Wie fokt nog meer kleindieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:14

ik fok cuys en krulkippen

cuys omdat ik hou van wat grotere dieren als die kleine caviaatjes
Virgina toen ze drachtig was
Afbeelding

Alexander
Afbeelding

en verder zie link in mijn onderschrift

en mijn krulkipjes omdat het zulke lieve kippen zijn, veel tammer en het oogt zo leuk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oja, en ik fok kalkoenen maar dat doen ze gewoon zelf
ze lopen in een bosperceel van 30 are en ik laat ze gewoon begaan
dat levert ieder jaar tig kuikens op waarvan er altijd maar een paar overleven
Afbeelding
de roofvogels weten er raad mee maar ook hun kuikens moeten groeien dus dat is de natuur

anneliesdj

Re: Wie fokt nog meer kleindieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:28

Grijpen die kalkoenkuikens??
Als ze nog heel klein zijn zit moeders er wel continu bij toch?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:16

kaloenkuikens luisteren voor geen meter naar hun moeder en kalkoen moeders zijn slechte ouders
het is echt hopeloos
ik bekijk dit nu al voor het tweede jaar
ik heb één hen, de rode, die redelijk goed op haar kinders let, ook kinders van de andere hennen er bij neemt
maar de kuikens weigeren gewoon bij hun moeders te blijven en als iedere hen er 10 heeft en ze lopen echt alle kanten uit ondanks geroep van moeders, blijft er weinig over
de eerste weken sneuvelen er gewoon heel veel
dit jaar ook nog doordat het weer zo grillig was, paar dagen mooi weer en dan weer heel koud en nat, daar kunnen ze slecht tegen
vorig jaar had ik er 12 over maar toen heeft er iemand onze kuikens gejat en hadden we er nog 5 levend over :(
dit jaar met één hen meer(van de 5 kuikens was er maar één een hen), heb ik er maar 4 over en daarvan kan ik nu nog niet zien wat hen of haan is
natuurlijk zou ik ze in hokken kunnen stoppen of kuikens zelf kunnen groot trekken maar ook dat gaat niet makkelijk
ze krijgen bij echte fokkers niet voor niks tig medicijnen
hier leven ze puur natuur, vliegen ook gewoon de boom in of het dak op

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:29

Ik fok met cavia's en dan de borstel zwart magpie. En daar heb ik ook soms borstel wit donkeroog, borstel brindle, en borstel magpie in andere kleuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:08

spatter schreef:
kaloenkuikens luisteren voor geen meter naar hun moeder en kalkoen moeders zijn slechte ouders
het is echt hopeloos
ik bekijk dit nu al voor het tweede jaar
ik heb één hen, de rode, die redelijk goed op haar kinders let, ook kinders van de andere hennen er bij neemt
maar de kuikens weigeren gewoon bij hun moeders te blijven en als iedere hen er 10 heeft en ze lopen echt alle kanten uit ondanks geroep van moeders, blijft er weinig over
de eerste weken sneuvelen er gewoon heel veel
dit jaar ook nog doordat het weer zo grillig was, paar dagen mooi weer en dan weer heel koud en nat, daar kunnen ze slecht tegen
vorig jaar had ik er 12 over maar toen heeft er iemand onze kuikens gejat en hadden we er nog 5 levend over :(
dit jaar met één hen meer(van de 5 kuikens was er maar één een hen), heb ik er maar 4 over en daarvan kan ik nu nog niet zien wat hen of haan is
natuurlijk zou ik ze in hokken kunnen stoppen of kuikens zelf kunnen groot trekken maar ook dat gaat niet makkelijk
ze krijgen bij echte fokkers niet voor niks tig medicijnen
hier leven ze puur natuur, vliegen ook gewoon de boom in of het dak op

Dat is wel jammer ja, denk dat de bomen dan juist in hun nadeel werken als de vogels eenmaal weten dat er lekkers te halen is. Werkt het niet om een deel van de ren overdekt te maken, of een net erover te hangen oid? Hebben die beesten uberhaupt wel enig idee dat ze wat boven het hoofd hangt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:33

nee, volgens mij niet, zijn echte domme dieren
s'nachts slapen alle kuikens wel onder de hennen en als ze groter zijn zelfs onder de vleugels van de haan
maar pas als de kuikens een week of 3 zijn en het aantal gereduceerd is tot een paar per hen blijven ze beter bij elkaar en bij de hennen

ik heb het eerste jaar een stuk afgezet gehad maar dat hielp ook niks
de kuikentjes zijn zo klein dat je ze alleen tegenhoudt met kuikengaas en dat is erg duur als je een groot stuk wil afzetten
neem je een kleiner stuk vliegen de hennen eruit en laten ze de kuikens gewoon achter
dan hou je dus alleen rennen over maar dat vinden de hennen echt verschrikkelijk en in de stress lopen ze dan de kuikens gewoon onderste boven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:05

