Bah, ratten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:38

Oh, Gohya, die film ken ik niet ?
En een paar hulpjes zijn altijd welkom hier, kun je ze ook leren mest scheppen ?
Dan ga ik straks eens op zoek naar een paar kleine kruiwagentjes :Y)

Shirley

Re: Bah, ratten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:41

Dat helpt ook niet, rosieposie, ratten hebben ook een territorium en als je de huidige bewoners wegbrengt dan zitten er zo weer andere ... ze schijnen onzichtbare bordjes "te huur" te plaatsen :))

Die verjager blijft aanstaan en voorkomt dan een nieuwe populatie ( hoop ik dan van ganser harte, dus ik wil het zeker een kans geven ! ) .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:44

Shirley schreef:
Oh, Gohya, die film ken ik niet ?
En een paar hulpjes zijn altijd welkom hier, kun je ze ook leren mest scheppen ?
Dan ga ik straks eens op zoek naar een paar kleine kruiwagentjes :Y)

Die film is al aardig oud,gaat over een jongetje dat gepest word en geen vriendjes heeft.
Dan sluit hij vriendschap met een kudde ratten en die ratten helpen dat jongetje met die pestkoppen.Michael Jackson zingt de titelsong,is ook op c.d. uit gebracht.
Mest scheppen? miss. kan je het ze leren. :D :D :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:47

gelukkig ben ik er niet bang voor (heb ook ratjes gehad) doorgaans zijn t hele goede klimmers en balanceren ze super. wilde ratjes hebben normaal ook een angst voor mensen dus ze zullen niet op je net springen.
Maar als je ze eng vind is het natuurlijk vervelend.

Ikzelf heb t met spinnen en helaas zitten er soms erg dikke zwarte bij een paardenstal (gelukkig maar 1x eentje zien rennen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:31

Een wilde rat zal echt nooit of te nimmer zomaar op je springen. :) Ze zijn echt banger voor jou dan jij voor hen, dus als het niet echt nodig is (wanneer je ze in het nauw drijft is het een ander verhaal) zullen ze gewoon het hazenpad kiezen en jou met rust laten.

Gif werkt niet, ten eerste zorgt dat voor een enorm ellendige dood voor de rat die het eet, ten tweede zullen niet alle ratten er van eten (ze kijken wel uit nadat er eentje ziek wordt of overlijdt) en ten derde is er al resistentie aan het ontstaan, ratten ontwikkelen sneller door dan gif.
In principe kunnen ze ook niet veel kwaad als je voer gewoon afsluit en je kostbare spullen opbergt (ze knagen inderdaad alles kapot), ze zijn ook echt niet zo vies/gevaarlijk/eng als de verhalen en films ons doen geloven. In een schone omgeving (en dat is een stal vaak gewoon) dragen ze ook weinig tot geen ziektes met zich mee, dus ook daar hoef je niet bang voor te zijn.

Om over je angst heen te komen, want dat is gewoon vervelend, misschien helpt het om leuke filmpjes en foto's van wilde ratten op te zoeken? Onbekend maakt ook onbemind, dus als je iets meer van ze ziet (en er achter komt dat het net eekhoorntjes met kale staarten zijn ;)) worden ze misschien ook minder eng voor je.
Of misschien kan je eens bij iemand langs die ratten heeft, dan zie je ze ook eens van een andere kant. :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:12

Natuurlijk zijn ratten gewoonlijk banger voor jou dan jij voor hen. Ze bijten alleen als ze zich bedreigd voelen. Toen ik een kind was pakte ik nog wel eens ratten af van de katten (woonde toen in een stad, niet op het platteland) en ben vaak door ze gebeten. Logisch, ze zijn doodsbang. Je voelt het wel, maar het is ook zo weer over. Niet te vergelijken met een hondenbeet.

Soms doen ratten echter iets onverwachts. Een bericht uit 1999:

Rat gijzelt damesclubje

Van onze correspondent - DELFZIJL, vrijdag

Een groepje dames dat aan het eind van een vergadering in een school aan het Sont in Delfzijl naar huis wilde, is door een rat 'gegijzeld'.

Het knaagdier trippelde vrolijk rond bij de enige toegangsdeur van de school. Toen een van de vrouwen naar huis wilde en bij deze deur stond, greep de rat zich tot twee keer toe vast in haar broekspijpen. Gillend stormde de Groningse weer naar binnen en trok de deur ferm achter zich dicht.

Uit angst durfde het clubje vrouwen niet meer naar buiten. Omdat het knaagdier geen aanstalten maakte om bij de deur weg te gaan, besloten ze de politie te bellen.

De geüniformeerde redders in nood hebben de dames uiteindelijk bevrijd door een grote doos over het beestje te gooien, waardoor het geen kant meer op kon.

Direct na de 'gijzelingsactie' maakten de vrouwen zich razendsnel uit de voeten. Uiteindelijk werd ook de rat weer op vrije voeten gesteld.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:23

Wat een giller :D

Zie het helemaal voor me !

Zou er dan niet eentje op het idee komen een bezem te pakken en dat beest een zwiep te geven ?

