Kippen gepakt door roofdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:40

Nienkeee_ schreef:
WhySoWhite schreef:
Ga er bij zitten :) dan weet je ook wat voor dier het doet :j

Hahahaha ja dan komtie 'm vast halen :')

:')

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:41

Mindim schreef:
Hier ook al vanalles geprobeerd tegen buizerds. Maar ze zijn hondsbrutaal, je kon ze tot op een meter of 2 naderen.

Die zitten hier ook! Al een geluk was ons kippenkot overdekt, want ik heb ooit een buizerd gewoon naar beneden zien storten op het kippenkot, klauwen eerst... Volgens mij had ie niet door dat er een draadje bovenhing :p

Laptopmuis

Re: Kippen gepakt door roofdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:42

Als niet al je kippen zijn doodgebeten is het geen vos. Die dood normaal alles en neemt maar één prooi per keer mee naar zijn hol. Andere keren komt hij terug voor de rest als die weer honger heeft.

Marters kunnen het ook zijn. Die bijten ook de nek door.

Dan kan een bunzing ook... weet enkel niet of die in woonwijken zitten.

Opsluiten 's nachts is de oplossing. Overdag komen deze rovers namelijk niet.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 16:47

cluedoke schreef:
Pff dat is rot! Arme kippetjes :(

Raar dat dit temidden in een woonwijk gebeurt. (of is het meer aan de rand van een bos?) Zelf woon ik in een (groene) wijk, vlak langs het bos en ik heb dit jammer genoeg ook al een aantal keer meegemaakt.

De meeste kippen in de buurt overleven door ze 's nachts op te sluiten, diegene die gewoon rondlopen hebben hier geen schijn van kans... het zit hier vol met vossen. Ons hok was helemaal overdekt met kippegaas en vanonder een halve meter ingegraven. De vos beet zich er gewoon door, nu staat er een schrikdraad rond (zoals voor paarden wordt gebruikt) en leven mijn kipjes al een half jaar zonder last te hebben van die vos. Maar ik heb nu ook wel schrik voor in de winter, ik heb geen idee ofdat die schrikdraad werkt bij vriesweer. Ik denk dat ik voor veiligheid ook een deurtje op hun nachtkot ga bevestigen.

Wel vreemd dat het beest de kop van je kippen eraf gebeten heeft, ik heb de vos hier ooit eens met mijn (toen dode) kip op het gras zien staan en de kop hing er nog aan. Dus ik betwijfel ofdat het in jouw geval een vos is :S

Ik woon in een dorp in een woonwijk, het is een klein dorpje en we hebben een redelijk grote en groene tuin. Hier zitten ook vaak egels e.d. dus meer wilde dieren zou wel kunnen. Marters of vossen hebben we nog nooit hier gezien, wel net buiten het dorp.

Ja heel raar dat er geen een meegenomen is maar er wel 3 dood zijn, dat vind ik eigenlijk heel vreemd.

Laptopmuis, maar eten marters normaal niet hun prooi op? Deze zijn dus nog helemaal intact op het hoofd na.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Vannacht gaan ze in ieder geval het tuinhuis in en hopelijk zit er morgen wat in de val... Kan het beest lekker het bos in ipv hier kipjes afslachten.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:55

Meestal zijn het bunzings. Die zuigen nl alleen het bloed via de nek. Een vos neemt er eentje mee en dood de rest. Marters eten meestal geen kippen, wel eieren of kuikens. Ik heb hier al visite gehad van zowel bunzing als vos. Nu heb ik dan ook geen kippen meer. Alleen ophokken in een goed afsluitbaar hok helpt. Bunzings komen trouwens door heel kleine kiertjes.

Ik heb 7 jaar een krantenwijk gelopen. Al voor 5 uur 'smorgens op pad.Ik zag regelmatig een bunzing gewoon midden in het dorp, dus die komen ook in woonwijken voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:35

cluedoke schreef:
Mindim schreef:
Hier ook al vanalles geprobeerd tegen buizerds. Maar ze zijn hondsbrutaal, je kon ze tot op een meter of 2 naderen.

Die zitten hier ook! Al een geluk was ons kippenkot overdekt, want ik heb ooit een buizerd gewoon naar beneden zien storten op het kippenkot, klauwen eerst... Volgens mij had ie niet door dat er een draadje bovenhing :p

Bij mijn zus hebben ze een vijver in een bosperceel. De vijver is iets van 20 bij 10 meter. Er staat bamboe omheen en vanzelf erg veel bomen. Maar de buizerds pikken de eenden gewoon tussen het bamboe vandaan. HEt wordt helemaal erg als een deel van de vijver bevroren is, ze lopen over het ijs om eenden te pakken. Vorig jaar hebben ze iets van rond de 18 gepakt. Ze komen met zijn tweeen, je ziet ze al in de verte heel doelbewust aan komen vliegen. Ze laten zich niet verjagen. Ze hadden ook een kriel te pakken, die hebben ze laten vallen een wei verder. Deze heeft het gelukkig gered.

