Mensen hier met dementerende honden? (of ervaring)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:27

Haha herkenbaar! onze lieve witte viervoeter staat ook soms zo uit het niets te kijken wie er aan komt :') We doen er niks op uit en laten haar lekker. :) Ze is ook doof en dat is wel eens vervelend, omdat ze regelmatig blaft... naar de tv bijvoorbeeld. Lastig corrigeren tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 06-11-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:27

Wat bedoel je met geest stimuleren? Vroeger deden we heel veel met dr, kende ze heel veel commando's, maarja, doordat ze doof is wordt dat lastig

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:33

Te denken valt aan zoekspelletjes. Omdat ze doof is zul je op een andere manier duidelijk moeten maken wat de bedoeling is, maar met voedselstimulans (zoeken naar iets met een lekkere geur, bijv. gedroogd vlees) is de meeste honden vrij snel duidelijk dat goed zoeken beloning betekent. Je kunt dure puzzels kopen, maar ze ook zelf maken en je kunt in huis of in de tuin met haar speuren bijv. naar speelgoed of een koekje, stukjes vlees, haar d'r eigen voedsel laten zoeken voor ze het krijgt; allemaal afhankelijk van hoe gemotiveerd ze raakt. Als ze een favoriete beloning heeft kun je dat daarmee doen. Als ze het niet direct snapt kun je bijv. eerst min of meer laten zien dat je een stukje vlees ergens stopt en haar dan stimuleren het te pakken, een spoortje maken, etc. Zo kun je ook honden die doof (of blind) zijn het zoeken aanleren als ze dat nog nooit gedaan hebben. Je kunt dan gaandeweg de moeilijkheidsgraad opvoeren en zo het oplossingsvermogen en nadenken stimuleren.

ETA: Ook kun je de hond gebaren aanleren. Honden weten aan de hand van je houding vaak precies wat je van ze wilt, of je nu 'zit' zegt of niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:55

Hier zitten we daar ook aan te denken. We hebben een border collie van 12,5, teefje. Ze was altijd goed op afstand te sturen met geluidjes. Liep ook altijd los.
Laatste jaar merkten we dat ze doof begint te worden. Nog niet helemaal, amar wel zodandig dat we haar meer aan de riem hebben. Haar ogen zijn blauw, maar dat is ouderdom genoemd en zeker geen staar.

Ze slaapt heel vast. Als we binnen komen staat ons kleine hondje ons te begroeten en de BC ligt te slapen. 's ochtends wordt ze direct wakker als wij wakker worden en loopt ze naar de deur al 1 van ons uit de badkamer komt, dus dat weet ze.
Maar 's avonds moeten we haar weleens uit een kamer halen waar ze heel vast ligt te slapen. Ze schrikt als je haar wakker maakt, dus al verschillende manieren geprobeert om het zo rustig mogelijk te doen. Nu herkend ze ons nog en reageerd niet fel.

Wel lag ze laatst te slapen op de bank naast mijn man en toen hij bewoog, reageerde ze even ietsjes fel.
Ze zoekt wel soms naar ''iets''. Bij onweer was ze altijd al onrustig en kon piepen, maar nu doet ze dat heeeeeeeeeeeeeeeeeeel af en toe eens. Wij hebben nu een huis met luchtverwarming en ik heb zelf het idee dat ze het niet snapt soms. Ze staat ook wel een half uur te snuffelen bij het lage rooster in de huiskamer.

Ze is ontzettend speels en zit nog heel goed in haar lijf.

Ze heeft wel dat ze staat en dan een beetje wiebelt en soms even kort omvalt. Dat is zo tegenstrijdig met hoe goed ze nog beweegt.
Eten doet ze goed. Ze heeft speciaal voer en kan haar niet zomaar iets anders geven. Ze is nog hartstikke zindelijk. Gekke is wel dat zij nooit van botjes hield en laatste tijd wel op botjes kauwt.
Ze is nog hartstikke gek met de bal en touw.

