:13

Mijn hond loopt in het donker met fietslampjes van de action (die siliconen,wel redeljk groot,maar voor een grote hond kan het prima) ,een reflectiehalsband en dan heb ik zelf nog een zaklamp mee. Ik woon dan buitenaf,waar geen lantaarnpalen zijn,dus dan anders zie je zelf ook niks :')

Ben nog wel op zoek naar een lange reflecterende riem,de langste die ik kon vinden is 1,5 meter en dat vind ik voor mijn grote hond echt te kort... Dus als iemand wat weet :D

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:18

Wij hebben een tuigje voor de hond. Onze hond is wit, maar als hij los in het donker loopt zie je hem ook niet haha. Ik vind lichtjes wel zo veilig op het fietspad, omdat veel fietsers hier zonder licht fietsen, dus je kunt de hond ook niet op tijd terugroepen. Aan elke kant hebben we een LED lichtje hangen. Aan de rechterkant een rode en aan de linkerkant een witte. Gaat eigenlijk nooit uit en die dingen kun je per paar voor 99 cent kopen bij de Action. Doordat je aan de zijkant lampjes hebt, kunnen fietsers ze eigenlijk ook altijd goed zien, en als je 1 lampje aan je halsband hebt is dit natuurlijk veel minder.
Moet ik er een foto van maken?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:20

Ik heb zo'n reflectie jasje voor mijn hond, met knal oranje en geel en van de reflectie strips erop, echt heel charmant haha :o

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:20

_AAASCHAAA_ schreef:
[ Afbeelding ]

Dat jasje heeft mijn hond ook!
Best handig :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:24

xJitskee schreef:
Mijn hond loopt in het donker met fietslampjes van de action (die siliconen,wel redeljk groot,maar voor een grote hond kan het prima) ,een reflectiehalsband en dan heb ik zelf nog een zaklamp mee. Ik woon dan buitenaf,waar geen lantaarnpalen zijn,dus dan anders zie je zelf ook niks :')

Ben nog wel op zoek naar een lange reflecterende riem,de langste die ik kon vinden is 1,5 meter en dat vind ik voor mijn grote hond echt te kort... Dus als iemand wat weet :D

Ik had er een bij de julius k9 shop vandaan, prima ding :)