Welk hondenras geschikt voor agility?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:45

Ik zou zeggen Sheltie :j
Als je de juiste hebt (sommige zijn weer beter in gehoorzaamheid/kunstjes, zoals de mijne), moet het kunnen lukken :j

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:49

Ik heb een Australian Shepherd van nu 9 maanden. Het is mijn eerste hond. Echt een superhond, wil heel graag leren, erg sociaal en een goede werklust. Gelukkig is het geen ADHD-hond, want daar houd ik niet zo van. Hij is rustig als wij rustig zijn, maar als we gaan spelen is ie er als de kippen bij. Ideaal, want zo kun je hem sturen zegmaar :)
Ik stem voor Aussie! :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:55

Er worden al een hoop leuke rassen genoemd.

Wij hebben een oeps-nest kruising, Sheltie x Border collie.

Past redelijk goed bij jouw omschrijving. Hoewel ze niet idioot druk en aanwezig is.
Misschien net te klein om exact bij jouw wensen aan te sluiten. Ze is vrij klein gebleven (=/- 38 cm op de schoft) Maar een andere hond uit een vergelijkbare kruising kan maar zo wat groter uitvallen natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:02

Wat een leukerd zeg!!

Als de enige reden van geen kleinere hond bij de paarden is, zou ik me daar niet te druk om maken. Ze zijn vaak super behendig en als een paard er op gaat staan, haalt het formaat ook niet uit van de hond :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:06

Een koningspoedel zou ook nog wel geschikt zijn, toch een tikkie anders dan een kleine poedel, razendsnel en kunnen ook goed springen (de onze toch alleszins :D )

Hier in de hondenschool zie je vooral border collies bij de agility.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:08

Wat denk je van een kelpie? :D Als ik ooit nog een ras voor de agility aanschaf, wordt het een kelpie! Ik vind ze prachtig en ze verslaan menig bordercollie op wedstrijd.

Zelf loop ik met mijn fanatieke vuilnisbakkie, een smallhondje :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:09

ik doe agility met mijn chihuahua ;)
maar ik zou idd een aussie of misschien een friese stabij? dat zijn 2 rassen die ik t op cursus erg goed zie doen. en natuurlijk de border collie, alleen heb ik daar persoonlijk wat negatieve ervaringen mee...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:12

Qua formaat:

Vroeger werd er wel gezegd dat kleine hondjes juist minder risico liepen tussen de paarden...
Handig genoeg om vlot weg te kunnen springen. En als het paard mept grote kans dat hij eroverheen slaat in plek van raak...

Habibi (Formaat forse Engelse Sheltie of formaat kleine Amerikaanse Sheltie) gaat super met Tweet. Kunnen het perfect samen vinden, en Biebs gaat ook mee op buitenrit. Langere afstanden lopen heeft ze geen enkele moeite mee. (Loopt regelmatig 10 tot 20 km, meer kan ze echt ook wel aan)
Als er eens een grote hond aankomt waar Habibi wat angstig voor is, dan gaat ze tussen de voorbenen van Tweety (Paard) staan... daar voelt ze zich veilig. En Tweet kijkt dan ook super uit.

Verder weet ze precies dat ze de wei niet in mag. Die grens heb ik haar geleerd, en daar houdt ze zich perfect aan. Tweety gaat super met Habibi, maar de weidemaatjes van Tweet zijn minder van honden gecharmeerd. Met name de shet vind het erg leuk om op hondjes te jagen...
De enkele keer dat ik longeer (Zeldzaam) weet Habibi ook dat ze er niet tussen mag komen. Dat heeft ze geleerd, en daar houdt ze zich dus ook aan.

Agility doe ik op recreatieve basis met haar, voor de leuk en voor de afwisseling.
GG ben ik wat serieuzer in, komende zaterdag examen GG1. Dit jaar voor het eerst landelijke wedstrijden gestart in de GGB en dat gaat leuk. (Nog niet top, maar dat zou ook nog geen reële verwachting zijn.)

Kortom: actief en beweeglijk hondje (Razendsnel in de behendigheid) lekker gehoorzaam en baasgericht. Maar zonder idioot slaafs te zijn. En zonder continue op mijn lip te moeten zitten, ik kan ze ook rustig een poos verbieden om in de buurt te komen, zoals met longeren. Dan gaat ze rustig op een afstandje toe zitten kijken.