Wij zijn ook bezig met wat gebaren. Maar daar durf ik niet 100% op te vertrouwen in het verkeer. Ze was niet gewend aan de lijn te lopen en we hebben nu een fijn zacht tuig gekocht.

Ik denk dat ze nog heel lang mee gaat, want ze is heel sterk. Ze is erg ziek geweest toen ze jong was en toch daar bovenop gekomen zonder gevolgen naast speciaal voer. Ze ziet er zelfs mooier uit de laatste jaren dan toen ze jong was.

Het gevaar met een BC is denk ik wel, dat zij altijd alles zal doen om ons te plezieren. We moeten dus heel goed opletten wat ze straks nog echt kan of wil. Toen zij heel jong op sterven na dood was, kwam ze alsnog de bal brengen. We hebben in die tijd wel 3x een afspraak gehad met de da oom haar in te laten slapen, maar elke keer krabbelde ze weer op. Dat was voor mij al een grens te ver, maar ik denk toch dat ze het goed heeft aangegeven en dat nu ook zal doen. Of dat we haar iig goed genoeg kennen om te zien wat nog oke is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:13

Wat lees ik hier veel herkenbare dingen!

We hebben ook een oudje (kruising Westie), ze gaat nu richting de 15. Ze ziet en hoort minder en staat kwispelend bij de deur terwijl er niemand aan komt of ligt heerlijk te slapen terwijl er wel iemand binnen komt :Y) . Of ze denkt voor de deur te staan, maar staat in werkelijkheid naast de deur tegen de muur aan te staren.

Ik maak me er geen zorgen over, ze ziet er nog super uit, goede tanden en eetlust, hartstikke vrolijk en rent nog rond zonder stijfheid. Ik heb ook niet het gevoel dat ze er zelf last van heeft.
Voor mijn gevoel is het stabiel of gaat het erg langzaam, we merken het nu sinds een paar maanden. Mocht het steeds erger worden, dan komt voor ons de ontzettende moeilijke keuze waar je de grens moet trekken. Hoe moeilijk ook, het hoort erbij en we beseffen ons heel goed dat het een groot kado is dat ze op deze manier al deze leeftijd heeft bereikt.

Het enige nadeel wat we ondervinden is dat ze bij het loslopen ons soms ineens kwijt is, dit terwijl we vlak bij haar lopen. Ze loopt dan te snuffelen en dan lijkt het of ze zonder goed te kijken ineens bedenkt dat we er niet meer zijn, met het gevolg dat ze gaat rennen om ons "in te halen". En wij rennen dan dus ook, want ons geroep hoort ze dan niet. Ze is op dat moment verder niet bang.
Dus we laten haar nu alleen nog los als we inschatten dat ze een goede dag heeft en de situatie overzichtelijk is (dus geen andere mensen en honden in de buurt). We maken geregeld even contact, als ze alert blijft op ons gaat het verder prima en ze rent ze weer rondjes om ons heen.

Hopelijk hebben we allemaal nog lang plezier van onze omaatjes en opaatjes <3 , maar dan moet het voor de hond ook nog leuk zijn!!

Vera

Re: Mensen hier met dementerende honden? (of ervaring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:23

Hier een licht dementerende 13,5 jarige Labrador.
Alles wat jullie hier schrijven doet ze ook wel.
Als ze iets te eten heeft gekregen gaat ze ook obsessief aan haar linkerpoot likken, minuut of drie en dan is ze klaar. Verder niks te zien aan haar poot hoor, het is een soort ritueel.

Ontlasting ophouden is ook ergg moeilijk, ze kan rustig van buiten naar binnen gaan en dan binnen gaan zitten plassen..... :(:)

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:50

Hier nog zo een oude sok :D We hebben een koningspoedel van 13 jaar, ook veel en diep slapen en enkel wakker te krijgen door hard in de handen te klappen want horen doet hij ook niet meer goed. Hij heeft soms ook gekke momenten dat hij uit het niks onrustig wordt en rondjes rond de zetel loopt. Plas laat hij zo goed als elke nacht lopen maar ook als hij bang is of stress heeft (bij het kammen bijvoorbeeld, lekker :+ ).
Daar komt dan nog eens boven op dat hij artrose heeft in zijn heupen en één van zijn voorpoten, maar zo lang hij nog geniet van het leven mag hij zeker blijven

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:09

stef schreef:
iirrssjjee schreef:
Onze hond is 13 en heeft ook bijna alle symptomen die jullie noemen...
Heel veel drinken, rusteloos, heel veel slapen, plas laat ie steeds vaker lopen, doof, blind :(.

