Welk merk is kwaliteitsvoer voor een hond en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelisWess

Re: Welk merk is kwaliteitsvoer voor een hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:26

Ik voerde eerst Prins aan mijn hond, maar daarvan had hij veel ontlasting en at er ook veel van. Nu zijn we overgestapt op smolke, en dat bevalt mij heel goed. De hond vind het lekker en heeft niet zo veel ontlasting meer, gewoon normaal.
Onze schapendoes hebben we altijd smolke gegeven, en die heeft nooit last van zijn buik gehad en is nu 8 jaar oud.
Dus hier doen mijn hondjes het prima op

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:32

Ik heb vanalles gehad voor mijn hond, dure..goedkopere..maar na een aantal dagen laat hij toch weer zijn voer staan als het nieuwe eraf is, hij eet dan 's avonds wel weer omdat ik de brokken niet laat staan.

Sinds een paar maanden de lidl brokken geprobeerd hij springt de bak bijna uit mijn handen elke ochtend en avond, zo lekker vind ie het !Hij ziet er niet minder uit, poept even veel als met de duurdere brokken...kortom ik hou het hier bij !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:36

@Fjordie333: Maar nu vergelijk je "goedkoop" met "duur".
Dat zegt helemaal niets over de kwaliteit van de brok.

Er zijn genoeg hele slechte dure brokken. En er is ook heel goedkoop goed voer.
Alles draait om kwaliteit.

Als jij naar een restaurant gaat, kijk je dan ook alleen naar de prijs?
Of ga je er naar terug omdat de kwaliteit er goed is?

De reden dat veel honden goedkope brokken lekker vinden, is dat de fabrikanten er veel zout, vet en andere smaakstoffen aan toevoegen om te "verbergen" dat het voer is dat honden helemaal niet lusten. Honden zijn namelijk geen herbivoren maar carnivoren. Vlees eters. En in de meeste brok zit vrijwel geen vlees, maar granen.

Extra smaakmakers toevoegen zorgt ervoor dat ze het wel opeten...

Zet een hond 1 bak met tarwe voor z'n neus en 1 bak met kipfilet.
Ik kan je wel vertellen welke bak hij opeet.

Toch voer jij 'm nu de bak met vrijwel alleen tarwe en bijna geen vlees.
Hij eet 't alleen vanwege al die (slechte) toevoegingen.

Probeer eens een voer van hoge kwaliteit. Echt goed voer.
En dat hoeft niet perse heel duur te zijn.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:45

Onze vorige hond had voedselintollerantie. Werd op aanraden van de dierenarts op Hills lam en rijst gezet. Hij deed het hier prima op, maar ik vond het erg duur voer. toch eens verder gaan zoeken en we zijn uiteindelijk blijven "hangen" op Kenner Equise, eigen merk van de Welkoop, maar dan de betere variant. Hij heeft dit jaren gegeten, was mooi in zijn vacht, in goede conditie en poepte erg weinig. Onze nieuwe (nu al weer driejarige) hond hebben we ook op dit voer staan, zij doet het er ook prima op. Zij kan echter wel gewoon alle voersoorten verdragen en zij krijgt dan ook ś-ochtends brok en ś-avonds smuldier. Maar ik merk dat de ontlasting ook veel minder is dan met een goedkopere variant voer. En je hoeft er veel minder van te voeren.

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:50

Mijn hond krijgt Eukanuba, (eerst kip en sinds een aantal jaar lam en rijst) en daar doet ze het al ruim 15 jaar erg goed op!

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:50

Mijn hond krijgt Jarco,
Hij is ook erg gevoelig op zn maag, en heeft daarbij een mijten allergie (o.a. allergisch voor meelmijt wat in verschillende soorten voer zit).
Jarco is op natuurlijke basis dus zonder allerlei toegevoegde chemische stoffen.
Verder hebben we verschillende soorten voer geprobeerd, waaronder voer van de dierenarts vanwege zn allergie.
Hier deed hij het niet goed op, en dus zijn we jarco gaan proberen.
Het gaat nu zelfs zo goed met hem dat we de medicijnen die hij krijgt vanwege zn allergie willen gaan afbouwen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:07

cashmira schreef:
Mijn hond krijgt Jarco,
Hij is ook erg gevoelig op zn maag, en heeft daarbij een mijten allergie (o.a. allergisch voor meelmijt wat in verschillende soorten voer zit).

