Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:23

NynckeL schreef:
Ruim van te voren- 6 weken- beginnen met bach rescue, 3x daags drupje op tong.

Idd Bach Rescue for Kids (daar zit gen alcohol in) helpt ook bij een angstige hond. Wel tijdig beginnen.

Ik denk dat honden uit het buitenland en honden die hier in NL getraumatiseerd zijn veel meer in paniek raken dan een doorsnee hond die bij een goede foker weg komt en die altijd een veilig leventje heeft gehad. Ik zeg niet dat die niet in paniek kunnen raken maar juist getraumatiseerde dieren zullen compleet door kunnen draaien en daar nog weken/maanden lang last van houden, voor zover ze al niet continue de stress bij zich droegen. Er is al heel wat gezeuld met sommige dieren voor ze uiteindelijk bij een goede baas terecht kwamen, dus dat speelt zeker een rol.

Wildgirl

Re: Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:31

Mijn spanjaard is na 2 jaar jachttraining zodanig relaxed onder geknal dat de jager naast ons een konijn kan afschieten en hij niet eens zijn oor meer beweegt :D
Ik zou de hond idd een paar daagjes in een afgelegen dierenpension plaatsen.
Ik weet niet waar je woont, maar hier is weinig geknal en een hele brave hond die dus niet op of omkijkt(sterker nog, hij gaat om 12 uur altijd een rondje meelopen en ''vuurwerk'' kijken) dus ze mag hier ook best komen logeren.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:13

Ik ben niet zo van de 'drugs' bij honden.

Mijn tip: zet ze bij de paarden!

Onze paarden hebben muziek die nacht en het licht staat aan. De paarden reageren gelukkig helemaal NIET op vuurwerk dus die zijn lekker hun hooi aan het opeten.. nog wat worteltjes door de stal gefourangeerd en klaar :)
Onze hond reageert hier heel goed op. Maar dit is in een afgesloten schuur. Paarden links en rechts van het gangpad en beide deuren aan het einde van dit gangpad potdicht. Mand in het gangpad met wat eten en water en klaar!

Succes!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:13

Jeetje! Onwijs bedankt voor alle reacties!!

Spierverslappers ga ik haar inderdaad niet geven. Rescue ( gebruikte ik zelf met heel veel stress) ga ik gelijk overleggen met de dierenarts! Goede tip!

Bij de paarden kan ik haar niet laten, ik heb geen paarden aan huis en denk niet dat de waakhonden dat zo'n succes vinden.

Die vuurwerk cd kan ik zo hard zetten als ik maar wil, ze slaapt gewoon verder.. Het zijn echt knallen die van buiten komen.. Lijkt alsof ze het onderscheid.

We kunnen niet zo maar een heel eind weg van het vuurwerk.. Ik ken sowieso niemand die rustig woont, en een pension zie ik hier niet echt op een rustige plek. Dan zou ik dus ook zonder mijn vriend moeten gaan, want die kan maar 1 bus pakken naar zijn werk ( hij werkt op een afgelegen industrie terrein) en heeft geen rijbewijs. Ook moet ik dan iemand regelen die mijn paard gaat doen en kan ik dus een aantal dagen niet helpen met binnen en buiten zetten wat heel onhandig gaat zijn met de feestdagen ( aangezien het hier al erg vroeg gaat beginnen met vuurwerk ga ik toch zeker uit van 3 dagen). En om heel eerlijk te zijn.... Ik ga normaal gesproken altijd naar familie en vrienden met oud en nieuw en ik blijf al thuis voor Luna en dat vind ik geen probleem.. Maar om nou ook nog eens helemaal alleen te zitten met oud en nieuw.. :o Ik zit dan toch wel graag samen met mijn vriend, om het hopelijk toch nog leuk te maken.. Maar dit is zeker een egoistische gedachte gang? :o

Morgen ga ik met spreekuur de dierenarts weer bellen en hoop ik dat ze toch iets gevonde heeft. ( wat namelijk ook nog een mogelijkheid is heel misschien is om van 31 december tot 1 januari in de dierenarts kliniek te blijven en dan met een gecontroleerde roes.. Dus geen spierverslapper maar echt slaap middel.. Maar dan moeten we dus even kijken of dat kan met haar hart)

