Langdurig gebruik van Metacam bij katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:46

Onze grote kerel, Brutus, is 10,5 jaar oud en grootgebracht met de fles. Heb hem gevonden toen ie 1 week oud was. Was altijd al een zorgenkindje.
Nu krijgt hij sinds anderhalf jaar om de 9 weken of zo nodig langer een spuitje prednison en antibiotica voor zijn slechte longen Hij heeft het dan heel benauwd en allemaal slijm. We zijn hier toen mee begonnen met dat de veearts expleciet zei dat dit veel bijwerkingen heeft!!!!
Hij is inderdaad behoorlijk aangekomen en net na een prik heeft hij een enorme eetlust. Maar hij is zeer levendig en zeer speels. Onze redenering is dat zolang hij zo is en hij niet meer "slechte"gezondheidskwalen krijgt dan doen we dit ondanks de bijwerkingen en dat voor hem toch nog een beetje een leuk leventje betekent.
Mei jl ging het heel slecht met onze Brutevent. De dierenarts zei we geven hem zijn kuurtje en is hij binnen 2 dagen niet opgeknapt dan zal ik heb eutenaseren. Ok zo afgesproken. MAAR meneer knapte snel op en zelfs zo dat hij nu ook weer buiten komt en zo.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:56

Die vergroeiing zit er echt niet pas sinds ze bij je schoonouders zit. Daar moet ze al een hele tijd veel last van hebben. Dat het nu tot uiting kwam is omdat de pijn te erg werd. Jullie kennen haar niet pijnvrij dus is ook niet te zeggen wat haar gewone gedrag is en vanaf welk punt de pijn weer naar boven komt.

Ik heb zelf een poes met drie poten. De kans dat zij in haar enige voorpoot artrose krijgt is zeer groot. Zodra ik merk dat zij hier last van gaat krijgen trek ik de stekker eruit. Ik heb wat dat betreft nu eenmaal een wat hardere kijk op de wereld dan de meeste mensen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:57

Natuurlijk zitten er nadelen aan, maar zoals je zelf zegt, om het leuk te houden, heeft ze het nodig.
Dit geld voor alle medicijnen, hou het goed in de gaten, maar gaat ze braken, minder eten en afvallen, denk ik dat je moet stoppen.

Wat wij nog wel eens doen, is als het echt erg pijnlijk is overgaan op de onsior, werkt een stuk beter pijnstillend.
Wel staat erbij dat het niet langer dan 6 dagen gegeven mag/kan worden, maar hiermee moet je ook gewoon kijken hoe het werkt.
Liever zoveel mogelijk pijnvrij, dan last.

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 067754.pdf
Ook is het mooi als je het voer kan vervangen door de J/D van Hills, hierin zitten al glucosamine's verwerkt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:01

Lizy29 : Je begint nu dingen te suggereren waar jij niets van weet aangezien je de poes niet kent en nog nooit hebt gezien.
Wie ben jij om te zeggen dat we haar niet pijnvrij kennen?? Daar kan jij gewoon niet over oordelen.
Op zulke reacties zit ik dus niet te wachten.
Ze is met die pijnstilling nu, net zo als voor de pijnstilling vóórdat ze last kreeg. Dus pijn-vrij.

De vergroeiing zat er nog maar kort is geconstateerd door de dierenarts.
Zoals ik al zei de poes heeft : Spondylose
Dit is dus eerst gewoon slijtage geweest.. Wat niet per definitie pijn hoeft te doen.
Citaat:
''Spondylose veroorzaakt in de eerste stadia geen ziekteverschijnselen. Naarmate de ziekte zich verder uitbreidt, kan er pijn optreden op de plaats waar de ruggengraat is aangetast. Ook kunnen er verschijnselen optreden als gevolg van zenuwprikkeling. ''

Sassieja schreef:
Natuurlijk zitten er nadelen aan, maar zoals je zelf zegt, om het leuk te houden, heeft ze het nodig.
Dit geld voor alle medicijnen, hou het goed in de gaten, maar gaat ze braken, minder eten en afvallen, denk ik dat je moet stoppen.
Ook is het mooi als je het voer kan vervangen door de J/D van Hills, hierin zitten al glucosamine's verwerkt.

Dat voer hebben we :j
En uiteraard.. als er dit soort dingen gebeuren, overgeven, minder eten enz.. dan is het einde verhaal :)
En dan word er ook niet geklooit met verhoogde pijnstilling.
Het is dit, of einde verhaal.

Sassieja

Re: Langdurig gebruik van Metacam bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:49

Jollie: Dan doe je al alles wat je kunt.
Eventueel dus onsior, of tramadol, maar dat vind ik zelf eigenlijk al iets te ver gaan.

Sterkte!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:58

Meer dan dit doen ze/we niet.
Als dit niet meer werkt....hoever moeten we dan nog gaan..en is dat dan voor de poes haar bestwil..of ons eigen omdat we haar niet missen willen?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:41

Jolliegirl schreef:
Lies : Als we het haar uit een spuitje willen geven is dit een gevecht..
Ze is zo bang.. Laat zich niet pakken.. Dit komt door haar verleden..
We zijn al blij dat ze bij d'r voerbakje komt met etenstijd en lekker blijft zitten..