Meelmijt zit in álle brok.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:10

kwalitatief goed honden voer in brok vorm dan kom je op orijen,acana,taste of the wild uit.
dit zijn brokken met een hoog percentage vlees en geen of bijna geen granen.
wel al iets ouder artikel want orijen en acana hebben percentage vlees omhoog gedaan,maar kun je toch al globaal zien wat slecht is en wat het betere voer is http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:12

ik vind wel jammer want dit zou een goped topic kunnen zijn.maar mensen zeggen gewoon weer mijn hond eet dit en daar doet hij het goed op,dat wil niet zeggen dat het een goed kwalitatief voer is en ook onderbouwd niemand waarom ze dit voeren en goed voer is.erg jammer

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:14

keona schreef:
ik vind wel jammer want dit zou een goped topic kunnen zijn.maar mensen zeggen gewoon weer mijn hond eet dit en daar doet hij het goed op,dat wil niet zeggen dat het een goed kwalitatief voer is en ook onderbouwd niemand waarom ze dit voeren en goed voer is.erg jammer

Volgens mij staat dat toch meerdere malen uitgelegd? Onder andere in de posts van Femke.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:21

JoCo schreef:
- hoe bvb droge brok 'aantrekkelijker' maken als hond het niet lust

Dit was voor ons trouwens ook een reden over te gaan op BARF. Voor de Shar Pei kochten we op een gegeven moment brokken en daarnaast nog kipfilet én blikjes 'vlees' om er maar voor te zorgen dat hij in ieder geval een beetje at. Voor minder geld hebben we nu een dieet dat nauw aansluit op de behoeften van de hond én smaakvol is, geen geleur meer met dingen door elkaar mengen...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:14

Bedankt allemaal voor de reacties! Helaas kan je volgens mij hier in de buurt (ik ben van België, ben zowel in de supermarkt, Aveve als Tom & Co wezen kijken) geen merken krijgen zoals Orijen en Taste of the wild. Qua vers biedt men ook enkel Duck aan, en sorry, de walgelijke stank die dit verspreidt + de winden die mijn honden laten na dit te eten, vind ik werkelijk niet te harden.
Ben nu overgeschakeld v Pedigree (ik weet dat dit geen kwaliteitsvoer is, maar het enige dat mijn kieskeurige eters wel willen) naar Hill's (twijfelde tussen Royal Canin, Hill's en Eukanuba) en benieuwd of ik verschil ga merken. Mijn honden hebben nl veel last van tandplak, toch wel "hondengeur" en poepen veel + poep is niet mooi hard. Bijkomend is dus dat de Chi de drollen van de andere 2 opeet, omdat er nog veel geur-en smaakstoffen in zouden zitten (volgens DA). Ben wel zo stom geweest om een zak van 3kg aan 25e te kopen, terwijl 15 kg 60 euro kost... hoe dom kan je zijn... Enfin, ben nu dus beniuwd naar het resultaat...als dat er gaat zijn...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:31

Zooplus.nl verzend geloof ik ook naar Belgie :)
Even googelen op kvv + belgie levert ook al resultaten op.

Waar in Belgie woon je?
Vind bijv. deze in Lier: thedoggyshop.be

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:41

Ik bestel ook altijd het honden en katteneten bij zooplus. Wordt vanaf 23 euro ofzo gratis geleverd :-)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:42

Ik heb jarenlang van alles uitgeprobeerd met een hond die kieskeurig is en een hond die overal diarree van kreeg. BARF, KVV (op beide werd zelfs gebraakt door de jongste) heb ik drie jaar volgehouden, toen opgegeven.... één hond was echt niet blij ermee (en er toch mee opgegroeid) en de ander er echt niet gezond op. Toen diverse brokken geprobeerd, Orijen, Dog Lovers Gold, Royal konijn, Caro Croc, Iams, Specific.... de hele rataplan geprobeerd, de kieskeurige bleef kieskeurig, de ander regelmatig diarree.... En toen probeerde ik Pro Plan Adult Sensitive met Zalm & Rijst, een schot in de roos!! De kieskeurige eet het nog steeds met smaak ( nu met zak 8 bezig ) en de ander.... zelden nog diarree en meestal heeft ze dan wat anders gegeten... Ik dus helemaal happy *\o/* Ik koop het redelijk voordelig (2 x 14 kilo voor 95 euro, doe ik een maand of 2 mee), ook belangrijk :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:08

JoCo schreef:
Qua vers biedt men ook enkel Duck aan, en sorry, de walgelijke stank die dit verspreidt + de winden die mijn honden laten na dit te eten, vind ik werkelijk niet te harden.
Mijn honden hebben nl veel last van tandplak, toch wel "hondengeur" en poepen veel + poep is niet mooi hard.

