kvv voor katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:04

keona schreef:
maar waarom mag een kat geen kvv van de hond eigenlijk,want dit doe ik wel vaker?
honden mogen geen rauw varkens vlees,hoe zit dit met een kat????

Het kan geen kwaad om honden kvv af en toe aan de kat te voeren, het is alleen af te raden om niets anders te voeren. De verhoudingen bot-orgaan-vlees ligt volgens mij anders, bij honden kvv word vaak groenten toegevoegd en bij een premix weet ik niet hoe het met taurinegehaltes zit.
Varkensvlees is voor beiden niet goed ivm de ziekte van Aujeszky (ook voor mensen gevaarlijk)

Nouka

Re: kvv voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:09

Mijn kat krijgt ook kvv, tinlo/bibi/carnibest :) Ik koop verschillende smaken, dan ontdooi ik alle rollen tegelijk en bind ik verschillende smaken aan elkaar vast zodat ze altijd wat anders krijgt. Verder krijgt ze kippennekjes (die ze errug lekker vindt) en stukjes konijn om op te kauwen. Orgaanvlees moet ik nog proberen, het enige dat ze tot nu toe niet lekker vindt is konijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:33

keona schreef:
maar waarom mag een kat geen kvv van de hond eigenlijk,want dit doe ik wel vaker?

honden mogen geen rauw varkens vlees,hoe zit dit met een kat????

Waarom zou dit niet mogen? ;) De percentages voor zowel hond als kat zijn gelijk. Je moet natuurlijk wel opletten op de smaak. Katten vinden veel dingen die honden lekker vinden, bijv vies. Pens is een beruchte. Hier eten de katten pens, beetje typisch. En een rauw eitje krijgen de honden, maar de katten vinden dat bijv weer vies. Met iedere kvv moet je opletten, je moet wel variëren, anders wordt t eenzijdig. Van smuldier is bijv ook bekend dat ze een synthetisch suplement als calcium bron toevoegen. Daar lig ik niet wakker van, omdat ze hier ook gewoon kip-, parelhoen, konijn,en eendekarkassen wegwerken. Haas is te hard, maar vinden ze heerlijk. Dat wordt dus volledig afgekloven :D

Katten mogen ook geen varkensvlees.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:37

Katten zijn obligatore carnivoren. Dit houdt in dat zij echt alleen op vis/vlees gebouwd zijn en dus niet op een grasje, bes, fruit of groente gebouwd zijn. Katten zijn dan ook een stuk gevoeliger voor graan, deze wil je dus echt vermijden bij je kat, waar je bij je hond best wat rijst erbij kan geven. (Doe ik zelf alleen als ik even niks anders voor handen heb: rijst, ei en gestoomde groente.)

Omdat er in veel kvv's voor honden (of voor hond én kat) rijst en groente verwerkt zit, wordt het afgeraden om die aan de kat te geven.
Inderdaad zijn de verhoudingen voor een kat ook anders dan voor een hond. Dit omdat kleine prooidieren qua verhouding orgaan/spiervlees/bot anders in elkaar zitten dan de grotere.

Voor de hond wordt ongeveer aangehouden: 40-50% vleesbot, 25-35% spiervlees, 15-20% orgaan (waarvan de helft pens) en 5-15% groente.
Voor de kat is dat ongeveer: 45-55% vleesbot, 35-45% spiervlees, 15-20% orgaan (geen pens).

Orgaan wil je niet teveel en niet te weinig voeren, deze zijn een belangrijke vitaminebron, maar je kunt dus ook te snel overschotten krijgen. In de meeste kvv's (de goedkopre oha) zit teveel orgaan.
Tinlo weet ik zo de percentages niet meer van maar zat dacht ik goed in de buurt, van Carnibest weet je de percentages niet en zijn ook niet te krijgen en Haaksbarf is heel transparant en zit ook goed in de buurt.

Maar eigenlijk zit in elke kvv te weinig bot. (Let wel: als er staat bot, bedoelen ze kaal bot. 20% bot + 20% spiervlees = 40% vleesbot)

Ik koop gemalen mixen en maak daar mijn eigen KVV van voor de kat. Daar mijn kat nogal gevoelig is en een blaasgruispatient (stond voorheen op brok, en ook de Carnibest waar dus toch rijst in zit kon hij niet verdragen). Overigens wordt 1x in de week een dag vette vis aangeraden (zoals zalm bijv.), maar ook niet vaker. Dit tel ik bij de spiervlees.

