Handige tips gevraagd voor een kat met een gebroken poot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Re: Handige tips gevraagd voor een kat met een gebroken poot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 12:59

Het bot boven de hak is in het midden gebroken. We hebben een andere dierenarts gesproken en deze zei dat het met gips wel goed kon komen, mits het gips maar bleef zitten. Van het gips is nu een soort spalk gemaakt, zodat wij deze zelf af en toe goed kunnen doen als hij scheef is gaan zitten of af is gaan zakken.. elke paar uur kijkt iemand Bij de kat. Hij wordt ook wel steeds handiger hij kan nu op de bank en het bed springen en aardig rond lopen. Wij proberen het liever op deze manier. Tijger is niet verzekerd en wij hebbepn geen 1500 euro. Wijze les voor de toekomst, maar nu niet veel aan te doen..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:01

Als het zo gaat, dan gaat het toch?
Hij zit wel lekker onder de pijnstilling toch?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:34

Toen mijn kat een week of 8 oud was, heeft ze ook een achterpootje gebroken. Maar onze DA heeft wel een heel ander advies gegeven dan wat jij nu doet..

Kat moest zo klein mogelijk opgesloten worden: vergelijk het met de oppervlakte die 2 kattenbakken zouden inpalmen. Kattenbak, eten, drinken, en klaar.

Ontzettend saai en zielig; dat wel. Maar het was volgens onze DA wél het beste. We mochten ook absoluut niet te vaak gaan kijken bij haar; ze sprong ook iedere keer recht als we dat wel deden. Zelfs in zo'n kleine ruimte was het aartsmoeilijk haar kalm te houden, maar het heeft wél gewerkt. Pootje staat weer netjes recht (zijn nu zo'n 2 jaar later), en ze heeft eigenlijk nooit in de gips gemoeten. Was zelfs niet gespalkt o.i.d. Kat moest gewoon rusten, en zo min mogelijk bewegen. Dat doe je door de ruimte te beperken, en haar niet aan te halen. Nogmaals; heel zielig, maar bespaart je wel een hoop miserie.

Geen idee hoe je hem zou kunnen verschonen, zoals gezegd was mijn kat haar poot niet verbonden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 16:07

Bijzonder dat het zo toch aan elkaar groeide dan zonder dat er iets mee gedaan was. Wel fijn zeg!
Wij zijn inmiddels bij een andere dierenarts geweest, omdat het echt niet lukt om het gips te laten blijven zitten. Deze zei dat het een erg gecompliceerde breuk is, omdat hij in het bovenbeen zit (heel moeilijk om hier te gipsen/spalken) en omdat het een open breuk met wond is (kan gaan smetten in gips en geeft bij operatie met platen of een pen ook extra kans op infectie). Tevens is de breuk al wat ouder, wat de kans op een goed herstel na het zetten van de platen aanzienlijk verminderd. Deze dierenarts zei dat onze enige optie eigenlijk het amputeren van de poot is, of anders in laten slapen.. Wij weten het niet meer zo goed.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:38

Och arme.... Arme kat en arme baas....
Ik was een tijd geleden in een kattenpension, daar kwam een kat voorbij sjezen die bij nader inzien maar drie poten bleek te hebben, ik was verbaasd over hoe handig ze daarmee leren omgaan. Het was verder ook een erg leuk en vrolijk dier.
Persoonlijk zou ik eerder voor een driepotige kat kiezen dan voor inslapen.
Het is wel apart dat hij zich uit het gips werkt. Zou het nog helpen als hij zijn hoofd niet meer om kan draaien? Dan zou je nog een kattenkraagje (Kalpet) kunnen overwegen. Maar dan heeft hij natuurlijk tijdelijk nog minder bewegingsvrijheid, kattenbak bezoeken is dan ook niet bepaald handiger.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:02

ik zou voor amputeren kiezen. Katten passen zich zééér gemakkelijk aan, en gaat er in notime mee weg zijn. Daarnaast is de amputatiewond binnen een dag of 10-15 praktisch genezen, dus hele snelle recovery.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:28

Ik ga met Duhelo mee........... de breuk zetten brengt nu inmiddels alweer weer grote kans op complicaties met zich mee.

Ik zou de poot laten amputeren nu.....

