Wat aan de hond geven om aan te komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:59

x_Rebecca schreef:
Ik heb cavom even geprobeerd, maar daar werd zijn ontlasting inderdaad niet beter van, terwijl dat net weer goed was...

Als je een nieuw voer "probeert" moet je dat minimaal een week of 6 volhouden.
Zo lang heeft 't lichaam nodig om volledig aan de nieuwe voeding te wennen.

Tot die 6 weken om zijn, kun je (ongeacht welk merk/type voer) altijd wat slappe poep verwachten.
Dat is een normale reactie.

Mensen die van goedkopere/commerciële brok overstappen naar vers moeten zelfs een maand of 6 á 7 geduld hebben.
Want zo lang duurt het om ethoxyquine die in veel merken zit weer uit het lichaam te krijgen.

Dat hebben we met onze herplaatser gemerkt.
Heeft z'n hele leven op aldi brok gestaan. Troep.
Kwam hier echt als een scharminkeltje. Totaal geen spiermassa (terwijl hij veel beweging kreeg) en z'n algehele conditie en vacht was triest te noemen.
We zijn nu 6 maanden verder, en nu merk ik dat hij minder jeuk krijgt, z'n vacht weer mooier wordt en hij eindelijk ook weer wat massa op z'n lijf krijgt.

Maar goed, dat is natuurlijk weer een heel ander onderwerp.

We hebben hier ook zo'n slechte eter lopen.
's Ochtends wil ze sowieso niet eten. Ongeacht wat 't is.
's Avonds eet ze een paar hapjes. En dan ook absoluut niet iedere dag hetzelfde, want als ze 2 dagen hetzelfde heeft gekregen en je komt dag 3 weer met 't zelfde aan, dan eet ze het niet.
Maakt niet uit of je aan komt met brokjes, kvv of zelfs verse kipfilet... Na 2 dagen hoeft ze absoluut niet nóg een keer hetzelfde.

Die heeft ook hele periodes waarin ze erg slecht eet.
Ik mest haar dan weer een beetje vet met wat schapenvet bonbons, zalmolie door het voer, en af en toe een ei.

Is je hond echt heel erg zwak en dun, dan zijn Satin Balls een fijne oplossing om er snel weer wat aan te krijgen:

Recept:
- 1 kilo rauw rundergehakt of 1 kg vers vlees
- 1 vel gelatine
- en 100 gram havermout
- 1 rauw ei
- en evt. een eetlepeltje appelstroop of honing.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:13

Nou, aangezien zijn ontlasting net weer goed is, geef ik liever dingen die zijn ontlasting een beetje hetzelfde houdt... Van Cavom kreeg hij vrij gelige poep en inderdaad slap, maar vooral de kleur stond me tegen.

Kattenvoer eet Boris wel eens (stiekem :+ ) maar in verband met het zout ben ik daar geen grote fan van. Mijn hond is niet echt ondervoed of iets, gewoon wat mager.

De brokken aantrekkelijker maken met water en schapenvet heb ik geprobeerd, maar dan kan ik het weggooien want meneer vindt er dan helemaal niks meer aan -O-

Ik geef hem nu elke dag wat vers vlees bij, maar hij lijkt er nog niet van aan te komen, dus voor nu voer ik af en toe nog maar wat rijst bij. Hierbij blijft zijn ontlasting ook goed, dus dat is wel heel erg fijn, hij heeft namelijk nogal snel echt gewoon spuitpoep := Zodra hij dat krijgt valt hij ook alleen nog maar weer verder in, dus dat moet ik niet hebben.

kiki1976

Re: Wat aan de hond geven om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:28

Wat voor soort brok krijgt hij nu?

Het doet me nl sterk denken aan onze hond.
Slecht eten.
Vaak diaree (en tevens ook braken)
Ondergewicht.

Bij haar bleek de granen die eigenlijk bijna in alle brokken zitten de oorzaak te zijn.
Daar vanaf gestapt en over op kvv.
Problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Kreeg weer een gezonde eetlust kwam aan in gewicht, diaree/braken waren ook oer.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:57

Hij krijgt nu Royal Canin (welke precies weet ik niet volgens mij iets van intestinal?!) ik geloof dat dat op basis van rijst ook is. Binnenkort gaan we over op een andere brok, zal ook wel iets van royal canin worden, omdat de dierenarts daar natuurlijk mee samenwerkt.... Ben me ook nog steeds aan het orienteren op andere soorten, maar ik ben bang dat hij ook dat niet wil gaan eten.

