stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:51

O ja, ik begrijp wel wat ze bedoelt. Maar als LW nu begint over het niet eten van paarden ben ik wel eens benieuwd hoe ze dan over het eten van kikkers of honden denkt. Want het is net wat je zegt: het is wat "normaal" is in je cultuur. In Frankrijk denken ze heel anders over het eten van kikkertjes.

Snap je?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:52

Het is the circle of life, eten en gegeten worden (door de dieren dan, ikzelf zou liever niet opgegeten worden). Ik vind het altijd wel mooi dat mensen hun eigen koe/kip/varken etc eten. Je weet wat voor leven zo'n beestje heeft gehad.
Zelf ben ik jarenlang vegetariërer geweest, nu nog steeds grotendeels wel (zeg maar 6 dagen pw geen vlees). Maar ik ben dan ook meer tegen de manier waarop de dieren gehouden worden in de bioindustrie, niet zozeer tegen het eten en slachten van beesten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:53

Het is niet helemáál natuurlijk om honden en katten te eten. Roofdieren, zeker de echte carnivoren, eten bij voorkeur herbivoren. Dat is nl dé manier om aan je groenvoer te komen als je zelf geen groenten eet. Het vlees van vleeseters smaakt ook heel anders dan het vlees van (grote) grazers.
Dus dat je als mens geen kat of hond wilt eten, is niet zo heel raar (nog afgezien van het huisdierenprobleem/aaibaarheidsfactor, want dat geldt net zo hard voor konijn, en er zijn zat mensen die dat konijn ook niet versmaden)

EDit: een kikker is overigens ook een vleeseter (eet insecten) en let maar eens op, een kat of hond zal ook niet snel een spitsmuis (insecteneter) of mol eten (idem). Dat wordt instinctief niet gegeten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:57

Het eten van dieren blijft in mijn ogen toch wel discutabel. Ik eet ze wel maar bij voorkeur mijn eigen dieren die een dierwaardig bestaan hebben gehad.
Wat betreft de stelling dat het normaal is om dieren te eten, hmm, misschien wel maar is het ook normaal om ze eerst te kweken en dan op te eten? En is het echt nodig tegenwoordig?
De dieren leven voor zichzelf en zijn er niet voor om juist mijn honger te stillen.
Ik geloof dat ik niet vind dat al het leed van de dieren opweegt tegen mijn egoistische wens om "lekker" vlees te eten. Daar handel ik dan ook zoveel mogelijk naar, met zo nu en dan een uitzondering.

Ibbel

Re: stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:59

De mens is al een paar duizend jaar geleden geevolueerd van nomade naar 'boer' die gewassen en dieren kweekt, dus ja, dat is natuurlijk gedrag. Net zoals een egel een voorraadje regenwormen houdt, of mieren bladluizen 'hoeden'. Er zijn meer dieren dan alleen de mens die op één of andere manier 'dieren' houden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:03

nee hoor , ik ben er absoluur niet tegen.
bij ons worden elk jaar veel lammetjes geboren en ja , en deel moet worden geslcht.

en ik eet ze dan ook gewoon op , ja , mijn eigen schapen.

ik heb ze liever dan een stukje uit de winkel ik kan namelijk zeggen : dit schaap heeft een prima leven gehad.

ook toen we kuikentjes hadden en de hanen moesten na een tijdje worden geslacht ,
heb ik gewoon zelf opgegeten , dan weet ik waar mn vlees vandaan komt en dat ze een oed leven hebben gehad.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:04

Die dieren hebben geen andere keus wat eten betreft, wij mensen wel. En we zijn met erg veel op deze aarde....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:08

Mensen zijn omnivoren. Vegetariër zijn is géén natuurlijk gedrag voor een omnivoor dier. Dus ja, die keuze heb je, maar het is een onnatuurlijke. (Net als koeienmelk drinken trouwens. En sowieso melk drinken op volwassen leeftijd. Maar dat is off-topic)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:20

Ik vind ook wel dat ze aan struisvogelpolitiek doet, wel vlees eten, maar er niet tegen kunnen dat dieren geslacht worden, wat dacht ze dan, dat biefstuk aan bomen groeit? Maar vrees dat het hopeloos is om zulke mensen tot reden te brengen :Y)

Nu moet ik wel zeggen dat ik er moeite mee zou hebben om een dier te eten waar ik zelf liefdevol voor gezorgd heb en dat is natuurlijk ook hypocriet, want waarschijnlijk heeft zo'n beestje dan een beter leven gehad dan menig ander slachtdier :o

