Opvoeding pups

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:26

e heeft de pup 3 daagjes!!!

Waar hebben we het over?
Die kan niet eens op de bank komen zelf!!

Bijten?
Sjonge sjonge je krijgt meer met liefde en begrip voor elkaar en geduld dan zoals je nu doet!

Heb hier een pup van nu 17 weken wat is hij gelukkig, zal deze pup niet worden met deze mentaliteit van TS!!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:32

Ik vind niks mis met de mentaliteit van TS.
Duidelijkheid, ook vanaf pup af aan is alleen maar goed. Dat betekend niet gelijk dat de pup geen liefde en aandacht krijgt!
Ik heb juist door onduidelijkheid ("doe maar wat je wil") een hond gekregen die niet snapte dat af en toe ook iets niet kon, waardoor ze bleef doordrammen. Dit zoegt ook weer voor frustratie bij de baasjes.
Mijn pup kon overigens prima op de bank springen gelijk. Ook traplopen etc. en denk maar niet dat ze zich liet tegenhouden door een traphek of "nee".

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:37

xSCWx schreef:
Ik vind niks mis met de mentaliteit van TS.
Duidelijkheid, ook vanaf pup af aan is alleen maar goed. Dat betekend niet gelijk dat de pup geen liefde en aandacht krijgt!
Ik heb juist door onduidelijkheid ("doe maar wat je wil") een hond gekregen die niet snapte dat af en toe ook iets niet kon, waardoor ze bleef doordrammen. Dit zoegt ook weer voor frustratie bij de baasjes.
Mijn pup kon overigens prima op de bank springen gelijk. Ook traplopen etc. en denk maar niet dat ze zich liet tegenhouden door een traphek of "nee".

Mee eens. Een pup denkt niet na over 'ik ben zielig' en vind het vervelend als je niet consequent bent. Het is toch raar als ik tot 3 jaar op de bank mag staan, maar daarna niet meer? Dan zou ik ook denken: Tot m'n 3e mocht ik het, nu doe ik het dus ook!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:40

xSCWx schreef:
Puppy tanden kunnen niks kapot maken?? Dan zal ik mijn lijstje maar niet opnoemen... :')
Vind het toch minder erg als ze nu per ongeluk mijn hand pakt dan toen, met die naalden tandjes.

Nee dat bedoel ik nou ook weer neit :+ maar of nu een pup je kleedje toetakelt of een volwassen DH, dan kies ik toch voor de toetakeling door de pup :+

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:01

kimmie261 schreef:
je hondje leefde 3 dagen geleden nog met zijn moeder en broertjes en zusjes als roedeldiertje zijnde samen..heel veilig ,heel vertrouwd...

je neemt hem mee naar huis waar deze andere honden niet meer zijn,dus een pup zal dan heel graag bij zijn mens willen zijn,logisch dat ie dan niet in een kooi afgezonderd wil zitten,zowiezo wil een hond niet graag opgesloten in een kooi zitten,maar als hondenbaby zijnde afgezonderd worden van hetgeen waar die zo graag warmte en geborgenheid van wil hebben,ja dan schreeuwen ze..

waarom zou je een puppie dan ook opsluiten als je erbij bent??het is een baby.... -O-

en je kan je hondje gewoon op de bank laten en lekker bij je nemen,op 8 weken leeftijd zit er zo weinig tot geen dominantie in dat je echt geen rangorde regels hoeft toe te passen,geniet er gewoon van dat hij nu nog zo klein is,en beetje bemoederen,niet behandelen als een grote dominante hond :n

en dat bijten,haha ja ach..alles is leuk en overal moet in gebeten worden,veel geduld hebben,en beetje afleiden dan kan je gewoon een riempje aandoen en tja...tis een beetje aanpassen aan het baby niveau...

het rijden is gewoon een beetje teveel opwinding,en dan meer in druk zijn van het hondje als sexueel bedoeld,gewoon hondje afleiden en evt hetgeen waar die op rijdt weghalen...,gaat vanzelf weer over,is in ieder geval geen teken van dominantie :n

Heel erg bedankt voor het duidelijke antwoord :)

De reden dat we hem in de bench doen als we er gewoon zijn is omdat we aventoe ook wel eens iets anders moeten doen zoals eten koken of de deur open doen en daarbij zal hij het een keer moeten leren. Hij krijgt zijn eten in de bench en krijgt mooi een kauwstaafje daarbij zit mijn eigen teefje er ook gewoon bij dus het is niet alsof hij helemaal alleen is, natuurlijk moet hij ook aan haar nog wennen maar toch. Het is ook echt niet zo dat we hem er meteen uren in laten zitten, als hij stil is gaat ook meteen het deurtje open.

