Kattenbak issues

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Re: Kattenbak issues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:54

bestaat er grit waar je geen uitloop bij hebt,.. matje word al snel een speelobject.. ze skieen er praktisch de kamer mee door of lopen met dat ding op hun door de kamer te rennen..

ik heb nu biocats classic, klontvormend is wel handig.. worden wel grote klonten als je eenmaal daags doet.

ik heb 2 kattenbakken voor 2 katten.

kitty friend is niks bij mijn katten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:00

Bij mijn katten ben ik er inmiddels achter, na vele soorten en maten bakken/grit etc. dat het niet uitmaakt wat ik erin gooi, als is het bij wijze van spreke tuinzand, als het maar voldoende gevuld is en het zo schoon mogelijk is. En er voldoende kattenbakken staan.

Sharmila, zou zeker testen met een extra bak en ander grit, best kans dat je resultaat boekt daarmee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:00

Volgens mij heb je altijd wel uitloop ... iig ik heb al verschillende merken gehad, als meneer eens zijn poten schud met uit de bak stappen valt er altijd wel wat af. Ik veeg gewoon af en toe het stuk voor de bak.

Ik heb wel ook altijd klontvormend, daar doe ik veel langer mee als wanneer het niet klonterd. Ik vul ook enkel aan, helemaal leeggooien doe ik eigenlijk nooit. Wat erin zit is tenslotte gewoon schoon. Of meneer moet er een zooitje van gemaakt hebben, maar is gelukkig niet vaak. Hij snapt toch niks van dat begraven, 9 van de 10x probeert die het deurtje erop te graven of de zijkant van de bak :')

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:04

Ik zweer bij de blauwe doos van Albert Heijn eigen merk (Schep en Schoon, 3voudige hygiene). Klontert als de beste en ruikt ook nog 'fris'.
Doordat het zo goed klonten vormt gaat het ook lang mee.

Uitloop hou je altijd wel ben ik bang :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:13

ondertussen ben ik het ook al gewend haha die uitloop.. blote voeten loop ik maar ruim er omheen..
en de stofzuiger heeft een nieuwe plak gekregen in de gang vlak bij de deur, hoef alleen de stekker in het stopcontact te doen deur open en ff zuigen.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:16

Ik heb 2 Birmanen en zij komen niet buiten.
Aangezien ik een klein appartementje heb wilde ik iets wat (nagenoeg) niet zou ruiken.
Ik koop mijn vulling tot nu toe altijd op specialcats.nl.
Ik vul de bak eerst met een laagje Litter Pearls, en daarover gaat een laag PeeWee houtkorrels. Het is wel vrij prijzig, maar ik ben er zeker tevreden mee. Ik maak de bak elke dag even uitwerpselvrij, en zo kan ik wel bijna een week met de vulling doen.
De uitloop valt me wel tegen, zeker als de houtkorrels een beetje 'verpoederd' zijn door de urine lopen ze dit makkelijk naar buiten. Maar ach, even opvegen of stofzuigen ben ik nu wel gewend ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:46

Ik heb 1 kat en 2 kattenbakken die ik 2 keer per dag schoonmaak :D Volgens mij was het ook aantal katten wat je hebt + 1 is het aantal kattenbakken dat je nodig hebt.
Tegenwoordig heb ik gewoon de kattenbakvulling van de Lidl en geuroplosser voor de kattenbak van Best for your friend. Vroeger ook een duur merk gehad waar babypoeder doorheen gemengd was (klonterde wel goed en rook super!) maar dit werd me toch echt te duur en ik had overal witte pootjes door de babypoeder := Wat ik nu gebruik werkt ook goed.
Ik wil nog even erbij vertellen dat ik tot begin dit jaar 2 katten had. Helaas heb ik mijn kleine rode kater moeten laten inslapen omdat hij chronisch nierfalen had. Dit is ook begonnen met naast de kattenbak te gaan plassen... Helaas had ik het niet snel genoeg in de gaten dat dit de oorzaak was. Vanalles geprobeerd: meer kattenbakken, vaker schoonmaken, andere vulling maar niets hielp. Op internet gezocht wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn: nierfalen stond er ook bij, maar hij had geen doffe vacht, at nog gewoon (was altijd al wel een iets lastigere eter), dronk wel meer dan normaal... Toch naar de dierenarts gegaan want ik vertrouwde het niet. En bij het bloedonderzoek kwam dus naar voren dat hij chronisch nierfalen had.
TS ik hoop dat je probleem snel opgelost is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:09