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:18

Ook ik zou de poot laten amputeren!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:30

Ik had een kater met een achterpoot die op 4 plaatsen was gebroken. Een van zijn tenen moest geamputeerd en zijn nagels zou hij niet meer kunnen intrekken.
Omdat hij erg ondernemend was hebben wij een grote hondenbench gekocht. De eerste dagen hing hij met gips en al ondersteboven aan de bench. Na twee weken hebben wij hem eruit gelaten als wij erbij waren, want hij werd helemaal gek van die bench, ook al stond die op een tafel voor het raam, zodat hij naar buiten kon kijken. Hij sloopte het verband er steeds af. Ik verbond het zelf steeds opnieuw met van dat kleefverband, maar omdat het vaak echt helemaal los was, ging ik driemaal per week naar de DA, die het dan allemaal weer goed vastzette. Het heeft bijna een half jaar geduurd al met al. In die tijd heeft hij (de kater) de halve kamer gesloopt en een fortuin aan DA-kosten gekost.

Toch zijn we nog steeds blij dat we het zo hebben gedaan. Hij is nu 10 jaar verder (ruim16) en kan alles nog steeds. Hij loopt op vier poten, springt, klimt, rent en lijkt nergens last van te hebben; behalve dan dat hij zijn nagels niet meer kan intrekken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:37

Mijn kat had zijn voor poot gebroken bij zijn schouder. wij hebben op advies van de da er niks aan gedaan behalve benchrust. Na 2 weken ging hij de poot iets belasten en mocht hij af en toe los. Nu 3 maanden later heeft hij nergens meer last van

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:38

een van mijn katten had van de zomer ook een gebroken pootje, ik heb haar 3 weken in een hele grote caviakooi gehad, omdat ze op die manier niet kon gaan rondlopen en al die ongein, ik had een kleine kattenbak naast haar gezet, na die drie weken waarin ze ook heel gek deed soms ben ik haar af en toe uit de kooi gaan halen en na 5 weken liep ze eigenlijk weer normaal door het huis. Ik had voor de viezigheid een pedaalemmerzak om haar gebrokenpootje vast gemaakt, gewoon met plakband maar zo werd het niet zo smeerboel met de kattebak ed, tip van de caviakooi had ik van een kennis die bij de dierenambulance werkt gehoord, je moet ze een beetje tegen zichzelf beschermen, ze willen te snel.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:45

Mijn kat heeft eens haar knie en kruisbangen afgescheurd. Operatie ondergaan en er is een pees door boven en onderbeen gehaald om de functie van de banden over te nemen. Ook zij moest rust in een zo klein mogelijke ruimte. Nou echt niet dat ik haar in een bench kon houden hoor. Ze werd helemaal gek en zou zichzelf nog verwonden. Dus ook los in de kamer, het was niet anders. Je hebt ook van die puppy toiletten, is een hele lage instap. Misschien als je hier grit in doet lukt het beter

http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com ... E&pagenr=1

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:49

Ik heb een kat met geamputeerde poot en die rent net zo hard dan mijn andere, heb er ooit nog eens een topic over gehad, ik zal eens zoeken

edit gevonden

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:55

Wij hebben eens een kat gevonden bij de boerderij waar mijn trailer toen stond. Die had zijn achterpootje slechts nog aan een peesje hangen. Laten amputeren en 10 dagen in de bench, toen hechtingen eruit en zij vermaakte zich weer prima op de boerderij.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:11

Ik dat het nu echt te laat is om de kat met rust te laten helen.
De breuk is oud en zal minder makkelijk helen.

Amputatie is een oplossing waarvan hij helemaal hersteld, dat is een gegeven....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:14

Paintlinger schreef:

Amputatie is een oplossing waarvan hij helemaal hersteld, dat is een gegeven....

knap dat jij dat zo even weet zonder de kat zelf gezien te hebben en dan ook nog eens zo'n advies geven :n :x

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:28

Miepie77 schreef:
Paintlinger schreef:

knap dat jij dat zo even weet zonder de kat zelf gezien te hebben en dan ook nog eens zo'n advies geven :n :x

ik zie niet dat paintlinger oordeelt zonder de kat gezien te hebben.
het is gewoon een feit dat een oude breuk minder vlug heelt. het is ook een feit dat een breuk boven de hak héél moeilijk is om te helen, en dat het wss een lange en pijnlijke zaak zal zijn voor de kat.
het is ook een feit dat een amputatie van een achterpoot niet zo ingrijpend is (kat is binnen een paar dagen wel gewend aan het gemis van een achterpootje, en zoals gezegd is een nette amputatiewond binnen de 10-15 dagen volledig geheeld).
Dus ik zie het probleem niet zo?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:18

Idd duhelo.

