Maak ik mezelf gek of heeft ze wormen?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Maak ik mezelf gek of heeft ze wormen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:18

Kattenaids mag ik niet hopen.. Zou ze dan niet doodziek moeten zijn?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:21

Gewoon ontwormen tot ze een half jaar zijn, doe ik ook met mijn kittens. Volgens een vast ontworm schema. ondanks dat je geen wormen ziet. Ik heb nu een pers lopen die ik vergeten ben et ontwormen
en die had altijd stink poep. Dacht dat het gewoon een kitten was met zwakke darmen, er zat niets in te ontlasting. Ik ben toen gaan ontwormen en tadaa.....hele andere kat terug gekregen.
Elk kitten draagt wormen bij zich.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:25

ingedebruijn schreef:
Kattenaids mag ik niet hopen.. Zou ze dan niet doodziek moeten zijn?

dat hoeft niet. Is ze geent? Een kat met aids kan oud worden maar dat gebeurd helaas maar zelden. Ze kunnen het over brengen naar andere katten maar dat gebeurd gelukkig niet heel snel. Echter als ik dan lees met ondergewicht, bolle buik, niesziekte gehad enz. Echter gelukkig hoeft het niet zo te zijn. Meestal hebben kittens met aids een zwakkere gezondheid en worden ze ook makkelijker ziek en groeien ze niet zo goed enz.

Maar nogmaals, het hoeft niet zo te zijn gelukkig!!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:25

je moet een kitten regelmatig ontwormen. Dus nu een keer extra kan echt geen kwaad.
Wij adviseerden altijd op 2-4-6 weken en 2-4-6 maanden te ontwormen en vervolgens elke 3 maanden.

En verwacht niet dat een kitten in 1-2 dagen snel aankomt, je kunt beter eens per week wegen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:27

Wij ontwormen ook altijd volgens schema! Heb haar net weer gewogen.. Tegen de 650 gram!! Schiet mij maar lek haha.

Ze is al geënt daar. Over drie weken nog een keer en misschien een derde keer omdat ze al met 4 weken de eerste kreeg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:31

verhaal wordt steeds gekker als je het mij vraagt. Met 4 weken leeftijd al de eerste enting? Dat vind ik echt absurd vroeg, wat heeft dat voor nut?

Ik zou niet 1x per week gaan wegen. Kittens wegen maar weinig en voor je het weet ontglippen ze je. Katten tonen zich namelijk niet snel ziek als ze zich ziek tonen dan zijn ze vaak ook erg ziek. Als jij na een week ziet dat je kitten 100 gram afgevallen is dan is het vele malen moeilijker om snel in te grijpen als dat jij ziet dat ze gisteren en vandaag 10 gram afgevalle nis bijv.

Super dat ze toch meer weegt dan dat je dacht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:34

dierenfan schreef:
verhaal wordt steeds gekker als je het mij vraagt. Met 4 weken leeftijd al de eerste enting? Dat vind ik echt absurd vroeg, wat heeft dat voor nut?

Ik zou niet 1x per week gaan wegen. Kittens wegen maar weinig en voor je het weet ontglippen ze je. Katten tonen zich namelijk niet snel ziek als ze zich ziek tonen dan zijn ze vaak ook erg ziek. Als jij na een week ziet dat je kitten 100 gram afgevallen is dan is het vele malen moeilijker om snel in te grijpen als dat jij ziet dat ze g
Gisteren en vandaag 10 gram afgevalle nis bijv.

Super dat ze toch meer weegt dan dat je dacht.

Ja dat van het enten zei ze er specifiek bij omdat ik dan met de DA moest overleggen of ze een derde enting nodig gaat hebben. Ik ga ook gewoon 2x per dag wegen. In de ochtend en avond dan heb ik een gemiddelde. Weeg liever teveel dan te weinig en haal morgen alsnog een kuur.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:44

Het enten van kittens doe je normaal op 9 en 12 weken, is dan echt nuttig, maar als ouderdieren niet geent zijn, kun je een eerdere enting overwegen, maar dan moet je idd helaas 3 x enten voor goede bescherming.

