Lastige ras-keuze...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:02

ik wilde roepen 'rottweiler' maar zie dat die juist niet wil :D

ik denk dan toch dat ik zou gaan voor een herder. er zijn natuurlijk nog meer herders dan de duitse en de mechelse. misschien zit er daar nog wel meer tussen die bij je passen? ik heb zelf juist niet zoveel met herders, dus heb me er nooit zo in verdiept. maar ben een tijdje terug een witte herder tegen gekomen en dat was toch wel een erg leuk dier.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:58

Seven schreef:
Houd er rekening mee dat ipo enkel voor werkhonden rassen is dus de herders en waakhonden.
Dobermann zal ik je niet aanraden daar moet je mee omkunnen gaan en kunnen met een niet passende geleider snel een kant uit slaan.
RR is geen hond die hier voor de ipo in aanmerking komt en dit zijn echt wel jacht honden naast het waakse gedrag, ook als je aan 1 commando genoeg wil hebben is een RR niet wat je wil die zijn te zelfstandig en minder baas gericht zoals een herder.

Ga bij je zelf echt goed na wat je nu wil want veel dingen die je beschrijft vallen niet snel in 1 hond samen als je echte drift en workabillity wil die je voor de ipo nodig hebt heb je een dier nodig die dus ook sneller is makkelijker in de drift zit wat door veel mensen dus weer als zenuwachtig word bestempeld etc.

Is een boxer niet iets wat in je plaatje past geschikt voor het werk, niet te snel zenuwachtig heel speels en clownesk en ook geschikt voor het ipo werk, de meeste hebben ook de zogenoemde knop dus ze kunnen goed onderscheiden wat werk en huis is. (mits goed door gevoerd in de ontwikkeling) Wel moet je rekening houden dat een boxer geen hond is die onder druk goed werkt (wat bij geen enkele hond nodig moet zijn trouwens)

De RR valt idd af, hier had ik al vanaf het begin mijn twijfels bij!
Ik heb zelf echt 0.0 ervaring met Dobermanns, het zijn erg mooie honden maar ik heb wel vaak het gevoel dat ik ze niet kan ''peilen'' zeg maar; ik geloof je direct als je zegt dat het niet de gemakkelijkste honden zijn.
Zenuwen in het werk cq een hele hoge werklust zijn niet het probleem, dan mag die knop best om, daarbuiten moeten de zenuwen echter redelijk makkelijk te remmen zijn.
Reden om niet voor een mechelaar te kiezen maar óók niet voor een boxer, die zijn namelijk nog een stuk onafhankelijker.
Ik zoek een hond die niet zozeer onder druk getraind moet worden, ik ben met je eens dat dit geen goede uitgangs positie is qua training maar, de hond moet wel een bepaalde druk aankunnen(ook groepsdruk).
Ik merk dat mijn Cadiz hier helemaal van ondersteboven raakt, die is hier echt veel en veel te zacht en onzeker voor, vandaar ook dat ik met hem nu een andere kant van de sport opga!

Schuur_

Re: Lastige ras-keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:05

Heb je ook al eens richting een Tervuurse herder gedacht?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:06

Schuur_ schreef:
Heb je ook al eens richting een Tervuurse herder gedacht?

Nee, evenals een Hollandse herder, ook helemaal geen ervaring mee.
Enkel met Mechelaars en Duitsers :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:14

Ik train elke week op een boxer club met mijn dobermann maar deze zijn allemaal niet zo onafhankelijk en ook een mechelaar heeft dat niet zo als een RR bijv de mechelaar en dober zijn slaafser dan de boxer of beter gezegd anders een boxer maakt eerder grapjes en is cownesker dan beide andere rassen maar heel zelfstandig zou ik ze niet noemen. Ze werken alle drie graag samen met de baas de mechelaar en dober iets closer dan een boxer

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:17

volgens mij staat de doberman heel hoog in de lijst met 'makkelijk trainbare rassen'
als het een hele zelfstandige hond zou zijn, dan zou hij niet zo hoog in de lijst staan lijkt mij.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:22

Vergeet niet dat achter het "ras" nog een karakter schuilt. Een dier zelf.

