Help, mijn kat mager & vrouw die hem voert?!?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:26

De meeste mensen voeren hun katten te veel, als je ziet wat er op straat rond loopt.
Die zijn echt dik met een aardige hangbuik, daardoor valt jou kat waarschijnlijk zo op.
Omdat hij gewoon een goed gewicht heeft zal hij opvallen tussen de andere katten.
Dan nog is het raar om andermans kat te gaan voeren, ben blij dat die van mij alleen in de tuin komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:41

Magrathea schreef:
Vind de discussie wel of geen kat naar buiten hier volledig los van staan (laten we het daar nu voor de verandering een keer niet over hebben :o )
Wat een raar mens zeg. Jij bepaalt toch zeker zelf wat goed is voor je katten. En zeker als je zomaar iemands kat laat inslapen... dan zit er echt een steekje bij je los! :\

Maar het één staat niet los van het ander. Als je kat buiten loopt, zal hij ook op andere plekken dan thuis eten. Dat kan bij een buurvrouw zijn, achter een restaurant in de container of uit de vuilniszakken aan de straat. Als je wilt dat je kat alleen thuis eet, zul je moeten zorgen dat hij alleen thuis kán eten.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:50

LiesxAnne

Re: Help, mijn kat mager & vrouw die hem voert?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:03

Dus mensen, ook geen duifen meer voeren, want wie weet is de duif wel van iemand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:14

Cinn87, die reactie slaat nergens op. Postduiven komen over het algemeen niet los buiten, showduiven al helemaal niet en duiven zijn wilde dieren.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:34

Blon_D schreef:
@Smee_ als je er voor kiest je kat buiten te laten lopen ben je op de hoogte van de risico's van:
1 kat wordt gevoerd door een ander
2 kat wordt door gereden
3 kat komt wegens overklaar bare reden niet meer thuis doordati misschien door iemand in huis is genomen omdat die persoon denkt dat er niet voor wordt gezorgt
4 kat wordt gevangen en naar een assiel gebracht
de rest van de risico's kan je zelf ook wel bedenken denk ik?

Het scheelt dat mijn kat overdag niet verder dan de tuin komt en alleen 's nachts echt verder gaat. De risico's daar ben ik mij van bewust ja :j Maar ik heb liever dat mijn kat onbeperkt kan bewegen dan dat ie binnen zit opgesloten of niet verder dan de tuin mag :) En nog vind ik het gewoon not done dat je onbekende katten gaat voeren als ze in goede staat van gezondheid/gewicht zijn. :n

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:38

Smee__ schreef:
En nog vind ik het gewoon not done dat je onbekende katten gaat voeren als ze in goede staat van gezondheid/gewicht zijn. :n

Of je het wel of niet 'not done' vindt, je hebt er gewoon geen controle over, omdat je het (vaak) niet ziet.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:46

Smee__ schreef:
Blon_D schreef:
@Smee_ als je er voor kiest je kat buiten te laten lopen ben je op de hoogte van de risico's van:
2 kat wordt door gereden
3 kat komt wegens overklaar bare reden niet meer thuis doordati misschien door iemand in huis is genomen omdat die persoon denkt dat er niet voor wordt gezorgt

Het scheelt dat mijn kat overdag niet verder dan de tuin komt en alleen 's nachts echt verder gaat. De risico's daar ben ik mij van bewust ja :j Maar ik heb liever dat mijn kat onbeperkt kan bewegen dan dat ie binnen zit opgesloten of niet verder dan de tuin mag :) En nog vind ik het gewoon not done dat je onbekende katten gaat voeren als ze in goede staat van gezondheid/gewicht zijn. :n

Het probleem is echter alleen, wat jij mooi op gewicht vindt, vindt de buurvrouw verderop misschien te dik of te dun...................1000 mensen, 1000 meningen. Net als bij 'spullen' vind ik dat je van anders mans spullen/dieren af moet blijven als je er niet om gevraagd hebt of het niet van jou is, daarom vind ik het (bij)voeren van andermans katten enkel en alleen kunnen als je er voor 200% zeker van bent dat het dier geen eigenaar kent en niet is opgegeven bij de DB en instanties als vermist en in duidelijk hulpbehoevende conditie verkeerd. Je handeld dan ter goede trouw........

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:14

Ik ben het helemaal met je eens hoor :j

@Diablo, het zien of niet, je hoort je gewoon niet met andermans dieren te bemoeien ;)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:43

Doanique schreef:
Cinn87, die reactie slaat nergens op. Postduiven komen over het algemeen niet los buiten, showduiven al helemaal niet en duiven zijn wilde dieren.

Hoe vliegen ze dan als ze niet los buiten komen? Vaak genoeg een duif gevonden, met ring en due dus wel een eigenaar heeft. Wat ik ermee bedoel te zeggen, laat je kat dan niet buiten als je niet wilt dat ie gevoerd word. Misschien was die vrouw eerst wel in de veronderstelling dat het beestje geen thuis had. Wees dan blij dat er nog mensen op de wereld zijn die dieren op straat te eten geven. Tuurlijk, der reactie daarna naar ts slaat nergens op maar als je het probleem wilt oplossen is het simpel, kat binnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:11

Cinn87, klopt maar die lopen niet aanhalig en aaibaar over straat lijkt me, volgensmij vliegen die in 1x door (is mij ooit verteld)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:29

Ze kunnen ook wel is verdwalen, honger of dorst hebben en dan gaan ze ergens uitrusten. Die kun je dan gewoon pakken aangezien ze al handtam zijn. Ik heb er vroeger zoveel meegenomen naar huis, eten en drinken gegeven vervolgens weer los gelaten en dan vliegen ze weer verder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:34

