Honden: wel of niet vaccineren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:55

Citaat:
Onder die giftige stoffen worden onder andere de schadelijke chemicaliën kwik, aluminium en formaldehyde bedoeld. Dit zijn stuk voor stuk kankerverwekkende stoffen.

En dit is dus gewoon pertinent onwaar. In vaccins zit geen kwik, aluminium of formadelhyde.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:56

@ ibbel: klinkt absoluut logisch hoe je het schrijft, maar heb je hier een onderbouwing van van een wetenschapper/onderzoek oid van?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:58

linda_arnold schreef:
Entenwordt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren gedaan en is bij de meeste hondenopleidingen en kennels VERPLICHT. Als het niet 'safe' zou zijn, zou het niet verplicht worden gesteld door dergelijke organisaties.

Tuurlijk zijn er wel eens gevallen dat het 'mis' gaat, maar volgens mij is die kans nog steeds kleiner dan de 'risico's' van niet enten!

Er zullen altijd voors en tegens zijn..........bij entingen van welk dier dan ook.

Dit vind ik wat naïef, er zijn genoeg voorbeelden van dingen die eerst goedgekeurd waren en als safe bestempeld werden en die nu als toxisch/slecht gezien worden (softenon). Je kan volgens mij eigenlijk beter te weinig enten dan te veel (maar dat kan ik nog niet wetenschappelijk onderbouwen). :)

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:04

Nadat er een hond bij ons in de kenniskring was gestorven aan autoimuunziekte waarschijnlijk ten gevolge van herhaaldelijk enten tegen hondsdolheid, heb ik er eens studie van gemaakt en ben ik gestopt met de jaarlijkse entingen van onze honden (had er op dat moment 7, nu nog 3 :+ )
Ik heb daarna alleen nog de jeugdentingen gedaan en 1 x een vervolgenting en daarna niet meer.
We gingen altijd overal naar toe met onze honden (gehoorzaamheidscursussen, behendigheid, tentoonstellingen), maar onze honden zijn nooit ziek geweest op een keer kennelhoest na.

JustMe1234

Re: Honden: wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:08

@Meaghan2005: Doe jij nog wel titeren of gewoon helemaal niet meer?
En heb je misschien voorbeelden van artikelen oid waar je tijdens je 'studie' wat aan hebt gehad?

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:13

Ik denk idd niet dat het scheelt in de kosten , titeren of enten . Ik was geloof ik per hond 35 euro kwijt voor het titeren, en als ze nog eens gevaccineerd zouden moeten worden dan werden dat extra kosten ...
Maar ik hoef pas over 2 jaar mijn kleintje weer te laten titeren, mijn herder over 4 jaar ( die had nog voldoende entstoffen ). Tis voor mij ook een gevoelsding, net als Tosca beschrijft ... volgens mij is teveel enten niet gezond ....

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:15

Ik heb mijn hond keurig ieder jaar geent (zo ook mijn vorige honden). Elke keer werd hij na de enting doodziek (lees spugen en hij poepte bloed als water).
De laatste keer is er een enorme reactie/ontsteking ontstaan in zijn kaak. Inmiddels is de diagnose kauwspier myositis gesteld (een auto-immunziekte).
Na wat snuffelen op internet blijkt dat deze ziekte bijna altijd de kop op steekt na het enten (overbelasting van het immuunsysteem). Aantonen kan ik het niet, maar ik weet zeker dat het met elkaar te maken heeft. Ik ent niet meer als het niet nodig is, het risico is mij te groot.
Een titerbepaling lijkt me beter, ook al zegt de da dat ik me echt geen zorgen hoef te maken en gewoon moet enten. Daarnaast wil ik niet meer dat hij met een cocktail geent wordt. De vaccinaties kunnen nl ook apart gegeven worden met een periode er tussen. Dat is een minder grote belasting voor zijn immuunsysteem.
Overigens gaat onze hondenschool wel degelijk akkoord als je een briefje met de titerbepaling kan overleggen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:18

Fabienne_S schreef:
@ ibbel: klinkt absoluut logisch hoe je het schrijft, maar heb je hier een onderbouwing van van een wetenschapper/onderzoek oid van?