Heb nu pas een nieuwe soort, maar ligt er nu wel in dus kan al grotendeels beantwoorden :)

Wat voor vulling hebben jullie?
- Tigerino met babypoedergeur -> klontervormend
Hoe gaan de katten ermee om?
- Nooit kieskeurig qua grit, lijkt hier wel meer in te graven (doet die eigenlijk nooit, zeker niet goed) wat dus zeker een pluspunt is (uitwerpselen lagen namelijk altijd bovenop het grit ipv ondergegraven).
Hoe lang doen jullie met de bak per kat?
- Normaal altijd al vrij lang, dit grit als zo doorgaat nog langer. Je schept echt alleen weg wat vies is, zeer fijn spul dus het schone zeef je zo door schepje heen (heb een schepje met fijne mazen).
Hoeveel uitloop heb je?
- Niet veel, al valt het niet goed op door een gietvloer die grijsachtig is met spikkeltjes erdoor..
Wat kost de vulling en waar koop je die?
- Via ZooPlus, 2x15 kg voor €20
Doen je katten het ook buiten of alleen op de bak?
- Binnenkat, dus alles op de bak.

Ik merk wel goed dat hoe schoner de bak, hoe beter! Dus liefst pas weer plasje doen als ik alles eruit heb geschept en niet daarvoor. Als ik thuis ben schep ik uitwerpselen sowieso direct weg, doet die ook meestal rond 4-5 uur in de ochtend. Stinkt gigantisch als ik dat niet gelijk weghaal (heb een studio van 30m2 namelijk). Ook plasjes haal ik eruit als die dat net gedaan heeft -mits ik overdag thuis ben, anders in de avond en met uitwerpselen uithalen weer-

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:15

Wat voor vulling hebben jullie?
Schep en Schoon 3 voudige werking van AH (is klontvormend)
Afbeelding

Hoe gaan de katten ermee om?
Ze zijn niet echt kieskeurig welk grit ik gebruik, maar bij deze lijken ze het wel prettiger te vinden.

Hoe lang doen jullie met de bak per kat?
Ik schep om de dag de vieze klonten en drollen eruit, ik doe 2 maanden met een gevulde bak.
Soms nog beetje bijgooien. Na 2 maanden gaat alles eruit en maak ik de hele bak schoon.

Hoeveel uitloop heb je?
Veel, helaas.

Wat kost de vulling en waar koop je die?
Bij de AH, voor 6 liter betaal je €4,28. Ik heb 2 kattenbakken, en in totaal gaan er 3 verpakkingen in.
Het is vrij duur, maar je doet er dus onwijs lang mee!

Doen je katten het ook buiten of alleen op de bak?
Binnenkatten, dus alles op de bak.

Ik heb 2 katten overigens. Het is echt het beste grit tot nu toe, super absorberend, dus erg mooie stevige klonten die niet uit elkaar vallen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 06:09

Ik gebruik Cat's Best en daar doen ze het goed op.
2 katten en 2 bakken, ze komen niet buiten.
2 à 3 keer per dag ga ik met het schepje door de bak. 1x in de 3 à 4 weken haal ik em helemaal leeg.

Voor de bakken ligt een mat, tegen het schuiven liggen deze deels onder de bak ;)
Ook ligt er een kruimeldief bij de bakken, ga ik er met het schepje door dan doe ik ook even zuigen. Huis blijft aardig netjes, ligt altijd alleen grit rond de bakken.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 06:19

Wij hebben 3 katten en 2 bakken in de woonkamer en keuken.
1 gewone en een grote hoekbak.
In de slaapkamer staat ook een bak (1 kat slaapt daar 's nachts) maar hier
kunnen ze overdag niet bij.
We hebben 2 bakken met een soort 'magic clean' maar dan van welkoop eigen merk.
Afbeelding

1 bak heeft een uitloop matje. Helaas werkt dit niet en gebruiken ze het matje liever
om door de kamer te skaten :')
De katten komen niet buiten.
Regelmatig haal ik de drolletjes er uit.
1x in de 2 weken gaat de bak helemaal leeg en nieuw grit er in.
Geen luchtjes of problemen hier.
Ook geen ongelukjes (klopt af)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:47

Wij gebruiken biologisch kattenbakgrit. Mag mee bij het GFT afval, kost 5€ voor een zak van 15 of 20 kilo en doen hier best lang mee. Is klontvormend en deze vinden wij heel fijn.