De marters lopen ook over het dak, het zijn net kleine kinderen en zoveel herrie maken ze ook, en voor de duvel niet bang.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 07:25

Bleh wat een enge verhalen allemaal :/ Vannacht hebben ze lekker gelogeerd in de garage, hoorde het haantje kraaien dus hij is er nog :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:31

verstandig besluit! Het is allemaal zo zonde om je dieren zo te verliezen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:40

Ik zou zeggen een marterachige: (steen)marter of hermelijn.
Vossen en roofvogels doden er 1 en nemen die dan gelijk mee (om de volgende nacht/dag weer terug te komen voor nr. 2). Marter-achtige doden zoveel mogelijk in 1 keer en vreten 1-2 aan. Zullen proberen er 1tje mee te slepen maar over het algemeen lukt dat niet en dan blijft je kip dus strak tegen het gaas aan liggen :(:)

Wij wonen hier buitenaf en raken gemiddeld 1 kip per jaar kwijt aan een roofdier. 's Nachts ophokken is nog de beste bescherming :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:56

Nee hoor flettie vossen kunnen wel degelijk een heel hok uitmoorden. Ik heb het meerdere malen gezien bij anderen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:14

Maar dan nemen ze wel alles mee... tenminste die vossen bij ons in de buurt wel toen ze van het zomer 4 van onze 5 kippen uitgemoord hebben. Geen van de 4 hebben we nog terug gevonden :n Nr. 5 heeft 2 maanden kunnen ontvluchten omdat ze kon fladderen/vliegen maar die is na 2 maand ook spoorloos verdwenen.
Onze nieuwe kippen gaan elke avond het kippenhok in met afgesloten deurtje.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 15:19

Niks in de val gevonden, voorlopig blijven ze 's nachts veilig in de garage. Blijven marters e.d. op een plaats slapen of wisselen ze wel eens met slaapplekken?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:35

TS, denk dat je een marter in de buurt hebt..Hebben wij hier ook last van en ben ook zo mijn kippen kwijtgeraakt. Alle kippen dood en eentje heeft hij geprobeert mee te nemen over 2 meter gaas en die hing daar dus bovenaan.
Deze marter had een slaapplek in onze kapschuur. Toen we de kapschuur helemaal leeg hebben gehaald, wil je niet weten wat we allemaal voor resten zijn tegengekomen. Zelfs vissen uit onze vijver. Ze nemen de prooi mee naar hun slaapplaats en eten wanneer ze dus zin hebben. de rest laten ze gewoon liggen..En ze hebben inderdaad meerdere slaapplaatsen, het is nogal een groot gebied waarin ze jagen en hebben op verschillende plekken hun slaapplaatsen..

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 16:59

Zolang die niet in onze garage gaat logeren vind ik het prima :D Hier zijn de dieren dus niet opgevreten maar we zijn alleen 1 kop kwijt. We weten ook dat hier in de buurt een steenmarter oid zit aangezien daar drollen liggen. Vermoedelijk slaapt het beestje daar dus ook. Waarschijnlijk komen daar ook vallen te staan zodat als hij gevangen wordt hij het bos in kan ipv in een woonwijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 06:15

Hahaha, dat dachten wij ook..val neerzetten en we vangen hem wel effe..Nou, zijn een paar jaar verder en er zit er nog steeds eentje. Ook als je deze vangt, dan komt er een ander voor in de plaats. Google maar eens op steenmarter en hoe ze leven. Plek wordt meteen door een ander overgenomen, als er eentje weg is..
Wij hebben hem gelukkig niet meer in de kapschuur zitten, dus heeft het beesie een andere plek ervoor gevonden..

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 07:25

He rotbeesten -O-
Misschien toch maar een cursus zelfverdediging gaan geven...

Dingen zoals marterspray of die apparaatjes die geluidjes maken tegen die beesten, helpt dat?

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:55

Wij sluiten iedere avond onze kippen op omdat wij vossen in de buurt hebben zitten.
Afgelopen voorjaar waren we een keer laat thuis en was het al donker toen we onze kippen binnen wilde gaan doen. We hoorden iets in de struiken ritselen en zagen nog net een vos weg rennen, we gingen vlug naar de kippen, we schrokken ons rot, alles had hij doodgebeten ( zo'n 20 kippen ), die moet hij in een mum van tijd uitgemoord hebben, ze waren allemaal nog warm. We hebben die nacht alle dode kippen laten liggen en s'morgens waren ze allemaal weg !