Lethal White

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:29

PureSylk schreef:
Peer_hvj schreef:
@Neej en PureSylk Lethal White, zo wordt de kleur genoemd die hier uit voort komt, ik weet dat het niet het syndroom zelf is, maar weet niet hoe je het wel noemt.

Nee, zo is het dus juist niet. Jouw hond is al de ergste variatie (MM) Ze is geen lethal white, maar een dubbel merle. Daaruit komt ook geen lethal white, hoogstens ook dubbel merle. Er zullen dus op merle gebasseerd ook geen dode pups uit geboren worden, hoogstens pups die de afwijkingen hebben die bij dubbel merle horen (doof, blind enz.)

Maar de kleur die uit de kruising voortkomt, wordt wel Lethal White genoemd (mede omdat ze zoveel wit hebben)
En verder snap ik je niet helemaal xD Zeg je dus dat er uit mijn hond geen dode pups geboren zullen worden of uit haar nest geen dode pups?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:31

Ik zou haar terugbrengen en mijn geld terugvragen. Deze hond heeft gebreken waarover je vooraf niet ingelicht was. Natuurlijk ben je al heel gek op haar maar om jezelf verder leed te besparen zou ik haar echt terugbrengen en bij een erkende fokker een gezonde pup kopen... Fokken zou ik niet aan denken. Als je een hondje koopt met stamboom (zoals je eerste hond?) dan kan je er wel een leuk nestje mee fokken (mét stamboom en zónder afwijkingen)...

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:32

Peer_hvj schreef:
Maar de kleur die uit de kruising voortkomt, wordt wel Lethal White genoemd (mede omdat ze zoveel wit hebben)
En verder snap ik je niet helemaal xD Zeg je dus dat er uit mijn hond geen dode pups geboren zullen worden of uit haar nest geen dode pups?

Uit de kruising van de ouderdieren van jouw hond ja. Jouw hond ís een zogenaamde 'lethal white' als je het dan zo graag zo wilt noemen. Ze is niet dood, en haar pups zullen dat dus ook niet zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:35

dan is de" Fokker "' van deze pup niet echt verantwoordelijk bezig geweest.
het wezenlijke verschil tussen fokken en vermeerderen.dat laatste is m.n. voor de bankrekening.dat pup en volgende eigenaar ermee zitten, doet er niet toe...geld is geld.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 05-11-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:37

NWDynamite schreef:
Ik zou haar terugbrengen en mijn geld terugvragen. Deze hond heeft gebreken waarover je vooraf niet ingelicht was. Natuurlijk ben je al heel gek op haar maar om jezelf verder leed te besparen zou ik haar echt terugbrengen en bij een erkende fokker een gezonde pup kopen... Fokken zou ik niet aan denken. Als je een hondje koopt met stamboom (zoals je eerste hond?) dan kan je er wel een leuk nestje mee fokken (mét stamboom en zónder afwijkingen)...

Het punt is, ik hoef geen hond (of elk ander dier) met stamboom en die perfect is. Nee het is niet netjes, maar zo'n beestje kan er ook niks aan doen.. Ze is gewent en gewaagd aan onze hond, deze vind het trouwens ook onwijs gezellig. En daarbij is ze gewoon een hardstikke lief beestje. Daarnaast weten we niet of er nog verder leed komt, volgens de dierenarts is ze verder helemaal prima in orde, alleen het oogje (en de kleur afwijking van de rasstandaard) kloppen niet. Is dit dan genoeg reden om zo'n beesie terug te brengen?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:38

Je noemt het dus gewoon dubbel merle. Of homozygoot merle :) Ik weet wel dat het binnen de aussie wereld door veel mensen Lethal White genoemd wordt, maar die benaming is gewoon onjuist, sorry :P

De vader MOET overigens wel een merle zijn geweest, maar kan dus wel eventueel cryptic merle geweest zijn. Dat kunnen we niet weten want je hondje heeft geen stamboom dus het is gokken wie de vader is :)

Dat er in rasstandaarden voorschriften zijn voor de hoeveelheid wit is overigens logisch. Doofheid bij honden is namelijk gerelateerd aan de kleur wit. Google er maar eens op, heeft te maken met de afwezigheid van bepaalde pigmentcellen :)

Peer_hvj

Re: Lethal White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:46

Okay, nouja we zullen waarschijnlijk nooit weten wie der vader was of hoe hij eruit zag. Maar voor zover bekend is de enige afwijking dus in het gehoor en in het zicht? Of kan er door deze kleuren combi ook nog andere afwijkingen in organen etc zitten?