Vlees zijn hypoallergene rollen, het merk weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat wordt normaal ook gebruikt bij eliminatiedieëten.

Uit het verteringsonderzoek kwam ook niet dat hij iets niet goed verteerd of iets, ook granen niet. Het enige wat er toen uit kwam was dat er wat vet in de ontlasting zat, maar dat was volgens de dierenarts logisch omdat hij op dat moment een infectie had in zijn darmen.

Ik ben wel steeds meer aan het twijfelen over het KVV, alleen het probleem is wel dat ik daar eigenlijk net de ruimte niet voor heb (studentenhuis en heb drie vriesvakjes) en hier in de buurt wordt niets van lotgering of iets verkocht...

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:40

http://www.voerwijzer.com/duck-compleet

weet niet precies wat dit is, maar als je kijkt naar de koolhydraten en het vetpercentage is het erg hoog, Weet ook iemand waar je naar moet kijken of er meer vet of meer koolhydraten in moet zitten?

mijn hond is nu 11jaar en begint ook magerder te worden, ben ook een beetje aan het rondkijken voor ander voer. Voor mijn andere hond van 1 gebruik ik Farmfood, daar ben ik erg tevreden over alleen mijn oudere hond wordt er niet erg dikker van.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:47

Ik heb zelf toender tijd ook lang tegen die muur van speciale brokken van de da aangelopen. Zelfs brokken van €65,- voor 7,5kg. Maar helpen deed het niet..... Zat dagelijks ook aan 3 soorten medicijnen waaronder predenison. Zowel bij de da als bij de 2elijnkliniek wisten ze niet hoe en wat? Want alles wat hun probeerde werkte niet.

Ben toen overgestapt op Energique 4. Deze kvv is speciaal gemaakt voor honden met maag/darm problemen.
Onze hond heeft hier heel veel profijt van gehad.

@mijnfjord,
Persoonlijk met in geen favoriet van Duck. Of het voor jouw hond wel goed is is gewoon een kwestie van proberen.
Mijn ervaring met Duck is dat er redelijk veel honden ervan gaan spugen.
In deze link vind je een lijst met soorten kvv, je kan dan bij jouw in de buurt een verkooppunt vinden
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:27

x_Rebecca schreef:
Hij krijgt nu Royal Canin (welke precies weet ik niet volgens mij iets van intestinal?!) ik geloof dat dat op basis van rijst ook is. Binnenkort gaan we over op een andere brok, zal ook wel iets van royal canin worden, omdat de dierenarts daar natuurlijk mee samenwerkt.... Ben me ook nog steeds aan het orienteren op andere soorten, maar ik ben bang dat hij ook dat niet wil gaan eten.

Dan zou ik als eerste stoppen met die Royal Canin.
Dat is nou precies een merk waar je hond vrijwel niets aan heeft.
Grote hoeveelheid onverteerbare granen, en maar een procentje of 4 aan dierlijke bijproducten (dus niet eens vlees).
In verhouding ontzettend duur, voor voedsel van dergelijk slechte kwaliteit.
Bovendien bomvol met kunstmatige hulpstoffen die érg slecht zijn voor de gezondheid van je hond.

Erg grote kans dat juist die brok de grote veroorzaker van de problemen van je hond is.

Als vers voeren echt niet gaat, stap dan in ieder geval over op een hoogwaardige brok (die eerlijk is over álle ingrediënten. Dus niet "dierlijke bijproducten" maar heel precies zoals: runderhart, runderpens, etc.). Met een hoog vlees percentage (min. 60%).
Of een houdbare variant zoals Renske, NatureDiet, Runner worst, etc.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:29

Gekookte sperzieboontjes... (geen zout toevoegen)

is een tovermiddel...!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:52

Een hond die slecht eet moet ke in mijn ogen geen gekookte spercieboontjes gaan geven. deze worden nl veel gebruikt bij honden die moeten afvallen, geeft nl een vol gevoel en bevat weinig voedingsstoffen.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:00

Onze eigen hond at heel slecht na zijn operatie (was aangevallen door 2 andere honden) en was toen heel erg afgevallen.. Maar we gaven hem sperzieboontje om op gewicht te blijven (was op advies van de DA)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:09

Sperziebonen zijn erg arm aan energie.

