Kat (1,5) heeft blaasgruis! Tips betreft voer zijn welkom!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Kat (1,5) heeft blaasgruis! Tips betreft voer zijn welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:52

Mijn blaasgruis kat krijgt nu RC Urinary. Heb ook die van Technical geprobeerd, maar die vinden ze niet zo lekker.
Ik voerde altijd KVV, maar daar kreeg hij het juist van.
Trovet en Hills aten ze niet.
Als snoepjes krijgen ze ook gewoon een paar brokjes van RC. Ze eten ze graag, dus lekker makkelijk :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:56

Hier een kat (11 jaar) die onlangs aan een blaassteen is geopereerd. Speciaal voer geven is erg lastig ivm met onze andere katten en een paar zwerfkatten (en we wonen in een heel katrijke buurt waar overal eten buiten staat).

De blaassteen is onderzocht. De DA vertelde me dat er twee typen blaasstenen zijn, de ene soort ontstaat als de urine niet zuur genoeg is en de andere als de urine juist te zuur is.

Bij onze kat bleek de urine niet zuur genoeg te zijn. Ze moet veel drinken en om de urine zuurder te maken krijgt ze een half tabletje kinder-vitamine-C per dag. (Die plast ze uit, waardoor de urine zuurder wordt; katten maken vitamine-C zelf aan)

Ze lust geen regulier blikvoer, maar die kleine zakjes voer in gelei is ze dol op. Ik meng dat met twee zakjes lauw water en dat eet ze apart van de andere katten op.

Tot nu toe gaat het goed :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:01

Onze kat krijgt de goedkope blikjes of zakjes vlees, whiskas oid. die krijgt ze 2 keer per dag met een beetje water erdoor. Mijn kat krijgt helemaal geen brok meer. Dat zou veel te droog zijn en de blaas moest juist nat. Als ze brok krijgt dan plast ze meteen niet meer en loopt ze 100x per dag naar de bak voor niets...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:37

Ik heb ook een waterfonteintje aangeschaft voor mn kat. Ze drinkt nu wel meer :)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:45

jilleroo schreef:
Ik heb ook een waterfonteintje aangeschaft voor mn kat. Ze drinkt nu wel meer :)

Heb ik ook voor de kat en die vind het geweldig. Alleen vorige week pompje kapot en dat ding heb ik nog maar net een halfjaar.....je raad het al bonnetje kwijt |o die zou ik dus maar goed bewaren, want er zit meestal een jaar garantie op een pompje :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:14

leonie87 schreef:
Goof schreef:
Mijn kat die gevoelig is voor blaasgruis krijgt speciaal voer voor urinewegen van Technical. Hij doet het hier goed op en het is stukken goedkoper dan voer van de DA.

Wat zijn hier de kosten van en waar haal je het?

Ik heb dit tot nu toe enkel gevonden bij Dobey.
Een kleine zak kost 18 euro, ik doe hier met 2 katten zo'n 3 weken mee. Ze eten er bij mij beiden van.
Er zijn ook grotere zakken, die zijn relatief gezien vast goedkoper.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:17

Hier geen kat met blaasgruis, maar allergiën. Ik geef hem als snoepje gewoon een brokje van z'n eigen voer, werkt prima :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:19

Mijn ekrijgt Sterilcat van Purina One.
Heeft in het verleden 2x blaasgruis gehad.
En nu al jaren niet meer.
Heb direct na het gruis speciaal voer vd DA gehad.
Maar daarna gewoon overgegaan op de Sterilcat.
Mijne doet het er gewoon goed op.
Al zal dat vast ook voor elke kat verschillend zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:10

Ik heb 2 gruiskatten gehad die eerst Trovet kregen en later RC Urinary.
Onlangs heb ik een kat gehad met licht gruis en die kreeg Prins tegen gruis (mag maar tijdelijk gegeven worden, was op aanraden van de DA).

Mijn kat Kiddy is uiteindelijk overleden aan de gevolgen van blaasontstekingen/blaasgruis.