Dierenfan, als het om een heel jong ziek dier zou gaan, dan heeft dagelijks wegen wel nut, maar dan wel op precies hetzelfde tijdstip, elke dag, bij eenzelfde routine in behandeling.
Ik zie hier geen doodziek kitten, maar een kitten met een wat bol buikje, wat je overigens heel vaak ziet bij jonge kittens. Dat bolle buikje kan ook met de vulling van het buikje te maken hebben, dat zie je bij die kleintjes gewoon heel goed. Ik vind het gewicht van zo'n kitten niet een belangrijk kenmerk, maar of hij actief, vrolijk is, oogjes en neusje schoon en goed eet en drinkt. Is dat alles in orde, dan zou ik me geen grote zorgen maken. En idd hoogstens even goed ontwormen, voorkeur voor milbemax, drontal of banminth (is goed op lage gewichten te doseren, dit gebruikten wij vaak voor kleine kittens, is specifiek voor spoelworm)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:54

Ze doet het verder gelukkig ook goed. Eet, plast, poept en drinkt goed en daarnaast speelt ze regelmatig. Ze had maandag ook nog wat korstjes op haar snoetje van eerdere traanogen en die zijn nu ook weg. Morgen nog een ontworming erin en gewoon goed in de gaten houden maar!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:59

Ik heb een vriendin, dierenartsassistent, in zo'n geval: tot het dier 4 maanden is iedere twee weken ontwormen, daarna tot een leeftijd van 6/8 maanden 1x per maand....

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:06

Raimondlover schreef:
Ik heb een vriendin, dierenartsassistent, in zo'n geval: tot het dier 4 maanden is iedere twee weken ontwormen, daarna tot een leeftijd van 6/8 maanden 1x per maand....

Ja zo hebben we het met de vorige twee ook gedaan! Bedankt voor het vragen!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:13

Maar waarom niet morgen, als je toch ontworming gaat halen bij je eigen da, even met hun overleggen wat hun beleid is daarin?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:15

fannetje schreef:
Het enten van kittens doe je normaal op 9 en 12 weken, is dan echt nuttig, maar als ouderdieren niet geent zijn, kun je een eerdere enting overwegen, maar dan moet je idd helaas 3 x enten voor goede bescherming.

Dierenfan, als het om een heel jong ziek dier zou gaan, dan heeft dagelijks wegen wel nut, maar dan wel op precies hetzelfde tijdstip, elke dag, bij eenzelfde routine in behandeling.
Ik zie hier geen doodziek kitten, maar een kitten met een wat bol buikje, wat je overigens heel vaak ziet bij jonge kittens. Dat bolle buikje kan ook met de vulling van het buikje te maken hebben, dat zie je bij die kleintjes gewoon heel goed. Ik vind het gewicht van zo'n kitten niet een belangrijk kenmerk, maar of hij actief, vrolijk is, oogjes en neusje schoon en goed eet en drinkt. Is dat alles in orde, dan zou ik me geen grote zorgen maken. En idd hoogstens even goed ontwormen, voorkeur voor milbemax, drontal of banminth (is goed op lage gewichten te doseren, dit gebruikten wij vaak voor kleine kittens, is specifiek voor spoelworm)

Heb ook nergens gezegd dat dit kitten doodziek is. Alleen wel dat een bol buikje niet alleen mogelijk wormen in kan houden. Verder vind ik het gewicht zo danig laag dat dit kitten op deze leeftijd in de opvang had moeten blijven wat mij betreft. 650 gram is voor 6.5 weken leeftijd een mooi gewicht maar niet voor 8 weken leeftijd en plaatsing naar een vreemde situatie zonder broers/zussen/pleegbroers/zussen o.i.d.
Vandaar dat ik het apart vind van betreffend asiel dat ze dit gedaan hebben. Dit wil je mensen juist niet geven als opvang zijnde denk ik dan.
TS is erg goed bezig vind ik echt top!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:32