Overigens hebben wij maar 1 bak voor 2 katten. Een tijdje 2 bakken gehad, maar 1 werd amper tot niet gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:53

Wat voor vulling hebben jullie? - extra klontvormend grit van AH huismerk. Dezelfde als Nessa heeft.
Hoe gaan de katten ermee om? - nou ja, ze graven een kuiltje, piesen of poepen, dan de boel begraven. Gewoon zoals hoort eigenlijk. Heb een tijdje Catsan gehad, dat stonk en stofte vreselijk. Houtpallets kan niet in één van de bakken (zit een soort extra bodem met zeef in die volledig verstopte, wat een ramp...)
Hoe lang doen jullie met de bak per kat? - 3 bakken voor 2 katten, elke dag de klontjes eruit en elke week wordt er één bak ververst. Grit ligt dus 3 weken in de bak.
Hoeveel uitloop heb je? - veel! Kater schept veel vulling enthousiast over de rand wanneer hij de boel begraaft. Dus stoffer en blik zijn standby, regelmatig gaat het geknoeide grit terug in de bak.
Wat kost de vulling en waar koop je die? - iets van 4,20 euro? Koop 'm uiteraard bij de appie.
Doen je katten het ook buiten of alleen op de bak? - poezel zeker weten niet. Kater komt als hij op pad is in de wijde wereld af en toe naar binnen gestampt, gebruikt de bak en verdwijnt dan weer. Dus ik denk hij ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:03

Tigerino uitloop: toch vrij veel... maar wel echt schoon, dus veeg het op en gaat weet terug de bak in. Heb wel een bak met lage uitstap, dus hij kan het al snel mee eruit lopen. Ik ga dit voor in NL ook bestellen, die bak heeft een hogere uitstap, zien wat het verschil is. Maar klonten echt perfect! En geen geurtjes, uitwerpselen lagen bovenop, maar rook het niet .. goede babypoedetlucht van het grit ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:13

Ik heb van die houtkorrels.
Hbe de katten pas een maand en dit warne ze gewend in het asiel en doen het er ook gewoon goed op. Doen een week met een bak maar halen wel elke avond de drollen eruit.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:04

Sharmila schreef:
Hij doet ook echt alleen ernaast plassen (nou ja ernaast in de hondenmand om precies te zijn) als de bak een beetje ruikt.

Oh, ik heb juist silicaat aangeschaft omdat het totaal niet ruikt?!? Heb twee open bakken staan en met "gewoon" grit rook je het toch vaak een beetje, al maakte ik de bakken elke dag schoon.
Moet wel zeggen dat ik tussendoor een ander merk silicaat gebruikt heb, was in de aanbieding. Maar die werd al héél snel geel en die begon echt wel een beetje te stinken na een weekje. Zelfde systeem, drollen er elke dag uit en de pies omgooien zodat het kan verdampen. Maar was toch mindere kwaliteit (wel een groter, duurder merk... zonde van het geld!)

Een handstofzuigertje heb ik ook aangeschaft voor dat doel, maar mijn katten maken er een feestje van en die 4 m2 is sneller schoon met de grote stofzuiger :D

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:13

Ok ik had eerst silicaat van Jumbo eigen merk. En nu van Tigerio. Die vind ik wel veel beter. Zit ook meer in de zak. Bij mij ruik je de plasjes na 2 dagen hoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:34

Tigerio is het merk dat me tegenviel! Was in de aanbieding, dus leek me wel wat. Maar het goedkope merk hier (die van 1,99 euro voor 5 liter) doet het véél beter! De pies ruik je echt niet (en dat heb ik al aan al mijn bezoek gevraagd dat sind die tijd binnenkwam :') ) en daar doe ik dus ook echt reukloos en schoon een maand mee! Wat een verschil...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:37

Ik heb echt van alles gehad, van ontzettend goedkoop tot onwijs duur.
Kom elke keer terug op de houtkorrels van de intratuin. Stank is er niet meer en het is makkelijk verschonen. De korrels vallen uit elkaar nadat ze erop hebben geplast.

Omdat je het niet ruikt, doe ik gewoon om de dag (of soms om de 2 dagen) de hele bak legen, soppen en nieuwe korrels erin. Als ze veel buiten zijn, wil ik het ook nog weleens een dagje langer laten zitten en schep ik alleen de drollen eruit.
Echt heel fijn spul, grote zak voor 8 euro. En meestal is er een aanbieding dat je 2 zakken voor 15 euro hebt. Met 2 zakken doe ik ongeveer een half jaar (en dan doe ik ze de bak om de dag vullen he). Nu poepen de katten eigenlijk alleen 's nachts binnen, maar plassen doen ze bijvoorbeeld alléén maar binnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:46

grappig, ik ben net vorige week van klontvormend overgestapt naar silicaat. De Magic Clean van vitakraft.