Wat leuk dat er zoveel mensen kippen, cavia's en konijnen fokken! Er zou veel meer animo voor moeten komen voor deze mooie 'sport' :)

@ KBTP, wat voor vogels fokken jullie dan? :)

@Spatter, wat was zij dik toen ze drachtig was! Wat een buik :P En die krulkipjes zijn errug lief <3

Hebben jullie dan ook vaste shows waar jullie standaard jullie dieren inzenden, als jullie meedoen? :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:29

De ECC in Harderwijk :j Leuke show.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:10

Meestel beide ECC shows, Dordrecht en Harderwijk. En voor de rest wat ons past :D

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:58

Ik heb vroeger cavia's gefokt. Langharen in verdunde kleuren en Cuy's.
Daar ben ik mee gestopt toen ik meer ging werken. De Cuy's al wat eerder omdat het erg moeilijk was om raszuivere dieren in NL nog te vinden.

Nu fok ik kleurmuisjes. Voornamelijk in zilver-agouti en choco bont. Goede gezondheid voorop natuurlijk en dan nog zorgen voor mooie grote oren en een mooie lange staart haha.
Ik ben hier nog niet zolang aan begonnen, dus staat nog in de kinderschoentjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:14

Heb je daar ook foto's van, van je kleurmuizen? En Cuy's, wat voor caviaras is dat precies?

Van de bovengenoemde shows heb ik nog niet gehoord, die zijn zeker net gewest? :P

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:35

Ik fok dan misschien niet maar mij oom en tante volop. Zo fokt mij tante cavia's: US Teddy Rus. En heeft daarnaast ook een opvang voor oude cavia's. Als iemand benieuwd is naar haar site zal ik hem plaatsen.

Mijn oom fokt onagadori kippen. Dit ras is niet bekend in Nederland waardoor mijn oom het doel heeft het ras in Nederland bekend te maken. Begin december gaan wij gezamenlijk naar een tentoonstelling. Helaas zal hij meteen gediskwalificeerd worden doordat het ras niet erkend is. Maar door aandacht te vragen over dit ras is de eerste stap richting erkenning gezet.
Afbeelding

het eerste nageslacht: (helaas te veel bruin op de vleugels verder is het dier volgens de normen. Door terug te fokken met de moeder moet er uit die eieren minder bruin komen. Maar dat is natuurlijk geluk hebben)
Afbeelding

En voor zijn eigen plezier heeft hij ook een koppel samara's lopen waarmee hij volgend jaar hoopt op nageslacht:

Alleen een recente foto van het haantje helaas:
Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:01

Ik ken die kippen wel, die onagadori's... Zelf ben ik geen fan van het ras. Want een haan heeft niks aan zo'n lange staart... Geef mij maar liever een gewone mooie haan die lekker haan kan zijn!

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:06

Daar kan ik me in vinden. Filmpjes op youtube laten die hanen in grote kasten zien waar ze 24 uur per dag in het donker zitten alleen maar om een zo mooi mogelijke lange staart te laten krijgen. Ik en ook mijn oom zijn daar zeer op tegen. Elke kip hoort in principe gewoon buiten te komen in een ruim hok. Deze haan heeft dat ook en dat doe niks onder aan zijn staart. Loopt heerlijk buiten met zijn hennen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:18

Spatter, die krulkippen zijn wel echt heel erg leuk ! Maar is dat nou een echt ras ? Kan ze nergens vinden ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:42

@ v33ri3; Zoals ik die anagadori in die boom vindt zitten vind ik hem prachtig! Die kip die vastgehouden wordt ook :) Zal zo wat informatie over de dieren zoeken, hoe houdt jou oom de hanen dan?
Ik ben ook wel benieuwd naar de site van je tante :)