Toevallig vertelde een bewoonster van het verzorgingshuis waar in ik werk gisteren nog iets. Haar vader werd in de oorlog verplicht voor de Duisters te werken, elke werknemer kreeg een biggetje. Thuis hadden ze het biggetje mooi opgekweekt en nadat het beestje volgroeid was, hebben ze het dier laten slachten. Nu was er ten tijde van de oorlog geen overschot aan voedsel en zeker niet aan vlees, maar ze hebben geen van allen een hap van het vlees kunnen nemen :Y)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:23

Koper schreef:
O ja, ik begrijp wel wat ze bedoelt. Maar als LW nu begint over het niet eten van paarden ben ik wel eens benieuwd hoe ze dan over het eten van kikkers of honden denkt. Want het is net wat je zegt: het is wat "normaal" is in je cultuur. In Frankrijk denken ze heel anders over het eten van kikkertjes.

Snap je?

Ik snap wel wat je bedoeld.. kijk maar eens in india. daar zijn koeien heilig, en wij eten ze hier gewoon op.. zo heeft elk cultuur weer zijn eigen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:27

inderdaad. voor ons is het eten van katten niet normaal, voor moslims het eten van varkens niet en voor mensen uit india koeien niet. ieder zn ding!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:55

Is die huisgenoot van je principieel genoeg om veganist te zijn?
Als ze bv melkproducten gebruikt kun je haar eens op de realiteit van de melkveeteelt wijzen (geen melkproductie mogelijk zonder kalverslacht), om over eieren nog maar te zwijgen (zelfs als je zelf voor scharrel kiest consumeer je nog héél veel bio industrie eieren in producten waarin ze verwerkt zijn).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:58

Kikkerbillen zijn heerlijk hoor. Ik eet ze alleen bijna nooit, omdat er voor wat billen toch aardig wat leventjes moeten sneuvelen voor een volle maag.
Het smaakt naar hele verfijnde kip.

We zijn alleseters en dus gemaakt om ook vlees te eten. Ik vind wel dat men teveel vlees eet, paar keer per week is meer dan genoeg en dan kun je ook zorgen dat je vlees eet van dieren die een goed leven hebben gehad.

Ook heb ik geen moeite met het idee paardenvlees, maar ik vind de smaak gewoon niet lekker.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:28

Kuggur schreef:
Als ze bv melkproducten gebruikt kun je haar eens op de realiteit van de melkveeteelt wijzen (geen melkproductie mogelijk zonder kalverslacht), om over eieren nog maar te zwijgen (zelfs als je zelf voor scharrel kiest consumeer je nog héél veel bio industrie eieren in producten waarin ze verwerkt zijn).

sterker nog, ze is geen eens vegetariër. savonds wel gewoon vlees eten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:32

Ladybird schreef:
Kuggur schreef:

sterker nog, ze is geen eens vegetariër. savonds wel gewoon vlees eten.

Haha, dat is absurd, gewoon negeren dus. Ik ging er eigenlijk klakkeloos vanuit gezien haar reacties, dat ze op z´n minst vegetarier zou zijn. Ze is dus alleen maar hypocriet...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:33

Dat dieren geslacht worden okee, het gaat mij er om dat ze een goed leven gehad hebben en een snelle pijnloze dood hebben. Helaas hebben de meeste slachtdieren een zeer slecht leven :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:50

LiNdA1986 schreef:
Dat dieren geslacht worden okee, het gaat mij er om dat ze een goed leven gehad hebben en een snelle pijnloze dood hebben. Helaas hebben de meeste slachtdieren een zeer slecht leven :(

mee eens....en ook geen duizenden kilometers er mee zeulen.Een varken of kalf maakt in zijn leven meer kilometers dan menig mens.En niet eerste klas :7
Een beetje onderscheid maken tussen vlees is alleen maar goed.
Kip wil ik eigenlijk niet meer eten,dat is zo ongeveer het meest mishandelde stukje vlees.Varken hoef ik ook niet of ik moet zeker weten dat hij niet met 8 duizend vriendjes in een schuur heeft gewoond.
Kikkerbillen hoef ik ook niet,aangezien die beestje og leven als de billen eraf gehaalt zijn.