Bedankt voor alle tips en reacties! ontzettend blij mee!!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:40

Haha, ik lees hier dat een enkele hond in een wasmachine en kastjes wilde kruipen. Probeerde die van mij ook bij de 1e oud- en nieuw. Toen dat niet lukte stapte ze maar bij mij onder de douche. :+ Was haar met onweer een keer kwijt. Bleek ze later achter de toiletpot te zijn gekropen, daar was niet veel ruimte, paste net. :D Soms, bij onweer, zoekt ze nog dekking in de douchebak.
Dus ben je de hond kwijt, zoek dan eens op de meest vreemde plekken.

Succes TS.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:46

Het is echt een huis-tuin-keuken tip en ik heb geen idee of het schaat;

De nerveuse(kleine) hond van mijn collega-tje krijgt een lepetje advocaat op oudjaars avond :o

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:49

Wat goed dat je je hond uit Spanje hebt gehaald, en ze ziet er echt veeel beter uit dan toen je haar kreeg!! Ik denk echt dat ze heel blij is dat ze nu bij jullie is!

Mijn vorige hondje was ook altijd heel erg bang voor vuurwerk/onweer..
We deden hem altijd in de badkamer met de radio hard aan, ook kregen we van de dierenarts een homeopathisch middeltje waar hij rustig van werd (hij mocht ook geen andere middelen omdat hij al 13 jaar was) Ik kan wel voor je navragen hoe dat heet? Het hielp iig heel goed!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:53

ik herken het, min hond van 15 heeft dit ook zo erg, elke keer ben ik weer blij als hij de 1ste er nog is (maak me altijd druk om zijn hartje). hier gaan bij tijds de gordijnen dicht en de radio gaat harder aan (buren hiervan op de hoogte gesteld) bach rescue helpt ook. Verder werkt dit hier maar wat voor de 1 helpt werkt voor een ander natuurlijk niet pfff lastig he!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:58

die band met die geurverspreider hoe heet dat precies en weet je nog wat het koste? Wij hebben een hond die buiten dus nergens van op kijkt..ik kan hier ook een cd op z'n hardst aanzetten maar daar reageert hij niet op. Echter bij echt vuurwerk blaft hij bij elke knal en staat tegen ons aan te janken. Hij is al 10 en dit is ongeveer begonnen sinds hij 8 is zonder dat ik kan bedenken waarom?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:12

Je kunt wel oefenen met knalerwtjes (te halen bij de fopwinkel). Maken ook een vuurwerk-pang geluid, maar niet zo hard en kun je zelf controleren.
Schrikt ze ook als je een keukenkastje dichtslaat of een boterhamzakje opblaast en kapot slaat? Dan kun je daar ook al mee oefenen.
(Knallen leren associeren met eten bijv.)

Mijn eigen hond gaat in de vluchtmodus en is dan ook moeilijk te bereiken. Toch werkt het hier het beste om ook dan gehoorzaamheid te eisen en dus niet mee te gaan in de angst. (Naast het trainingsveld van mijn hondenclub zit een DH club die ook wel eens oefenen met knallen)

Wat betreft uitlaten op 31 december: ik ga zelf een aantal uur lopen op een plek waar niet zoveel knallen zijn, zodat hij er 's avonds niet meer uithoeft. (Als ik namelijk van 12 tot 16 gelopen heb, hoeft ie er 's nachts pas weer uit als het vuurwerk vrijwel op is ;) )
Ook zet ik met oud&nieuw de radio binnen heel hard en besteed geen aandacht aan het vuurwerk. Ga zelf misschien heel even kijken buiten als hij niet te gestrest is.
En ik nodig vrienden uit die mijn hond goed kent, hoe meer mensen er zijn die je hond goed kent en zich rustig gedragen, hoe meer veiligheidsgevoel.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:14

Mijn vorige hond was ook heel erg bang voor vuurwerk en onweer, heel erg trillen, hijgen, overal verstoppen, binnen plassen enzz.
Met oud/nieuwjaar brachten we hem de laatste jaren naar een pension toe die afgelegen ligt waar hij dus niet zoveel last had van vuurwerk. Als we hem ophaalde was hij altijd super relaxt.
We hebben ook ooit iets van de dierenarts gehad, heb nog nooit zoiets engs meegemaakt, dachten echt dat hij dood ging, zakte zo door zijn poten, liet plas lopen en was helemaal van de wereld :( ik weet al niet meer hoe dat spul heet maar ik had hem 1 tablet gegeven en hij moest er eigenlijk 4 krijgen, ben blij dat ik die niet gegeven heb!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:47