En om 't nog maar eens te noemen: Dierenartsen krijgen bijna geen voedingsleer op hun opleiding.
Je DA zal het best goed bedoelen Andewi, maar erg kundig is de opmerking niet om sperziebonen er bij te voeren om een hond aan te laten komen.

Sperziebonen hebben per 100 gram gekookt product ongeveer 25 kcal.
Een ei (om maar eens wat te noemen) heeft per 100 gram ongeveer 140kcal.

Daarbij bestaat een sperzieboon ook nog voor een relatief groot deel uit voor een hond onverteerbare stoffen (o.a. cellulose).
Een ei kan volledig worden opgenomen en heeft verder ook geen koolhydraten, etc. Alleen eiwit en vet.

Wil je een hond wat "extra" bijvoeren omdat hij mager is, dan doe je dat voornamelijk met eiwit en een beetje vet. Vlees, vis, ei, schapenvet, olie, etc.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:33

Ga maar eens aan je DA vragen waarom ze een voer adviseren/verkopen wat geconserveerd wordt met BHT/BHA wat toch echt voor serieuze problemen kan zorgen op de langere termijn. Ben er vrijwel zeker van dat je DA geen flauw idee heeft waar je het over hebt. Je moet ABSOLUUT niet bij een DA zijn met vragen over voeding, daar weten ze simpelweg niks van. Royal Canin heeft zijn marketing zo geweldig goed voor elkaar en DAAROM zijn ze groot en bekend geworden maar het is vuiligheid, mijn nekharen gaan ook overeind staan als ik hun reclame hoor en ze praten over gezondheidsvoeding :r Nee bij Royal Canin is de prijs/kwaliteit verhouding compleet zoek en ook al zou ik voor de rest van mijn hond zijn leven gratis Royal Canin krijgen.....no way dat het hier binnen komt en dat ze het gevoerd krijgen. Vanuit pension zie ik ook dat honden die RC gevoerd krijgen er niet zo fraai uitzien en opknappende heen gaan als ze anders gevoerd gaan worden. ;) Zoals je leest ben ik geen RC fan en dat is gebaseerd op meerdere negatieve ervaringen met dit voer.

Wat betreft de ontlasting van jou hond op de cavom....het duurt inderdaad minimaal 6 weken voordat het hondenlichaam overgeschakeld is naar een nieuwe brok, dan gaat de hond de nieuwe brok pas optimaal benutten, juist bij dieren die gevoelig zijn op de darmen zul je dit sneller merken maar daar hoeft geen drama van gemaakt te worden zolang er geen dagenlange spuitpoep aan te pas komt, op de langere termijn ga je alleen maar winst behalen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:42

Precies Bassenqua!
Er zijn overal ter wereld ontzettend veel honden die met allerlei "vage" klachten rond lopen. Direct voedsel gerelateerd.
Maar die niet opgelost of zelfs niet ontdekt worden, omdat de kennis over ingrediënten in hondenvoeding vaak compleet ontbreekt.

Oh, maar epilepsie (veroorzaakt door een anti oxidant in commerciele hondenbrok) is door een DA best goed in de hand te houden hoor...
Er zijn prima medicijnen voor.

Dat heeft m'n ouders destijds ook een flinke smak geld gekost.
Iets wat zeer hoogst waarschijnlijk veroorzaakt werd door de brok die de hond toen jarenlang kreeg.
Als we dat eerder hadden geweten (ik was toen nog kind...), hadden we die hond op goede voeding kunnen zetten en al die problemen en leed kunnen voorkomen. En flink wat geld bespaard.

Maar de gemiddelde consument denkt er niet bewust bij na: Er staat "hondenvoer" op, dus het zal wel goed zijn.
Dierenartsen krijgen er vrijwel geen scholing over.
En alle mogelijke organen worden vet gesponsord door de grote multinationals zoals Pedigree, Royal Canin, etc.
Dierenartsen, fokkers, shows... Noem maar op.