Het probleem met het op de bank is ook heel erg dat hij dus meteen begint te piepen dat hij er op wil, als ik dit gedrag nu al ga belonen is binnekort het einde zoek denk ik toch? Als hij stil is mag hij er ook op maar dit wil soms nogal eens even duren.

Ik weet dat het normaal is voor een pup om overal in te bijten maar ik vroeg me gewoon af of onze tactiek ook echt zo handig was :)

En voortaan gaan we hem afleiden als hij ergens op rijd :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:04

Talithah schreef:
Sorry maar als ik dit lees, word ik spontaan misselijk!

Heb het 10 keer gelezen en geloof gewoon niet wat ik lees.

U heeft een pupje in huis, maar alls ik uw bericht lees heb ik zwaar medelijden met het diertje .

Sorry, lees dan maar goed wat Kimmie 261 schrijft en vraag haar om raad als u een gelukkige hond wilt krijgen.

Heel veel succes en aub ga uw pupje blij maken en niet zoals u nu doet dood, doodonglukkig!!

Nouja om nu zo te reageren.. Iedereen natuurlijk zijn eigen mening maar ik vind dit persoonlijk een beetje ver gaan.. Daarbij zou het fijn zijn als je er ook tips worden gegeven ipv alleen maar verwijten.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:09

Betteke schreef:
Veel ervaring met pups? Zo te lezen heb je nul ervaring met pups.

Beestje is net weg bij zijn moeder, moet alle nieuwe indrukken verwerken. Zorg dat hij zich veilig voelt en leer hem spelenderwijs wat dingetjes. Je kan niet van een baby verwachten dat hij alles gelijk begrijpt.

Zoek een goede hondenschool en ga daar informatie halen over de opvoeding van een pup en volg gelijk een puppencursus.

Ik ga er ook echt niet van uit dat hij alles in 1 dag begrijpt hoor. Ik ben gewoon op zoek naar de beste manier voor hem om bepaalde dingen te leren. Ik snap dat hij nog jong is maar ik vind wel dat hij al wat dingetjes mag leren om er voor te zorgen dat bepaald gedrag niet erger word naarmate hij ouder word.

Over twee weken starten we ook een puppycursus maar aangezien hij nog niet volledig is geeent kunnen we nu nog niet starten, daarbij wil ik dat hij eerst hier binnen alles een beetje snapt en kent en dan gaan we lekker buiten aan de gang.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:11

xRomana schreef:
Ik ben het met mn voorgangers eens, alleen vind ik wel als jij hem niet op de bank wilt hebben dit ook gerespecteerd moet worden. Ik begrijp die achterliggende gedachte wel, hier ook geen honden op de bank sinds het een paar x goed fout is gegaan.
Dus niets mis mee. EN als jij wilt dat de hond bepaalde tijden in de bench zit zie ik ook daar geen problemen mee als je dat maar voorzichtig opbouwt.

Het word ook zeker voorzichtig opgebouwd in de bench hoor, als hij stil is mag hij er meteen uit. Alleen snachts is dit natuurlijk wat lastiger, de bench staat dan naast het bed en dan zal hij toch echt een nacht door moeten trekken. Of nouja, een hele nacht, meestal houd hij en 4 of 5 uurtjes vol en dan slapen we daarna gezellig verder op de bank.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:15

