Leuke interressante ontdekking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Leuke interressante ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:13

Beetje jammer dat je niet op mijn vraag over de agressiviteit van woerden ingaat Koper...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:13

Quote van de vogelbescherming nederland:

Wanneer vogels voeren?
Vogels gebruiken het hele jaar veel energie. In de winter om zich op temperatuur te houden, in het voorjaar om te nestelen en om eieren te leggen, daarna om hun territorium te verdedigen en hun jongen groot te brengen. In het najaar moeten ze weer reserves opbouwen voor de winter.

U kunt ze dus het hele jaar bijvoeren. Ze zullen zich niet volproppen als hun honger gestild is. Ook zullen ze niet verleren zelf voedsel te vinden.

Winter: voer en water
In de winter kunnen vogels weinig insecten, bessen en zaden vinden. Zeker als het vriest of als er sneeuw ligt. Vogels komen daarom in de winter gemakkelijker in de buurt van uw huis. In ruil voor een beetje voer laten ze zich goed bekijken!

Het kost vogels veel energie om hun lichaamstemperatuur op 40 graden te houden. In een koude nacht verliezen kleinere soorten wel tien procent van hun gewicht. Als u wat voer strooit komen ze dus graag eten. Als extra energiebron kunt u vetbollen en pinda’s ophangen.

Bij lichte vorst kunt vers water aanbieden. Er wordt van gedronken en in gebadderd. Dit is geen probleem. Het water rolt direct van de ingevette veren, dus bevriest niet.

Bij strenge vorst kunt u beter geen open (warm) water aanbieden. Als er geen sneeuw ligt om op te pikken, kunt u ijs vergruizen zodat ze de ijssplinters kunnen oppikken. Erg koud in de buik, dus het kost wat energie, maar het voorziet wel in de vochtbehoefte.

Lente: geen vetbollen en pinda’s
In de lente is het topdrukte in het vogelbestaan. Een partner zoeken, een nest bouwen, eieren leggen, jongen grootbrengen. Ook nu kunt u de vogels een handje helpen. Het voedsel moet in deze periode meer kalk en eiwit bevatten dan in de winter en minder vet.
Vetbollen en pinda’s kunnen in het voorjaar dan ook beter van het menu worden geschrapt. Ook omdat vet door de oplopende temperatuur ranzig kan worden. Het is absoluut af te raden nog hele pinda’s te voeren in het voorjaar. Wanneer vogels de jongen hiermee voeren, kunnen ze er in stikken.

Insecten, rupsen en wormen zijn een bron van eiwitten. Vogels zullen daar altijd zelf naar op zoek gaan, ook al ligt er voer op uw voedertafel. Kalk zit in veel natuurlijk voedsel. Mocht u de vogels toch aan extra kalk willen helpen dan kunt u ze wat goed uitgekookte en fijngestampte eierschillen geven. Geef ze geen melk!

Jarenlang werd geadviseerd om vogels in de lente helemaal niet bij te voeren. De reden is dat jonge vogels veel zaden en noten niet goed kunnen verteren. Het blijkt echter geen kwaad te kunnen. De ouders doen zich tegoed aan het moeilijker verteerbare voer, terwijl ze hun jongen voeden met insecten. Pas als er een totaal gebrek is aan natuurlijk voedsel bieden ze ook hun kroost zaden en noten aan. In dat geval moet u er op letten dat er geen hele pinda’s te vinden zijn, maar alleen kleine stukjes.

Zomer: eiwitrijk voedsel
In de zomer is eiwitrijk voedsel van levensbelang. Vogels krijgen nu het verenkleed dat ze tegen de winterse kou moet beschermen. Of dat hen in staat stelt om in de winter naar het zuiden te trekken.

Vogels gaan zelf op zoek naar de wormen en insecten die ze nodig hebben om aan hun portie eiwitten te komen. U hoeft ze dat niet aan te bieden. Maar u kunt ze wel helpen! Bijvoorbeeld door met bloeiende planten insecten te lokken. Of door uw gazon te besproeien en zo de wormen naar boven te lokken.

