Hond klein beetje chocola gegeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:23

dees_daan schreef:
Mooi zo, kan je iig rustig slapen straks :)

Inderdaad, zat me echt even behoorlijk druk te maken. Helemaal omdat me zoiets nog nooit is overkomen, ik zorg er altijd voor dat ze geen chocola of ander 'menseneten' binnenkrijgen, dus had geen idee hoe erg het was.

Shirley

Re: Hond klein beetje chocola gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:26

Fijn !
Zie je nou wel ;)

Maar goed dat je gebeld hebt en nu ook echt gerustgesteld bent :(:)

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:30

Mijn man zei ook al dat het echt te weinig was om me zorgen te moeten maken en de reacties hier waren ook wel enigszins geruststellend, maar ben toch blij dat ik even gebeld heb, nu heb ik echt even van de kenner gehoord dat het inderdaad echt geen kwaad kan. Phew...
Ik kan me dan echt zwaar druk lopen maken, gaat toch om een van mijn kleine schatties :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:34

Gelijk heb je !
Belletje kost niks en als je je daardoor beter voelt ?
En je niet schuldig voelen, hoor, zoiets overkomt iedereen weleens !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:38

Kan iedereen gebeuren, jij neemt tenminste de verantwoordelijkheid en maakt je zorgen al is het maar zo'n klein beetje, en na een belletje is het weer klaar, kunnen andere mensen een voorbeeld aan nemen +:)+

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:39

dees_daan schreef:
Kan iedereen gebeuren, jij neemt tenminste de verantwoordelijkheid en maakt je zorgen al is het maar zo'n klein beetje, en na een belletje is het weer klaar, kunnen andere mensen een voorbeeld aan nemen +:)+

Bedankt!!! :D
Ja, het zijn toch je diertjes, moet je goed voor zorgen!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:26

Ze kunnen wel wat hebben hoor.

Mijn schoonmoeder geeft haar honden stukken chocola en marsen en dergelijke.
Hoewel ik vaak heb gezegt dat het niet goed voor ze is blijft ze het geven en de oudste hond is nu 17 en krijgt zijn hele leven al chocola.

Ook mijn hondje heeft per ongeluk wel eens chocola op, niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:59

Voor diegene die niet met de hond heen gaan als hij een grotere hoeveelheid heeft gegeten even een stukje uit een ander topic, toch jammer dat daar niemand reageert:

" Daarnaast valt het me op dat sommige eigenaren wel heel makkelijk denken over de gezondheid van hun dier.. Met chocolade bijvoorbeeld "mijn hond heeft ook wel eens chocolade gegeten en die leeft nog steeds" Ik snap niet dat je daar niet mee naar de dierenarts gaat als je weet dat het giftig is en je hond er dus aan dood kan gaan, draait het dan om geld? Mooi dat de hond er niks aan over heeft gehouden, en je geen dierenartskosten gehad hebt, maar wat als hij er wel aan dood was gegaan? Dat vergeef je jezelf toch nooit meer?"

Risico's nemen met chocola vind ik gewoon laks en onverantwoord, er gaan nog steeds honden dood aan chocola omdat de eigenaar denkt dat het wel meevalt, en het even aan kijkt..

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:09

Ramzi schreef:
Dat is niet erg hoor. Vooral omdat er weinig cacao zit in witte chocolade. Hoe meer cacao hoe schadelijker. Onze had 2 maanden geleden een halve pot nutella op. Laat daar nu hazelnoten in zitten en bijna geen cacao. No problem dus!

Over de chocola heb je gelijk. Maar, na 2 keer met mijn hond naar de Da te zijn gemoeten, hoorde ik dat dat ook bepaalde noten giftig zijn voor honden kijk dus uit!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:41

Er zijn ook mensen die enorme stroomschokken overleven, toch zou ik niemand adviseren om zijn vingers in het stopkontakt te steken :+

Een ongelukje kan altijd gebeuren, maar om je dier bewust dingen te geven die slecht en zelfs dodelijk zijn, dat is toch bijna onvoorstelbaar ?

En ROX, dat klopt ! Ook pinda's kunnen levensbedreigend zijn :j

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 11:15

Ik begrijp ook niet zo goed dat mensen bewust chocola geven aan hun hond. Helemaal als je weet dat her hartstikke giftig kan zijn. Het kan ook nog dat je hond allergisch is, dan heb je echt een probleem.
Als je hond per omgeluk chocola eet, kan gebeuren, is mij dus gisteren ook overkomen, maar ik zou ze nooooooit bewust iets geven wat echt niet goed voor ze is.
Overigens krijgen mijn honden nooit menseneten, ook geen restjes.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:20

Daar ben ik dan weer wel schuldig aan :o maar geen scherpgekruide of erg zoute dingen, die eet ik zelf ook niet :Y)

Ik kook ook standaard teveel macaroni of spaghetti, maar dan gaat het restje al apart voor de saus erop komt en de witte pasta gaat dan met wat verse tomaatjes en kaas naar mijn varkentjes :9
Hoezo verwend O:) ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:25

dees_daan schreef:
Risico's nemen met chocola vind ik gewoon laks en onverantwoord, er gaan nog steeds honden dood aan chocola omdat de eigenaar denkt dat het wel meevalt, en het even aan kijkt..

even een voorbeeld : een labrador van 30 kg daar staat een dosering van 240 gram PURE chocolade voor als zijnde dodelijk.
als een hond van dat formaat 10 gram chocolade binnen krijgt en geen allergie heeft tegen chocolade, dan ga ik idd niet met de hond naar de Dierenarts :n
dat heeft geen reet met laks of onverantwoord zijn te maken , maar gewoon met rationeel nadenken en het inschatten van de risico's op basis van wetenschappelijk onderbouwde gegevens .

