als honden eigenaar kiezen voor inslapen of toch asiel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:32

Froukje1993 schreef:
Ik vind wel dat er nogal snel inslapen geroepen word hier. :=
Ik ken ook genoeg border collies die diep ongelukkig zijn en daarom hartstikke vals worden.
Je weet niet wat er aan de hand is.

De meeste bordercollies hebben zeker wel eye op jonge leeftijd. Als je dat niet goed begeleid dan gaat het echt fout. Hoe fout is wisselend. De een gaat op zn schaduw jagen, de andere op auto's, de andere op mensen. (en ik heb het allemaal van dichtbij gezien)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:33

ik zou idd ook gewoon met mn beestje naar eigen DA gaan en m daar meteen in laten slapen...
in het asiel krijgt ie waarschijnlijk na observatie ook een spuitje als ie echt een kronkel in zn kop heeft
laat m dan een waardig afscheid krijgen bij de baasjes waar die zn hele leven is geweest en niet in een eng en vreemd asiel met heel die andere blaffende honden
ik zeg:
ga voor een rustig en vredig afscheid bij eigen dierenarts!
beestje is van je ouders dus HUN zijn BAAS over hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:33

Laat je moeder 5 uur per dag de hond uit? Vind ik ook wat moeilijk te geloven.
Huishonden vind ik border collies niet echt, zeker de werk types hebben uitdaging nodig.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:34

Liesje1611 schreef:
Een paard met een ernstige kronkel in zn kop zou je ook niet in de handel doen..

Amen _/-\o_

BraveSpots

Ik denk inslapen als de hond écht zo is zoals je beschrijft.

En je ouders een beetje grenzen aanleren. Hoezo die kennis is bij hen thuis? Ze kunnen dat mens toch een dikke schop onder z'n kont geven en zeggen dat hij/zij met z'n eigen zaken met bemoeien.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 14-11-12 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

NathalietjeB schreef:
ja afspraak voor inslapen hadden we staan voor morgen maar de kennis is dus alles op alles aan t zetten om de hond maar bij t asiel te krijgen...dat mens zit nu zelfs bij mijn ouders thuis :x := _-:( 8)7

Als je ma er veel moeite heeft met die mensen, dan vertel je ze dat er een foto is genomen en de hond iets in z'n kop had zitten... Dus niet meer gezond...

Vind het ook heel erg als zo'n beesje naar het asiel moet. :j Daarbij wil je niet dat een ander gebeten wordt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:35

inslapen

heb honden gekend ook met zo'n dingen als jullie hond,en of ze hebben echt een kronkel of vaak een tumor in het hoofd.ik zeg laat hem gaan,zo'n hond naar het asiel is pas zielig,zit hij daar misschien wel tot zijn dood,of hij richt ergens schade aan door bv kind in gezicht te happen dat zou ik zelf niet willen.geef deze hond zijn rust dat verdient die

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:36

Een dier heeft echt niet zo maar een kronkel in z'n kop lijkt mij.... Ik denk dat de hond beter af is bij iemand die ervaring heeft met het ras en de heropvoeding. Buren van m'n ouders hadden een cocker spaniel, mensen hadden echter helemaal geen ervaring met het opvoeden van een pup, beestje was dus uiteindelijk de baas in huis en viel alles en iedereen maar aan, werd uiteindelijk onhandelbaar en heeft dus een spuitje gekregen... Beestje zou een kronkel in z'n kop hebben... In mijn ogen is die kronkel gecreerd door de eigenaren die absoluut geen verstand hadden van dieren. Het is dat ik hier een 2jarige heb rondlopen en dus geen riciso wil lopen anders had ik je hond graag opgehaald...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:36

Ik vind ook dat hier wel heel makkelijk voor inslapen gekozen wordt. Tenslotte horen we alleen de TS en ervan uitgaande dat zij de hond kan beoordelen op een gedragsprobleem (of kronkel). Natuurlijk zijn er gevallen van kronkels, maar ik vind het toch snel geroepen. Wel vind ik dat als je er zelf van overtuigd bent er alles aan gedaan te hebben, dat het dan wel jullie keus is. Welke dat dan ook is. Een hond die doelbewust mensen grijpt (en zeker kinderen) dat is gewoon een gevaar voor de samenleving.