Bij zeer lang aanhoudende droogte waarderen de vogels ook de eiwitten die u aanbiedt. Merels eten dan bijvoorbeeld graag het blikvoer van de kat, of geweekte hondenkoekjes. Dit soort voer trekt echter ook snel ‘grote eters’ zoals meeuwen, kraaien en eksters. Bied het dus met mate aan.

Herfst: vitaminerijke bessen
Zodra het kouder wordt komen de vogels weer dichterbij huis. Ze gaan nu actief op zoek naar een plek waar ook in koude jaargetijden wat te vinden is. Als u ze nu gaat voeren, hebt u al snel stamgasten voor de winter. Veel vogelsoorten waarderen nu ook de vitaminerijke bessen uit de struiken in uw tuin.
Bij lagere temperaturen kunt u ook vetbollen en pinda’s weer ophangen. Let er in deze tijd wel extra goed op dat voer niet beschimmelt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:20

Kijk!! Dankuwel!!

Ik wist dat ze in de lente geen vetbollen en pinda's mochten omdat jonge dieren dat niet konden verteren.

Maar ik wist het niet van het water, dat het wel gegeven mocht worden met strengere winters!
Dankuwel!

Dus als de vogelbescherming het al aan bied....WHY NOT!!

Is het goed als ik dit opsla als een word document? Dan kan ik het uitprinten..:D Voor school, en de informatie voor het werk

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:25

van mij wel hoor :') is niet van mij..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:25

Wat wij zelf doen in de winter. wij hebben zoooo veel walnoten. Wij slaan ze kapot op een schaaltje, kunnen ze zelf er af pikken..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:30

Ow...das wel leuk!!

Wij wandelen veel door het bos..En zien altijd vet veel beukenootjes liggen. Die laten we expres liggen voor de eekhoorns, maar altijd jammer dat jeugd ze zo mee neemt.

Nootjes is ook wel leuk inderdaad.

Laatst heb ik een hele avond lopen pinda rijgen! En de pinda slinger is nu 1.80 meter! Dus, denk dat ze van het winter zodra het overdag ook vriest heerlijk van kunnen genieten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:34

Ja dat doen wij ook altijd, maar ik neem een ladder en klim de boom in. Dit omdat er anders echt 3 katten onder de struiken gaan liggen :')

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:37

@ Koper, wat een vervelende reacties plaats jij!
Waarom zou de ts uit moeten leggen waarom ze bijvoert? Dat doen zooooveel mensen..
Wij voeren ook altijd bij en dat is hardstikke leuk omdat er dan lekker veel vrolijke vogeltjes in je tuin zitten.
En waarom hangen wij vogelhuisjes op? Dat komt toch op hetzelfde neer..?
Wat moet bokt toch altijd moeilijk zijn over alles.. Echt, iemand in zijn waarde laten is hier tegenwoordig heel moeilijk..?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:43

Ik denk dat het juist goed is de dieren bij de voeren.

Gezien nederland gewoon rampetamp volgebouwd worden en door ieder natuurgebied wel een snelweg door heen komt. Ik vind de wildtunnels/bruggen ook zeer goede initiatieven..

Egels hier in de tuin nog niet gezien. Ik heb m'n tuin geschoffeld en 2 struiken gesnoeid. De rest laat ik zitten/liggen. Dit voor de vogels die 't zaad nog willen halen en egels die willen slapen.. Hekje word gemaakt voor om de vijver. Vorig jaar helaas 2 egels in de vijver gehad :(

Verder dan de noten inderdaad, en afentoe wat fruit wat ik niet meer lekker vind..
Water onder 't afdak, komen ze ook op af. Komt geen mens eigenlijk, en daar blijft 't water en niet ijs..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:50

Als je op de grond voert let dan goed op dat het inderdaad door de egel opgegeten wordt en niet door ratten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:50

zal ik op letten

thnx

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 19:01

Ow....ik las nog wat over katten.

