Hoeveel brokjes geven jullie je kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:06

Mijn Pers krijgt lang niet de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking van zijn voer, volgens de dierenarts schrijven die fabrikanten ook net te veel voor, zodat wij voeren en zij blijven verdienen.
De Dreamboat is 5 jaar oud, gecastreerd op zijn 3e en krijgt RC Persian voor volwassen katten en maar 35 gram op een dag. En ik moet binnenkort met hem naar de DA en denk dat die hem nu te zwaar vindt. Maar aangezien Meneer ook momenten heeft dat ie nauwelijks 25 gram op een dag eet en hij dan dus afvalt, vind ik hem zo wel goed.

Overigens merk ik aan zijn eetpatroon ook echt verschil aan zijn vacht. Nu eet hij weer graag en gaat de portie zonder problemen op en is zijn vacht ook een stuk mooier.

Hij heeft ook een voertoren gekregen, omdat ie nogal eens te snel at en het dan weer uitkotste. Na een weekje wennen weet ie niet beter. Staat inmiddels op de kleinste opening.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:12

NatasjavE schreef:
Die van mij krijgen Royal Canin hypoallergeen. De een 40 gram per keer de andere 60 gram.
De rooie is gezellig dik :=

Pff, dat ken ik :')
De onze thuis krijgt nu gewoon ad lib, brokjes van de dierenspeciaalzaak. Doet ze het ondertussen al 12 jaar prima op!
Maar ze heeft tussendoor een tijdje op RC hypoallergeen gestaan. Ze kreeg precies de hoeveelheid die op het pak stond (in een afmeetbekertje), maar elke keer als ik thuis kwam riep ik weer: Wat is ze dik!
Gelukkig bleek het toch een vlooienallergie te zijn en hebben we haar weer terug gezet op de oude brokjes. Ze is alweer wat afgevallen en ziet er nu gelukkig weer goed uit :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:28

De mijne krijgen RC Outdoor (voor de actieve buitenkatten). Geen idee hoeveel ze eten, er staat gewoon altijd. Wel merk ik dat ze momenteel met z'n tweeën weer goed aan het bunkeren zijn, want moet beduidend vaker de voerbakjes vullen. Ze zijn beide niet te dik en niet te mager, gewoon precies goed :D .

Dus inderdaad en onbeperkt voeren stoppen en gericht gaan voeren. En ik vind die voertoren wel een heel goed idee. Als ze honger krijgt gaat ze er vast wel mee prutsen, maar hou er rekening mee dat ze vast wel gaat proberen zielig naar de baas te kijken en te mauwen in de hoop dat het op een gemakkelijke manier aangedragen wordt :+ .

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:32

Mijn 2 kittens (bijna 6mnd) krijgen Royal Canin, +- 80 gram per dag. Meestal is hun bak 's avonds leeg, en ik vul hem 1x per dag 's ochtends. Ze hebben allebei een eigen bakje.

Over 1,5 week worden ze gecastreerd, en daarna mogen ze naar buiten. Ik moet dan even kijken hoe de een het gaat doen, die heeft nu al een hangbuikje anders gaat hij op de RC voor gecastreerde katten. De andere rode zit oosters bloed in, die is heel slank en atletisch met veel spieren. Die eet naar mijn idee ook wat minder dan mijn andere rode.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:37

Vorige week ben ik met mijn kater naar de dierenarts geweest, ik heb 'm opgegeven voor een afvalprogramma. Elke maand moet hij mee en dan wegen ze 'm en kijken ze hoe het afvallen gaat. Vorige week was dus de eerste keer en hebben we besproken wat hij nu eet en hoeveel en wat, en hoeveel hij mag eten. Hij weegt bijna 8,2 kilo, het streefgewicht is voorlopig 6 kilo (ik wil 'm tussen de 5,5 en de 6, het is een grote kat)

Mijn andere kat kan niet goed kant en klare brokjes eten ivm een maagprobleem. Vanwege haar was ik augustus 2011 overgestapt op (hoofdzakelijk) vers vlees. Voor allebei, want als m'n kater wel brokken krijgt begint de poes te jengelen dat zij dat ook wil. Vanwege de overgevoeligheid van de poes kan ik niet enkel brokjes voeren. Samen met de assistente van de da ben ik tot het volgende menu gekomen:

2 keer per dag 1 plakje van het verse voer (25 gr per plak, ik voer een kant en klaar voer van Prins)
2 keer per dag een klein beetje brokjes, ze hebben een hoeveelheid afgewogen en dat was 22 gram. Ik heb een handig maatschepje, daarmee pas ik dus 2 keer per dag per kat 11 gram af :+

En wat ze nu krijgen is bijna de helft van wat ze eerst kregen := De brokken die ik voer is obesity management van Royal Canin, daar is m'n kater 2 jaar geleden 11 ons mee afgevallen in een jaar tijd.