En mieppie, ik oordeel niet.... ik spreek uit ervaring.
Werk al jaren in een tweedelijn dierenkliniek als operatie-assistente dus ik zie dit soort gevallen vrij vaak.
Wanneer een breuk 'vers' is er een kans dat het op die manier goed heeld.
Maar bij een oude breuk word het lange vervelende weg, met weinig kans van slagen wanneer er niets aan gebeurd.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:03

absoluut! ik werk in een asiel en soms is het nodig geweest om helaas een pootje te amputeren.
Echt die diertjes zijn dat zo gewend! (sterker nog, we hebben beter resultaat met amputatie dan een pin zetten bijvoorbeeld. Laatst een katje waarbij er pin was gezet, uiteindelijk moest toch nog het pootje geamputeerd worden, want ze gebruikte het totaal niet)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:14

En wat is er uiteindelijk met het pootje gedaan??

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:05

Ik heb Tijger maandag naar de dierenarts gebracht om zijn poot te laten amputeren. Maar toen trof ik een andere dierenarts dan zaterdag en deze zag het nog wel zitten om de poot te opereren en platen erin te zetten. Nouja, mijn reactie daarop was dat ik dat niet zag zitten, omdat als er complicaties kwamen ik dat echt niet kon betalen. Dat begreep ze wel, maar ze wilde toch graag nieuwe foto's maken om te zien wat er mogelijk was. Dus ik heb de kat daar achter gelaten en ze zou me bellen.
Uiteindelijk belde ze en zei dat zij toch graag de poot wilde proberen te redden. Ze was zo vriendelijk om een vast bedrag met mij af te spreken voor de operatie en dat inclusief nazorg en als er complicaties kwamen of de poot moet alsnog geamputeerd worden, dan neemt zij dat ook op zich.
Dus Tijger is maandag geopereerd, zijn achillespees was wel verkort, dus hij zal waarschijnlijk wel een beetje mank blijven, maar hij heeft iig nog 4 poten :D. Tevens blijft er een risico dat de bloedsomloop niet volledig hersteld, dus dat moeten we in de gaten blijven houden. Gisteravond mocht ik hem ophalen en hij moet nu nog een paar weken thuis in de bench zitten, en elke 2 weken terug naar de DA voor controle.
Maar Tijger is iig heel blij, hij is heel druk en voelt zich volgensmij een stuk beter!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:23

Klinkt fijn! Als onze kater met nog steeds vier poten de boom in klimt, ben ik steeds weer blij dat we het hebben gedaan. Katten kunnen inderdaad op drie poten hupsen, en best goed ook, maar klimmen gaat heel moeilijk.

Wat een super dierenarts heb jij met zo'n voorstel.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:45

Onze kat heeft vorig jaar rond deze tijd haar pootje gebroken. De dierenarts gaf toen zelf al aan dat gips niet echt een oplossing is en we hebben dus een pinnetje in haar pootje laten zetten met wat cerclagedraad er rond. Vervolgens moest ze 6 weken benchrust. Kat had na de operatie wel wat pijn maar minder als toen het gebroken was en ze liep eigenlijk gelijk weer goed en was redelijk mobiel in de grote bench. We hadden een goedkope kattenbak gekocht zonder bovenkant, daar een rand uitgezaagd zodat ze niet hoefde te klauteren en dit werkte zeer goed. Na 6 weken een controle foto laten maken en breuk was mooi genezen. Pin en draad hoeven er alleen maar uit als blijkt dat ze er last van krijgt om de een of andere reden maar anders blijft dat gewoon zitten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:17

Toch ook wel slopend hoor, 3 DA's die allemaal iets anders zeggen. Wel heel lief van deze DA dat ze de kat toch een kans wil geven op deze manier.

Al vraag ik me af of een kat beter af is 'mank' op 4 poten dan soepel lopend op 3. Met alle complicaties die erbij kunnen komen.

Maar goed ik hoop dat het goed af loopt voor het schattige katje!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:29

super dat dit toch nog mogelijk was TS, hoop dat je kat mooi en goed herstelt :)