Net als bij brok is het ook bij KVV even zoeken naar een merk waar de honden het goed op doen. Ik ben niet zo thuis in de KVV, maar volgens mij is Duck ook geen 'A-merk', om het zo maar even te zeggen.

Tandplak, hondengeur, veel ontlasting, zachte ontlasting... Zijn toch allemaal 'probleempjes' die met vers voeren het beste aan te pakken zijn. Van geen enkele brok zal de tandplak verminderen, bijvoorbeeld.

Ben benieuwd hoe de brokken van Hills bevallen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:29

waar in belgie zit je?
hier verkooppunten in belgie van orijen en acana http://www.championpetfoods.nl/mobile/i ... ten/belgie

ook http://www.zooplus.be verkoopt acana,orijen,en taste of the wild.

van de 3 voeders waar je tussen twijfelde heb je daar de beste van genomen andere 2 zit kankerverwekkende stof in.

als je dicht bij de nl grens woont kun je het voer ook in nederland kopen dat doe ik nu op het moment ook zelf.

duck is de enige kvv die veel verkocht word in belgie,er zijn wel andere te krijgen maar moeilijk.ik besteldealtijd bij http://www.natudog.nl en deze bezorgde het mij voor 5,- per bestelling boven de 35,- ik zit wel dicht bij de nederlandse grens.ook in de nederlandse supermarkten vind je kvv

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:35

Ik woon in Belgisch-Limburg. Ga eerst mijn zak Hill's eens verder opvoeren, en kijken welk resultaat het geeft. De Cavalier vindt het in ieder geval geen smakelijke brok :-(, maar ik merk wel verschil in de geproduceerde drollen... ze stinken minder en zijn vaster van vorm...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:37

JoCo schreef:
Ik woon in Belgisch-Limburg. Ga eerst mijn zak Hill's eens verder opvoeren, en kijken welk resultaat het geeft. De Cavalier vindt het in ieder geval geen smakelijke brok :-(, maar ik merk wel verschil in de geproduceerde drollen... ze stinken minder en zijn vaster van vorm...

ik weet niet waar in belgische limburg maar als het aan de kant van maasmechelen/lanaken is kun je het voer van orijen/acana ook in stein kopen bij de dierenwinkel

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:53

Stein weet ik wel liggen, maar is voor mij toch een behoorlijk stuk rijden... ik zit al bijna een half uur verwijderd van Maasmechelen... Maar in ieder geval toch bedankt voor de tip!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:57

JoCo schreef:
Stein weet ik wel liggen, maar is voor mij toch een behoorlijk stuk rijden... ik zit al bijna een half uur verwijderd van Maasmechelen... Maar in ieder geval toch bedankt voor de tip!

en in de link die ik je een paar antwoorden hier boven gaf zit daa niks van bij jou in de buurt.gr

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:04

Neen, helaas niet... allemaal minstens een 3-kwartier rijden... Als het moet, dan moet het natuurlijk, maar ga toch eerst even proberen met de Hill's...

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:24

Citaat:
Mijn hond krijgt Jarco,

Citaat:
Meelmijt zit in álle brok.

Het voer wat wij geven daar zit geen graan in maar mais, zitten daar dan toch ook meelmijten in?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:33

cashmira schreef:
Het voer wat wij geven daar zit geen graan in maar mais, zitten daar dan toch ook meelmijten in?

Dat kan. Meelmijt is een voorraadmijt en komt dus voor in 'voorraden', o.a. hondenbrok.

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:38

Oké, dankje, dacht eigenlijk dat omdat het op maïs basis is ipv op graan basis dat er geen meel mijten in zouden zitten, maar hij doet het er in ieder gevalnerg goed op, en dat is het belangrijkste!