Advies nodig: wel of geen katten nemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:16

justdiesel schreef:
Wat ga je doen als blijkt dat je katten je cavia's wel een heel erg interessant hapje vinden?
Het kan best goed gaan maar hier hebben we er eentje bij die de hamster al vermoord heeft...
Voor ons geen combi van knaagdieren en katten meer.

En hou er rekening mee dat katten ook tegen en op je aquarium gaan springen, zullen je dure visjes regelmatig van gaan schrikken ben ik bang....

De cavia is op het moment nog groter dan de katten :D. Mijn ervaring is dat het erg goed gaat, vroeger toen ik klein was lagen de katten al bij de cavia's in het hok te slapen (met jongen en al), en ook gaan mijn huidige cavia's prima samen met de katten van m'n ouders. Pim vind het heel erg leuk om zo nu en dan Pam of Pet aan te tikken met z'n pootje, maar als de cavia dan wegrent vind hij het eigenlijk allemaal maar eng :D.

Tegen t aquarium opspringen is af te leren. Tafeltje of krukje ervoor zetten waar ze op kunnen gaan zitten kijken doet een boel goed.

Daar zie ik allemaal niet zo veel problemen in.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:17

een ander vraagje, hoe denk je het te doen met je cavia's en vissen? want katten kunnen OVERAL bij....
waar die 2 van mij zitten kun je je niet bedenken.
Zeker als je een weekend weg gaat. als ze dan zaterdagochtend besluiten om je cavia als speeltje te gaan gebruiken.
bij een appartement van 45 m2 denk ik dat je hooguit 1 of 2 ruimtes zult hebben. En geloof me, 2 katten verharen ontzettend! Ik heb me er ook iets op verkeken....
(maar ik zou ze niet meer kunnen missen)

Succes met je beslissing :-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:20

Sky_As schreef:
een ander vraagje, hoe denk je het te doen met je cavia's en vissen? want katten kunnen OVERAL bij....
Zeker als je een weekend weg gaat. als ze dan zaterdagochtend besluiten om je cavia als speeltje te gaan gebruiken.
bij een appartement van 45 m2 denk ik dat je hooguit 1 of 2 ruimtes zult hebben. En geloof me, 2 katten verharen ontzettend! Ik heb me er ook iets op verkeken....

De cavia's gaan mee naar m'n ouders, dus die zijn er in het weekend niet. De aquaria zitten dicht aan de bovenkant, dus zelfs als ze er op zouden springen is er nog niet zoveel aan de hand. Zakken ze er wel een keertje in, dan leren ze direct dat water nat is :P :D. Maar de aquaria zijn dieper dan kattenpootjes lang zijn, dus de visjes komen wel weg.

Dat katten verharen weet ik, ik heb al m'n leven lang katten. Maakt me heel weinig uit, dan maar wat vaker met een stofzuiger door het huis, en een fleecedekentje in de stoel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:24

Vjestagirl schreef:
justdiesel schreef:
Wat ga je doen als blijkt dat je katten je cavia's wel een heel erg interessant hapje vinden?
Het kan best goed gaan maar hier hebben we er eentje bij die de hamster al vermoord heeft...
Voor ons geen combi van knaagdieren en katten meer.

En hou er rekening mee dat katten ook tegen en op je aquarium gaan springen, zullen je dure visjes regelmatig van gaan schrikken ben ik bang....

De cavia is op het moment nog groter dan de katten :D. Mijn ervaring is dat het erg goed gaat, vroeger toen ik klein was lagen de katten al bij de cavia's in het hok te slapen (met jongen en al), en ook gaan mijn huidige cavia's prima samen met de katten van m'n ouders. Pim vind het heel erg leuk om zo nu en dan Pam of Pet aan te tikken met z'n pootje, maar als de cavia dan wegrent vind hij het eigenlijk allemaal maar eng :D.

Tegen t aquarium opspringen is af te leren. Tafeltje of krukje ervoor zetten waar ze op kunnen gaan zitten kijken doet een boel goed.

Daar zie ik allemaal niet zo veel problemen in.

haha ja, mijn katten luisteren ook prima als ik erbij ben....maar als ik er niet ben, durf ik niet 100% zeker te zeggen....

en dat is wel een punt bij 3 dagen weg natuurlijk..... en de ruimte vind ik vrij klein voor zoveel dieren (anders kom je straks op tv met een huis vol dieren :D)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:25

Vjestagirl schreef:
Sky_As schreef:

De cavia's gaan mee naar m'n ouders, dus die zijn er in het weekend niet. De aquaria zitten dicht aan de bovenkant, dus zelfs als ze er op zouden springen is er nog niet zoveel aan de hand. Zakken ze er wel een keertje in, dan leren ze direct dat water nat is :P :D. Maar de aquaria zijn dieper dan kattenpootjes lang zijn, dus de visjes komen wel weg.