Ook een asiel opzadelen met een dergelijke hond is niet niks. Is hij al eens getest op agressie etc?
Of heb je hem intern bij iemand anders geplaatst om te kijken naar de problemen?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:37

[***] schreef:
Laat je moeder 5 uur per dag de hond uit? Vind ik ook wat moeilijk te geloven.
Huishonden vind ik border collies niet echt, zeker de werk types hebben uitdaging nodig.

ja mijn moeder loopt echt uren met hem om hem die beweging te geven die hij nodig heeft....want hij is een hond die veel beweging nodig heeft :j al is t niet lopen dan is t wel fietsen.....
er is een gedrags deskundige bij geweest maar die heeft niet echt geholpen...

wij hebben al jaren honden vanaf pup af en dit is de eerste hond die zo raar doet we hebben zelfs heel veel trainingen gevolgd
hij is bij andere in huis geweest en daar heeft hij hetzelfde gedaan :j
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 14-11-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Re: als honden eigenaar kiezen voor inslapen of toch asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:38

Nathalie, even een vraag. Is er weleens "geknokt" met de hond op "leven en dood"?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:38

caesar nee nog nooit

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:39

Als de hond medisch gezien in orde is dan kan een verhuizing erg goed doen. Vaak is er toch ergens wat fout gegaan in de opvoeding. Een hond word niet geboren met een kronkel. Inslapen vind ik dan de makkelijkste oplossing.
maar het asiel ook geen optie. ik zou dan zelf op zoek gaan naar een passend baasje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:40

Wordt er ook gesport met hem?

Je kunt met een bordercollie wandelen / fietsen totdat je zelf er half dood bij neervalt, zolang ze geen geestelijke uitdaging hebben zal het gedrag niet veranderen. Dan zijn ze eventjes moe en dan begint het feest weer van voorafaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:41

Gaat het je om het al dan niet inslapen, of om het feit dat die kenissen zich met je ouders bemoeien?

Dat is me niet geheel duidelijk nu.
In het eerste geval kan een forum dat écht niet bepalen, echt een zinloze discussie word het dan.

Caesar

NathalietjeB schreef:
caesar nee nog nooit

Hoe hebben jullie op dit moment op zijn gedrag gereageerd dan? Straffen, negeren...?

BigOne

Er zijn cursussen gevolgd, er is een gedragsdeskundige thuis geweest, wat kun je nog meer doen, imo niets en die kennissen, eruit zetten. Het is jullie hond en daar kunnen jullie over beslissen. Als je het besluit voor jezelf kunt rechtvaardigen doordat je er alles aan gedaan hebt dan houd het op. Of je moet de bordercollie vereniging bellen met het verzoek iemand langs te sturen om te kijken of zij nog een opvang adres hebben maar als dit alles op niets uitloopt zie ik in inslapen de enigste mogelijkheid om de hond zee veel leed te besparen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:44

Maar dat iemand een cursus volgt wil niet zeggen dat het thuis effect heeft. De hond kan zich op cursusterrein voorbeeldig gedragen, maar zodra hij weer in de thuissituatie komt zich weer gaan misdragen. Als je met dusdanig gedrag aan de slag gaat ben je 24/7 cursus aan het toepassen eigenlijk. 1 uurje in de week op terrein kan daar geen verschil in brengen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:45

Wilawander schreef:
Als de hond medisch gezien in orde is dan kan een verhuizing erg goed doen. Vaak is er toch ergens wat fout gegaan in de opvoeding. Een hond word niet geboren met een kronkel. Inslapen vind ik dan de makkelijkste oplossing.
maar het asiel ook geen optie. ik zou dan zelf op zoek gaan naar een passend baasje.