Ik denk dat dit gewoon een gevalletje tijd nodig is.
Sommige pups hebben de structuur in huis heel snel door, anderen wat minder.
Ik vind zeker dat je duidelijkheid mag geven aan een pup maar wel in de juiste proportie. En je moet daarbij veel geduld hebben. Voor puppys is alles nieuw. En dan ook nog bij zn moeder en broertjes en zusjes weg.
Dat betekent niet dat hij dus maar alles mag.
Als jij niet wilt dat hij niet op de bank komt, komt hij niet op de bank (je schreef dat het je niet uitmaakt, maar even als voorbeeld). Voor een pup moet heel duidelijk zijn dat hij de aandacht krijgt die hij als baby nodig heeft. Mag hij niet op de bank, ga dan zelf op de grond zitten en houd em lekker bij je.
Als hij iets doet wat hij niet mag, zeg dan duidelijk nee en leid hem af. Dit gaat soms erg lang duren, het is een pup, geduld hebben en tot 10 tellen en net zo lang volhouden tot dat je hem duidelijk hebt gemaakt dat dat niet mag.
Puppen hebben ook een hele korte spanningsboog. Daarom zijn ze juist makkelijk af te leiden. Als hij rijdt, zwaai dan even met een speeltje en maak daar wat gekke geluiden bij. Als hij dan naar je toe komt en met je speelt, heb je ook weer de gelegenheid om hem te belonen en aandacht te geven.
Mijn pup was 10 weken toen ze thuis kwam. Ze mocht niet op de bank en niet naar boven al vanaf het begin. Dat was prima aan te leren. Ik ging de eerste tijd veel op de grond zitten om de pup op schoot te nemen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:16

TLNLSDB schreef:
Het lijkt erop dat je een pup wilt maar dan met volwassen gedrag.
Een pup hebben houd nou eenmaal in dat je net zo vaak nee zegt totdat het begrepen wordt.
Wij hebben een labrador van 6 en daar een half jaar geleden een pup bij genomen
toen ze 8weken was begreep ze de wereld nog niet eens, ze huppelde wat piepte en kwam erachter dat ze ook kon blaffen rennen en met haar knuffeltje kon spelen maar vooral heel veel slapen.

Over de Bench : Wij hebben haar eerst bij onze lab in de bench gelegd,omdat ze dat prima vond hebben we haar als ze moe was in haar eigen bench gelegd en bleef ze daar slapen, gewoon met het deurtje open.
Doordat iedere keer te doen & bijv tijdens het spelen met dr knuffeltje het knuffeltje in de bench gooien zodat ze leert dat het geen vervelende plek is om te zijn.
dan af & toe eens het deurtje dicht gedaan als ze sliep, en als ze wakker werd even laten wachten(als ze wel blafte of piepte negeerde ik dat en als ze stil was dan heel goed belonen en haar vrij laten.

Het is in mijn ogen heel belangrijk om het positieve gedrag enthousiast te belonen en het foute gedrag om te zetten in het positieve dus Nee of foei oid, dan afleiden en wat leuks aanbieden.
Want boos worden snappen ze met 8 weken toch nog niet.

Ik ben echt nog niet op zoek naar volwassen gedrag, ik snap dat het een pup is en alles stapje voor stapje nog moet leren. Ik vind het wel heel belangrijk dat hij nu al wat kleine dingetjes leert, als hij piept mag hij gewoon niet op de bank want dan leert hij dat hij op de bank mag als hij piept.

Zoals je het me uitlegt met de bench pakken wij het ook aan, we maken er een leuke plek van door er een beetje te spelen en te eten, ook krijgt hij zijn favoriete botje als hij er in gaat maar toch vind hij het nog niet zo een succes. Ik moet wel zeggen dat hij het niet erg vind er in te gaan, hij loopt er kwispelend in en snapt ook dat er eten aan komt. Maar dit heeft gewoon flink wat tijd en geduld nodig.

Ik wil wel even heel duidelijk zeggen dat ik apsoluut niet boos word op mijn pup, dit is een doodzonde en dit snapt hij gewoon niet. Als hij iets goed doet maken we dit hem ook echt duidelijk door heel blij en enthousiast te zijn :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:19

kimmie261 schreef:
hier slaapt alles ook nog eens in bed...liggen boven op mij,liggen op de bank ...geen enkele regel kwa eten,deur uit lopen :n niets...en ze weten echt heel goed dat ik de baas ben,maar pfff we hebben het hier over 1 van de meest vriendelijke gezelschaps hondjes die er zijn,geef dat babyhondje een beetje geborgenheid,zit toch geen mega dominant ras achter... :?

die hele dominantie regels zijn op deze leeftijd niet van toepassing,je doet spelenderwijs heus wel vertellen wat wel en niet kan,maar een babyhondje wat graag bij je komt liggen,lekker bij je nemen hoor...ze zijn maar zo kort baby...