Zelf een kvv maken is dus ook nog makkelijk te doen en zeer zeker goedkoper dan een goed in elkaar zittende kvv, wat betreft verhoudingen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 09:15

Sassol schreef:
Katten zijn obligatore carnivoren. Dit houdt in dat zij echt alleen op vis/vlees gebouwd zijn en dus niet op een grasje, bes, fruit of groente gebouwd zijn. Katten zijn dan ook een stuk gevoeliger voor graan, deze wil je dus echt vermijden bij je kat, waar je bij je hond best wat rijst erbij kan geven. (Doe ik zelf alleen als ik even niks anders voor handen heb: rijst, ei en gestoomde groente.)

Omdat er in veel kvv's voor honden (of voor hond én kat) rijst en groente verwerkt zit, wordt het afgeraden om die aan de kat te geven.
Inderdaad zijn de verhoudingen voor een kat ook anders dan voor een hond. Dit omdat kleine prooidieren qua verhouding orgaan/spiervlees/bot anders in elkaar zitten dan de grotere.

Voor de hond wordt ongeveer aangehouden: 40-50% vleesbot, 25-35% spiervlees, 15-20% orgaan (waarvan de helft pens) en 5-15% groente.
Voor de kat is dat ongeveer: 45-55% vleesbot, 35-45% spiervlees, 15-20% orgaan (geen pens).

Orgaan wil je niet teveel en niet te weinig voeren, deze zijn een belangrijke vitaminebron, maar je kunt dus ook te snel overschotten krijgen. In de meeste kvv's (de goedkopre oha) zit teveel orgaan.
Tinlo weet ik zo de percentages niet meer van maar zat dacht ik goed in de buurt, van Carnibest weet je de percentages niet en zijn ook niet te krijgen en Haaksbarf is heel transparant en zit ook goed in de buurt.

Maar eigenlijk zit in elke kvv te weinig bot. (Let wel: als er staat bot, bedoelen ze kaal bot. 20% bot + 20% spiervlees = 40% vleesbot)

Ik koop gemalen mixen en maak daar mijn eigen KVV van voor de kat. Daar mijn kat nogal gevoelig is en een blaasgruispatient (stond voorheen op brok, en ook de Carnibest waar dus toch rijst in zit kon hij niet verdragen). Overigens wordt 1x in de week een dag vette vis aangeraden (zoals zalm bijv.), maar ook niet vaker. Dit tel ik bij de spiervlees.

Zelf een kvv maken is dus ook nog makkelijk te doen en zeer zeker goedkoper dan een goed in elkaar zittende kvv, wat betreft verhoudingen.

bedankt fijne uitleg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:22

Sassol, duidelijke uitleg! Mijn zusje doet ook zelf veel aanmaken, maar dat ga ik echt niet doen.. Ik vind dat zo vies dat vlees! Ga daar echt niet zelf mee zitten snijden en mengen :+ :D

Vraagje, ik heb ook kuikentjes in de diepvries liggen.. Mijn grote kat heeft er al een keer 1 gehad, die neemt hem mee naar een rustig hoekje en kauwt hem rustig op.. Nu heb ik ook een kitten van 4,5 maand. Die kleine is een behoorlijke schrokker, die schranst echt ontzettend en ik vraag me af of hij wel proeft wat ie eet :+ Kan ik die kleine nu ook al zo'n kuikentje geven? Ik wil hem dan sowieso apart doen, zodat ie zich niet opgejaagd hoeft te voelen door mijn andere kat. Maar ben bang dat ie dat kuiken niet goed kauwt en er in stikt (zoals ie zijn vlees eet tenminste..)

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:29

Heeft de kitten al een een kippennekje o.i.d gehad? Ik zou met zoiets beginnen zodat ze doorhebben dat er bot in zit zegmaar :P En dan kan je rustig een kuikentje proberen hoor :) De mijne hoeft het niet, kippennekjes vindt ze heerlijk maar hele prooidieren blieft mevrouw niet :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:37

@ Relaxed: ik zou dan ook eerst met iets beginnen wat te groot is om in te slikken. Een bio-kippennek (zijn wat groter en harder dan gewone kippennek) of een eendennek desnoods.
Zou toch niet willen dat poeslief niet kauwt op het eten en daardoor het bot niet goed verteert of er in stikt ofzo -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:53

Iemand hier ervaring met extreem overgevoelige katten overzetten op kvv?