En dat karakter van die hond die je uitkiest moet met je huidige hond door 1 deur kunnen.
Je hebt een duidelijke voorkeur voor de Duitse Herder, en ervaring met de Duitse herder. Waarom ga je daar dan niet naar op zoek?

Ik zelf heb voorkeur voor een Dober, die van mij is niet zenuwachtig.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:29

@susanne_m, dat ben ik helemaal met je eens!
Ik ga mijn huidige hond uiteraard ook uitvoerig betrekken bij de kennismaking.
Eerlijkheidshalve trekt mijn eigen hond ook vaker positief richting Duitsers dan bijv Mechelaars.
Net, tijdens de wandeling bleek dat de attack van de Rottweiler afgelopen woensdag toch wat meer indruk heeft gemaakt als verwacht....
Ik was er al een beetje bang voor, mijn hond kennende, en toen we zojuist een Rottweiler tegenkwamen(netjes aan de lijn, hij heeft deze hond ook al vaker gezien)schoot hij toch in de stress!
Ik ben stoicijns door blijven lopen, heb even met het baasje van de Rottweiler gepraat terwijl Cadiz trillend tegen mijn benen zat...zo ken ik hem écht, echt niet :n
Voor mij iig bevestiging om hem in de hondensport wat meer ontspanning te gunnen dmv behendigheid, dit vindt hij heeeeerlijk!
Ik ga van de week eens contact opnemen met wat mensen binnen de kynologen vereniging die ik ken, wellicht zit er ergens nog een herplaatser waar ik het bestaan niet van weet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:41

Hollandse herder ruwhaar zou ik zeggen :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:43

Machie schreef:
Hollandse herder ruwhaar zou ik zeggen :)

Want>?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:44

de meeste tervurense zijn ECHT zenuwachtig, om gek van te worden

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:46

en een bouvier? van degene die ik ken van vroeger zou die op veel punten aan je lijstje kunnen voldoen volgens mij.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:53

Ik heb zelf een kruising tussen een Labrador x Mechelse herder, echt een superfijne hond... Heel rustig in huis en kan met iedere hond. Rayo was 6 maanden, gelijk ingestroomd in de gehoorzaamheid training... Waarom zoek je niet zoiets?..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:56

Udo, die heb ik al :D
In mijn kruising zitten nét de mindere eigenschappen van zowel mechelaar als labrador,dat risico neem ik niet nog een keer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:58

Een ruwhaar is een optie maar als je echt een niet zenuwachtige hond wil zou ik niet voor een ruwhaar gaan zowel hollands als belg.

De dober is een goed te trainen hond voor de juiste handler maar zal ze ook niet bestempelen als makkelijk trainbaar. Je moet er net de baas voor zijn ze hebben heel veel natuurlijke drift en kunnen dit ook tegen je gebruiken als je niet de juiste geleider bent.

Bouvier zou ik tegenwoordig wel durfen zeggen tegen veel mensen die zijn veel minder meer show gefokt :j let echter wel op de lijnen en omdat de ts voor een herplaatser wil gaan en je dan vaak niets weet van de lijnen etc moet je wel goed ene hond kunnen lezen of deze hond dan wat voor je is een boef is vaak strakker in de lichaamstaal en door het haar dan helemaal lastiger te beoordelen in de lichaamstaal :D

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:58

Aan een Stafford gedacht? Dat kan een amerikaanse of engelse zijn natuurlijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:01

Beauceron is misschien ook een leuke hond om mee tenemen in je lijstje
Ook vind ik de rottweiler/dobberman ook zeer geschikt
Een duitse herder vind ik minder geschikt of je moet een oud type vinden dat niet zo'n glijbaan rug heeft.of een belgische herder maar met herders heb je vaak dat ze veel blaffen,en dobberman is soms wat zenuwachtig wat een rotweiler en beauceron niet heeft.
Of de bouvier inderdaad.
Een staffie is niet echt geschikt hier voor op veel plekken mag je er zelfs niet mee,mee trainen.ik heb zelf een staffie dus niet discriminerend bedoelt,ook is deze hond niet geschikt voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door keona op 14-10-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:03

Weimaraner?.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:03

Udo2001 schreef:
Weimaraner?.