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:31

De site van mijn tante:
http://www.lissenvaart.tk/

Mijn oom heeft een oudere haan ( in de boom) Die word 's nachts in de kas gehouden vanwege het gekraai (overlast voor de buren.) Overdag word hij in de tuin van mijn oom losgelaten. (een grote tuin) Samen met zijn hennen kan hij lekker scharrelen. De jonge haan die vastgehouden word op de foto zit samen met de jonge hennen en hanen in een groot ren samen met 4 duiven. Regelmatig mogen die ook in de tuin rondscharrelen. In mijn ogen dus een hele vriendelijke manier van kippen houden. En niet schadelijk voor de kippen. Dat de staarten daardoor niet op zijn mooist zijn is maar een klein min puntje. Ze poetsen zelf regelmatig de staartveren schoon en zien er daardoor niet slecht uit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:40

Ik fok cavia's in gladhaar en us teddy
Uitmonstering kleuren in voornamelijk zwart, lilac, slate blue en choco en drie kleur met lilac, saffraan/goud en wit
Verder ben ik een andere kleur aan het ontwikkelen, dit staat echter nog in de kinderschoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:57

@V33ri3; dat valt inderdaad wel mee, want die klokkasten op youtube zien er niet bepaald fijn uit! Mooi zijn de vogels wel :)
Wat heeft jou tante de cavia's in mooie 'bakken' zitten zo, zo zouden ze het in meerdere huishoudens mogen doen :)

@Seven; wat voor kleurslag is dit dan, of houd je dat nog voor jezelf tot dat het je gelukt is? :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:22

Wij fokken duiven, de Spaanse Gorguero kropper, een redelijk zeldzaam ras. Het is een ras wat is gefokt om andere duiven mee naar hun hok te lokken, zo hadden ze vroeger vlees op hun bord. Wij sturen de duiven niet in op tentoonstellingen, omdat dit ras onbekend is hebben de keurmeesters geen idee hoe ze het moeten beoordelen waardoor je de meest vreemde predikaten krijgt. mijn vriend is zelf ook sierduivenkeurmeester maar eigen dieren keuren is uiteraard een grote no no.....

Het liefst laten we de duiven vliegen maar met de grote hoeveelheid roofvogels die er zijn is dit haast onmogelijk. -O- Gorguero's moeten ook bepaalde vliegeigenschappen hebben, holle staart, bungelende pootjes, hangende krop, omhoog gestelde kop. Erg leuk hoor de kleindiersport. In Januari zijn er weer twee grote nationale kampioens tentoonstellingen, De Noordshow in Zuidlaren en de Championshow in Nieuwegein. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:32

De Noordshow in Zuidlaren, daar stond ik vorig jaar met de Kleindier stand :) Daar heeft 1 van de standhouders verteld over de sport met de Spaanse Gorguero kropper, het zijn toch de doffers die de duivinnen ( de beste krijgen broedende duiveninnen mee toch?) mee terug nemen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:34

Ik kan wel een tipje van de sluier lichten :D Ik probeer een wit kleur uitmonstering dier te fokken dus bijv. Lilac wit met tan dan de kleur in de richting van de hollander of iets meer wit maar voorkeur voor kleur rond de ogen en wat op de rug. Ooit heb ik dit gezien in Dld en soms zit het perongeluk in een nestje ik wil hier bewust op gaan fokken en zien hie dit word vast gelegd kwa genen en of aft ook genetisch vast gelegd kunnen worden zoals de hollander.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:55

Spruitjee, de doffers waar mee gesport wordt zitten juist alleen waardoor ze fel worden op andere duiven. Als ze er dan uit gaan dan gaan ze op zoek naar duivinnen en lokken die mee naar hun hok, ze gaan dan ontzettend hard met de vleugels klappen ( soms slaan ze de punten van de slagpennen kapot ) en proberen de duivin te verleiden in de lucht om met hun mee te komen naar hun hok, daar worden dan alle versiertrucs op de duivin los gelaten :D De Gorguero is de gentleman onder de sierduiven, zal nooit een duivin pikken dus duivinnen zijn gauw om.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:34

Ik heb sinds dit jaar cavia's :) Ik ga me met name richten op de zwarte hollander tekening.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:42

Ik heb een poos cavia's gefokt, maar toen ik de beren aan de straatstenen niet meer kwijt raakte (ook niet gratis, en als slangevoer weg deed ik niet) ben ik ermee gestopt.

Ik fokte van alles: peruvia, sheltie, engels en amerikaans gekruind, gladharig (kleurslag rus)