Seven schreef:Houd er rekening mee dat ipo enkel voor werkhonden rassen is dus de herders en waakhonden.
Dobermann zal ik je niet aanraden daar moet je mee omkunnen gaan en kunnen met een niet passende geleider snel een kant uit slaan.
RR is geen hond die hier voor de ipo in aanmerking komt en dit zijn echt wel jacht honden naast het waakse gedrag, ook als je aan 1 commando genoeg wil hebben is een RR niet wat je wil die zijn te zelfstandig en minder baas gericht zoals een herder.
Ga bij je zelf echt goed na wat je nu wil want veel dingen die je beschrijft vallen niet snel in 1 hond samen als je echte drift en workabillity wil die je voor de ipo nodig hebt heb je een dier nodig die dus ook sneller is makkelijker in de drift zit wat door veel mensen dus weer als zenuwachtig word bestempeld etc.
Is een boxer niet iets wat in je plaatje past geschikt voor het werk, niet te snel zenuwachtig heel speels en clownesk en ook geschikt voor het ipo werk, de meeste hebben ook de zogenoemde knop dus ze kunnen goed onderscheiden wat werk en huis is. (mits goed door gevoerd in de ontwikkeling) Wel moet je rekening houden dat een boxer geen hond is die onder druk goed werkt (wat bij geen enkele hond nodig moet zijn trouwens)
De RR valt idd af, hier had ik al vanaf het begin mijn twijfels bij!
Ik heb zelf echt 0.0 ervaring met Dobermanns, het zijn erg mooie honden maar ik heb wel vaak het gevoel dat ik ze niet kan ''peilen'' zeg maar; ik geloof je direct als je zegt dat het niet de gemakkelijkste honden zijn.
Zenuwen in het werk cq een hele hoge werklust zijn niet het probleem, dan mag die knop best om, daarbuiten moeten de zenuwen echter redelijk makkelijk te remmen zijn.
Reden om niet voor een mechelaar te kiezen maar óók niet voor een boxer, die zijn namelijk nog een stuk onafhankelijker.
Ik zoek een hond die niet zozeer onder druk getraind moet worden, ik ben met je eens dat dit geen goede uitgangs positie is qua training maar, de hond moet wel een bepaalde druk aankunnen(ook groepsdruk).
Ik merk dat mijn Cadiz hier helemaal van ondersteboven raakt, die is hier echt veel en veel te zacht en onzeker voor, vandaar ook dat ik met hem nu een andere kant van de sport opga!