Ik ben het eens met je omgang met honden, ons andere teefje leeft namelijk precies zoals jij omschrijft. Zij is oud en wijs genoeg en snapt onze regels daarbij is ze ook helemaal niet dominant en snapt ze dat zowel ik als mijn vriend boven haar staan. Maar dat zij zo is wil niet zeggen dat iedere hond zo is, het is een deel karakter en opvoeding wat een hond tot een vriendelijke, lieve en betrouwbare hond maakt.
Jammer genoeg heb ik ook al veel honden gezien die dus te veel vertroeteld werden ( ik heb het nu niet zozeer over een pup hoor) en die uiteindelijk gewoon weg onhandelbaar zijn geworden omdat zij dachten de baas te zijn, met alle gevolgen van dien.

Daarom ben ik dus heel erg zoekende met mijn pupje nu, hij heeft nu al een heel ander karakter dan mijn andere pups hebben gehad en daarom wil ik ook graag tips van de bokkers met alle verschillende meningen hierover.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:23

Magrathea schreef:
Ik ken ook iemand die dacht, ach dat pupje kan wel op de bank dat kan geen kwaad. Nu is daar best een rangorde probleem in dat huis. Het gaat wel, maar ze vermoeden sterk dat het allemaal een stuk soepeler was gegaan als het vanaf dag 1 gewoon hetzelfde was geweest als nu.
Oftewel: altijd dezelfde regels hanteren, of hij nu een pup is of volwassene. Dat is een stuk duidelijker voor je pup. Want als hij eerst wel op de bank mocht en nu niet meer, dan kan hij juist het idee krijgen dat hij wordt gestraft of zoiets, en dat wil je ook niet.

Hondje van mijn vriend is vanaf dag 1 in de bench geweest en dat ging vanaf dag 1 goed. Ze had een knuffel met een kruik erin, lekker warm. De eerste nacht heeft ze wel wat gepiept maar 's morgens lag ze heerlijk tegen de knuffel te slapen toen ze beneden kwamen. Prima toch? Overigens was zij 10 weken oud en kwam uit het asiel (en was al eens opgehaald en weer teruggebracht omdat die mensen het raar vonden dat een hond van 9 weken nog niet zindelijk was :? nou ja prima, wij hebben er een fantastische hond aan over gehouden :+: )
Als ze aandacht wilde kwamen ze gewoon gezellig bij haar op de grond zitten, of ze speelde met één van de katten. Niks mis mee, hond heeft er niks van gekregen.

Ik ben benieuwd wat voor ras je hebt, TS?

Bedankt voor je reactie :)

Wat jij dus bovenstaande aangeeft vind ik dus ook zoiets, mij lijkt het dat als je altijd de zelfde regels aanhoud (natuurlijk wel aangepast op de leeftijd van je hondje, een pup kan niet alle regels meteen respecteren) het veel gemakkelijker is voor het hondje. En dan gemakkelijker zowel in de rangorde als gewoon het respect hebben voor bepaalde regels.

Tiny is aan havanezer pup, hij word dus niet extreem groot maar dit maakt het voor mij niet minder belangrijk dat het wel een braaf en net opgevoed hondje word!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:25

Na al je antwoorden klink je heel anders dan in je beginpost. Dat is dan weer het nadeel van internet. Veel plezier nog met je pup en geniet vooral van de korte tijd dat hij zo klein is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:25

Elke hond is anders :)
En je kunt beter 'streng' zijn in het begin, en later de teugels wat laten vieren, dan dat je nu denkt 'gut, doe maar allemaal' en dat je later alsnog heel streng moet worden, wat je hond niet leuk gaat vinden.