Er vallen me een paar dingen op:

Voordelen
- geen stank meer, dat had ik met klontvormend wel. Mijn ene poes plast namelijk tegen de wand van de kattenbak, dat zakt via de wand naar beneden en vormt dan geen klontje meer. Resultaat: stinkie. Dat is nu met silicaat totaal verdwenen.
- het is een heel groot voordeel dat ik niet meer met pedaalemmerzakken hoef te werken om alle klonten plas en drollen te verwijderen. Ik heb nu boterhamzakjes staan, elke dag twee drolletjes en dat was het.
- geen gesleep meer met zakken klontvormend grit van kilo's zwaar. Ik moet ermee van de auto naar voordeur en van voordeur naar 1e verdieping. Sleepte me kapot aan die zware krengen. Silicaat is heerlijk licht!

Nadelen
- drolletjes stinken erger (of nouja, langer) want ze worden niet of nauwelijks ondergegraven. Ik gooi er dus zelf wat silicaat over als ik erbij uitkom. En de volgende ochtend worden ze opgeruimd.
- volgens mij vinden de poezels het niet zo heel fijn aan de voetjes, want dat niet ondergraven moet ergens vandaan komen zou je denken...
- bij het opruimen van de drolletjes ruik ik ze nog heel erg. Bij klontvormend waren ze zo uitgedroogd, daar was niets meer aan te ruiken. Ze gaan wel direct in een zakje, maar toch, je hangt er toch even met je neus boven.

Uitloop heb ik geen last van, kattenbak staat op een aparte slaapkamer waar ik verder nauwelijks kom dus dat veeg ik af en toe even op en klaar.

Heb het spul er nu 2 weken in, en het is nog steeds hagelwit.
Vooralsnog ben ik toch wel redelijk overtuigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:10

GC, ik ruik met deze juist absoluut geen plas.. net even getest :+ Direct nadat meneer eraf was deksel eraf en geroken van dichtbij. Gewoon lekkere babypoederlucht hier! Ze hebben hem ook zonder geurtje, had je die niet toevallig? Al zal het misschien per kat ook wel weer verschillen hoe hard ze ruiken. Als die van mij gepoept heeft moet je bv bijna een gasmasker op :')

Uitloop viel nu toch weer mee, misschien was die vannacht gewoon weer eens onhandig geweest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:20

Er zal inderdaad wel verschil in zitten in stinkies :D
Maar als de mijne sterk ruiken, vind ik het nog apart dat het alleen bij het duurdere merk is. Dat ging er ook veel sneller doorheen. De goedkope versie werkt gewoon zoals het moet. Geen idee waar het aan ligt! (en ik had zonder geurtje inderdaad!)

Nog een vies detail: in de tigerino zitten ook blauwe steentjes. Toen ik de bakken allebei leeghaalde en schoon wilde maken, zat er onderop een vieze laag blauwe drab aan de bodem vast. Bij de witte bak zie je dat nog steeds, ik krijg het er niet meer af. Geen tigerino meer voor mij!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:26

2, sinds een paar dagen ex-katers, van 6 maanden. Vanaf zaterdag mogen ze naar buiten dus ben benieuwd hoeveel de bak dan gebruikt gaat worden.

1 bak. Eerst begonnen met Catsan maar vond ik al snel waardeloos, snel vies.
Toen van Zooplus eentje met babypoeder, hartstikke fijn spul maar vrij duur dus dat heb ik gelaten.
Toen Biocats classic, vind ik gaan stinken op den duur, ondanks dat ik elke dag de bak schoonmaak.
Nu weer Biocats Fresh (heb ik even gebruikt tussen Catsan en die babypoeder).

Ik haal elke dag de klonten eruit, de uitloop valt ook wel mee hier. En 1 bak met 2 katten gaat prima bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:29

*kijkt direct naar kleur korrels* .... jak klinkt erg smakelijk dat blauw! Zit er gelukkig niet -meer- in *\o/*

Haha de urine van jou katten matcht gewoon beter met goedkoop grit :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:30

Schep en Schoon van de AH heb je ook bij de Plus, Jumbo en Hoogvliet van het eigen merk. Zelfde spul, alledrie huismerk en een stuk goedkoper als bij de AH