Pup wil alleen maar bij me zijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 06:45

Diablo schreef:
Magrathea schreef:
Klinkt als een ongecastreerd reutje? Kan zijn om territorium af te bakenen. Paarden doen het ook vaak als je net hun stal hebt staan mesten :z

Pupje is negen weken! Die is daar helemaal nog niet mee bezig.

TS, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar een chi is niet echt geschikt voor kleine kinderen. Ze zijn vaak onbedoeld lomp en on voorzichtig en daar houdt zo'n uk niet van.

Mijn pup ik 27 weken en een franse Bull.
Ik denk dat je me verwart met TO.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:49

pup is 9 weken en je hebt hem "al" 2 dagen.. natuurlijk mist hij zijn moeder en nestgenootjes
een kruik en een knuffel op zijn plekje (maak dus bijv zijn mandje zijn plekje) en hem steeds in het zelfde mandje leggen om te gaan slapen.
doe het in kleine stapjes. idd beginnen bij bijv. de wc, even de deur dicht is het een paar sec. stil meteen belonen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:44

Lastig toch een kwestie van volhouden. En vooral geen aandacht geven wanneer hij erom vraagt dus het janken enz.. is even lastig maar als je het nu kan oplossen heb je er de rest vanj e leven schrik van.
Mag dat wel een pup van 9 weken zijn maar ze weet je nu al te winnen schijnbaar weet hij dat je hem aandacht geeft en komt naar je toe. Een moeder hond geeft ook niet altijd de aandacht als ze erom vragen.

Misschien moet je even kijken of je wat regelmaat ik kan bouwen. Dus iedere dag rond dezelfde tijd in de bench zetten en dan ook vaste tijd. Op een gegeven moment weten ze oja baasje gaat even weg ik moet slapen.
Mijn honden weten niet beter dat ik smorgens ga wandelen en erna ga ik weg. Vooral de jongste heeft nog nooit gehuild of geblaft in de bench ze weet dat ik dan wegga of even druk ben en dat ze moet slapen/rusten.

Dat bench plassen is vaak dominantie idd wat erin leggen wat van hem is en als hij het doet niet gelijk schoonmaken ze gaan er namelijk niet in liggen dus merken ze vanzelf dat het niet fijn is.

Zou idd op cursus gaan en ook echt een groeps cursus leuk 1 op 1 maar je wilt je hond ook sociaal hebben vooral als je kinderen hebt. Sommige scholen geven ook les met kinderen. Denk bij een Franse Bull dat juist het sociale heel belangrijk is en dat hij niet dominant gaat worden ivm de kinderen naar andere honden.

Trouwens vind wel dat je deze vragen ook op je hondenschool kan vragen?. Vooral bench training vragen en dominantie vragen kunnen ze dat niet is het geen beste school :D. Ze kennen je hond en jou dus ze moeten je beter kunnen helpen.

Wildgirl

Re: Pup wil alleen maar bij me zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:56

@prisca, waarom moet die hond bij jou in de bench?
Ik heb gedurende mijn hele leven ongeveer 10 pups groot zien worden/gebracht en geen enkele daarvan heeft in een bench gezeten.
Zijn allen fijne honden geworden :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:18

Magrathea schreef:
Volgens mij verwar je TS met ebony :')

Het kan wel hoor, hij koppelt er alleen geen betekenis aan. Net als dat je jonge hengsten vaak ziet flemen

Ik was op de telefoon, ik zag niet dat je op een ander dan de TS reageerde, sorry..... :o

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:32

@Wildgirl
Heb altijd terriers gehad en niet de meest makkelijk qua ras. Deze honden moet je echt rust geven omdat ze het woord stoppen moeilijk kennen. Ik heb er nu 2 lopen en kan je zeggen ze vechten met regelmaat. Dit zijn nu nr 5 en 6 in mijn leven van dit ras en de bench pff die is echt al oud. Deze kwam met de 2de welsh.