Ik weet trouwens dat hoeveelheid wit de kans vergroot op doofheid, maar meestal zijn deze honden helemaal wit, of hebben voor een klein percentage een andere kleur, heeft zei dus ook. We hadden bij het ophalen dan ook wel opgelet of ze niet doof was. Maar soms vind ik die standaard gewoon een beetje vergaan, alsof een plekje op de nek van 2 bij 2 de hond minder raskarakteristiek maakt...
Zelfde geval bij een fries met een wit vlekje, maakt het paard voor mij niet minder fries.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:48

Peer_hvj schreef:
Okay, nouja we zullen waarschijnlijk nooit weten wie der vader was of hoe hij eruit zag. Maar voor zover bekend is de enige afwijking dus in het gehoor en in het zicht? Of kan er door deze kleuren combi ook nog andere afwijkingen in organen etc zitten?

Heb je je eigen link uberhaupt wel gelezen eigenlijk? Daar staat alles wat wij hier ook roepen gewoon duidelijk in hoor.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:51

PureSylk schreef:
Peer_hvj schreef:

Heb je je eigen link uberhaupt wel gelezen eigenlijk? Daar staat alles wat wij hier ook roepen gewoon duidelijk in hoor.

Er staat dat wat betreft andere aandoeningen anekdotes/verhaaltjes zijn. In beginpost staat dus ook of er mensen zijn die honden kennen/weten met eventueel andere problemen. Er staat in dat artikel namelijk niks over bewezen andere problemen. Het was gewoon uit nieuwsgierigheid.. -O-

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:57

Peer_hvj schreef:
Er staat dat wat betreft andere aandoeningen anekdotes/verhaaltjes zijn. In beginpost staat dus ook of er mensen zijn die honden kennen/weten met eventueel andere problemen. Er staat in dat artikel namelijk niks over bewezen andere problemen. Het was gewoon uit nieuwsgierigheid.. -O-

Er staat dat Aussie's sowieso een hoop andere problemen hebben, maar dat niet is bewezen dat dit vaker voorkomt bij Double Merle's. Het kan dus zo zijn dat je hond inderdaad meer problemen heeft, maar dit hangt dan niet direct samen met haar kleur. Niet op basis van de huidige onderzoeken althans.
Daarnaast staat er ook dat Lethal White niet de juiste benaming is enzo, dus vandaar dat ik het me even af begon te vragen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:16

hier is een site over double merles: http://www.lethalwhites.com/doublemerle.html

Dat ze dubbel merle is betekent dus niet dat ze meer problemen heeft/krijgt dan ze nu heeft (iris coloboma). Maar naast dat ze wel steeds slechter zou kunnen gaan zien (kan, hoeft niet) is de onbekende afstamming wel een reden om rekening te houden met andere aussie-problemen die kunnen ontstaan bij een ondoordacht fokbeleid... de meest frequente problemen die ik zie staan zijn:
-cataract
-tandproblemen
-problemen met het auto-immuun systeem
-heupdysplasie
-epilepsie
-allergieën
-kanker
http://www.ashgi.org/articles/health_surveys_dirty_doz.htm

Hoewel ik snap dat je haar niet terug wilt brengen hoop ik van harte dat je haar zsm laat steriliseren...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:18

oh en 'lethal' is engels voor dodelijk... dubbel merle pups worden soms dood (lethal white) geboren. Maar de jouwe leeft dus is niet lethal white gelukkig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:02

Peer_hvj schreef:

Ik weet trouwens dat hoeveelheid wit de kans vergroot op doofheid, maar meestal zijn deze honden helemaal wit, of hebben voor een klein percentage een andere kleur, heeft zei dus ook. We hadden bij het ophalen dan ook wel opgelet of ze niet doof was. Maar soms vind ik die standaard gewoon een beetje vergaan, alsof een plekje op de nek van 2 bij 2 de hond minder raskarakteristiek maakt...
Zelfde geval bij een fries met een wit vlekje, maakt het paard voor mij niet minder fries.