Dat katten verharen weet ik, ik heb al m'n leven lang katten. Maakt me heel weinig uit, dan maar wat vaker met een stofzuiger door het huis, en een fleecedekentje in de stoel.

VOlgens mij heb jij je keuze al gemaakt ;)
en ik weet zeker dat ze niks tekort gaan komen!
al blijf ik het nog steeds wat veel dieren vinden in zo'n ruimte..... :D
maar ach, dat is over een paar jaar vast ook wel anders
(gauw een rijke partner zoeken :D)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:26

Hahaha ja, de ruimte is idd vrij klein. In totaal zit ik nu op ongeveer 47 dieren op 45m2, waarvan ze dan weer wel allemaal behalve 2 in aquaria zitten. 42 vissen, 3 kreeften en 2 cavia's <3 . Maar tis hier wel heel schoon hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:29

Ik zou het niet doen, omdat een 2 katten in een vrij klein appartement niets vind. Hoe gezellig je het ook maakt, dan nog vind ik het niet gezellig.

En een kat iets afleren? :') nee, dat lukt niet, zodra je de hielen heb gelicht gaat ze echt wel op onderzoek uit en juist op je aquarium liggen haha (lamp=warmte en dat vinden katten heerlijk).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:29

Ik vind de reden om het niet te doen toch echt dat je zo lang van huis bent. Die van mij zijn met zn vieren en zijn elke avond door het dolle als we thuiskomen. Zelfs na vakantie (waarbij ik oppas in huis heb) zijn ze erg blij als we er weer zijn, ookal krijgen ze de zelfde aandacht van de oppas.

Je andere dieren lijken mij geen probleem, ik heb zelf ook vissen en konijnen, gaat prima samen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:30

joh gewoon doen! Die van ons zijn ook wel eens het weekend alleen. Als het langer is komen mn schoonouders voeren en knuffelen. Er is altijd wel een mouw aan te passen. Ja, ze mopperen dan best wel als we 1 of 2 nachten weg zijn geweest. maar hebben schone bakken, voldoende voer en veel water.

Mogen ze naar buiten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:31

O wacht, zie nu dat je inderdaad elke keer weer lang weg bent van huis; je katten kunnen dan je kleine appartement echt aardig vernielen uit verveling. Mijn schoonzus mis al wat delen behang bijvoorbeeld :=
Zolang ze niet de mogelijkheid hebben om naar buiten te kunnen dmv een luikje dan vind ik het echt niet eerlijk tegenover de katten om ze elk werken zolang alleen te laten. Verveling ligt echt op de loer.

Mayling27

Re: Advies nodig: wel of geen katten nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:39

Ik denk dat je zelf wel weet of ze bij de aquarium kunnen komen...

mijn katten hebben nooit iets kapot gemaakt.. in het begin vonden ze het erg leuk om met mijn plant te spelen en dat heb ik ze ook afgeleerd. Dus jawel, je kunt een kat wel iets afleren.. als je maar consequent bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:40

kekaro schreef:
Ffortuna schreef:
Ik zou het niet doen.... ik geloof er ook echt in dat je het beste met ze voor hebt en heel goed voor ze kan zorgen maar dat weekend alleen, is toch wel erg lang. Daarbij is je huis niet zo groot en 2 jonge katten hebben ruimte nodig. Hoewel ik ook iemand ken die 2 katten op een studio houdt vind ik dat zelf niet eerlijk.

Als ik zelf in dit soort situaties zit denk ik altijd ´wil ik iemand zijn van het principe "I want it all and I want it now" of wil ik rustig nadenken over de huidige situatie?´ Negen van de tien keer weet ik het antwoord wel.

ze is minder dan 48 uur van huis...geen weekend
en volgens mij denkt ze er juist erg goed overna anders had ze ze al in huis

In mijn optiek is vrijdagavond tot zondagmiddag/avond een weekend :') .... Daarbij zeg ik ook niet dat ze er niet goed over na denkt (ze had ze daarbij niet in huis kunnen hebben als je goed leest), ik noem meerdere argumenten... en ik ben daarin niet de enige.

