Vraag, hond opereren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Vraag, hond opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:34

Nee, ok, maar ik denk dat het weghalen van een tumor ook anders is dan het weghalen van hele melklijsten, zeker ook wat herstel betreft. Bovendien moet je idd iets, als ze eraan likken en het open gaat. Dus ik kan mij jouw beslissing op dat moment ook goed voorstellen. Onder die omstandigheden had ik het wellicht ook gedaan.

maar zo zie je maar weer... de situatie kan per dier zo verschrikkelijk verschillend zijn...

onne

Re: Vraag, hond opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:38

Bij onze JR is idd ook de hele lijst weggehaald , ze is toen ook gelijk geholpen.
Op haar dijbeen ook een flinke jaap/gat omdat ze daar de tumor en 3cm om de tumor moesten weghalen.
Is 4 jaar geleden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:33

Zo is iedereen idd anders Kimmie. Een oude hond opereren terwijl je weet dat ze er op jongere leeftijd al last van had doen we in principe niet.
Bovendien was het echt een lelijke agressieve tumor die niet makkelijk weg te halen was. Halve melklijst was aangetast. En dan niet met losse tumoren maar een dikke harde knobbelige plaat over de ganse lengte uitstralend in de lies waar er dan ook een joekel van een lymfeknoop zat. En de tumor was opengezweerd. Vanaf dat de wonde ontdekt was, zat ze in verband om te vermijden dat ze eraan likte, plus antibiotica en pijnstillers/ontstekingsremmers. In die laatste 2 weken kwam ze er zelf dus niet meer aan en toch bleef die tumor zweren, je zag het gat groter en dieper worden.
Dit was gewoon een aflopende zaak. Zelfs zonder beroerte en met succesvolle operatie (wat eigenlijk praktisch uitgesloten was) had ze nu niet meer geleefd.
En dat ze er dan vrolijk en blij bijliep maakte het idd heel moeilijk.

Had het een kleine, minder agressieve makkelijk te opereren tumor geweest, dan hadden we misschien operatie nog overwogen.