Mijn spaanse dame is ook doodsbang voor het vuurwerk. 1.5 jr geleden als pup geadopteerd. onweer boeit haar niets, net als knalerwtjes, klappertjespistolen en die cd's met 'vuurwerk.' vorig jaar dus haar eerste oud en nieuw..veilige plek met de 2 honden van mijn ouders die niet bang zijn, wij thuis. maar toch! vanaf een uur of 7 savonds wilde ze niet meer plassen, niet naar buiten, niet de tuin in... trillen,piepen, met staart tussen de benen rondlopen. ze heeft tot dr volgende.middag 14u niet willen plassen arm ding

verdoven doe ik ook niet. heb vaker de tip gelezen van een lepeltje advocaat om de scherpe randjes weg te nemen dus wellicht dat ik dat probeer. naar een hutje op de hei kan simpelweg niet. heb paarden 24-7 buiten staan dus wil ook daar checken of het oke gaat. moeilijk hoor... van mij mogen ze die hele vuurwerkzooi verbieden. (sorry voor mogelijke typfouten en geen hoofdletters...mijn nieuwe tel en ik zijn nog geen en

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:57

Als negeren achterhaald is, dan vraag ik me af waarom de oude hond van mijn vriend wel bang was voor vuurwerk (zij was getroost door haar baasjes) en de katten niet (die zijn altijd genegeerd).

Misschien even een hele rare gedachte: er is hier op Bokt iemand met een dove kat. Die is een ware therapeut voor alle dieren in huis, die vertrekt namelijk geen spier als er vuurwerk is (nogal logisch, hij hoort het niet). De rest van de dieren concluderen daar als het ware uit dat er niets is om bang voor te zijn. Is er niet een dove hond in je omgeving die je even mag 'lenen'? Dat zou zomaar heel goed kunnen werken!

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:40

moonsparkle schreef:
die band met die geurverspreider hoe heet dat precies en weet je nog wat het koste? Wij hebben een hond die buiten dus nergens van op kijkt..ik kan hier ook een cd op z'n hardst aanzetten maar daar reageert hij niet op. Echter bij echt vuurwerk blaft hij bij elke knal en staat tegen ons aan te janken. Hij is al 10 en dit is ongeveer begonnen sinds hij 8 is zonder dat ik kan bedenken waarom?

Fellaway.
Misschien een onbewust gebaar waardoor hij seintje " angst" heeft gekregen?
Mijn hond was met harde knallen bij ons in bed gekropen, aangezien we geen O&N fans zijn vonden we het wel knus met zijn allen in bed :D
Sta je niet bij stil dat je daarmee zijn angst bevestigd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:54

Een voorbeeld aan niet bange honden werkt hier niet. Wesley vindt alles wat herrie maakt schitterend. Tot aan meegaan bij de open dag van de luchtmacht waarbij een aanval werd gedemonstreerd met flinke explosies waar zelfs hun honden op reageerden. Meneer lag te slapen en trok even geirriteerd een oog open dat hij wakker werd. :roll: hij is Donja s grote voorbeeld maar zijn gedrag helpt haar totaal niet.

Wind en onweer zijn voor haar enger dan continue geknal van vuurwerk vreemd genoeg. Dat vindt ze niet leuk maar gaan op een gegeven moment over in wat stress maar geen blinde vlucht paniek. Wat ze dus wel met wind en onweer heeft.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:57

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:58

karuna schreef:
Een voorbeeld aan niet bange honden werkt hier niet. Wesley vindt alles wat herrie maakt schitterend. Tot aan meegaan bij de open dag van de luchtmacht waarbij een aanval werd gedemonstreerd met flinke explosies waar zelfs hun honden op reageerden. Meneer lag te slapen en trok even geirriteerd een oog open dat hij wakker werd. :roll: hij is Donja s grote voorbeeld maar zijn gedrag helpt haar totaal niet.