Wat heb je trouwens een schattig teefje! Die foto op je profiel dat ze rent, zo lief!
Hoe vindt ze het met je pup? Toen mijn vriend een kitten in huis nam werd hij elke dag helemaal afgelebberd en gestalkt door de oudere poes die een verstopt moederinstinct bleek te hebben :+

Hoera, een eigenaar van een klein hondje die 'm wil opvoeden *\o/* Go TS!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:26

Sorry, maar als jij denkt dat een pupje dat je net drie dagen hebt, niet in de bench wil omdat hij zijn zin door wil drijven....dan heb je ergens iets helemaal verkeerd begrepen.
Zou zeggen, zoek een goede puppycursus en begin asap.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:27

maar je zegt dat je een nogal vocaal pupje hebt,dus op het moment dat hij bij je wil zitten dan zal deze ws meer herrie maken als een minder vocaal pupje..

en pff...jongens,tuurlijk voed je een pup op,maar om vanaf dag 1 bij een 8 weken oud beestje op te voeden alsof die gaat uitgroeien tot de meest gevaarlijke hond van het noordelijk halfrond... :n

hier is mijn pup nu 12 weken oud,en die mag gewoon bij me komen zitten als ze dat aangeeft ( ook als ze dat piepend doet),en op de bank,maar goed heb ook geen problemen met een hond op de bank,ze slaapt op bed,en dingen die ik niet goed vindt worden soms tot ellendig toe gezegd dat dat niet de bedoeling is,kwartje valt vanzelf wel....

als ze echt dingen doet die niet mogen dan zal ik iets steviger ingrijpen,maar puppydingetjes...ach...

puppytijd is zo leuk,echt zo'n baby tijd... :+: en in de loop der weken dat een pupje groter groeit is er werkelijk nog alle tijd van de wereld om je regeltjes die je hebt duidelijk te maken,zie niet in waarom er zoveel verlangd wordt van hondjes van 8 weekjes oud...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:31

xSCWx schreef:
Wij waren te makkelijk met onze pup waardoor zij haar eigen zin kreeg. Dit is niet altijd goed, en heb ik later in de opvoeding een hele kluif aan om dit recht te zetten, zelf nu nog (ze is ruim 2jr).
Het rijden en bijten kan momenteel een teken zijn van teveel indrukken. Zorg ervoor dat hij zijn rust neemt, dit kan met een bench of zorgen dat hij in zijn mandje blijft (maar da's lastig als hij nog geen commando's kent).
Als je hem niet op de bank wilt hebben maar wel wil knuffelen, doe dat dan op een andere plek, bijvoorbeeld bij zijn mandje/plek.
Nee is nee, en als hij er een spelletje van maakt negeren. Als hij weer probeert waar jij net nee op hebt gezegd, corrigeren en negeren. Jij moet aangeven wanneer iets wel of niet mag.
Dit klinkt heel sneu, maar ik wou dat iemand het mij zo verteld had want iets eruit krijgen is lastiger dan erin krijgen.
Ook niet op de bank laten als je dat later niet wil, dit is erg verwarrend als iets nu wel mag en later niet.

Bedankt voor de duidelijke uitleg :)
Het is aventoe heel lastig hem genoeg rust te geven, normaal gesproken legde we de pups in de bench zodat ze tot rust kwamen in gingen slapen maar dit is voor hem juist heel zwaar en vermoeiend. Meestal als ik hem naast me leg met een botje word hij rustig en gaat hij uiteindelijk liggen slapen.

Hij mag van mij wel op de bank maar eigenlijk als ik dit wil en ik wil het pas als hij niet zit te piepen, als ik 1 seconde te laat ben als ik bijv mijn laptop even van mijn schoot moet halen duurt het hem al te lang en dan piept hij. We wachten nu dan ook rustig af tot hij stil is en dan roepen we hem om aan te geven dat hij er bij mag komen.

Ik had op internet een beetje zitten lezen en ik ben nu inderdaad begonnen met een luide uuhh, als hij dan stopt met waar hij mee bezig is en braaf is ben ik heel blij tegen hem en pak ik snel een speeltje, als hij me uit daagt loop ik weg zonder iets te zeggen en hij lijkt het al best wel op te pikken! Goede tip dus :)

We proberen ook zo consequent mogelijk te zijn, we stellen nu wat kleine regeltjes op die we vol houden en naarmate hij ouder word en de regels goed snapt komen er weer wat dingetjes bij.

Zoals jij ook al aangeeft wil ik dus inderdaad niet het gevaar lopen straks met een hond te zitten die het normaal vind op zijn wenken bediend te worden. Hij krijgt zat liefde en aandacht maar moet ook leren dat wij het bepalen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:35

Talithah schreef:
e heeft de pup 3 daagjes!!!