Het is voornamelijk bij het weggaan want dan gaan ze vaak op onderzoek uit en een paar tanden in de tafel zijn zo gezet of andere spullen. Je wil niet weten bij hoeveel mensen ik kom waar ik dat zie of ander ongewenst gedrag. je kan een hond uren nadat die wat gesloopt heeft niet meer corrigeren. Vele hondenschool adviseren ook een bench vooral als je werkt. Met een bench kan je ook mooie zindelijkheid trainen ze vervuilen zelden hun eigen nest.

Mijn voorkeur is ook dat de hond zijn bench in de woonkamer staat en niet iedere keer verplaatst naar een gang of keuken. Een vast plek zodat de hond weet dat dat zijn rust plek is.

Vooral als je ook nog kinderen hebt lopen is een bench ideaal je kan kinderen en de hond niet alleen laten dus mooie tijd om de hond een rust moment te geven.

Ze zitten er bij mij in tot 1 - 1,5 jaar hij blijft dan wel staan maar gaat niet meer dicht. Ze ligt er wel vaak in als ik wegben (webcam). Het is echt haar plekje. Ze heeft een mand maar die staat boven.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 10:24

Ik wordt inderdaad een paar keer verward met Ebony geloof ik :)

Heb geen kinderen en mijn pupje plast niet in de bench, hij doet inmiddels alles netjes buiten! :D Heb dit topic gestart met oog op de toekomst. Hij hoeft nu nog niet alleen te zijn van mij maar ik wil niet over een tijd erachter komen dat ik allang had moeten beginnen :)
Vannacht heeft hij weer heel braaf in de bench naast mn bed geslapen zonder te piepen en nu kruipt hij er na het wandelen ook al in. Alsof hij mijn zorgen heeft gehoord ;-)
Heb hem gister een paar keer bij mij in slaap laten vallen en toen na een tijdje in zijn bench gelegd met het deurtje open waar hij leker verder sliep.
Beetje overbezorgde mama geloof ik :')

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:28

Zou het ivm de toekomst nu toch mee beginnen want je weet maar nooit?. je kan zo maar een dagje weg moeten of een keer uit eten enz. Hoe jonger je het leert hoe gewoner het is later.

Ik heb een 12 jarige hond in huis genomen die nog nooit alleen is geweest. Ik wist dus niet wat ik in huis haalde. maar de hond is de laatste 1,5 jaar beetje verwaarloosd doordat die mensen ziek waren. Dus daar zag ik mijn voordeel in.
Hij is KEURIG opgevoed en waakt alleen (als ik er ben) verder ligt hij veel in zijn mandje en vraagt als hij naar buiten wil. Echt een lot uit de lotery maar helaas zijn vele niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:29

Prisca schreef:
Dat bench plassen is vaak dominantie idd wat erin leggen wat van hem is en als hij het doet niet gelijk schoonmaken ze gaan er namelijk niet in liggen dus merken ze vanzelf dat het niet fijn is.

Nouja, wat een verschrikkelijk advies.. beetje van de oude (middeleeuwse) stempel nog zeker? Een puppy van 9 weken die uit dominantie in de bench plast, geloof je het zelf? En hem dan 'straffen' door het niet op te ruimen... ben ik echt de enige hier die dit ronduit schokkend vindt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 06:21

WildWings schreef:
Prisca schreef:

Nouja, wat een verschrikkelijk advies.. beetje van de oude (middeleeuwse) stempel nog zeker? Een puppy van 9 weken die uit dominantie in de bench plast, geloof je het zelf? En hem dan 'straffen' door het niet op te ruimen... ben ik echt de enige hier die dit ronduit schokkend vindt?

Nee je bent niet de enige, maar dit advies was niet voor een chi pup van 9 weken, maar een Franse bull volgens mij. Haha, ik haalde het ook al door elkaar.

Blijft een advies wat nergens op slaat natuurlijk, dat wel.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:50

Dus na een plasje gelijk schoonmaken en de pup zo schoon mogelijk houden?. Wat leert hij hier van dat hij het kan doen want baasje ruimt het toch op en ik krijg aandacht?. Schoonhouden is prima maar mensen zijn tegenwoordig TE schoon waardoor het ook andere problemen geeft. Zie dit zowel met paarden als honden
(babydoekjes enz..).