Wij hebben hier ook wel een brutaaltje zitten, hoor, die blijft je ook recht aankijken als je 'm toevallig tegenkomt.
Ik zeg 'm gewoon goedemorgen en loop door, nooit aangevallen of bedreigd ( van beide kanten ;) )

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:29

Oh kwam hier op stal van de week ook de eerste rat tegen, ik pak altijd hooi op met men handen... En je raad het al! Wou het uitschudden hoor ik een plof en voel ik iets langs mijn benen gaan. Heb nog nooit zo gegild ;( . Pak het tegenwoordig weer lekker met de riek op en ga opzoek naar een stalkat }> .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:32

Moet je er eerst even tegenaan schoppen, werkt prima :j

Kat heb je niet altijd wat aan, hoor, de mijne vangen alleen lieve kleine veldmuisjes en andere onschuldig ogende beestjes, die wagen zich niet zo maar aan een gezonde fitte rat }>

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:41

hier op stal lopen ook ratten,en om het kippenhok heen helemaal.maar ik heb in de hollen van die ratten kapot geslagen glas gegooid,het is namelijk bekend,dat als een rat een klein wondje heeft dat ze dan doodgaan. voor de rest heb ik overal gif staan waar de katten en honden niet kunnen komen.verder zoveel mogelijk voer in tonnen bewaren.
maar over het algemeen zijn ze banger voor jou dan jij voor hun,maar het blijven enge beesten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:52

Dat is niet waar, hoor maybe2, dat geldt voor mollen.
Rattenbloed stolt wel gewoon, vandaar dat gif wordt toegepast dat inwendige bloedingen veroorzaakt ..

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:55

Shirley schreef:
Moet je er eerst even tegenaan schoppen, werkt prima :j

Kat heb je niet altijd wat aan, hoor, de mijne vangen alleen lieve kleine veldmuisjes en andere onschuldig ogende beestjes, die wagen zich niet zo maar aan een gezonde fitte rat }>

Nou had eerst al een andere pluk vast, maar zelfs dat gaf niet genoeg waarschuwing :n.. Ben er ook echt als de dood voor ;(

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:15

Shirley schreef:
Dat is niet waar, hoor maybe2, dat geldt voor mollen.
Rattenbloed stolt wel gewoon, vandaar dat gif wordt toegepast dat inwendige bloedingen veroorzaakt ..

oeps,dat is ook zo,haha,je hebt gelijk dat geldt voor mollen. :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:42

Nou, mij hadden ze vannacht toch tuk, hoor !

Met twee man, kunnen ze wel _-:(

Ik pak niets vermoedend een dot hooi op en roetsjjjj ... zo langs mijn armen, via mijn rug ontsnappen er twee jonge ratten uit !

De ene keek me in het voorbijgaan nog recht aan ook !
Weet niet zeker of hij z'n tongetje ook nog uitstak , maar 't zou me niks verbaasd hebben :P

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:48

Shirley schreef:
Nou, mij hadden ze vannacht toch tuk, hoor !

Met twee man, kunnen ze wel _-:(

Ik pak niets vermoedend een dot hooi op en roetsjjjj ... zo langs mijn armen, via mijn rug ontsnappen er twee jonge ratten uit !

De ene keek me in het voorbijgaan nog recht aan ook !
Weet niet zeker of hij z'n tongetje ook nog uitstak , maar 't zou me niks verbaasd hebben :P

hahaha ik kan me voorstellen dat je dan schrikt,ik had laatst een rat in een lege mueslie zak zitten dus ik pak die zak op om op te ruimen,en ineens ontsnapt er een rat uit de zak.wwaaaaahhhh,,,,

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:14

ik heb bij de welkoop 4 van die sonardingen gehaald..
3 in huis en 1 in de schuur..bereik is 30 meter
in huis geen muis ( meer) maar in de schuur wel, en een bruine vriend gezien...!
tja ik ben geneigd te denken dat het wel tegen muizen helpt..maar bij mijn vriendin die ze na aanleiding van mijn ervaing ook heeft gehaald, lopen ze gewoon door de stal heen...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:21

Ik zie momenteel steeds grote ratten in de schuur en in de tuin. Moet er toch eens iets aan gaan doen. Wat werkt? (Ik wil absoluut geen gif!)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:24

Ben nog steeds op zoek naar het ultieme anti-ratten/muizen/steenmartermiddel. Heb niets tegen al deze diersoorten, maar inmiddels begint de overlast wel groot te worden. We horen ze knagen aan de plafonds en muren... als je met een stok tegen het plafond slaat houden ze wel op, maar om 's nachts dat nou steeds te moeten doen...
Anders krijgen we weer die ellende van plafonds moeten vernieuwen.

Wat ze precies eten is onduidelijk. Er ligt nauwelijks gemorst voer, en wat er ligt lijkt gewoon te blijven liggen. Niets is aangevreten voor zover we zien.

Ik wil geen gif gebruiken. We hebben 5 katten maar huis en inpandige schuur zijn nogal erg groot, en de katten vangen niet genoeg (zijn ook al oud).

Iemand ervaringen met niet-giftige bestrijdingsmiddelen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:33

O jee je moet er echt wel wat aan doen, want ze maken alles kapot :j Ik had ze vorig jaar ook in de paardenstal, ze groeven complete gangen onder de vloer waardoor de sten wat verzakt zijn..Helaas heb ik mezelf niet meer onder controle als ik er een denk te horen of zien, ben echt super bang -O-