Silence

Re: Welk hondenras geschikt voor agility?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:10

Mijn ervaring met border terriërs tegenover mensen is juist heel anders :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:15

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:19

Ik heb zelf met mijn middenslag keeshondjes aan agility gedaan. Dit deden ze altijd erg goed. Broertje (en de zoon van mijn andere) van 1 van mijn keesjes heeft ook veel wedstrijden succesvol gelopen. Zijn ook erg geschikt en ook een heel leuk ras om mee te werken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:27

het ligt natuurlijk ook aan je zelf,ben je consequent en streng dan kan een engelse stafford ook goed bij je passen.is geen ras voor iedereen.een aussie ook heel leuk ras maar je hebt zo als bij ieder ras daar ook luiere honden bij kijk onze aussie.onze staff doet het beter dan onze aussie toen we behendigheid deden.ook honden die het goed deden waren bearded collies(hoop dat ik het goed geschreven heb).
maar zo kan ieder ras wel geschikt zijn,alleen moet jij met dat ras ook om kunnen gaan,dus als ik jou was zou ik deze site af gaan www.hondenrassen.nl daar kijk je welke hond je kwa uiterlijk mooi vind,die schrijf je op.dan ga je kijken en ook bv bellen met fokkers om meer over het karakter te weten te komen,daarna zul je dus nog meer honden van je lijstje kunnen halen die niet bij jou passen.dan kun je erna kijken hoe zo'n honden het in de agillity doen dus ga bv na wedstrijden of benader mensen met zo'n honden en kijk of ze er mee sporten.en maak er na je keuze zoek een fokker die het type fokt dat je zoekt(dus sporttype).en kijk of ze nestjes krijgen

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:37

ik heb een amerikaanse stafford en die doet het geweldig zijn erg mens gericht en ze wil alles voor mij doen.
Mijn moeder heeft altijd met onze friese stabij getraind dat ging ook super goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:41

Ik ben van mening dat bijna alle rassen wel agility kunnen. Ik loop nu met een koningspoedel en dat gaat bijzonder goed, gezien ze wel de energie maar ook de rust heeft. De hoge energie rassen schieten zichzelf vaak voorbij en maken voor fouten. Ik heb 2 Markiesjes in de groep die het leuk doen, een sheltie en een labrador. Het ligt er zelf aan hoe je het op kan vangen in je lopen wat het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:00

Als je persé een rashond wilt raad ik -natuurlijk :+ - ook een Kelpie aan. Voldoen aan al jouw eisen (die van mij tenminste wel ;)). Met die van mij doe ik nu aan drijfbal, flyball en agility, hij vindt alles even leuk (en heeft het ook nodig om afwisselend te trainen) en leert vreselijk snel, graag en makkelijk. :)

Maar natuurlijk zitten de asielen ook overvol met leuke honden die maar wat graag een baasje willen om lekker mee aan de slag te gaan... :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:14

Klopt inderdaad dat het ook vooral aan de baas ligt, daarom dat ik dus ook heel bewust op zoek ga naar een hele drukke en aanwezige hond. Aangezien ik juist heel erg rustig ben en een al flegmatiek aangelegde hond nog rustiger/luier wordt, terwijl bij een drukke (ADHD) hond ik vaak de goede rust er in krijg maar ze niet stil vallen. Ik ben wel consequent en ben graag bezig met een hond, maar ben ook erg fanatiek in dingen en dat mag de hond dus ook zeker zijn.

Rashond, tsja het is niet zo dat ik per se een ras hond wil of een hond met papieren. Wel wil ik een gezonde hond, vrij van erfelijke gebreken en dan kom je snel bij rashonden. Ik weet dat je bij rashonden ook ziekte hebt (vaak zelfs meer dan bij de niet-rashonden), maar je weet of de ouders vrij van ziekte zijn (zoals HD, ED, etc)

Wij hebben geen asielen, dus dat gaat het sowieso niet worden en dat wil ik zelf dus liever ook niet (je weet weinig tot niets over de voorouders en geschiedenis van de hond). Plus ik wil per se een jonge pup (naja natuurlijk pas vanaf 8 weken, maar geen pup van 4 maanden), zodat ik de hond van jongs af aan kan trainen en de dingen leren zoals ik die graag wil.

Ook vind ik het belangrijk dat de hond van een goede fokker af komt, waar je ook de ouders mag bekijken, etc.