Helaas hebben wij nu de katten op speciaal dieetvoer van de dierenarts staan.
De ene kat chronische diarree. Alles geprobeerd,alle pillen,alle brokvoer(granenvrij,met graan,met rijst,kip,lam,vis,en dan de dure,goede merken, blikvoer zonder rommel, carnibest..)
Andere kat plukte zijn vacht eruit.

Op het dieetvoer zijn de klachten weg.

Ik vind het rommel,vol granen,maar de katten doen het er goed op.

Zo laten?

In dat voer zijn de eiwitten "klein verknipt", zodat de katten het niet kunnen herkennen als zijnde eiwit en daarom reageren ze er niet op.

In kvv/barf zijn eiwitten natuurlijk volop aanwezig...

Ik dacht aan misschien dan een diersoort voeren die beide katten nog nooit gehad hebben,zoals paard,hert,
haas....
Maar zou dat kans van slagen kunnen hebben?
Of mag ik er van uit gaan dat deze 2 katten gewoon altijd op hun dieetvoer moeten blijven..

(ze krijgen deze: http://www.sanimed.info/nl/cats/atopy_s ... icatie.php )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 09:54

Anoniem schreef:
Iemand hier ervaring met extreem overgevoelige katten overzetten op kvv?

Helaas hebben wij nu de katten op speciaal dieetvoer van de dierenarts staan.
De ene kat chronische diarree. Alles geprobeerd,alle pillen,alle brokvoer(granenvrij,met graan,met rijst,kip,lam,vis,en dan de dure,goede merken, blikvoer zonder rommel, carnibest..)
Andere kat plukte zijn vacht eruit.

Op het dieetvoer zijn de klachten weg.

Ik vind het rommel,vol granen,maar de katten doen het er goed op.

Zo laten?

In dat voer zijn de eiwitten "klein verknipt", zodat de katten het niet kunnen herkennen als zijnde eiwit en daarom reageren ze er niet op.

In kvv/barf zijn eiwitten natuurlijk volop aanwezig...

Ik dacht aan misschien dan een diersoort voeren die beide katten nog nooit gehad hebben,zoals paard,hert,
haas....
Maar zou dat kans van slagen kunnen hebben?
Of mag ik er van uit gaan dat deze 2 katten gewoon altijd op hun dieetvoer moeten blijven..

(ze krijgen deze: http://www.sanimed.info/nl/cats/atopy_s ... icatie.php )

waarom probeer je het niet gewoon,je kunt altijd terug op je dieet voer.mocht het niet lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:57

Omdat het vreselijk sneu is,om een kat zichzelf compleet kaal te zien plukken, en de andere die al 2 jaar chronische diarree heeft.
Wil het ook wel proberen,als het een kans van slagen heeft en ik een idee heb hoe en waar te beginnen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:04

Leuk, een kvv topic voor katten! Mijn kat staat ook op Tinlo, maar ze lust alleen de kp en de makreel, met af en toe de natuur ter afwisseling. Ze vind brokjes wel heel lekker, maar ze komt gelijk aan als ik haar op brok zet en aangezien we al kampen met overgewicht vind ik dat ook niks. Ze doet het hier echt goed op, vind het lekker, zit goed in haar vacht, ze stinkt niet meer en heeft veel betere ontlasting :j
Ook krijgt ze ter afwisseling regelmatig een kippenlever of een paar kippenhartjes. Ook kuikentjes krijgt ze af en toe, dat vind ze helemaal leuk en dat kuikentje ziet dan ook alle hoeken van de keuken, voor hui volledig wordt verorberd :=

De andere kat zit dan toe te kijken alsof ze gek is geworden, die lustte tot voor een paar jaar geleden alleen maar voer uit blik, zak of pot. Langzaamaan ging ze een klein hapje mee eren van de makreel en een maand geleden zat ze voor het eerst op een stukje kipfilet te kauwen! De begint dus ook langzaam om te turnen :D zij heeft een gevoelige maag en een lastig gebit (kan slecht kauwen) dus ander voer is snel een probleem bij haar. Zij krijgt ook nog steeds onbeperkt toegang tot RC indoor, maar ik probeer haar zoveel mogelijk vers bij te voeren. Ze zeggen altijd dat dat heel slecht is voor het systeem, maar hoe meer vers ze krijgt, hoe minder ze aan de planten loopt te knagen en hoe minder ze moet overgeven, dus zolang ik haar nog niet helemaal omgezet heb, gaat dit goed zo :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:06

DC, mijn katten hebben dan wel veel minder grote klachten dan de jouwe maar voorheen dus wel met ontlasting (dun en stinken) vacht (vettig en niet mooi), gevoelige maag (veel planten knagen en overgeven) en dat is allemaal sterk afgenomen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:47

Ik neem aan, aangezien je het over eiwitten hebt. Dat je katten dus niet goed tegen een bepaalde diersoort eiwit kunnen?