Ik kijk verder een pup van 9 weken is in vele gevallen echt niet stom maar vaak al best slim. Je bevestigt alles wat de pup juist wil UIT de bench en aandacht.

Mijn pup toen heeft het 1x gedaan ik was toen weg dus kon er toch niets aan doen. Toen ik thuis kwam zat ze in een hoekje dit was de eerst en laatste keer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:59

Prisca schreef:

Mag ik vragen hoe je bij de onzin komt dat een pup uit dominantie plast in de bench? (Die dichtzit)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:15

Wildgirl schreef:
@prisca, waarom moet die hond bij jou in de bench?
Ik heb gedurende mijn hele leven ongeveer 10 pups groot zien worden/gebracht en geen enkele daarvan heeft in een bench gezeten.
Zijn allen fijne honden geworden :j

dat er nog mensen bestaan die hondjes zonder een kooi groot brengen... doet me goed dat te lezen... :)

ik zou ook uit een kooi willen als hond zijnde ,is toch ook iets wat zo onnatuurlijk is,opgesloten worden in een ijzer hok,terwijl je baasjes waar je graag bij wil zijn een stukje verderop zitten..

totaal iets wat bij mij aan logica ontgaat...

wildwings,nee hoor..ik lees wel meer dingen die ik schokkend vind wat betreft het opsluiten van puppies in kooien ,verkleinen van die kooien zodat zo'n beestje zich amper meer kan verroeren bv,maakt zo lekker makkelijk zindelijk nl...

:\

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:16

Van een pup van 9 weken mág je niet eens verwachten dat hij het ophoudt, lichamelijk gezien is dat gewoon meestal nog niet mogelijk voor ze. En ze dan gewoon in hun eigen plas laten zitten, bah.

Overigens, mijn pups van 9 weken worden niet eens alleen gelaten, het zijn nog maar babies....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:34

Een pup kan maar echt beginnen ophouden vanaf 3 maanden. Je kunt ze ervoor al leren om zindelijk te worden, maar nog niet verwachten dat ze het meteen gaan kunnen. Dat ze in een bench plassen leren ze snel af, meestal doen ze het zelf niet uit zichzelf omdat ze liever niet erin liggen.

Wat heeft iedereen toch tegen een bench ?! Bij mij hoort het bij opvoeding. Ik was heel blij dat mijn hond de bench kende als ze net geopereerd was en 6 weken rustig aan moest doen. Dan konden we toch tijdens onze afwezigheid ervoor zorgen dat ze niet te gek ging gaan doen met onze andere hond, want dan ging het genezen veel moeilijker zijn.

Ook als je moet dwijlen of dergelijke is het toch wel handig om ze dan eventjes in de bench te laten. Tijdens mijn afwezigheid zit ze niet in de bench hoor. Enkel na operatie, tijdens het dwijlen en ook om te eten (heeft de neiging van anders uit mijn andere hond zijn kom mee te eten) en om te slapen dan.

's Avonds is ze zelf blij dat ze mag gaan slapen in haar bench. Ze loopt er heel enthousiast in om zich dan onder haar deken te gaan nestelen.

Door honden te veel te bemoederen en te veel toe te laten creer je gedragsproblemen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:46

Diablo schreef:
Van een pup van 9 weken mág je niet eens verwachten dat hij het ophoudt, lichamelijk gezien is dat gewoon meestal nog niet mogelijk voor ze. En ze dan gewoon in hun eigen plas laten zitten, bah.

Overigens, mijn pups van 9 weken worden niet eens alleen gelaten, het zijn nog maar babies....

Wat een onzin ze kunnen het best al ophouden.