Ik ben het met je eens hoor maar ze stond ook voor spoed op de site omdat ze niet op haar gemak was in het asiel. Ze zat constant te mauwen. Hier staat 24/7 RC kitten brok voor haar en overal plekken waar ze zich warm terug kan trekken. Daarnaast ook 2 katers die ontzettend goed met haar om gaan. Ze wassen haar en spelen als zij aangeeft te willen spelen. Sinds ze bij ons is heeft ze amper gemauwt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:33

Wel fijn dat ze in zo'n warm nestje terecht gekomen is.
Ze had het niet beter kunnen treffen na zo'n slechte start.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:36

Iris82 schreef:
Wel fijn dat ze in zo'n warm nestje terecht gekomen is.
Ze had het niet beter kunnen treffen na zo'n slechte start.

Super fijn om te horen! Ben sowieso heel blij met alle reacties!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:39

ingedebruijn schreef:
Ik ben het met je eens hoor maar ze stond ook voor spoed op de site omdat ze niet op haar gemak was in het asiel. Ze zat constant te mauwen. Hier staat 24/7 RC kitten brok voor haar en overal plekken waar ze zich warm terug kan trekken. Daarnaast ook 2 katers die ontzettend goed met haar om gaan. Ze wassen haar en spelen als zij aangeeft te willen spelen. Sinds ze bij ons is heeft ze amper gemauwt.

oke, dat maakt het idd al weer anders. Ben wel enorm blij met onze pleeggezinnen van het asiel. Een asiel is ook niets voor kittens ;) dus altijd weer geweldig dat mensen naar een asiel gaan voor een kitten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:33

Als het kon zou ik ze allemaal mee nemen.. Gun het geen enkele kat hoewel ze een prima verblijf hadden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 12:59

Even een update!
Ik heb haar gisteren en vandaag weer gewogen (ze wil niet helemaal stil zitten op de weegschaal).
Gisteren woog ze 665 gram en vandaag verschoot ie tussen de 700 en 750. 100 gram op een dag lijkt me wat veel maar ik klaag niet :D Vandaag is ze ook ontwormt, boos dat ze was! :+ Als er wormen uit komen moet ik die ook kunnen zien lijkt mij? Binnen welke termijn sterven die wormen? Een paar uur, een dag?
Nogmaals bedankt voor al het meedenken, ook namens Ollie :D
Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:17

aaah gelukkig dat ze zo goed is aangekomen!
Ik schrok al, niet aankomen (zelfs afvallen), klein, bolle buik.
Dan gaan er bij mij al klein beetje belletjes rinkelen om het in de gaten te houden, FIP.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:25

Nessa schreef:
aaah gelukkig dat ze zo goed is aangekomen!
Ik schrok al, niet aankomen (zelfs afvallen), klein, bolle buik.
Dan gaan er bij mij al klein beetje belletjes rinkelen om het in de gaten te houden, FIP.

Ik denk dat ik haar de eerste keer niet goed op de weegschaal had waardoor ze "afgevallen" was. Ze eet als een dijker dus ik ben blij dat dat ook terug te zien is in het gewicht. Nu die buik weg en ze gaat een topleventje tegemoet! De dierenarts gaf ook al aan dat ik gewoon moet kijken of ze nog levendig is etc.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:16

Nog even een update van vandaag:
Ze weegt nu ruim 800 gram, is gelukkig ook goed te zien. Haar vacht wordt dikker en mooier, met aaien is het geen bot,bot,bot meer wat je voelt en ze is lekker speels als ze wakker is. Helaas blijft die buik gewoon nog steeds.. ondanks dat ik haar dus nog een keer heb ontwormd. Ik heb wel het idee dat de buik iets minder is maar dat kan ook mijn verbeelding zijn(ik wil het zo graag!!). Mochten het geen wormen zijn.. heeft iemand dan een idee wat het wel kan zijn? Ik wacht nog tot woensdag af, mocht het niet veranderen gaan we alsnog naar de DA voor verder onderzoek.
Voor de liefhebber nog een filmpje van zo straks:
http://www.youtube.com/watch?v=Yg5tE0s_ ... e=youtu.be