Nu ga je appels met peren vergelijken.
Een wit vlekje bij een fries heeft geen gezondheidsrisico's.
Echter, we hebben het hier over overvloedig wit van het hoofd/ de voorhand ( noem het maar even zo) bij honden.
Niet over een witte hondenkont..

Er gaan gewoon gelijk alarmbellen rinkelen als je een witte kop tegen komt bij oa de aus en de border.
Gelijk. Zeker als er dan ook totaal geen pigment bij het oog is, zoals bij jouw hond het geval is.
Dan heb je meer kans op dubbel merle.

Je had dit allemaal kunnen weten!
En simpel kunnen checken ( aangezien de fokker het niet doet).
Dan wist je het zeker.

Ik hoop dat de afwijkingen bij je hond zo blijven zoals het nu is.
En veel plezier!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:51

Je hebt 350 euro betaald voor een dubbel merle? Die hebben je imo een poot uitgedraaid....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:15

Hoop dat Het allemaal mee valt met de gezondheid van je pup.
Je hebt een slechte fokker getroffen die blijkbaar zonder zich te verdiepen in het kruisen van kleur is gaan fokken.
Ga je de fokker en nog mee confronteren? zou ik namelijk wel doen.

Sijs15 schreef:
Bij de shelties (shetland sheepdog) is het binnen het stamboek verboden om met 2 merles te fokken in verband met dit verschijnsel. Ik snap ook niet goed waarom je dat zou doen. Jij hebt er momenteel een leuk hondje aan, maar grote kans dat haar nestgenootjes er minder goed vanaf kwamen. Bewust dove/blinde honden fokken... Een goede fokker zou dat niet doen dus. Het heet niks voor

Trouwens beide ouders zullen hele gezonde honden zijn geweest. Allen als je die 2 kleuren kruist krijg je dit soort mutaties. Binnen de shelties mag merle alleen met tricolor gekruist worden. Ook niet met sable, omdat de kans op deze kleur dan nog steeds erg groot is.

Ik ben op zoek gegaan begin dit jaar naar informatie over de Sheltie en het was vrij makkelijk te vinden dat je merle x merle en merle x sable niet moet/mag doen.
Lijkt me dat info daarover ook makkelijk te vinden is bij de Aussie of bv de Border collie.

Krijg het idee dat pup kopers zich tegenwoordig blindstaren op het meest aparte kleurtje. Of is dat van alle tijden?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:39

Info over Merle x Merle bij de border collie is idd ook makkelijk te vinden en ik ben er ook zeker van dat ik het op de site van de aussie rasvereniging ben tegenkomen.

Ik weet wel dat er bij borders bijv aangeraden wordt om geen combi te maken van een ee-red met een merle, of een sable met een merle, omdat sable/ee-red overheerst en eventuele merle dus niet te zien is maar wel aanwezig kan zijn, vandaar cryptic merle. Maar bij aussies zijn veel minder kleuren toe gestaan, dus ligt het iets anders. Bij aussies worden honden die maar 1 klein merle stukje hebben bijv wel cryptic merles genoemd. http://www.ashgi.org/color/Cryptic_Merles.html

Wat naar voor je trouwens, ik hoop dat de problemen mee vallen. Verder zou ik inderdaad niet fokken met een dubbel merle, het hoort niet bij het ras en het is ook niet echt gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:57

Peer_hvj schreef:
NWDynamite schreef:

Het punt is, ik hoef geen hond (of elk ander dier) met stamboom en die perfect is. Nee het is niet netjes, maar zo'n beestje kan er ook niks aan doen.. Ze is gewent en gewaagd aan onze hond, deze vind het trouwens ook onwijs gezellig. En daarbij is ze gewoon een hardstikke lief beestje. Daarnaast weten we niet of er nog verder leed komt, volgens de dierenarts is ze verder helemaal prima in orde, alleen het oogje (en de kleur afwijking van de rasstandaard) kloppen niet. Is dit dan genoeg reden om zo'n beesie terug te brengen?

Jammer dat dit soort praktijken voor blijven komen door mensen die op deze manier een hond aanschaffen.
Je houdt het hiermee in stand.
Ik snap trouwens de fokker ook niet. Het lijkt mij leuker om gezonde pups te fokken.
Ik had haar niet gekocht of teruggebracht

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:20

Helemaal eens met [***]