Is een jachthond

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:04

Misschien niet helemaal in het uiterlijke plaatje. de hovawarts. Ook geen ipo geschikte hond maar wel een hond met een gematigder karakter en toch een dier die er wel staat het is een hof bewaker en is zeker voldoende belastbaar :j
Afbeelding

Stafford past niet in het plaatje, ze wil naar de eisen een werkhonden ras en de meeste staffies zijn toch wat te koppig, ookal traind onze staff mee in de ipo en doet het niet onverdienstelijk het is voor menig een te lastige hond. Je kan ze geen cm geven want dan nemen ze de gehele meter.

Weimeraner is een jachthond pur sang.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:07

Seven schreef:
Misschien niet helemaal in het uiterlijke plaatje. de hovawarts. Ook geen ipo geschikte hond maar wel een hond met een gematigder karakter en toch een dier die er wel staat het is een hof bewaker en is zeker voldoende belastbaar :j
[ Afbeelding ]

Stafford past niet in het plaatje, ze wil naar de eisen een werkhonden ras en de meeste staffies zijn toch wat te koppig, ookal traind onze staff mee in de ipo en doet het niet onverdienstelijk het is voor menig een te lastige hond. Je kan ze geen cm geven want dan nemen ze de gehele meter.

Weimeraner is een jachthond pur sang.

Dat is waar ja, zijn wel koppig maar als je ze eenmaal gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur. Maar de koppigheid kan inderdaad wel in de weg zitten op de weg daar naartoe. In huis zijn het wel de grootste knuffels :j .

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:09

Laat ik wel vooropstellen dat ik, ondanks dat ik lekker wekelijks wil trainen, geen wedstrijdambities heb.
Opgaan voor het echte IPO examen is ook geen must; als alles leuk gaat etc sluit ik het niet uit maar ik vind het ook prima gewoon op de club mee te blijven trainen.
@Keona, mijn ervaring met Duitse herders is dat ze juist niet overmatig blaffen.
Een stafford heb ik idd niet aan gedacht, maar...een ietwat sociale stafford vinden dmv herplaatsing gaat ook lastig worden ben ik bang :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:12

Dat hoeft niet in het werk te zijn ze zijn te lang koppig voor de africhting om het zo maar te noemen. Nu doet onze staff alle oefeningen als ze geen zin heeft heeft ze dat ook niet :D

Het zijn zeker knuffels maar er zit meer werk in ze de rust in te brengen in huis dan de meeste werkhonden rassen daar is er nameijk al zo veel langer op gefokt om beide kanten te kunnen.

Ipo is ook bijtwerk en dat zal ik met 90% van de rassen die genoemd worden zeker niet doen vooral als je de hond niet vanaf pup opleid en/of zeer veel africhting ervaring hebt :o

Het appél en speur werk zou ik zeker met een hova en RR wel aandurven :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:13

Het gaat mij ook m.n om het appél en speurwerk Seven, jij voelt mij goed aan :D

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:16

Ik heb zelf een Staff, maar zie hem niet in jouw plaatje nee. Mijn collega fokt Ridgebacks, zij noemt ze altijd heerlijk dom en onbenullig. :o :D Moest dus wel lachen om het idee een RR in de IPO, al heb je natuurlijk altijd uizonderingen.
Bouviers zijn erg fijne werkhonden en ook fijn in huis.