Waar hebben we het over?
Die kan niet eens op de bank komen zelf!!

Bijten?
Sjonge sjonge je krijgt meer met liefde en begrip voor elkaar en geduld dan zoals je nu doet!

Heb hier een pup van nu 17 weken wat is hij gelukkig, zal deze pup niet worden met deze mentaliteit van TS!!

Nou nou... Ik mishandel mijn hondje echt niet hoor. Ik snap ook wel dat hij ergens in bijt maar dit ga ik toch echt zijn gang niet laten gaan, met luid uuhh geluid is toch echt niet mis hoor.

Ik heb echt alle begrip voor wat hij doet en waarom hij het doet maar dit betekent niet dat hij alles maar mag en kan doen. Mijn pup is ook echt alles behalve ongeukkig. Daarbij zou ik het op prijs stellen als je tips geeft, verwijten hebben we niet zo veel aan he?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:40

Def schreef:
Ik denk dat dit gewoon een gevalletje tijd nodig is.
Sommige pups hebben de structuur in huis heel snel door, anderen wat minder.
Ik vind zeker dat je duidelijkheid mag geven aan een pup maar wel in de juiste proportie. En je moet daarbij veel geduld hebben. Voor puppys is alles nieuw. En dan ook nog bij zn moeder en broertjes en zusjes weg.
Dat betekent niet dat hij dus maar alles mag.
Als jij niet wilt dat hij niet op de bank komt, komt hij niet op de bank (je schreef dat het je niet uitmaakt, maar even als voorbeeld). Voor een pup moet heel duidelijk zijn dat hij de aandacht krijgt die hij als baby nodig heeft. Mag hij niet op de bank, ga dan zelf op de grond zitten en houd em lekker bij je.
Als hij iets doet wat hij niet mag, zeg dan duidelijk nee en leid hem af. Dit gaat soms erg lang duren, het is een pup, geduld hebben en tot 10 tellen en net zo lang volhouden tot dat je hem duidelijk hebt gemaakt dat dat niet mag.
Puppen hebben ook een hele korte spanningsboog. Daarom zijn ze juist makkelijk af te leiden. Als hij rijdt, zwaai dan even met een speeltje en maak daar wat gekke geluiden bij. Als hij dan naar je toe komt en met je speelt, heb je ook weer de gelegenheid om hem te belonen en aandacht te geven.
Mijn pup was 10 weken toen ze thuis kwam. Ze mocht niet op de bank en niet naar boven al vanaf het begin. Dat was prima aan te leren. Ik ging de eerste tijd veel op de grond zitten om de pup op schoot te nemen.

Ik denk inderdaad dat hij gewoon wat meer tijd nodig heeft en we hebben ook alle tijd voor hem. We zorgen er ook zeker voor dat hij zijn aandacht krijgt hij is eigenlijk geen seconde van mijn zijde behalve `s nachts (naast het bed in de bench) en als hij eventjes moet oefenen in de bench in de huiskamer en als hij piept als hij de bank op wil. Verder zijn we lekker de hele dag met hem aan het knuffelen en spelen en natuurlijk lekker tegen mijn aan schurken om te slapen :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:41

Betteke schreef:
Na al je antwoorden klink je heel anders dan in je beginpost. Dat is dan weer het nadeel van internet. Veel plezier nog met je pup en geniet vooral van de korte tijd dat hij zo klein is.

Ik snap dat de begin post een verkeerd beeld schetst.. Ik liet alleen zien wat ik af wilde leren en wat hij 'verkeerd' doet maar er zit natuurlijk meer achter dan alleen maar willen corrigeren en domineren :) We houden echt heel veel van ons pupje en willen alleen het beste voor hem zowel nu als later.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:46

Zulke kleine pupjes mogen bij oudere honden ook meer dan wanneer ze groter zijn. Dat zouden wij mensen ook gewoon moeten doen. Honden voeden over het algemeen beter op dan wij mensen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:48

Magrathea schreef:
Elke hond is anders :)
En je kunt beter 'streng' zijn in het begin, en later de teugels wat laten vieren, dan dat je nu denkt 'gut, doe maar allemaal' en dat je later alsnog heel streng moet worden, wat je hond niet leuk gaat vinden.