TS, volgens mij heb je al besloten :P

Hoe dan ook, als je ze neemt wens ik je veel plezier! En katten en cavia´s gaan prima samen, heb zelf al jaren cavia´s en nu 3 katten en die vinden de caafs machtig interessant maar meer dan kijken en een beetje met het pootje door de tralies hengelen gebeurt niet hoor.

Overigens krabten mijn katten in mijn vorige huis (appartement) wel aan het behang en nu in mijn (grote) huis met meerdere verdiepingen en een (afgezette) tuin niet. Dus bewegingsvrijheid is zeker belangrijk. Kortom, afwegingen, afwegingen, afwegingen.... succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:41

Ik zou het wel doen.

Er is ook geen garantie dat ze op een beter plekje terecht komen als jij ze niet neemt.. zoveel overvloedige leuke plekjes zijn er nou ook weer niet.

Minder dan 48 u weg hoeft geen probleem te zijn. Niet naar buiten kunnen vind ik niet zo'n probleem, deze zijn dat toch nog niet gewend. Er zijn genoeg mogelijkheden te bedenken voor vermaak voor ze binnenshuis.

Alle mogelijke obstakels die er zijn, daar valt allemaal altijd wel iets op te bedenken. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:42

Mayling27 schreef:
Ik denk dat je zelf wel weet of ze bij de aquarium kunnen komen...

mijn katten hebben nooit iets kapot gemaakt.. in het begin vonden ze het erg leuk om met mijn plant te spelen en dat heb ik ze ook afgeleerd. Dus jawel, je kunt een kat wel iets afleren.. als je maar consequent bent...

Klopt, maar is geen garantie dat ze het niet zullen doen als je er niet bent immers; helemaal als ze elk weekend zo lang alleen zijn op dat kleine oppervlak :)
Bij verveling gaan ze echt wel op onderzoek uit := vooral van die jonge dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:47

Zonder dat ik het veroordeel dat de katten niet naar buiten kunnen wil ik het volgende vragen:

Een heel aantal van jullie geeft aan dat als katten het niet gewend zijn om buiten te komen het eigenlijk geen probleem is om ze binnen te houden. Vinden jullie dan ook dat dit zelfde geldt voor paarden?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:48

[***] schreef:
Zonder dat ik het veroordeel dat de katten niet naar buiten kunnen wil ik het volgende vragen:

Een heel aantal van jullie geeft aan dat als katten het niet gewend zijn om buiten te komen het eigenlijk geen probleem is om ze binnen te houden. Vinden jullie dan ook dat dit zelfde geldt voor paarden?

Dat is geen goede vergelijking. De gemiddelde paardenstal kan een paard z'n kont maar net in draaien. Het gemiddelde appartement/huis kan een kat een flinke sprint in trekken. Ja, of je moet je kat al in een wasmand houden zoals toen een keer op bokt :P

Hier zul je ook een eigen topic over moeten openen denk ik, als je hier over wilt discussieren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:50

[***] schreef:

Om het vergelijk door te trekken; er zijn ook paarden die in paniek raken in een hele grote wei, die zich beter voelen als een stuk is afgezet :)

Maar ik vind dat het altijd geprobeerd moet worden om katten buiten te houden; al dan niet in een afgezette tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:52

@tara, daar heb je ook wel gelijk in. De vergelijking is idd geen goede.
Wil er ook niet echt over discussieren, maar vroeg het mij gewoon af.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:56

Vjestagirl schreef:
Hahaha ja, de ruimte is idd vrij klein. In totaal zit ik nu op ongeveer 47 dieren op 45m2, waarvan ze dan weer wel allemaal behalve 2 in aquaria zitten. 42 vissen, 3 kreeften en 2 cavia's <3 . Maar tis hier wel heel schoon hoor!

Je zal ook vast niet voor eeuwig op dat appartementje zitten, toch? Een kat wordt met een beetje geluk 15 jaar, dus ook dat heen en weer reizen (voor je paard begrijp ik) zal ook niet hun hele leven zo zijn :) Ik zou het eigenlijk ook doen, ze krijgen een warm mandje, er is verder al zo'n kattenoverschot. Als ik onze twee katten bekijk, die liggen letterlijk de hele dag te slapen en gaan 's avonds een blokje om, een dag alleen zitten is dan niet zo erg. Eventueel kan je een vriend(in) of buur vragen voor de dag dat je weg bent?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:57

[***] schreef:

Dat is wel heel erg off topic. Hierover kun je beter een eigen topic openen ;)