Crufts (grootste hondenshow ter wereld) is onmogelijk te organiseren zonder het enorme bedrag dat Pedigree jaarlijks betaalt om hoofdsponsor te zijn.
Een ideale manier voor Pedigree om "betrouwbaarheid" te "kopen". Want een merk dat de grootste/beste show ter wereld sponsort, 'moet' wel fantastisch zijn. Tenminste, zo denkt de gemiddelde consument.

En zelfs als mensen toch eens te horen krijgen dat ze hun hond herbivoren voedsel geven (zo'n 90% onverteerbaar graanproducten en slechts 4% dierlijke bijproducten... geen vlees), blijven ze vrolijk door voeren. Want tja, het label "hondenvoer" vinden ze emotioneel gezien belangrijker dan wat er daadwerkelijk in zit en of het daadwerkelijk goed is (of niet) voor 't hondje.
Naïef... Maar 99% van de honden eigenaren weet niet beter helaas.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:55

ts als je over wilt naar kvv en gewon maar weinig plek hebt.en je bent ook nog student(dus ga er van uit niet enorm veel te besteden.)dan zou ik gewoon wat smuldier halen dit krijg je bij de jumbo supermarkt en kost 59cent voor 400gram(de kompleet versies).kip kost 49cent en hart 1,19. dan kun je dus als je gaat halen voor de dag erna uit leggen en het eten voorde dag daar weer na in de koelkast en rest waar je plek voor hebt in de vriezer.dan kun je best voor misschien 1 week halen in een keer.smuldier is ook de goedkoopste.AH heeft geen smuldier meer maar van hun eigen merk.ook krijg je bij jumbo/ah/jan linders rodi deze kost 99cent voor 400gr(de meeste varianten dan),lam rijst is bv iets duurer.

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:55

heb even rondgekeken:
Cavom: 16,5% vet
Cavom Senior: 15,0% vet

Prins procare senior: 57,0% koolhydraten, 13,0% vet, 3971kcal
Prins croque senior: 54,5% koolhydraten, 13,0% vet, 3870kcal
Prins croque super performance: 40,0% koolhydraten, 17,0% vet, 4090kcal

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:30

mijnfjord schreef:
heb even rondgekeken:
Cavom: 16,5% vet
Cavom Senior: 15,0% vet

Prins procare senior: 57,0% koolhydraten, 13,0% vet, 3971kcal
Prins croque senior: 54,5% koolhydraten, 13,0% vet, 3870kcal
Prins croque super performance: 40,0% koolhydraten, 17,0% vet, 4090kcal

hond deed het niet goed op cavom dat gaf ts toch al aan

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:42

Mijn beide honden hebben in het verleden ook Cavom gehad omdat we tijdelijk door omstandigheden geen kvv/barf konden geven (en ja dat deed zeer).
Maar beide deden het er niet super op. Braakte er heel veel van.

RC is idd een heel commercieel merk. Geeft hoge bonussen, dure uitjes voor dealers, heeft troep in hun brokken zitten... Nee mijn merk is dat ook niet!
Zo hebben ze ook de zogenaamde selection croc. Nou die brok is me helemaal wat.
Wanneer ze bij RC alle brok soorten gemaakt hebben en daar blijft altijd een restant over. Al de restantbrokken worden vermalen, opnieuw verhit en een nieuwe brok van gemaakt. De selection croc is niets anders dan afval van alle andere soorten die ze hebben. Hierdoor is de samenstelling ook nooit hetzelfde.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:43

Ik weet van Royal Canin dat het niet een geweldig merk is, ben er ook geen fan, maar de hond stond hier al op bij de asiel en omdat hij toen ik hem kreeg zoveel problemen had, heb ik hem er op laten staan zodat het eerst rustig kon worden. Ik heb hem nu een week of 7 en zijn ontlasting is pas sinds twee weken rustiger aan het worden.

Ik heb bij de dierenarts ook aangegeven dat ik eventueel over wilde stappen op KVV, maar de dierenarts vond het toen nog niet verstandig (3 weken terug) omdat hij nog zo onregelmatig was, vaak spuitpoep had en dus nog een infectie had.

Nu zou het in principe wel kunnen.