Dan zou je inderdaad met een eliminatiedieet kunnen beginnen. Gezien jouw katten nu geen klachten hebben, hoef je ook geen 6 à 8 weken te wachten voor je een diersoort kunt toevoegen. 3 à 4 weken is dan voldoende.
Je begint inderdaad met een diersoort die ze nog nooit gehad hebben en het liefst geen geit of schaap. Wild is wel een goeie (konijn, hert, fazant etc.)

Deze zijn wel moeilijk te vinden in een KVV. Als je dieren nog nooit Konijn op hebben verkoopt Haaksbarf wel de smaak Konijn. All animal verkoopt ook konijn, maar ook kwartel en parelhoen. Al zou ik wel eerst de konijn proberen en dan pas naar gevogelte gaan.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:50

Ja,ik weet niet of het een bepaalde eiwit is,waar ze niet tegenkunnen of álle eiwitten.
Dat weet de dierenarts ook niet,sterker nog, die dacht bij de 'vachtplukker' aan stress, en bij de 'diarree kat'waren ze sowieso out of options...

Dus nu met dieetvoer gaat het goed,hier zitten dus verknipte vis eiwitten en ik lees dus op de site ook iets van gevogelte eiwit.
maar omdat het zo klein verknipt is,schijnen ze het niet te herkennen ofzo...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:25

Je zou ondertussen kunnen kijken of ze wel tegen zalmolie kunnen. Erg goed voor de vacht/huid conditie en algehele weerstand. Kun je gewoon over de brokken geven.

Kunnen ze daar nou niet tegen, weet je ook meteen dat ze van vis-eiwitten slechter worden.

Het kán dat ze niet tegen vlees kunnen, maar allergisch voor alle dierlijke eiwitten daar heb ik nog nooit van gehoord. Als het dus idd een allergie is, denk ik dat er wel geschikt vlees is voor de beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:58

Zalmolie heb ik heel lang gevoerd,deed niets bijzonders.

Ik zou het ook gek vinden als ze tegen geen enkel vlees kunnen,ik heb zelf het idee dat het wel eens kip zou kunnen zijn, dat zit ook bijna overal(helaas)in.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:54

Dat is in ieder geval al mooi, dan kun je één diersoort geven en 1x in de week zalm. Dus bijv. 6 dagen konijn, en 1 dag zalm.

Als dat goed gaat, 3 weken lang, kun je bijv. 3 dagen konijn, 3 dagen kwartel en 1 dag zalm gaan geven.
Uiteindelijk wil je minimaal 4 diersoorten en vis geven over een periode van 3 à 4 weken. (Dus je hoeft niet elke dag van diersoort te wisselen) Dan voer je compleet, zonder toevoegingen.
Als je de wat ongebruikelijkere diersoorten gehad hebt, kun je een keer lam gaan geven bijv. later kun je ook rund proberen.

Krijgt één van je katten wél klachten bij een bepaalde diersoort, geef dan eerst min. 6 weken diersoorten waar je kat wel tegen kan, zodat de klachten helemaal weg zijn voordat je verder gaat experimenteren met nieuwe diersoorten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:03

wat grappig dat ik nu dit topic tegenkom. Zit de laatste tijd een klein beetje te zoeken op KVV (barfen gaat me net iets te ver)
Ik voer al 16 jaar RC brokjes en daar doet hij het super goed op hoor maar ik hoorde dat er kankerverwekkende stoffen inzitten.
Nu ben ik niet iemand die alles uitpluist qua voer en er alles van wil weten maar het gaat soms eens door mijn gedachten.
Ik lees dus even mee.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:06

IngridM, het is wel belangrijk om ook bot te voeren, o.a. voor de tandjes :) Of bedoel je dat niet met barfen?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:20

Wat goed! Een topic over kvv bij katten! Laat ik dan nu net al een tijdje in gedachten hebben :)

Wij hebben een kat, van inmiddels negen jaar, die altijd op brokken heeft geleefd. Nu krijgt ze periodes wel runderhart bijgevoerd, en dat gaat er altijd met veel smaak in. Omdat ze in de periodes dat ze dat niet krijgt opmerkelijk vaker overgeeft en slechtere ontlasting heeft vroeg ik me af om haar niet helemaal over te zetten op kvv. Heeft iemand hier ervaring mee? (Brokkenpoes overzetten op kvv?)