De beste tip die ik je kan geven: zoek een dierenarts (hoeft niet je eigen da te zijn) die zo'n afvalprogramma heeft. En bespreek wat je gaat voeren en houd je daar aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:53

Buffelo schreef:
nat voer is blik voer, zou in persoonlijk niet geven. bestaat vaak groten deels uit vocht en toevoegingen. je hebt wel betere merken maar dan kom je vrij duur uit. die van ons krijgt dat alleen als we niks meer in huis hebben en de winkels zijn dicht.

idd die goedkope supermarkt zooi zit boordevol rotzooi, vult niet en veroorzaakt alleen maar problemen op den duur.
De betere merken natvoer zijn kwalitatief vele malen beter (bv KVV).

Enig idee wat een kat aan wild eet? Juist prooidieren. Waarbestaan prooidieren uit? Juist, veel vocht, orgaan, bot en spierweefsel.
Dat is wat een kat moet hebben daar zijn zijn darmen op ingesteld.

Geen supermarkt zooi waar het hoofdbestandsdeel voornamelijk granen zijn....hoe verzinnen ze het.
dan zul je ook nog de term suiker en zetmeel veelvuldig zien op de verpakking.

Ik heb onlangs een stuk gelezen over RC voeding en ik werd daar ook niet blij van.
het is dat een van mijn katten van alles behalve de RC sensible aan de schijt gaat anders was ik overgestapt.

na het zien van dit filmpje is bij het supermarkt voer EXIT

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:00

Cowgirl schreef:
Ik heb onlangs een stuk gelezen over RC voeding en ik werd daar ook niet blij van.

Ben benieuwd, wat stond erin? Mijn kittens groeien prima op RC, zien er hartstikke goed en gezond uit dus ik ben eigenlijk wel tevreden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:30

Splash_

Re: Hoeveel brokjes geven jullie je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:59

Grappig, hoe meer ik zoek hoe meer slechtere dingen ik tegenkom. Nou ben ik daar ook wel een beetje sceptisch over hoor. Er loopt hier op het erf ook een 19 jarige rond die zo oud is geworden met whiskas.

Ik ga toch volgende keer eens Acana bestellen, ben ik niet heel veel meer voor kwijt dan een zak RC......

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:03

onze katten krijgen onbeperkt voer, ze kiezen zelf wanneer ze eten.
De kater is wel iets dikker als het katinnetje. maar die eet dan ook nog bij de buren :P
* gewoon eigenmerk van de supermarkt of gemende brokken van de dierenwinkel*
Laatst bijgewerkt door meganx op 31-10-12 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:03

Onze eerste kat is ook iets van 18 geworden op Brekkies en Whiskas. Maar ja, wie weet was ze met ander voer wel 20 geworden. Of 18 maar dan zonder kwaaltjes.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:34

Je kan trouwens, als je twijfelt of je kat genoeg drinkt, ook de brokjes weken in water. Dan krijgen ze toch het vocht binnen zonder daarbij de grote hoeveelheden zout, suiker en zetmeel die wel bij blikvoer zit.

Amaranth7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:14

Onze katten krijgen onbeperkt brokjes.. Ze worden stokhemeloud op gourmet, dus het zal allemaal wel meevallen hoe slecht de brokjes zijn :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:45

Onze katten krijgen in principe onbeperkt voer.
Maar omdat we één kat op een blaasgruisdieet hebben, staan er geen bakjes in de huiskamer. Gewoonweg omdat het blaasgruisvoer best prijzig is om aan 3 katten te voeren. Ze krijgen hun voer in porties, maar als de bakjes leeg zijn worden ze gewoon weer bijgevuld. Jamie, ons blaasgruiskatje, krijgt dus meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Maar ze was ook veel te mager, toen we haar kregen al. Nu is ze mooi op gewicht en lijkt ook niet meer aan te komen.

Onze andere katten krijgen gewoon eigen merk voer van de c1000. De perzen van mijn moeder zijn er ook stokoud op geworden.
Ze krijgen alleen blikvoer als ze een ontwormingstabletje krijgen. Geen zin om me open te laten halen door 3 katten..