:j precies dit. Inslapen, of desnoods zelf opzoek gaan naar een huisje.
Ik zeg niet dat asiels slecht zijn, helemaal niet, voor sommige honden is het ideaal en een nieuwe start. Maar voor een hond met zo'n beschrijving als die je gaf? Nee. Nee, doe het alstjeblieft niet. Dan zelf een geschikt baasje zoeken. :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:46

Caesar schreef:
NathalietjeB schreef:
caesar nee nog nooit

Hoe hebben jullie op dit moment op zijn gedrag gereageerd dan? Straffen, negeren...?

nou eigenlijk op meerdere manieren zowel negeren als straffen al heeft t straffen totaal niet geholpen en ook het negeren heeft niet geholpen..
we hebben zoveel gedaan wat wil je nog meer doen?? hoeveel gedrags deskundigen wil je erbij gaan halen? hoeveel lessen wil je nog gaan doen we hebben o.a flyball gedaan, speurwerk, agility om zijn hoofd bezig te houden ook thuis hebben we altijd dingen om hem bezig te houden in zijn hoofd...

maar het is gewoon dat hij agressieve gedoe gewoon raar is hij vliegt echt van super lief in echt 1 tel om naar gewoon gevaarlijk agressief

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:47

Moeilijk dit ..

Ik zelf heb namelijk een hond die ingeslapen moest worden wegens agressief gedrag. Ik ben wel de persoon geweest die hem een kans gegeven heeft en dat heeft toevallig wel goed uitgepakt.
Wel even met de achtergrond info dat zijn vorige baasjes geen idee hadden van hoe ze met hondjes moesten omgaan en dat mijn hond inderdaad agressief was maar pure angst agressie ..

Dit is in jou verhaal totaal niet aan de orde , maar om even te zeggen dat een hond wellicht een goede 2e kans zou hebben met mensen die weten wat ze doen.

Ook ik heb gezegt met de overname van mijn hond , hij krijgt 3 maanden om te laten zien dat het hij een normale hond kan zijn, ben ik na 3 maanden nog steeds op het punt dat er geen land mee te bezeilen valt dan laat ik hem alsnog inslapen.
Gelukkig zijn we nu 5 jaar verder en hebben wij een ontzettend leuke en vooral lieve hond aan hem.

In jullie geval zou ik zeggen inslapen. Het is heel heel moeilijk om een hond te herplaasten met dit gedrag. En als het lukt dan is het nog afwachten of dat een geslaagde actie is geweest . Helaas denken de meeste mensen altijd alles te weten maar hebben ze geen idee waar ze mee bezig zijn. En daar is dan de hond altijd de dupe van.

Maar als de keuze echt inslapen of asiel is , dan absoluut inslapen . Van een asiel wordt geen enkele hond met gedragsproblemen beter.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:48

saroanda schreef:
Een dier heeft echt niet zo maar een kronkel in z'n kop lijkt mij.... Ik denk dat de hond beter af is bij iemand die ervaring heeft met het ras en de heropvoeding. Buren van m'n ouders hadden een cocker spaniel, mensen hadden echter helemaal geen ervaring met het opvoeden van een pup, beestje was dus uiteindelijk de baas in huis en viel alles en iedereen maar aan, werd uiteindelijk onhandelbaar en heeft dus een spuitje gekregen... Beestje zou een kronkel in z'n kop hebben... In mijn ogen is die kronkel gecreerd door de eigenaren die absoluut geen verstand hadden van dieren. Het is dat ik hier een 2jarige heb rondlopen en dus geen riciso wil lopen anders had ik je hond graag opgehaald...

Was het een rode cocker? die zijn wel vaker gestoord namelijk :)

Lastig om zo via internet te zeggen wat je met die hond moet, lijkt me wel een lastige situatie, al geloof ik niet dat de hond een kronkel in z,n kop heeft maar gewoon de leiding heeft overgenomen, en zichzelf wel vermaakt.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:49

ik zou ook eerst gaan kijken of er medisch iets is waardoor dit gedrag erger word met de jaren.
en wat iris82 zegt, ze hebben vooral geestelijk behoorlijk wat werk nodig, misschien dat iemand anders hem dat wel kan geven en dat het een hele gelukkige hond word.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:50

NathalietjeB schreef:
maar het is gewoon dat hij agressieve gedoe gewoon raar is hij vliegt echt van super lief in echt 1 tel om naar gewoon gevaarlijk agressief

Mijn vriend heeft dit ook gehad met zijn golden retriever.. exact hetzelfde , van heel lief naar staatsgevaarlijk in een kwestie van een seconde...
Het beestje scheen een enorme tumor in haar hoofd te hebben.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:50

@mossel, het was geen rode cocker, donkerbruin/zwart. Verder ben ik het met je eens dat het online moeilijk beoordelen is wat iemand moet doen.