Graag tips en advies, ik ben nog maar een leek op het gebied van kvv/barf :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:36

Ik ga dit even volgen, ik wil mijn kat miss ook overzetten. Maar ik heb er echt geen kaas van gegeten. Ik weet echt 0,0 :+ Ze heeft ooit wel een eendagskuiken voor geschoteld gekregen maar daar wou ze niks van weten tot ie in de blender geweest was...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:57

Flux, onze 14jarige kat heb ik tot vorig jaar alleen brokkengevoerd, toen eens een beetje begonnen met smuldier erbij te geven aangezien de hond dat toch krijgt, alleen na 1 a 2 keer wilde ze dat niet meer, toen ben ik voor katten kvv gaan zoeken en vond bij ons in de buurt een dealer van Bibi. En dat at ze direct op :) Overdag staan er nog wel brokjes... wil ik liever niet maar is even niet anders ivm de ander gezinsleden.. ^) Als ik op mezelf ga ga ik wel proberen om dr volledig op vlees te zetten.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:00

Flux schreef:
Wat goed! Een topic over kvv bij katten! Laat ik dan nu net al een tijdje in gedachten hebben :)

Wij hebben een kat, van inmiddels negen jaar, die altijd op brokken heeft geleefd. Nu krijgt ze periodes wel runderhart bijgevoerd, en dat gaat er altijd met veel smaak in. Omdat ze in de periodes dat ze dat niet krijgt opmerkelijk vaker overgeeft en slechtere ontlasting heeft vroeg ik me af om haar niet helemaal over te zetten op kvv. Heeft iemand hier ervaring mee? (Brokkenpoes overzetten op kvv?)

Graag tips en advies, ik ben nog maar een leek op het gebied van kvv/barf :)

Als ze dat runderhart met smaak op eet verwacht ik geen problemen als je haar in 1x overzet naar vers. Toen ik mijn kat uit het asiel haalde was ze ook alleen maar brokken gewend en ik heb haar ook cold turkey op kvv gezet en dat ging prima. Ik zou wel zorgen dat je kvv niet te koud is, dus als je het uit de koelkast haalt doe het dan een paar seconden in de magnetron zodat het kamertemperatuur heeft. Hierdoor ruikt het ook sterker en zal je kat het aantrekkelijker vinden. In het begin zou ik veel smaken uitproberen zodat je weet wat ze sowieso lekker vindt. De mijne lust bijvoorbeeld geen konijn, maar ik had dit wel gehaald dus ik zet het haar dan wel gewoon voor. Met lange tanden eet ze het dan toch wel op :)) Brokken en blikvoer zijn een soort junkfood voor katten, daarom eten ze het ook graag :P
Je gaat meteen verschil merken aan je kat; mooiere vacht (en dus ook minder braken want ze krijgt minder haar binnen als ze zich wast), energieker, minder drinken (hoort bij kvv) en het allerbeste: je kattenbak stinkt niet meer. *\o/*

Air, ik zou wel uitkijken met brokjes en vers combineren ... dat werkt namelijk eigenlijk niet. De zuurgraad van de maag is heel anders voor vers en als je dan brok geeft kan dat problemen opleveren. Misschien kan je dat opperen bij de rest van het gezin? :P

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:02

Ik voer zelf mijn katten lotgering en afentoe smudlier.
Je kan je katten prima kvv voor honden geven
Bij bepaalde merken zit in de hondenvariant ook pens of groente maar als je kat dat lekker vindt is het prima.
En verder is kvv voor katten vaak kleiner verpakt en minder grof gemalen.

Ik heb echter 4 katten dus koop ik gewoon de honden variant.

Mijn hond barft overigens en 3 van de katten eten s`avonds met hem mee.
De andere heeft niet meer zoveel tandjes dus sinds 1 jaar eet die alleen nog maar kvv.

Ik heb overigens al mijn dieren in 1 keer overgezet.
In mijn ervaring werkt dat veel beter dan mengen en dergelijke.