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:54

Mijne krijgt taste of the wild, fijne brok :)!
Hoeveelheid is 2 'eierdopjes' per dag

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:57

Mijne krijgt Orijen kip :) Doet het daar super op. Krijgt twee keer een handje per dag, weet niet precies hoeveel dat weegt.
Zitten geen granen in en is een stuk gezonder voor haar als de supermarktmerken en de zogenaamde "Premium"voeders als royal Canin, Hills e.d.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:58

Onze katten krijgen onbeperkt brokjes en 's ochtends en 's avonds een half zakje Whiskas of een ander merk. Wisselen we een beetje af. De oudste is 18 en doet het net als de andere 2 van 10+ nog prima dus de schade van dat soort merken zal wel meevallen! Uitzondering heb je natuurlijk altijd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:59

Wij geven 1x per dag (voor de nacht) harde brokken (Carocat), een klein bekertje (75gr?) per kat.
Van de 6 katten is er 1 met flink overgewicht, 1 die 'iets te zwaar' is en 4 netjes strak in het vel.
De andere 2 katten (de oudjes) krijgen Perfect Fit Senior brokjes (flinke bak, eten niet alles op) en samen een blik natvoer (vis, eten ze ook niet helemaal op), deze zijn ook netjes, hoewel 1 eerder wat te dun is.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:00

ik voer Hills brokjes..katjes doen het er prima op en brokjes vullen dus ze eten er minder van!

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:14

Wij hebben een noorsebos kat met drie kittens. Wij hebben altijd wel problemen met haar.
We hebben haar tweedehands :P en die mensen klaagde al dat het poep niet goed was er dat het poep vreselijk stonk. De eerste maanden dat we haar hadden was ze ook al mager maar gaven wij haar proplan.

Hier werd ze niet dikker van ookal kon ze er onbeperkt van eten.

Daarna om dat het ontzettend duur is hebben wij aldi voer gekocht samen met zakje zacht voer.
Dit ging erg goed ze at er wel meer van maar daar kwam ze ook niet van aan.

Toen heb ik gelezen op internet dat een eierdooier soms wonderen kan doen dus ze kreeg elke week een eierdooier. Hier ook geen resultaat. Toen kreeg ze kittens die we nu nog hebben die begon ze in eens aan te vallen. We hebben de dierenwinkel en dierenarts in een gebeld. En die zij dat we rc moesten halen.

Dit heeft wel geholpen kwa voeding. Ze kon de kittens niet goed voeden dus werd ze gek van ze.

Nu hebben we maar weer een grote zak proplan gehaald 30,- voor een paar kilo vind ik wel heel veel.
Haar poep is nooit normaal geweest ondanks welk voer dan ook. Ze gaat elk jaar naar de dierenarts en die vind niet dat ze extreem mager is, maar wel dun/slank.

Mijn ouders leven ook op aldi voer, maar die zijn wel heel vol zelf een beetje dik.

Iemand tips.

Een speciaal dieet volgens dierenarts is niet nodig.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:17

Ze krijgt nu nog onbeperkt, aangezien ze niet te dik is en er nog van moet groeien. Volgende maand moet ze er aan geloven en wordt ze gesteriliseerd. Op advies van de DA assistente voer ik haar nu half om half het oude voer en voer voor gesteriliseerde katten zodat ze alvast kan wennen. Na de sterilisatie gaat ze op dieet: 2x per dag een half schepje.

Natvoer krijgt ze nu wel, maar alleen als een extraatje zo nu en dan. Ze kan heel prima zonder. Mocht ze na de snipknip aankomen dan krijgt ze geen natvoer meer.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 01-11-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:18

caj2008 schreef:
Mijn ouders leven ook op aldi voer, maar die zijn wel heel vol zelf een beetje dik.

Hier moest ik even om lachen :=
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar het staat er wel leuk. :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:23

caj2008 schreef:
Iemand tips.

Voer zonder granen/rijst erin :) kwam laatst een site tegen, poespas, met vele verschillende, in alle prijsklasses, kattenvoer zonder granen.
Katten verteren granen niet en poepen dat dus ook gewoon direct weer uit. Dus je moet méér voeren en ze krijgen minder voedingsstoffen binnen. Kan je beter iets duurder voer kopen waar ze méér voedingsstoffen uithalen en dus meer aan hebben :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:08

Ik geef natvoer en let er dan op dat er geen suiker in zit. De grote hoeveelheid vocht vind ik juist een voordeel, dat is goed voor een kat!! Ik meng het zelfs nog met wat extra water. Is goed voor mijn dikzak kat, maag gevuld maar voornamelijk met vocht haha.

Wat brokjes betreft, mijn dikzak kat krijgt de brokjes 1 voor 1 door het huis gegooid waar hij achteraan rent :)) hij krijgt daarnaast ook nog wat brokjes in zijn bakje, voor het idee :)
Maar zo krijgt ie toch nog wat extra beweging en hij eet wat langzamer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:54

hier krijgt ze onbeperkt brok en helaas wil ze ook niets anders hebben dan brok, brok en nog eens brok en dan ook maar een klein aantal merken.
Ze krijgt ze onbeperkt en ze eet ongeveer 30 á 40 gram per dag en is keurig op gewicht.
Ik zou maar wat graag willen hebben dat ze nat voer ook at. Vele katten hebben namelijk de neiging te weinig te drinken en met blikvoer en eventueel daar extra water doorheen krijgen ze veel vocht binnen dus ik zou het graag geven.