Knap zeg dus jij sleept je pup overal heen als je boodschappen gaat doen, verjaardag enz?. leven houdt niet op bij het hebben van een pup. En NEE zie het niet als een baby dat is een mensen en pup is een HOND en geen veredeld mens. Wat zal die pup oervervelend en vermoeit zijn want rust kent die dan niet?.
En ik heb er heel wat fout zien gaan.

de meeste zien de bench nog steeds heeel DOM al opsluiten. Ik zie het als beschermen voor dingen die ze niet mogen als je er even niet bent (boodschappen, was ophangen enz). Ook hem puur de rust geven zonde afleiding want dit verdien je later echt terug.

Nu begrijp ik waarom ik zoveel LAST heb van de honden van de buren zien het als veredelde mens en geen opvoeding en IK heb daar de hele dag last van. Terwijl mijn honden gewoon braaf slapen als ik wegga en niet de boel afbreken. Verlatingsangst is een groot probleem bij vele hondenbezitters omdat ze dit niet vanaf jongs af aan wordt geleerd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:48

betadine schreef:
Wat heeft iedereen toch tegen een bench ?!

Niet iedereen heeft wat tegen een bench, wél hoe hij gebruikt wordt. Ik heb ook wel benches voor mijn honden, maar ze zitten er weinig in. Mijn chi pup heeft een bench waar een middelgrote hond in zou kunnen, die kan er echt rondjes in rennen (en dat doet ze ook wel eens :D ). Nu hebben we laatst een nieuw huis voor haar gekocht, hihi, en we hadden de bench dichtgedaan, daar hoefde ze niet meer in. 's Avonds, toen we naar bed gingen, liep ze naar de bench en bleef er voor staan, helemaal stomverbaasd dat hij dicht was. Dus ik pakte haar op en legde haar in haar nieuwe huis, maar ze liep er net zo hard weer heen en ging weer voor de bench staan wachten. Dus toen heb ik het deurtje open gedaan en ze ging er meteen in ligen. Bij mijn weten is ze er de hele nacht ook niet weer uit geweest, maar het deurtjes was open.

Zo ook met twee van mijn andere (grote) honden. Toen we ze kregen waren ze al wat ouder en uit voorzorg hebben we ze toen 's nachts in de bench gedaan. Nu zouden ze dat niet meer hoeven. Ze zijn goed zindelijk en ze slopen geen van allen, maar ze willen er zelf in. Nouja, dat mag.

Maar een pup uren opsluiten (ja, ook 's nachts) vind ik echt niet diervriendelijk. Zo'n kleintje kan het vaak nog niet ophouden en wordt dan gedwongen in zijn eigen plas te liggen, want dan leert hij het wel af. Bah......

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:54

Prisca schreef:
Wat een onzin ze kunnen het best al ophouden.

Knap zeg dus jij sleept je pup overal heen als je boodschappen gaat doen, verjaardag enz?. leven houdt niet op bij het hebben van een pup. En NEE zie het niet als een baby dat is een mensen en pup is een HOND en geen veredeld mens. Wat zal die pup oervervelend en vermoeit zijn want rust kent die dan niet?.
En ik heb er heel wat fout zien gaan.

de meeste zien de bench nog steeds heeel DOM al opsluiten. Ik zie het als beschermen voor dingen die ze niet mogen als je er even niet bent (boodschappen, was ophangen enz). Ook hem puur de rust geven zonde afleiding want dit verdien je later echt terug.

Nu begrijp ik waarom ik zoveel LAST heb van de honden van de buren zien het als veredelde mens en geen opvoeding en IK heb daar de hele dag last van. Terwijl mijn honden gewoon braaf slapen als ik wegga en niet de boel afbreken. Verlatingsangst is een groot probleem bij vele hondenbezitters omdat ze dit niet vanaf jongs af aan wordt geleerd.