Is basis van de immunologie, staat in ieder leerboek.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:23

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:27

@ Ibbel: Maar hoe verklaar je dan dat immunoloog Dr. Ronald D. Schultz (één van de meest vooraanstaande veterinaire immunologen ter wereld, wordt geschreven althans) dit tegenspreekt?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:29

Ik laat mijn hond wel enten. Je paard doe je toch ook?

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:52

Bedankt voor je nuttige reactie margriet :+

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:54

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:10

Wij enten hier elk jaar alle honden volledig. Er zijn veel mensen die minder enten of niet meer en je ziet dat ziektes als Parvo en kennelhoest al meer zich gaan manifesteren. De druk en besmetting gaat door de vele honden die er zijn ook erg snel.

Heb zelf lange tijd als dierenartsassistente gewerkt en nam ook regelmatig ziektes mee ondanks omkleden. Maar ook via het hondenveld. Bij sommige honden zie ik hier dan lichte verschijnselen die na een paar dagen weg zijn. Die zouden veel heftiger zijn zonder die entingen die ik elk jaar keurig op tijd herhaal.

Ik ben absoluut voor elk jaar netjes herhalen. Dat wat slecht zou zijn aan enten weegt niet op tegen ernstig ziek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:23

Ik laat enten met de Nobivac coctail.
Die is 3 jaar gegarandeerd beschermend.
En titer bepalingen hebben bij verschillende honden zelfs een werkzaamheid tot 7 jaar bewezen.

Ik krijg van mijn dierenarts wel ieder jaar een oproep.
Maar dat is meer om zijn eigen kas te spekken... Want mijn honden zijn gewoon 3 jaar volledig beschermd.

Mijn visie: zo min mogelijk enten.
Alleen als het echt noodzakelijk is en je hond niet meer beschermd is.

1 Van mijn hondjes is erg allergisch voor de enting van de ziekte van Weil.
Zij zwemt bovendien niet, dus die enting laat ik bij haar nooit meer zetten.

Inenten is vrij zwaar voor het lichaam. En ja... Het gaat inderdaad wel degelijk eens fout.
Er zijn honderden gevallen bekend van honden die direct door de enting zijn komen te overlijden. Tienduizenden gevallen van honden die erg of redelijk ziek worden door entingen.

Er zijn entingen die maar een paar maanden werken (zoals de ziekte van Weil enting... Die werkt vaak maar zo'n 2 maanden... Veel te weinig dus om die alleen jaarlijks te zetten als je ECHT bescherming wil).
En er zijn entingen die jarenlang werkzaam zijn.

Inenten is niet "goed" voor het lichaam.
Waarom de hond zo onnodig veel belasten door jaarlijks te enten met entstoffen waarvan al bewezen is dat ze meerdere jaren werkzaam zijn?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:31

magriet schreef:
Ik laat mijn hond wel enten. Je paard doe je toch ook?

:n Alleen mijn wedstrijdpaarden krijgen jaarlijks een cocktail. De rest enkel tetanus zo nodig en anders 1 x per 5 jaar.

Dit is niet omdat ik gierig ben. Maar helemaal bij paarden, waar het om een griepvaccin gaat, vind ik het onzin. Er zijn zoveel verschillende soorten influenza, je kunt er niet tegen aan enten. Buiten dat had ik twee paarden staan die goed ziek werden van het enten, ongeacht waar ze geent werden, dan ben je er ook al snel klaar mee.

Blijf van mening dat anti stoffen opgebouwd worden door blootstelling aan. Ik zeg niet dat wel enten slecht is, ik zeg dat ik niet enten beter vind.