We blijven het lekker over het voer doen, dat is voor haar het minste stress.

lizy29: Denk je er zo makkelijk over?
Een kat die je lief is.. die je al zo lang hebt.. die eindelijk een goed leventje heeft na verwaarlozing..
Die samen met haar zusje mag genieten van haar leventje..
Die laten we niet zomaar inslapen hoor.. :n

Als het goed gaat, gaat het goed toch?

Juist omdat je haar lief hebt zou je het moeten doen ;)

Wij zijn er ook erg 'makkelijk' in. Een dier is een dier, en zou het door natuurlijke selectie dood zijn gegaan en kan het geen dierwaardig bestaan meer hebben is het over.
Wij laten ook geen paarden lopen op pijnstilling etc, never nooit, tenzij er uitzicht is op verbetering.
We hebben een oud hondje, dement, half blind, maar als hij niets meer kan en niet meer wil, is het klaar en over en mag hij rusten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:05

Wat versta je onder verbetering.
Het is een verbetering dat ze weer opleeft.. Dat geeft ons aan dat het goed is zo :)

Maar ik verwacht echt dat het niet lang meer gaat duren hoor.. :n

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:31

Ben het met Lizy29 eens. Ik zou een dier die niet meer zonder pijnstilling zou kunnen ook laten inslapen. Of de medicijnen nu wel of niet bijwerkingen zouden hebben.

Tis waarschijnlijk niet wat je wilt horen, dat snap ik. Pijnstilling als het helpt om op korte termijn een dier beter te maken, doe ik zeker! Maar als ik het puur uit levensverlengend handelen zou moeten doen, nee absoluut niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:04

ik zou lekker blijvend pijnstilling geven. Mijn vorige hond heeft dat 6 jaar lang nodig gehad. Heeft er een geweldig leven op geleefd en nooit last gehad vna bijwerkingen dan dat hij 3x per dag moest eten anders raakte zijn maag vna streek.
Als een dier zonder pijnstilling niet meer kan leven dan moet je kiezen voor of opereren en pijnstilling of levenslang pijnstilling totdat het niet meer toereikend is of totdat er blijvende schade aan organen is en het dier daar last van gaat krijgen.

Persoonlijk na al mijn ervaringen vind ik het enorme onzin om een dier in te laten slapen als het met pijnstilling nog een prachtig leven kan hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:07

spondylose is overigens alleen pijnlijk tijdens het proces dat de bruggetjes groeien van wervel naar wervel. Is het bruggetje eenmaal gevormd dan wordt het dier wel stram maar gaat de pijn sterk verminderen. Echter bij een verkeerde sprong of doordat ze opgepakt wordt kan zo'n bruggetje breken en heeft het dier weer een tijdje meer pijn totdat het weer 'gerestaureerd' is.
mijn hond heeft ook spondylose. Heb zelf altijd pijnstilling voor hem in huis liggen en heb het soms weken niet nodig en dan dagen weer wel. Ben blij dat de mogelijkheid er is om zijn pijn te verlichten want inslapen denken we absoluut nog niet aan. Hij kan nog makkelijk 10 km door het bos wandelen met een hele groep honden zonder een centje pijn te hebben. Soms kan hij echter een week lang alleen maar rustigere wandelingen maken van max half uur/uur wandelen. Ook geen probleem daar houden we rekening mee maar zolang hij nog zonder pijnstilling kan leven of met een normale dosis pijnstilling vrolijk door het leven kan gaan blijft hij lekker leven!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 21:04

Het gaat bij haar niet van wervel naar wervel,maar zit naar binnen toe.. richting de buik..

bedankt voor de nuttige informatie! :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:14

Dat is idd nuttige informatie! Als het zo zou gaan, zou ik het nog wel in overweging nemen. Dan is het ook niet elke dag nodig, alleen als het dier echt last heeft.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:04

Ik reageerde omdat het bij mijn kat nu al voor de tweede keer is dat ze aan de Metacam is gezet. Vandaar mijn opmerking; dat er nogal snel naar gegrepen wordt.

Maar eerlijk is eerlijk, ze knapt er wel van op. Hoop dat ik na deze kuur weer even klaar ben met dokteren. Elke keer kleine dingen, die toch vervelend zijn....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:57

Wij hebben onze oudere kat ook een tijdje (paar maanden?) aan de Metacam gehad. Echter begon zij meer en meer over te geven, dus dat was daarna ook snel bekeken. Ze is zelfs overgevend gestorven tijdens het inslapen. Is niet leuk :n

Als ze verder geen last heeft van bijwerken en ze kan met de metacam nog goed meekomen, waarom dan niet? Mijn paard staat ook op een zwaar supplement tegen haar artrose. Soms heeft ze wat meer last (bij erg natte en koude dagen) maar over het algemeen doet ze het goed. Heeft er schik in en staat er verder super bij. Moet ik die dan ook maar in laten slapen omdat ze nooit meer zonder supplementen kan? Ze is 20+ maar verder topfit. Nou scheelt het wel dat een supplement in die zin onschuldiger is omdat het geen bijwerkingen heeft, maar goed. Je houdt een dier wel willens en wetens bij je met medicatie. Tja.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:42

Mijn kat is vandaag geopereerd en heeft ook Metacam meegekregen. Maar ook maagbeschermers aangezien ze er slecht op reageerd