Pup eet veel te snel, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Pup eet veel te snel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:32

Eehhhh een opgroeiende pup moet in het algemeen MEER eten dan een volwassen hond. Gewicht misschien toch maar in de gaten houden ( weegschaal maar ook voelen) . Verpakkingen geven geen goede info mbt hoe een pup te voeren. Anders misschien een ervaren fokker om advies vragen?

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:40

Hier eten ze allemaal vers, en de bakken zijn binnen enkele seconde leeg.
Zolang hij er geen last van heeft zou ik er geen probleem van maken.

En anders een klein bakje op zijn kop in de voerbak zetten, en het vlees er om heen verdelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 06:59

riagr schreef:
Ehhh... hij is het bij jullie steeds erger gaan doen?

Weet je zeker dat de pup voldoende krijgt?? Als je pup na het eten de bak nog heel erg blijft uitlikken dan kan dat een teken zijn dat je misschien te weinig geeft. Bekijk de verwachte groeicurve even ( gewichtstoename per week) en ga je pup wegen. Komt hij te weinig aan, dan voer je toch te weinig.

Nou mijn x labrador eet nog steeds zijn bak erbij op (is nog niet gelukt overigens) maar als ik de bak niet weg pak dan blijft hij hem af lebberen en hij krijgt echt genoeg te eten hoor. Is eerder iets aan de forse kant dan netjes op gewicht. Daarnaast doet hij dit als ik hem 300 gram vers vlees geef maar hij doet het ook als ik hem een kg geef. Hij kan werkelijk waar altijd eten en heeft nog nooit iets geweigerd. Dit soort honden zijn er ook he en dan kan je maar beter maken dat je voer goed afgesloten en veilig in een ruimte staat of zoals hier in de diepvries. Hij zal het overigens nooit van de diepvries af halen als daar voer staat te ontdooien zo netjes is hij wel maar als hij niet opgevoed geweest was had hij dat ook nog graag gedaan.

Gezien ik hem heb geholpen met uit zijn moeder te komen (klinkt vreemd haha) weet ik zeker dat hij nog nooit iets tekort gekomen is dus daar kan het gedrag ook niet door gekomen zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 07:06

Ik heb wel een schrokbak gekocht en dat hielp prima, het overgeven na het eten (en het daarna weer opeten) was daarmee voorbij.
Daarnaast heb ik deze zomer, omdat ze echt schraal was, onbeperkt gevoerd. Bak leeg, erbij. Lastig met 2 honden maar het stabiliseerde zich wel, regelmatig stond alles nog gewoon vol. Nu krijgt ze weer 2 x per dag en de rust in het eten is er nog steeds.
Voeren doe je niet op gewicht of op advies van de zijkant van het pak, maar op het oog. Zeker jonge honden hebben tussendoor zulke spurtjes dat ze het niet bij kunnen eten. Bovendien, heb zelf maar eens de hele dag honger.......

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:49

ik snap t probleem ook niet zo :o
vanmorgen ging hier nog een halve lap pens zonder te kauwen in 1x naar binnen en het is nog blijven zitten ook :P dus nee erg is het niet.. als jij het toch vervelend vind zou ik gewoon een anti schrok bak kopen.. "probleem" opgelost

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:16

riagr schreef:
Eehhhh een opgroeiende pup moet in het algemeen MEER eten dan een volwassen hond. Gewicht misschien toch maar in de gaten houden ( weegschaal maar ook voelen) . Verpakkingen geven geen goede info mbt hoe een pup te voeren. Anders misschien een ervaren fokker om advies vragen?

Het gewicht word goed in de gaten gehouden hoor :) Ik ben me er ook van bewust da
t een pup vaak meer nodig heeft dan een volwassen hond maar als hij goed aan komt en netjes op gewicht is ben ik tevreden. Een te dikke pup is natuurlijk ook niet gezond.
Ik heb nogsteeds contact met zijn fokker, ook hierover maar ik wilde graag ook de mening van anderen, fokkers zijn natuurlijk ook niet alwetend ondanks hun grote ervaring.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:20

Margee schreef:
Ik heb wel een schrokbak gekocht en dat hielp prima, het overgeven na het eten (en het daarna weer opeten) was daarmee voorbij.
Daarnaast heb ik deze zomer, omdat ze echt schraal was, onbeperkt gevoerd. Bak leeg, erbij. Lastig met 2 honden maar het stabiliseerde zich wel, regelmatig stond alles nog gewoon vol. Nu krijgt ze weer 2 x per dag en de rust in het eten is er nog steeds.
Voeren doe je niet op gewicht of op advies van de zijkant van het pak, maar op het oog. Zeker jonge honden hebben tussendoor zulke spurtjes dat ze het niet bij kunnen eten. Bovendien, heb zelf maar eens de hele dag honger.......

Ik vraag me toch af waarom je denkt dat mijn pup de hele dag honger zou hebben? hij word gewogen en komt netjes aan, de dierenarts is tevreden over zijn gewicht.
Mijn teef is een hond die ik oneindig eten kan geven zonder problemen maar met hem zou dit waarschijnlijk niet gaan. Niet iedere hond is het zelfde he.

Punz

Re: Pup eet veel te snel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:34

Gelukkig maar!
( Maar je wil niet weten hoe vaak mensen dit níet weten. Vandaar dat ik het niet aandurfde om de opmerking hier níet neer te zetten.... Hoop dat je dat snapt!)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:50

riagr schreef:
Gelukkig maar!
( Maar je wil niet weten hoe vaak mensen dit níet weten. Vandaar dat ik het niet aandurfde om de opmerking hier níet neer te zetten.... Hoop dat je dat snapt!)

Geen probleem hoor, eigenlijk alleen maar heel goed van je dat je dit verteld, er zijn jammer genoeg te veel mensen die helemaal niets weten en er toch maar aan beginnen. Wij hebben ons goed in gelezen en doen dit nog steeds, daarbij hebben we altijd de fokker en da om vragen bij kwijt te kunnen. Ook bokt blijft vaak een goede bron van meningen!

Maar het eten komt helemaal goed hier hoor, de dag voor we gaan wegen ben ik altijd overtuigd dat hij niet genoeg aan komt en helemaal overbezorgd. Als we dan wegen blijkt er weer een halve kg bij gekomen te zijn :') Daar zit je dan voor te nagelbijten!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 08:45

Wispeltuur schreef:
Margee schreef:

Ik vraag me toch af waarom je denkt dat mijn pup de hele dag honger zou hebben? hij word gewogen en komt netjes aan, de dierenarts is tevreden over zijn gewicht.
Mijn teef is een hond die ik oneindig eten kan geven zonder problemen maar met hem zou dit waarschijnlijk niet gaan. Niet iedere hond is het zelfde he.

Dat dacht ik ook maar na een dag zat ze al naar die bak te kijken van..... pfffffffffffffff...... Je zegt zelf al "waarschijnlijk" dus zeker weten doe je het niet. Wat ook hielp hier was ze apart te zetten zodat ze zeker wisten dat de ander de bak niet inpikte.... dat doet de oudste namelijk. Ze gaat er naast zitten want ze kan het zelf niet meer op. Je moet dit soort opmerkingen ook niet als kritiek beschouwen, we vertellen hier onze eigen ervaringen.