Hij heeft ook heel vaak dat ie stilstaat en ineens begint te trillen (over zn hele lichaam), maar zodra je m dan aanraakt stopt ie ermee. Ook zakt ie heel veel door zn achterpoten heen, valt gewoon om tijdens het lopen of wanneer die stilstaat... Vandaag zelfs binnen gepoept....

Vergeet vaak zn eten, komt ie naar de keuken staat ie te blaffen, loop je naar achter en kijkt naar zn bak, waar die dan ineens uit gaat eten....

Ok,. zodra mijn hond zover komt wordt ze dus gelijk ingeslapen. Althans, zelfs al voor het zover komt. Niet banketstaaf bedoelt Irsje, maar dat is toch geen leven voor t beestje?
Ik ga overigens niet dokteren met haar. Op deze leeftijd aan allerlei medicatie gaan beginnen, nee :n 14 is een hele mooie leeftijd, en mocht het binnenkort klaar zijn, is het goed. Mocht ze nog 3 jaar mee gaan is het ook goed, maar ik ga niet van alles in die hond pompen om dr zo lang mogelijk bij me te houden :n

Vorig jaar had ze ineens last van haar ogen. Ze zag niks, tranen als een gek, dus hop, naar de DA. In de auto hadden we wel al direct besloten dat als ze blind zou worden, we haar direct in zouden laten slapen. Ik vind doof én blind geen dierwaardig bestaan.
Achteraf bleek trouwens dat ze pekel in haar ogen had gekregen en was ze er met een paar dagen vanaf.

Sorry hoor maar dit is een beetje overdreven.. een mens word toch ook niet metteen ingeslapen als je oud word.. Dat zijn gewoon typisch tekens van oud worden.. dat krijgen alle wezens.. Als ie nou pijn heeft is het een ander verhaal maar zoals ik daar uit kan lezen is dat niet echt het geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:13

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 11:26

Een hond is geen mens, en er zitten genoeg ouderen in tehuizen die een mens onwaardig bestaan te lijden, maar mensen afspuiten mag nu eenmaal niet als ze nog niet terminaal zijn.
Wat ik in die quote schrijf is hoe ik erover denk. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar ga je niks aan veranderen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:26

Mijn newfoundlander was regelmatig aan het blaffen, blaffen, blaffen er kwam geen eind aan! Ik heb daar nog eens een leuk stukje over in het clubblad geschreven. Dat ging rustig 20 minuten zo door! Ze liep ook wel weg alsof het een reu was. Gewoon op 'zoek' naar iets. En slapen als een roos. Ze verstopte zich ook in de tuin; als ik haar een tijdje niet had gezien ging ik roepen, maar niet te voorschijn komen hè? Dan was ik al 15 keer langsgekomen, maar geen teken geven dat ze daar lag!
Ze is 12 jaar en 10 maanden oud geworden, toen kreeg ze een beroerte. Ik heb haar laten inslapen een dag nadag ik mijn 1e paardje kocht.

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:58

Maar een dier zonder pijn kan toch ook nog blij en gezond zijn.. of heb ik hier nou ongelijk in..

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:06

Heel herkenbaar, ik heb een Keeshondje gehad, en is 18 jaar oud geworden.
De laatste jaren zag je hem geleidelijk achteruit gaan.
Hij had geen pijn, maar lag heel veel te slapen en stond soms minutenlang voor zich uit te staren.

Als hij geplast had buiten, ging hij rondjes lopen , kon zich niet meer orienteren.
Op het laatst liet hij alles lopen en werd ziek.