Hier in de omgeving wordt wel Tinlo BARFmenu verkocht. Is dit een beetje goed voer? Dan kan ik het in niet al te grote porties voor een redelijke prijs (met normale verzendkosten vooral :+ ) krijgen. Ik heb eerder mijn kat wel op vers voer gehad, maar dat stelde ik voornamelijk zelf samen en kocht ik in via de slager waar ik toen nog werkte. Toen woonde ik ook nog thuis en had ik een hele grote vriezer.

Hebben jullie ook advies hoeveel hij daarvan ongeveer op een dag zou moeten eten? Het is een kruising labrador, ruglengte is zo'n 70 centimeter, stokmaat is denk ik rond de 60-65 centimeter. Hij weegt nu onder de 30 kg, ik denk dat hij rond de 35 zou moeten zitten...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:48

x_Rebecca schreef:
Ik weet van Royal Canin dat het niet een geweldig merk is, ben er ook geen fan, maar de hond stond hier al op bij de asiel en omdat hij toen ik hem kreeg zoveel problemen had, heb ik hem er op laten staan zodat het eerst rustig kon worden. Ik heb hem nu een week of 7 en zijn ontlasting is pas sinds twee weken rustiger aan het worden.

Ik heb bij de dierenarts ook aangegeven dat ik eventueel over wilde stappen op KVV, maar de dierenarts vond het toen nog niet verstandig (3 weken terug) omdat hij nog zo onregelmatig was, vaak spuitpoep had en dus nog een infectie had.

Nu zou het in principe wel kunnen.

Hier in de omgeving wordt wel Tinlo BARFmenu verkocht. Is dit een beetje goed voer? Dan kan ik het in niet al te grote porties voor een redelijke prijs (met normale verzendkosten vooral :+ ) krijgen. Ik heb eerder mijn kat wel op vers voer gehad, maar dat stelde ik voornamelijk zelf samen en kocht ik in via de slager waar ik toen nog werkte. Toen woonde ik ook nog thuis en had ik een hele grote vriezer.

Hebben jullie ook advies hoeveel hij daarvan ongeveer op een dag zou moeten eten? Het is een kruising labrador, ruglengte is zo'n 70 centimeter, stokmaat is denk ik rond de 60-65 centimeter. Hij weegt nu onder de 30 kg, ik denk dat hij rond de 35 zou moeten zitten...

tinlo barf menu is prima als je dat kunt krijgen heel goed.uhm wat je moet voeren staat normaal op de kvv ik zou dat eerst aan houden en valt je hond af moet je meer geven word deze te dik geef je minder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:25

Ik zou het gewoon proberen met Tinlo hoor.
De hoeveelheid bepaal je volgens het gewicht van de hond, maar dat verschilt per merk.
Let wel op het zijn richtlijnen, dat wil zeggen "voer met je ogen".
Wordt je hond dunner dan geef je iets meer, wordt hij dikker dan geef je iets minder, in jouw geval natuurlijk pas minder als hij het gewenste gewicht heeft bereikt.

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:10

@ keona, dat was gewoon een vergelijking, gewoon een voorbeeld hoor. Zeg niet dat ze dat moet gebruiken.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:17

Goede brokken zonder granen kun je op zooplus gewoon bestellen. Acana, taste of the wild en Lukkulus zijn voorbeelden. Misschien kun je daar de samenstelling van opzoeken?

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:11

heb je al iets gevonden?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:29

Andewi schreef:
Gekookte sperzieboontjes... (geen zout toevoegen)

is een tovermiddel...!

Dat gaven wij juist aan onze andere hond die de neiging had om te dik
te worden ;-) Sperziebonen door het voer heen.. Was voor hem een
tovermiddel om af te vallen :j

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 21:32

Op dit moment ben ik bezig met een rustige overstap maken naar lotgering, heb bij een kennis hier diepvriesruimte kunnen regelen, dus dat is erg fijn! Tot nu toe komt hij nog niet erg aan, maar ik ben er ook pas net mee bezig. Zijn poep kan ik nog niet veel over zeggen, hij heeft afgelopen weekend namelijk de melk ontdekt voor de kalfjes... Dus hij heeft even behoorlijke diarree, maargoed, of dat alleen van de melk is of ook van het overstappen weet ik niet..