CHocolade ligt hier op voor de hond niet toegankelijke plekken btw, bij gebruik is het een stukje pakken en de rest terugleggen , maar dat is met veel dingen, want meneer is puber en creatief :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:31

Sonja_vR schreef:
dees_daan schreef:

even een voorbeeld : een labrador van 30 kg daar staat een dosering van 240 gram PURE chocolade voor als zijnde dodelijk.
als een hond van dat formaat 10 gram chocolade binnen krijgt en geen allergie heeft tegen chocolade, dan ga ik idd niet met de hond naar de Dierenarts :n
dat heeft geen reet met laks of onverantwoord zijn te maken , maar gewoon met rationeel nadenken en het inschatten van de risico's op basis van wetenschappelijk onderbouwde gegevens .

CHocolade ligt hier op voor de hond niet toegankelijke plekken btw, bij gebruik is het een stukje pakken en de rest terugleggen , maar dat is met veel dingen, want meneer is puber en creatief :+

Ik heb het over grotere hoeveelheden, halve reep chocola bijvoorbeeld, niet over 1 klein stukje bij een grote hond.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:33

dees_daan schreef:

Beetje apart dat jij hier voor een ander spreekt, daar jij situaties niet kent slaat deze tekst nergens op. Ja mijn hond heeft ook wel eens chocolade gegeten, maar zo weinig dat ik wel kan inschatten hoe gevaarlijk dat kan zijn. Vind jou reactie een beetje kort door de bocht, alsof mensen minder van hun dier houden omdat ze niet gelijk bij een arts op de stoep staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:54

dito schreef:
dees_daan schreef:

Beetje apart dat jij hier voor een ander spreekt, daar jij situaties niet kent slaat deze tekst nergens op. Ja mijn hond heeft ook wel eens chocolade gegeten, maar zo weinig dat ik wel kan inschatten hoe gevaarlijk dat kan zijn. Vind jou reactie een beetje kort door de bocht, alsof mensen minder van hun dier houden omdat ze niet gelijk bij een arts op de stoep staan

Ik praat voor mezelf, en heb het over grotere hoeveelheden zoals hierboven ook al staat, en de houding "ach het valt wel wat mee, mijn hond leeft ook nog na een reep chocolade" ja dat vind ik laks en onverantwoord, het zal niet de eerste zijn die er aan dood gaat, en als je geen contact opneemt met een dierenarts neem je bewust het risico dat hij er aan dood gaat. Daarnaast zijn de hoeveelheden theoretisch en weet je van te voren niet of je hond allergisch is, nogmaals ik heb het niet over 1 klein blokje op een grote hond, maar over de grotere hoeveelheden.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:57

aaaa dan snapte ik je verkeerd :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:07

sja, grotere hoeveelheden, dan word het idd uitkijken geblazen, maar hond in kwestie heeft minimaal chocolade ingenomen , welke ook voor haar formaat ruim onder welke kritieke dosering dan ook zou blijven.
dan kan je post best wel eens verkeerd worden geïnterpreteerd worden :)
als dat monster hier een dikke reep opvreet zal ik idd ook wel even een ritje doen om hem te laten overgeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:06

dito schreef:
dees_daan schreef:

Nou, ik begrijp het op zich wel...
Er zijn genoeg mensen die 'even' op internet gaan googlen om te kijken wat te gevolgen zijn als een hond chocola eet.

Als daar dan zo'n reactie staat:
Denise_billy schreef:
Kan niet oveel kwaad joh.. onze hond heeft een keer een halve chocolade reep opgegeten..:| als je maar zorgt dat de hond genoeg water heeft.

Dan kan dat voor iemand met weinig verstand van honden aanleiding zijn om te denken: 'oh... het is niet erg... dus ik hoef geen contact op te nemen met m'n dierenarts voro advies'.

Terwijl de hond misschien maar 3kg weegt en een eetlepel cacaopoeder naar binnen heeft gewerkt. Dodelijke dosis.
Hond krijgt een hartaanval of komt in coma.

Is het dan 'apart' als iemand de TS een compliment geeft voor het toch even contact opnemen met de dierenarts?
Vind ik niet. Ik vind het juist heel wijs om bij twijfel áltijd even contact op te nemen.
En ik vind het ERG onverstandig om op een forum te roepen dat chocola "niet zoveel kwaad kan".

Want het is toch in relatief kleine hoeveelheden dodelijk. Dus wel degelijk iets om mee uit te kijken :)