Ik neem aan dat je niet de rest van je leven in dit appartement blijft wonen. Als je zelf de overweging maakt en je denkt dat het gaat lukken waarom niet?
Ben er wel bedacht voor dat er spullen kapot zullen gaan, dat zal ook zo zijn als je een groter huis hebt. Het zijn immers kittens :)
Maar de tijd dat je weg bent, vind ik geen probleem. Je zou er nog over kunnen denken om pas zaterdagochtend te vertrekken dan ben je nog korter van huis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:59

Wil je echt die 2 katten nemen; zorg dan voor lekker veel klim mogelijkheden :) beetje de natuur in huis halen. Mooiste is als ze wel op een balkon kunnen (en die kun je eventueel met een net afdekken zodat ze daar ook blijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:01

Ik laat mijn katten ook gerust 2 nachten alleen.. zet genoeg voer en water neer, schone bakken en ze vermaken zich wel hoor.. soms zitten ze ook buiten twee nachten, vinden ze ook fijn :j heb achter het huis op het balkon genoeg schuilplekjes voor ze gemaakt, krabpaal buiten met een huisje. En er gaat dan ook genoeg voer buiten. En ze tijgeren ook gerust naar beneden via de schutting van de buren. En zo ook weer naar boven :j

Soms neem ik ze mee voor die twee nachtjes, maar alleen aan het reizen hebben ze al meer stress (twee van de drie dan tenminste) en dat wil ik ze ook niet aandoen. Een van de drie kreeg er anderhalve week geleden acute blaasontsteking van.

Ik heb ze overigens op 70M2. En over drie maanden hebben ze het dubbele met een tuin. En dan kunnen ze altijd naar buiten want dan komt er een luikje in de deur.

Ofwel; ik zeg doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:02

Ffortuna schreef:
In mijn optiek is vrijdagavond tot zondagmiddag/avond een weekend :') .... Daarbij zeg ik ook niet dat ze er niet goed over na denkt (ze had ze daarbij niet in huis kunnen hebben als je goed leest), ik noem meerdere argumenten... en ik ben daarin niet de enige.

Ik had ze wel in huis kunnen hebben. Ik had de dierenambulance niet kunnen bellen, en zelfs toen die mevrouw er al was bood ze me nog aan dat ik ze wel mee mocht nemen, desnoods als 'verlengstuk' van het asiel, en dus voorlopig alleen als pleeggezin en er zo over kunnen denken of ik ze wilde houden. Ik heb het niet gedaan omdat ik vind dat ik de komende paar weken echt te weinig tijd heb...

Ik ga er nog eens goed over denken. Ik heb nog een paar weken voordat ze weg mogen uit het asiel/pleeggezin.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:05

Oei, ik snap zo wat je bedoeld..
Onze kat is in november vorig jaar vermist geraakt..en onze andere kat is er gelukkig nog..we zitten momenteel in een noodwoning, wat maar 5m2 groter is dan jouw appartement.
We willen erg graag nog een kat erbij, maar doen dit niet.
Dit omdat we het te klein vinden en hier de katten wel naar buiten mogen/moeten kunnen..nu kan een kitten sowiezo niet naar buiten, dus dat houd dan in dat we alles goed moeten afsluiten, zodat er toch een raam open kan, maar de kitten niet weg kan, met als gevolg dat hij hier dus opgesloten zit. Hoe leuk we het ook voor de kitten kunnen maken, er is weinig ruimte om zich terug te trekken en het zijn vrij solitaire dieren, die af en toe graag alleen liggen ergens.

Nu struikel ik niet het meest over het feit dat je de katten graag binnen wilt houden, want dat zie je vrij veel, icm een mooie grote kattenren en die katten zien er ook happy uit..maar die hebben wel veel binnenruimte en kunnen een frisse neus halen..maar het feit dat je toch vrij veel van huis bent, dat is wat ik zielig vind icm de kleine ruimte.
Ik zou het dus niet doen..en het even bij fantaseren en dromen houden..Bas en Daan zullen vast erg snel een nieuw huisje hebben..

Het verbaasd me dat iemand hier zegt, ik ben wel eens een week weg..vind dat met huisdieren echt not done als er geen verzorging is..!?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:08

Zolang die twee katten genoeg vers water, eten en een schoon katten toillet hebben kan je het rustig doen.

Wij zijn ieder jaar een maand weg en de katten missen ons geen minuut. Iedere keer een weekeind kan dus mi geen kwaad.

Het zijn wel jonge katten dus hou rekening met een nieuw interieur als je terug bent. Met leukerafelgordijen enzo....