Zelf haal ik ook nooit een griepvaccin, terwijl ze via mijn werk gratis gegeven worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:24

Onze hond wordt waarschijnlijk van het voorjaar weer geënt, voor het eerst in drie jaar. Dit omdat een enting een behoorlijke belasting is voor je lichaam en er ook overgevoeligheid kan optreden.

Zelf zou ik een hond na de pupentingen nog op 1 en 4 jaar laten enten en dan met 7 titeren. Kijken of het nog nodig is. Waarschijnlijk heeft de hond voldoende geheugencellen om niet nogmaals geënt te hoeven worden. Bij drachtige teven ben ik er nog niet uit wat ik zou doen, dit i.v.m. boosteren en de pups mogelijk een grotere bescherming bieden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:00

Femke schreef:
Ik laat enten met de Nobivac coctail.
Die is 3 jaar gegarandeerd beschermend.
En titer bepalingen hebben bij verschillende honden zelfs een werkzaamheid tot 7 jaar bewezen.

Ik krijg van mijn dierenarts wel ieder jaar een oproep.
Maar dat is meer om zijn eigen kas te spekken... Want mijn honden zijn gewoon 3 jaar volledig beschermd.

Mijn visie: zo min mogelijk enten.
Alleen als het echt noodzakelijk is en je hond niet meer beschermd is.

1 Van mijn hondjes is erg allergisch voor de enting van de ziekte van Weil.
Zij zwemt bovendien niet, dus die enting laat ik bij haar nooit meer zetten.

Inenten is vrij zwaar voor het lichaam. En ja... Het gaat inderdaad wel degelijk eens fout.
Er zijn honderden gevallen bekend van honden die direct door de enting zijn komen te overlijden. Tienduizenden gevallen van honden die erg of redelijk ziek worden door entingen.

Er zijn entingen die maar een paar maanden werken (zoals de ziekte van Weil enting... Die werkt vaak maar zo'n 2 maanden... Veel te weinig dus om die alleen jaarlijks te zetten als je ECHT bescherming wil).
En er zijn entingen die jarenlang werkzaam zijn.

Inenten is niet "goed" voor het lichaam.
Waarom de hond zo onnodig veel belasten door jaarlijks te enten met entstoffen waarvan al bewezen is dat ze meerdere jaren werkzaam zijn?

Klopt maar zoals je zegt Lepto enting is maar een jaar (max!) geldig, en ook de para-influenza enting is maar een jaar geldig, die 2 worden als het goed is jaarlijks herhaald, de andere hoeft maar om het jaar of om de 2 jaar, als het goed is gebeurd dit ook gewoon bij de dierenarts. Niks kas spekken, maar gewoon het schema volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:18

Gegarandeerde werking 3 jaar Nobivac:

Rabiës
Hondenziekte
Parvo
HCC leverziekte

Gegarandeerde werking 1 jaar Nobivac:

Weil/Leptospirose
Kennelhoest/Parainfluenza

Para-influenza/kennelhoest vind ik dus één van de dingen die niet de moeite waard is om te enten.
Tenzij je naar de hondenschool, hondenshows of pension gaat of heel veel speelt met onbekende honden.
Het infectie risico wordt als "laag' bestempeld. En als ze 't wel krijgen is het in bijna alle gevallen niet zo ernstig dat het tot grote problemen zal leiden, als je het op tijd behandeld.

In andere situaties is de kans op besmetting minimaal, omdat het echt van hoestende hond op hond overgedragen wordt.
Bovendien moet je óók voor Bordetella enten als je volledige bescherming wil hebben, want Para-influenza is niet de enige ziekteverwekker van kennelhoest.

En dan nog is het nooit 100% uitgesloten dat ze het niet krijgen. Want zelfs honden mét enting krijgen wel eens kennelhoest. Sterker nog; sommige honden krijgen kennelhoest ván de enting!

Lepto en kennelhoest pak ik er dus nooit bij. Die leveren (in ieder geval bij 1 van mn honden) meer ellende op dan ze aan goeds brengen.