Smee__ schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor :j

@Diablo, het zien of niet, je hoort je gewoon niet met andermans dieren te bemoeien ;)

Of het wel of niet hoort laat ik in het midden, feit is, dat je er geen controle over hebt als je je dier niet binnen laat. Als je het dus persé niet wil, zul je poes thuis moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:01

Mijn ouders hebben de 4 resterende katten gewoon buiten , 3 komen amper het huis nog uit en 1 zit geregeld bij de buren... Maar komt ook geregeld met een muis of rat want dat is nog net even lekkerder :P

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 00:10

The plot thickens, zojuist ben ik bedreigd door een man op straat die mijn katten riep. Melding bij de politie is gemaakt.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 00:26

Ik vind overigens nog steeds dat het recht voor mijn katten om naar buiten te kunnen belangrijker is dan "mijn controle over ze". Ze slopen de tent als ze langer dan een dag binnen zijn. Ze kunnen achter naar buiten maar zijn ware houdini's en komen overal / door / tussen / over / in tenzij ik de boel onder stroom zet.

Het hele eieren eten in dit verhaal is het feit dat zij mijn katten lokt door voer -en mij verwijt dat ik ze verwaarloos.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:12

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:22

Blon_D schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Als katten buitenlopen kunnen ze ook zonder gevoerd te worden voedsel vinden. Ik vind veel katten eigenaren erg makkelijk. Wij hebben vroeger ook katten gehad en deze bleven in de achtertuin die wij hadden aangepast. Als je je beest onbeheerd buiten laat lopen heb je blijkbaar niet voldoede verantwoordelijkheids gevoel voor je dier als er dan mensen jouw dier voeren moet je niet zeuren. Je laat je paard toch ook niet zonder begeleiding van een mens buiten wandelen zonder omheining?!

2 kat wordt door gereden

Blon_D, een gechipte kat doet wonderen. Alleen jammer als de catnappers de kat in kwestie niet scannen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:34

Vergeet niet dat je niet even je tuin... "katveilig" kan maken.
Dit betekend namelijk ook dat je er een soort "dak/net" over moet doen...ze klimmen zo over hekken e.d heen.

Het enige wat je denk ik kan doen is mevr aanspreken en hopen op t beste...

Heb hier ook een ranke dame en een forse dame...
Cypers rank en klein, schildpad fors en groot.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 03:49

YamaSaki schreef:
Dit betekend namelijk ook dat je er een soort "dak/net" over moet doen...ze klimmen zo over hekken e.d heen.

Dak of net over de tuin is met een goede afrastering helemaal niet nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:27

:O Mijn punt is meer dat de discussie over kat wel of niet naar buiten al tot in den treure is gevoerd, en we het toch nooit eens zullen worden. Wij kattennaarbuitenlaters hebben inderdaad totaal geen liefde voor onze kat, het is allemaal vreselijk en we moeten maar blij zijn dat ondanks alles onze katten nog steeds hoge leeftijden bereiken...

Goed, nu weer ontopic. Ben het volledig eens met Smee

linda_arnold schreef:
Bij familie van mij liep al de gehele zomer een kat om het huis, beestje komt mee met hun eigen kat. Dier was graat en graat mager, snot in de ogen, vlooien en zat nachtenlang te janken op het balkon voor de slaapkamer. Op de dag dat er een 'worm' aan z'n kont hing hebben ze hem binnen gehaald en bij de DA laten controleren op chip --> net als >60% van de NL HTK katten geen.

Dit lijkt me niet echt vergelijkbaar met de situatie van TS... Bovendien, als je écht begaan bent met het beestje bel je eerst de dierenambulance/asiel/werkgroep zwerfkatten, en deze zullen je meestal (hoop ik toch, in Gouda in elk geval wel) op het hart drukken om ze vooral NIET te voeren. Ten eerste wordt al gevoerd bij TS in de buurt; ten tweede loop je zo dus inderdaad de kans dat je een kat aan het voeren bent die gewoon een baasje heeft, die misschien wel een eindje verdwaald is, en door het bijvoeren bij jou blijft hangen. M.i. is er geen enkel excuus voor bijvoeren :n (tenzij je daarnaast ook melding maakt bij de amivedi/asiels etc )

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:35

Ik laat mijn katten ook naar buiten hoor, en ik ben gek op mijn dieren. Maar ik woon erg achteraf en loop niet veel risico dat er wat gebeurt.

Ik bedoel maar te zeggen: je kunt er weinig aan doen als een ander je katten voert. Je laat het zelf dier naar buiten, waar je er zelf geen zicht op hebt, dus zul je je gewoon neer moeten leggen bij wat er gebeurt, omdat je er simpelweg gewoon niets aan kunt doen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:52

heel simpel. Gewoon je katten binnen houden. Probleem op gelost en ook de plaats waar ze thuis horen. Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen hun katten de straat op gooien.

Mijn dames zitten gewoon lekker veilig binnen en komen niet buiten.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:52

Misschien omdat de meeste katten die ik ken het heerlijk vinden om lekker de hort op te gaan en te rennen en gek te doen buiten? Mijn kat houdt ervan om voor ons huis aan de vaart naar visjes te hengelen. Tja, mijn kat is echt niet tevreden met die paar vierkante meter tuin waar hij amper goed in kan bewegen. :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:06

Ligt er maar net aan wat je kat van jongs af aan gewend is. Mijn ouders hebben altijd binnenkatten gehad en er is er niet eentje die naar buiten wilt. Ze komen overigens wel in de kattenren en kunnen ook in de omheinde achtertuin, maar vallen verder niemand lastig en lopen ook geen risico's.