Nee, ze kunnen het niet ophouden. Een enkeling wel, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Als wij een pup hebben, zorgen we dat er altijd iemand bij is de eerste weken. Dat betekent inderdaad overal mee naartoe slepen. Bij de supermarkt blijft één van ons met de pup buiten en winkels waar ze mee naar binnen mogen, gaan ze mee. Op visite gaan ze mee, ze gaan gewoon overal mee naartoe. als ze echt, echt niet meekunnen, blijft er iemand thuis, ik laat een baby niet alleen.
En ik zie ze prima als honden, heb ze al 30 jaar en volgens mij heb ik best hele fijne honden, krijg in in ieder geval van niemand klachten. Ze kunnen allemaal perfect alleen zijn, slopen niet en zijn allemaal zindelijk, en dat zonder ze uuuuren in een bench op te sluiten. Het kost wel wat moeite, maar dat heb ik over voor een dier wat ik zelf heb gewild.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:38

Volgens mij is dat meer wat ik al zei, ze hebben zelf nog niet door wat het is maar instinctief bakenen ze wel hun territorium af. Niet bewust dus. Hengstenveulens flemen al heel vroeg (en dat ziet er echt heel schattig uit <3 ) maar denk niet dat een hengst van 3 maanden al hengstige merries aan het zoeken is hoor :n

Maar goed, ik vind het niet zo heel netjes om heel diep in te gaan op een probleem dat niet van TS is. Gaat het intussen al beter Enomis? Heb je wat aan de tips gehad? :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:54

Ik heb ook veel over voor mijn dier maar RUST is echt wel super belangrijk en een plek waar die dat krijgt. Uit vermoeidheid komen de gedragsproblemen. En slapen doen ze merendeel thuis lekker in de Bench veilige plek. De bench gaat alleen dicht als ik er niet ben (tot 1jr) en dus ook snachts. Nu zit ze in de keuken waar ze nergens aan kan bijten mijn spullen zijn nu eenmaal heilig en ook kinderspeelgoed. Als ze ergens aan beginnen en je bent er niet kan je niet corrigeren dit moeten ze leren terwijl je er bent. Dan bouw je dat langzaam op.

Overal mee heen slepen is niet goed en veel te druk. En het is een baby maar een hond. Een pup slaapt zeker 17 uur per dag die hebben ze nodig met al da gesleep komt die daar niet aan toe. Een kind moet om ze zoveel uur eten/drinken een hond niet. Ze kunnen best tijdens boodschappen alleen zijn dat moeten ze leren ook al is die nog jong. Ik zie dus veel gevallen om mij heen waar in de begin periode veel te veel verwend is en nu zitten ze met de gevolgen nou ja IK dan.

Heb al 40 jaar honden en nooit problemen gehad maar wel een lastig ras die je moet aanpakken nee is nee en altijd nee. Bench wordt geadviseerd door alle fokkers om te voorkomen dat ze vervelende dingen aanleren zoals tafelpoten bijten en schoenen slopen. En reken maar dat ik ze gezien heb die echt totaal verknipt waren doordat de baas te eigenwijs was en wel zonder Bench kon.

Ik heb wel last van mensen die een hun hebben als veredeld kind en ook zo behandelen de hond is hun de baas en breekt de tent af als ze er niet zijn. Ze kunnen niet alleen zijn want dat zijn ze niet gewend en ook nog een keer een roedel die ze uit elkaar halen. Als je er dan wat van zegt is het niet waar enz... Loopt nu zelfs bij een advocaat omdat ik geen zin meer heb thuis van de bank geblaft te worden (komt boven de tv uit).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:01

betadine schreef:
Wat heeft iedereen toch tegen een bench ?!.

feit dat een uitgelezen roedeldier eenzaam opgesloten wordt in een kooi zegt meer als genoeg...dan maar niet te hebben over het feit dat grote volwassen honden rassen als zijnde roedel- ,jacht- en bewegingsdier voor uren opgesloten worden op nog geen 0,8m2 :x

en mijn pups zitten nooit in een kooi,de dag dat ik zo honden moet gaan houden,is de laatste dag dat ik een hond in huis heb...

pupjes lopen gewoon los en tafelpoten bijten leer ik af,net als snoeren bijten en dingen die ik niet wil,dat kan je niet afleren als een beest opgesloten in een kooi zit...