We hebben hem toen thuis in laten slapen.
De dierenarts kwam thuis.

Sterkte ermee TS..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 14:09

tsp schreef:
Maar een dier zonder pijn kan toch ook nog blij en gezond zijn.. of heb ik hier nou ongelijk in..

Als zo'n dier een dierwaardig bestaan kan hebben wel ja.
Maar blind en doof bij een hond, nee, ik vind dat niet dierwaardig.
Net als honden die zo stijf zijn dat ze naar buiten getild moeten worden voor hun behoefte, en vervolgens weer naar binnen getild worden en weer op hun kleedje gelegd worden.
Dat gaat me veel en veel te ver.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:13

Bij ouderdom kan Selgian of Cholodin heel goed helpen :j

Wij hebben op de praktijk ook een paar van die oudjes die het zeker goed doen hiermee!
Evt je dierenarts even bellen kwa tips omgang senior hond. Zijn veel dingen om het voor het dier ook wat "aangenamer" te maken, zeker in het beginstadium

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:08

stef schreef:
tsp schreef:

Als zo'n dier een dierwaardig bestaan kan hebben wel ja.
Maar blind en doof bij een hond, nee, ik vind dat niet dierwaardig.
Net als honden die zo stijf zijn dat ze naar buiten getild moeten worden voor hun behoefte, en vervolgens weer naar binnen getild worden en weer op hun kleedje gelegd worden.
Dat gaat me veel en veel te ver.

Jaa daar heb je wel helemaal gelijk in ! maar vaak overdrijven mensen wel een beetje met blind en doof..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:34

Die van mij 16.5 jaar oud, kruising dwergpincher/boerenfox is ook zo goed als blind en doof maar in dat opzicht kan hij zich nog goed redden, hij weet de weg in huis en tuin terwijl we hier nog niet zo lang wonen.
Ik herken het staren, het rondjes draaien, het piepen en helaas ook het wat minder zindelijk zijn. Hij kan zo een kwartier buiten zijn, dan binnenkomen en zijn behoefte doen.

Wat ik zo vreemd vind (en waarvoor ik de dierenarts deze week ga raadplegen) is het feit dat hij vreselijk kan janken als hij wil gaan liggen maar wel na uren en uren slaap, waarbij hij ook nauwelijks meer wakker te krijgen is, wel gewoon zonder piepen op kan staan. Ik heb dat juist andersom: in de ochtend ben ik stram en doet alles pijn, maar in de avond zijn mijn spieren een stuk losser :\

Hij is bij mij geboren (pincher was door kattenluik geglipt en gaan buurten bij de grote boerenfox van een paar huizen verder) en ik zou hem niet graag missen maar als de dierenarts zegt dat hij pijn heeft laat ik hem gaan. Verder heb ik het idee dat hij het zo slecht nog niet heeft, hij is alleen nogal veranderd. Tenminste, op één ding na: hij kan het nog steeds niet laten om prullenbakken om te gooien en leeg te halen :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:38

Dat is al een aardige leeftijd!
Hopelijk kan de DA iets met de klachten :(:)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:42

jeetje toch ook wel weer fijn om te lezen...ik heb ook een oude dame hier rond lopen, ze is 15. Je merkt nu echt dat ze ouder word, slaapt veel end iep, komt wat strammer der mandje uit, word wat dovig, ziet wat minder. Staren klinkt me ook bekend, maar als manlief binnen komt staat ie in de keuken want dan weet ze dat ze eten krijgt maar gaat manlief half uur later naar de wc en komt terug dan is ze weer net zo blij en wacht ze op der eten :) heeft soms in de nacht een ongelukje maar daar word ik niet boos om kan ze niets aan doen. Merkte dat ze wat trillerig werd maar na een poedertje gehaald te hebben bij de dierenwinkel gaat dat nu heel goed. zolang ik merk dat het goed gaat geniet ik nog volop van haar, maar ik probeer hierin ook realistisch te blijven alhoewel ik echt hoop haar nog lang niet te hoeven missen