Veel vissoorten wil ik ook niet,vallen teveel andere slachtoffers.Schildpadden,dolfijnen.
Er blijft niet veel over ;)

Beetje vleeskoe misscien,van hier uit de buurt...Aquitaine.Die buiten heeft gelopen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:20

Natuurlijk vind ik het erg als die die dieren geen dierwaardig bestaan hebben gehad. dat vind ik ook absoluut niet kunnen! maar daarom blijf ik nog steeds wel vinden dat dieren er o.a voor zijn om opgegeten te worden.

Maar wel dieren eten, maar niet willen horen dat ze geslacht zijn, of niet willen horen dat het misschien wel de koe van de buurman was, dat vind ik raar.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:27

Ik eet geen vlees(en zo min mogelijk producten waar dierlijke producten in zitten waar het dier voor heeft moeten sterven), ook om de reden dat ik het niet nodig vind beesten het leven te geven om vervolgens een rotleven te hebben en dan op mijn bord te belanden. Hiermee wil ik niet zeggen dat alle dieren die geslacht worden een rotleven hebben, maar in mijn ogen wel een heleboel.

Ik heb niks tegen slachten, ook vind ik het niet erg als anderen wel vlees eten, of dat ik zelf moet klaar maken voor anderen(al doe ik dit liever niet haha).

Ik vind het van de persoon waarover je het hebt vrij krom, ze wil er niks over horen maar blijft het wel lekker eten, dat vind ik prima maar dan moet je niet je kop in het zand steken naar mijn mening.

Als ik ooit weer vlees zou gaan eten, zou ik het vlees kopen bij de boer waar mijn pony staat. Hij fokt de koeien wel voor de vleesproductie maar het is eigenlijk meer een hobby(koeien staan zowat hele jaar door met stier in de wei). Het is daar nl wel zo dat wanneer een koe oud wordt of moeilijk mee kan zij naar de slacht gaat, is er meestal 1 of max 2 per maand. Stieren gaan wel eerder, of worden verkocht.
Dit zijn trouwens geen dikbillen maar limousin koeien.

Maar om antwoord te geven op de stelling, ja dieren zijn er om geslacht te worden voor consumptie.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:29

Ik heb een vraag, wat vinden de mensen die eens zijn, dat dieren dieren zijn, van vinnensoep, van haaien? Dat zijn ook dieren toch, maar toch ook anders....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:37

eten en gegeten worden klopt idd, echter is de mens de enige die erin geslaagd is dieren te fokken voor hun eigen voedselbehoefte.

Ik heb geen moeite met het eten van vlees, ook niet met het fokken van vlees, maar het is alles behalve natuurlijk (hoe wij het doen), dus ik snap niet zo goed dat er geroepen wordt: Dat is natuurlijk....

In korea eten ze hond, hoef je hier niet op de kaart te zetten...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:38

Batlow schreef:
Ik heb een vraag, wat vinden de mensen die eens zijn, dat dieren dieren zijn, van vinnensoep, van haaien? Dat zijn ook dieren toch, maar toch ook anders....

Mits het dier een waardige dood heeft stoor ik me er niet aan. Al zijn er natuurlijk bij dergelijke bijzonderen dieren ook dat je de kans hebt dat het om een dier gaat dat met uitsterving bedreigd wordt, en dan moet men er gewoon vanaf blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:41

maar, ik heb van de week nog een stuk over de big migraition (spelling ??) zitten kijken, en hoe die gnoes door de krokodillen onder water worden getrokken, is ook alles behalve diervriendelijk....

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:54

Tja stef, ik vind dat ook niet fris om te zien, maar dat is de natuur..

Moeten wij mensen ook maar cru zijn tegen dieren omdat een krokodil dat ook is? Haha

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:07

stef schreef:
maar, ik heb van de week nog een stuk over de big migraition (spelling ??) zitten kijken, en hoe die gnoes door de krokodillen onder water worden getrokken, is ook alles behalve diervriendelijk....

Big migration bedoel je, ik ken het. Maar helaas moet een krokodil eten, een krokodil kan geen vegetarische maaltijd klaar maken. Wij kunnen maken wat we willen, eten wat we willen. En dit allemaal doordat wij kunnen communiceren, lopen en logisch nadenken. Geen ander dier kan dat en die hebben daar ook geen gevoel bij. VB: een persoon mishandelt een dier, het andere persoon vind dat vreselijk en zou zulke personen wel kunnen vermoorden. Maar krokodillen, die zijn onderling hetzelfde. Die eten niet iets niet omdat ze het zielig vinden, omdat ze daar niet over kunnen nadenken. Die willen gewoon eten en dat is wat telt.