en tot 5 maanden gaat een pup altijd mee,mee boodschappen doen,blijft dan in de auto zitten met 2 andere honden,op visite...enz,willen mensen geen pup op visite,dan komt er wel weer een afspraak na die 5 maanden,of ze komen maar hierheen,ik heb gekozen voor een baby hondje,en daar hoort dit dan maar bij...

overigens kunnen al mijn honden uitstekend alleen thuis zijn,zonder gillen,slopen of wat ook....dus of dat nu alleen kooi afhankelijk is... :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 18-10-12 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:07

Prisca, wij verschillen hierover duidelijk van mening. Ook ik heb niet de makkelijkste rassen (gehad) en ik heb ze ook goed groot gekregen, je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een hond moet opvoeden, alsof dat de enige juiste, wijze manier is. Het gaat me nog steeds prima af, zonder ze eeuwig in die bench op te sluiten en zonder dat mijn huis gesloopt wordt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:26

Omdat je er altijd bent hem je hem misschien niet nodig prima. Maar pas op want er zijn nu eenmaal mensen die werken en dus hun hond later wel alleen moeten laten voor kortere of misschien ook langere periode. Een bench is dan gewoon een goed iets om te voorkomen dat alles gesloopt wordt en ook in zindelijkheid training. Voor deze mensen is een Bench alleen maar te promoten ter voorkoming van vervelend gedrag.

Want je weet ook wel dat een hond niet meer kan corrigeren bij iets stouts als je een halve dag weg bent geweest.

Volgens mij zegt niemand hier eeuwig opsluiten dat is een mega verschil dan 1ste jaar tot 1,5 ivm opvoeding en corrigeren vervelend gedrag.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:29

hoe zie je dan dat een kooi vervelend gedrag '' corrigeerd'' ??

en een jonge hond hoort gewoon niet alleen/eenzaam opgesloten te zitten in een kooi van max 0,8m2 en let wel,dat gaat dan meestal om nachten + dan overdag nog uren :n

begin dan gewoon niet aan een hond als huisdier maar neem een kat ofzo...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:47

een bench is een een middel voor mensen die te lui zijn om een hond op te voeden
stop je je kinderen later ook in de slaapkamer en doe je er een slotje op?
scheelt heel veel opvoeding en dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze verkeerde dingen gaan doen

wat is er mis met de gewone hondemand?
als je een pup neemt moet je gewoon zorgen dat je de eerste weken vrij bent om de pup alles te leren
heb je die tijd niet, neem dan geen hond

verder ben ik helemaal geen voorstander van een hond alleen, een hond hoort minstens met één maatje achter te blijven, zodat hij nooit echt alleen is

hier gaat geen enkele hond in een bench
ik heb er ééntje, onder de spinrag in de schuur en doet dienst als er eens wat gewond raakt

mijn zadels staan gewoon in de gang
ik heb geen aangeknaagde tafel of stoelpoten en mijn cavia's zitten ook nog steeds in hun flat

TS natuurlijk wil de pup graag bij je zijn, zoals anderen ook al aangaven wordt dat vanzelf minder
en bedenk, op het moment dat je niks meer hoort en je hond niet bij je in de buurt is, ga dan maar kijken, grote kans dat ze wat uitvreten wat niet mag :D
maak juist gebruik van deze inprentingsfase en leer je hond alle belangrijke dingen zoals aan de lijn meelopen, volgen(ook zonder riem) zit en af, netjes in de mand blijven als je dat wil enz
je hebt tot ongeveer 16 weken de tijd, dan is deze fase voorbij en leren ze een stuk minder snel

nog een ding
ik heb hier asielhonden, dieren die nare dingen hebben meegemaakt en afgedankt zijn
waar ik ben zijn zij
loop ik naar de keuken en blijf ik iets langer weg, volgt de groep en ploffen ze daar in hun manden
ga ik terug naar de woonkamer, komt de hele blubs weer mee en zoeken daar hun plekje weer op

oja, een aantal zijn ex jachthonden maar ze weten heel goed dat de kippen, kuikens, kalkoenen en hun kuikens, de lammeren enz van mij zijn
daar mag niet op gejaagd worden, einde discussie