Bij jou niet, bij die ander wel. Het zou zomaar het magische middel voor TS kunnen zijn :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:00

Het enige dat ik denk dat kan helpen is inderdaad ergens een huisje boeken op een vuurwerkvrij park!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:03

Wij zijn jaren met de auto naar de dijk Enkhuizen Lelystad gegaan. Halverwege zit een parkeerplaats waar je wel vuurwerk ziet maar niet hoort. Voor dan een ideale oplossing. Maar helpt natuurlijk niet bij erge angst voor onweer en de dagen ervoor.

Alprazolam heeft onze witte herder afgelopen jaar gehad. Een goede oplossing voor hem voor vooral de dagen ervoor. Voor onze kleine rat is het geen oplossing helaas.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:08

In een aparte kamer, in de garage of bijkeuken, iig ergens waar je hem dmv kranten enzo de behoefte daar kunt laten doen, zodat ie niet naar buiten hoeft in het vuurwerk. En verder in die kamer iets maken waar die zich helemaal lekker kan wegstoppen. Muziekje aan. En er niet meer bij komen.

Dat werkte als enige bij onze hond. Beest was ook echt panisch voor vuurwerk maar liep in blinde paniek weg. En niet te stoppen dan. Keek nergens naar. Levensgevaarlijk. Die moesten we ook opsluiten, want die brak overal uit.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 13:10

Magrathea schreef:
Als negeren achterhaald is, dan vraag ik me af waarom de oude hond van mijn vriend wel bang was voor vuurwerk (zij was getroost door haar baasjes) en de katten niet (die zijn altijd genegeerd).

Misschien even een hele rare gedachte: er is hier op Bokt iemand met een dove kat. Die is een ware therapeut voor alle dieren in huis, die vertrekt namelijk geen spier als er vuurwerk is (nogal logisch, hij hoort het niet). De rest van de dieren concluderen daar als het ware uit dat er niets is om bang voor te zijn. Is er niet een dove hond in je omgeving die je even mag 'lenen'? Dat zou zomaar heel goed kunnen werken!

Als je de OP leest, zie je dat onze andere hond totaal niet bang is voor vuurwerk en dat dit géén effect heeft op haar gedrag.

Bedankt voor alle tips, ben ik heel blij mee!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:53

Heel belangrijk dat je echt zorgt dat ze niet los kan komen van de riem of de deur uit kan schieten. Waar ze dan heen zou gaan moeten we maar niet aan denken...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 13:59

Kentaro schreef:
Heel belangrijk dat je echt zorgt dat ze niet los kan komen van de riem of de deur uit kan schieten. Waar ze dan heen zou gaan moeten we maar niet aan denken...

Daar ben ik dus érg bang voor.. Ze is behoorlijk groot en als ze echt gaat rennen ben ik met mijn 48 kilo echt nergens :n

Kan je een hond 1 dag niet uitlaten? En dan bijvoorbeeld een krant? Of zijn ze dan gelijk niet meer zindelijk? ( aangezien het 3 maanden duurde voordat ze eindelijk zindelijk was)
Anders moet mijn vriend ze die dag uitlaten, maar die moet gewoon werken dus dan loopt ze in de avond wanneer het vuurwerk heel erg aanwezig is..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:00

Nessah schreef:
Magrathea schreef:

Als je de OP leest, zie je dat onze andere hond totaal niet bang is voor vuurwerk en dat dit géén effect heeft op haar gedrag.

Bedankt voor alle tips, ben ik heel blij mee!

Ik heb wel degelijk de OP gelezen, maar soms leest iemand wel eens ergens overheen :) Sorry.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:04

Is geen probleem hoor, als je ze een dag niet uit laat!! (bij ons gebeurd dat dus ook op oudjaarsdag |( Niet bewust, maar uitlaten is géén doen)
Uiteraard wel zorgen dat ze ergens kan mocht het hoge nood zijn!
Ook zou je haar met de auto ergens mee naartoe kunnen nemen waar geen vuurwerk wordt afgestoken!! Ik ben wel eens naar stal gegaan (midden in een polder waar je echt niets hoort of ruikt qua vuurwerk) Zodat je toch een lekkere ronde kunt maken.