En de andere enting hoeft maar eens in de 3 jaar. Dus als ze dit jaar gezet worden, hoeven ze pas in 2015 weer. Zelfde geldt voor de Rabiës.

Er zijn maar weinig tot geen dierenartsen die je vertellen over de risico's van inenten... (gelukkig heb ik ze tijdens m'n opleiding wel gehoord).
Erg jammer. En in mijn ogen schandalig. Want inenten is écht niet zonder risico's. Dat is het niet voor entingen bij mensen, en óók niet voor entingen bij honden.
Er zijn verschillende bijwerkingen (van heel licht tot dodelijk). Eén van de meest bekende is hersenvlies ontsteking.

Iets meer info daarover in vrij eenvoudige taal:
http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... nten...php

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:29

Ik heb ooit een hond dood zien gaan aan kennelhoest en 1 aan leptospirose..
Geloof me dat wil je niet meemaken, want dat is echt een hele rotte dood. En ik was er ook ziek van dat ik ze er niet doorheen gekregen heb.

Sindsdien ben ik dus echt wel voorstander van enten. Zeker bij honden is dit erg belangrijk.
Ze hoeven echt niet elk jaar een grote cocktail, je kan ook 2 jaar een kleine cocktail doen ( lepto), dan reduceer je ook al.

Entingen zijn idd niet zonder risico, het scheelt ook nog wel eens wel merk. Ze reageren nog wel eens.
Al is dit 1 op de 1000 geloof ik. Maar het komt voor.
Daarbij is een enting tegen lepto niet geheel zonder reden, als mens kan je dit ook krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:32

Lepto helpt effectief maar een maand of 2.
Kun je keurig ieder jaar voor enten, maar die andere 10 maanden van 't jaar is je hond gewoon niet beschermd ;)
En dan nog... je ent slechts voor een kleine groep ziekte veroorzakers. Lepto kan door honderden bacteriegroepen veroorzaakt worden, waarbij er voor de meeste van die groepen dus NIET gevaccineerd wordt in jouw lepto enting.

Voor zo'n zware enting, en zo'n beperkte bescherming, neem ik die "slechts 2 maanden" ook maar voor lief.

Mijn honden zwemmen nooit in natuur plassen of ander water dat door rattenurinne besmet is (ziekte veroorzaker). Enige water waarmee ze in aanraking komen is de badkuip als ze gewassen worden en een peuter zwembadje als het hoog zomer is, dat iedere dag vers water krijgt. Geen risico op Lepto dus... Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om daar m'n ernstig allergische hondje voor gaat vaccineren. ;)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:35

Het is een keuze idd. Maar jouw hond loopt dus al duidelijk minder risico dan een andere hond die in vieze sloten zwemt en op een boerderij loopt bijv ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:37

Klopt :j
Trouwens, "reacties" op een inenting wordt eerder geschat op een getal van 1 op de 10 honden. Niet 1 op de 1.000.
Helaas herkennen veel dierenartsen én baasjes de verschillende symptomen niet, omdat ze zo enorm uiteen kunnen lopen.

Nog wat meer leesvoer voor de mensen die toch graag wat meer over risico's bij enten willen weten.
In vrij eenvoudige taal:
http://www.huisjebiobeestje.nl/page/vac ... ja-of-neey

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:48

Even een Stipje, als ik meer tijd heb lees ik alles door. Mijn hond moest eigenlijk 2maanden terug, normaal gesproken spreek ik met de buurt af en laten we de da komen. Is er dit jaar niet van gekomen en twijfel wat ik ga doen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:06

Als je echt voor kennelhoest wil vaccineren dan moet je dat trouwens met neusdruppels doen, deze variant is ook verplicht voor pensions e.d.. Wat in de mix zit is slechts beschermend voor een uiterst klein deel en los enten met kennelhoest moet 2x met een paar weken tussentijd, is dan 3 maanden geldig en heeft nog steeds geen volledige bescherming.