Tot mijn verbazing dat de sint bernard wel is opgegroeid met katten, jaagt hij deze vreemdujelingen van het erf. Katten kunnen uitermate goed klimmen en springen en hupsen zo snel mogelijk over de schutting heen.
En omdat achter ons nog niet bebouwd is, gaan katten daar het liefste overheen ipv kennis te maken met "cujo" (hij heet boeba, maar die film cujo, was geen leuke sint bernard).
Maar tot mijn verbazing, liet hij de egels wel hun vrije gang gaan, en bleef al met al wel op een meter afstand.
Dus strooivoedsel zullen vogels wel durven pakken.
Voor de hond zijn ze minder bang, dat komt ook omdat hij daar niet achteraan rent.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:04

ik denk ook niet dat je hond met z'n neus in de egel gaat zitten. Kat sloeg toendertijd met haar pootje op de egel en heb 't beest nog nooit zo zielig weg zien lopen met een hangend pootje :')

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:08

Ik vind het goed van je TS, leuk hoor die egels

Meen gelezen te hebben dat er een ziekte is onder egels? en je gezonde exemplaren juist moest ondersteunen
(half jaar terug, ik weet niet exact meer hoe het precies zat)

Hier zie ik bijna geen egels meer :(

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:12

VVDD > BB

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:32

Wilde dieren bijvoeren kan wel degelijk een nadeel hebben, en daar wordt ook onderzoek naar gedaan; op bijvoorbeeld voederplankjes waar veel vogels langskomen om te eten, worden allerlei ziektekiemen veel sneller verspreid dan normaal gezien in de natuur. Zeker ook omdat voederplankjes meestal niet dagelijks worden schoongemaakt. Dagelijks schoonvegen zou al schelen.
Ik zou nog wel andere nadelen van (overmatig) bijvoeren kunnen verzinnen, maar dan ga ik tasten in het duister :)

Buiten dit argument om ben ik voor bijvoeren, zeker in strenge winters. Denk buiten de 'reguliere' tuinvogeltjes bijvoorbeeld ook aan viseters die met vorst niet kunnen jagen en het moeilijk hebben.

Nog even over de egels; overdag rondscharrelende egels tegenkomen is niet normaal hoor, waarschijnlijk is er iets niet in orde met dit nest. Het is dan ook vrij laat in het seizoen aan het worden voor jonge egels. En nog iets. Teken moe je altijd laten zitten. Een teek uittrekken veroorzaakt onnodige pijn en stress. Zie ook mijn andere posts over egels :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:02

Nou dan heb ik het toch goed gedaan :D

Verder laat ik de egels lekker met rust!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:11

Koper schreef:
maralyn schreef:
Waarom zou ik dat moeten verklaren..?

Omdat je mij om een verklaring vraagt.

Dat vogelsoorten uitsterven, daar werk jij aan mee door de gewone tuinvogels bij te voeren. Juist door de meer voorkomende soorten bij te voeren houd je die populaties in stand, wordt het een ongezonde populatie omdat ook de exemplaren die anders de winter niet zouden overleven rond blijven vliegen (enne, daar doen hun ouders ook niks aan, waar haal je dat vandaan? Bij iedere wilde diersoort overlijden de zwakste exemplaren normaal gesproken in de winter) en beconcurreren ze de zeldzamer soorten. Of bedoelde je dat je boomklevers, appelvinken en winterkoninkjes in je tuin hebt zitten? Want dan stuur ik binnenkort even een horde mensen met verrekijkers en telelenzen bij je langs.

Waar haal jij die info vandaan? Vogelbescherming Nederland (waar ik al 27 jaar lid van ben) zegt toch echt iets heel anders hoor...

Bovendien, ik voer het hele jaar door de tuinvogels, ruim met zaad, pindakaas, appel, brood etc. En stuur je hordes met vogelaars hier maar heen hoor! Wij hebben allerlei soorten mezen, vinken, winterkoninkjes, roodborstjes, groenlingen, kwikstaartjes, lijsters, merels, diverse soorten duiven, hordes musjes van allerlei soorten, spreeuwen en zelfs twee soorten spechten. Ook hebben we vleermuisjes, wegens de schutting helaas geen egeltjes. En wij wonen gewoon midden in een woonwijk!