Wat heb je trouwens een schattig teefje! Die foto op je profiel dat ze rent, zo lief!
Hoe vindt ze het met je pup? Toen mijn vriend een kitten in huis nam werd hij elke dag helemaal afgelebberd en gestalkt door de oudere poes die een verstopt moederinstinct bleek te hebben :+

Hoera, een eigenaar van een klein hondje die 'm wil opvoeden *\o/* Go TS!

:) Onze kleine hondjes worden behandeld alsof het grote gevaarlijke herders zijn hoor :') Ze zijn misschien klein en schattig en tuurlijk mogen ze dingen die met een grote hond niet of moeilijker kunnen maar ik vind het belangrijk dat ze respect hebben voor mensen en behandeld worden als een normale hond. We steken veel energie en tijd in onze hondjes en krijgen hier ook heel veel voor terug. Daarbij is mijn teefje, in mijn ogen, een heel gelukkig en fijn hondje omdat ze regels heeft en snapt hoe het allemaal in zijn werk gaat. Kleine hondjes hebben ook regels nodig want het is nog steeds een hond!

Mijn teefje is vreselijk streng voor hem.. en daar baal ik wel van eigenlijk. Het is een heel dominant teefje tegenover andere honden en is ook echt gesteld op haar rust en haar regeltjes. Ze wil best met hem spelen en hij mag best bij haar liggen maar dan mag hij niet aan haar oren knauwen, naar haar blaffen enz.. Maar het gaat al steeds beter, ze hebben wat tijd nodig om elkaar te leren kennen. Hij begint steeds beter te snappen dat zij alleen iets wil als hij zich een beetje aanpast dus er komt ook steeds meer contact tussen de twee :)
Bij de andere pups van mijn moeder was ze in het begin ook zo en nu zijn het dikke vriendjes, mits ze wel respect voor haar hebben natuurlijk :')

Enneh bedankt voor het compliment over mijn teefje en haar opvoeding :) En natuurlijk bedankt voor de reacties!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:52

Thirty schreef:
Sorry, maar als jij denkt dat een pupje dat je net drie dagen hebt, niet in de bench wil omdat hij zijn zin door wil drijven....dan heb je ergens iets helemaal verkeerd begrepen.
Zou zeggen, zoek een goede puppycursus en begin asap.

Ik zeg niet dat hij niet in de bench wil omdat hij zijn zin door wil drijven, als ik dit wel insinueer dat spijt het me want zo bedoel ik het echt niet. Ik merk gewoon dat hij veel meer een eigen wil heeft dan de andere pups die ik ken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 15:21

Diablo schreef:
Zulke kleine pupjes mogen bij oudere honden ook meer dan wanneer ze groter zijn. Dat zouden wij mensen ook gewoon moeten doen. Honden voeden over het algemeen beter op dan wij mensen.

Hij mag ook veel meer dan een volwassen hond zou mogen, het is nog een kind en hij kan niet alles in 1 dag snappen. Maar er zijn nu eenmaal regeltjes waar hij zich aan moet houden, pup of niet. Ik vraag hem niet een hele dag alleen te zijn en alles maar zonder mij te moeten kunnen. Ik vraag hem stil te zijn als hij de bank op wil en stil te zijn als hij een minuutje in de bench moet.

Honden kunnen inderdaad veel beter opvoeden dan wij mensen maar dat is natuurlijk logisch. Daarbij laat mijn teef ook bij lange na niet alles toe wat hij doet, mijn teef stelt ook hele duidelijke regels voor hem op van wat zij wel en niet wil. Dus ook volwassen honden laten niet alles toe omdat het een pup is, sommige dingen mogen nu eenmaal niet.

Thirty

Re: Opvoeding pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:30

Er zijn veel betere en minder stressvolle manieren om je pup aan een bench te laten wennen.
Eten geven in de bench, deurtje open laten in het begin, en piepen voorkomen (dan vraag je al teveel).
Een baby laat je ook niet in zijn bed krijsen totdat ie stil is. Juist laten merken dat dat een veilig en leuk plekje is, en dan langzaam uitbouwen. In plaats van deur dicht en gillen maar. Met een beetje pech kweek je daar een ontzettende aversie tegen de bench mee.