Het type hond weet ik wat ik mooi/leuk vind, dat is toch richting de Border Collie, Australische Herder, et cetera. Ook weet ik wat voor karakter precies bij mij past en waar ik graag mee werk.
Toch wil ik eens verder kijken naar de rassen die interessant zijn en aan mijn "lijstje" voldoen, zo vind ik een Sheltie echt enorm leuk (mijn ervaringen zijn ook erg positief), maar ik vind ze voor mij toch echt wat te klein. Bearded Collie vind ik ook wel heel erg leuk, maar zoveel haar is niets voor mij! Haha, ik heb niets tegen de hond 1 keer in de week te moeten kammen/borstelen, maar elke dag nee liever niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:54

de toller. Hier in de buurt is er een fokker die ontzettend leuke werk tollers heeft met fijne karakters en enorme wil om te werken. Ik zie namelijk ook genoeg andere tollers.
Verder de fieldtrail labradors (de fijne en kleiner gebouwde labrador) kunnen ook erg goed en snel zijn.

Deze rassen zijn wel erg baasgericht maar niet zo slaafs als vele borders.

Een markiesje, kooikerhondje, poedel vind ik ook geweldig leuke rassen voor deze sport. Shelties ook wel maar dat geblaf van de meeste shelties zou ik gillend gek worden.

Verder zou ik erg goed gaan zoeken waar vandaan je je hond/pup gaat halen. En absoluut niet te vroeg gaan beginnen met agility het is een geweldig gave sport maar wel een zware belasting voor de gewrichten en je kan beter met 1.5 á 2 jaar leeftijd pas echt flink beginnen dan met net 1 jaar leeftijd. Uiteraard kan je al wel veel vroeger beginnen met aanleren van paaltjes, tunnel, raakvlakken e.d. maar met sprongen maken en korte bochten draaien zou ik echt oppassen.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:58

Friese stabij, Toller
Maar eigenlijk is ieder hond geschikt
Grote zware honden en honden met platte neus wat minder

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:07

Niet compleet qua uiterlijk voldoenend aan je eisen, maar qua karakter zeker: een Kelpie! Baasgericht, maar niet té (dat vind ik al gauw van Border Collies), superleeefgierig, enthousiast, werkwillig.... Tja, ik zou het wel weten ;).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:14

Er zijn er nog niet zo veel van in Nederland maar de langhaar whippet (silken windsprite) is daar prima geschikt voor
Ze zijn zeer mensgericht maar niet zo slaafs als een Bordercollie
http://www.youtube.com/watch?v=bzNfh57w-JQ
Ze zijn ooit ingekruist met sheltie en hebben daardoor veel minder jachtdrift

Mijn vorige hond was een bordercollie (is 15½ geworden)
en hoewel het een fantastische hond was zou ik er niet meer zo snel meer voor kiezen
Het neurotische adhd gedrag vind ik een beetje té veel van het goede

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:16

Mijn eerste gedachte was meteen een Border Collie of een Australian Shepperd en die zijn al genoemd. Die zijn dat echt uitermate geschikt voor. Maar een Friese Stabij is inderdaad ook super leuk en heel baas gericht. Je hebt ze ook in het bruin-wit (zo leuk!).

Een labrador is ook heel leuk. Willing to please, baasgericht. Maar wel heel anders dan Border Collies e.d.

Maar goed, ik heb een hond met korte pootjes :D en die is ook heel geschikt voor agility. Ze kan ontzettend goed wenden, is vreselijk slim. Het enige minpunt is dat ze totaal niet baasgericht is en het allemaal doet voor zichzelf :+ Niet voor mij (Geen zin = gaat niet door).. Maar ik bedoel er mee te zeggen dat ontzettend veel honden (ook kruisingen) geschikt zijn. Het is maar net hoe fanatiek je bent.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:18

Poedel :) mijn nichtje doet agility met haar mini schnauzers.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:21

Het neurotische adhd gedrag van een bordercollie zou ik ook helemaal dol van worden
Hoewel ik het geweldige honden vind om te zien

Bruin-witte stabij,s zijn zeldzaam (rasecht)
Die anderen noemen we Stabijna's :D
Maar inderdaad heel baas gericht

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:25

ook een hele leuke hond die nit aan je lijstje mag ontbreken en zeer gezond is niet fci erkend maar dat willen ze ook niet.zeer geschikt voor wat jij wilt harzer fuchs .vriendin van me heeft er een en wat een leuke honden,ook voor de sport enorm leuk

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:29

Heidelwachtel net een stabij wat karakte betreft
Alleen bruin gevlekte patroon