Nakai gebeten in SeaWorld... horen die dieren daar nog wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horen Orka's in attractieparken?

Ja
6 (5%)
Nee
103 (94%)

Totaal aantal stemmen: 109

CoonArt

Re: Nakai gebeten in SeaWorld... horen die dieren daar nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:25

Ik besef NU PAS dat die dieren gewoon in het WILD horen, en niet in een of ander park. Ze zijn gewoon met teveel en dat geeft... tja... DIT!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:33

Tja, maar dat geld voor olifanten, leeuwen enz. Enz.
Heel hard, maar zonder dit soort shows en "aapje kijken" creeer je geen feeling bij mensen. Juist dit soort dingen zorgen ervoor dat het minder "ver van je bed show" is waardoor mensen geld schenken aan organisaties die dit soort dieren in het wild ondersteunen.
Los daarvan: Eerlijk gezegd heb ik moeite het verschil te zien met dit en met paarden...

Vind het echt heel rot, maar vind dat de verzorgers geen blaam treft. Blijkbaar hebben de orcas ook lol in wat ze doen want ze kunnen zich terugtrekken in een ander bassin en als dat gebeurt wordt dat blijkbaar gerespecteerd. Of het botte pech is waarbij hij zich gestoten heeft of een schermutseling (misschien zonder kwaad) of een gerichte aanval weet niemand. Beessie heeft daarna rust gekregen om te herstellen en hoeft pas weer te presteren als alles weer goed is en het beessie zich weer goed voelt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:38

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:45

Samengevat: enkele deskundigen zijn van mening dat hier geen tandafdrukken te zien zijn en dat ze waarschijnlijk een schuurwond had die verder kapot is gegaan bij het wisselen van bassin bij het raken van waarschijnlijk metaal, als ik alles goed begrepen heb...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:47

secricible schreef:
Samengevat: enkele deskundigen zijn van mening dat hier geen tandafdrukken te zien zijn en dat ze waarschijnlijk een schuurwond had die verder kapot is gegaan bij het wisselen van bassin bij het raken van waarschijnlijk metaal, als ik alles goed begrepen heb...

SeaWorld liegt dat ze paars zien... dit zijn écht geen schuurwonden... Aan de onderkant zijn tandafdrukken te zien als je goed kijkt!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:54

Zeker bij de eerste foto (waarbij je tussen de benen van de verzorger door kijkt) zie je rechts onderin naast de rand van de wond een reeks snijwonden zitten op regelmatige afstand. Lijkt mij best wel van tanden te komen

mocht het echt door metaal komen in het bassin. Dan wordt het tijd om de bassins even goed te bekijken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:58

HorseyDude schreef:
secricible schreef:

SeaWorld liegt dat ze paars zien... dit zijn écht geen schuurwonden... Aan de onderkant zijn tandafdrukken te zien als je goed kijkt!

Het zijn geen woorden van seaworld maar enkele deskundigen die cnn gevraagd heeft. Misschien even kijken en luisteren voor je gilt? -O-

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:10

Ik zal de situatie eens omdraaien voor al diegenen die niet weten waarom mensen dit zo schandalig vinden.

Stel er is een manege-eigenaar die 5 paarden heeft die het niet speciaal goed kunnen vinden met elkaar (denk er eventueel maar een aantal stroeve en niet makkelijk te combineren karakters bij) en die zet hij op een postzegel bij elkaar (let's say, 20 bij 20/30?), onder het mom van 'ze staan toch 24/7 buiten, dat is natuurlijk'. Elke dag worden ze allen tezamen in een even grote postzegel gebruikt om leuke VD oefeningetjes te laten zien, moeten hierna misschien ook met een aantal kindertjes rondstappen, om 's avonds weer met hetzelfde groepje op dezelfde postzegel te gaan staan. Hierbij loopt de frustratie en de verveling bij de dieren zo hoog op dat er soms erg rake klappen vallen en paarden geregeld flink kreupel staan of grote bijtwonden hebben. Ook de verzorgers lopen hierbij nogal eens gevaar (paarden die gericht trappen en bijten bv) en sommige verzorgers hebben bij het behandelen of showen van de beesten al eens het leven gelaten. Wat zou kritisch bokt dan zeggen? "Ach ja, die wonden en dat kreupel staan, dat geneest wel weer"? "Beesten staan prima op hun postzegel"?

En dan zijn deze dieren nog hoegenaamd niet te vergelijken met paarden, puur omdat het roofdieren zijn in the first place en omdat ze niet gedomesticeerd zijn. Ook zijn het groepen die heel anders werken dan een kudde paarden, maar goed, even voor het idee. De orka's hebben sowieso nog meer redenen voor om zich zo te gedragen dan een kudde paarden.

Dus ik ben het ermee eens. Die beesten horen echt niet in zo'n bassintje, en als er niet eens ingegrepen wordt gaan er alleen maar meer doden/gewonden vallen bij het showen, en gaan er vaker dieren gewond raken..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:21

Blue9 schreef:
Sow.. Dat is een flink gat. Had ook allemaal bloed verwacht, werkt dat bij orka's anders? Heb er voor de rest geen mening over, een verhaal heeft altijd 2 kanten.

Een oudere wond bloed niet meer.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:31

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:31

xSlvna schreef:
Sorry heb het even beter gelezen, dus 1/2 orka's jutten een andere op, die raakt verwond, en t is een ramp?
Weet je hoevaak mijn paard kreupel loopt doordat 'zijn maatje' hem een behoorlijke schop verkocht heeft...

Of begreip ik het probleem nu nog niet?

:n je begrijpt het niet.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:56

Orka's en dolfijnen horen niet in een bassin .
Paarden horen niet in een stal.
Hamsters horen niet in een kooi.
Konijnen horen niet in een hok.

Het egoïstisch noemen omdat ze het 'alleen voor het geld doen' slaat nergens op. Dan ben jij ook egoïstisch omdat je paard rijdt, want als een paard kon kiezen werd hij ook nooit bereden. Wij rijden paard omdat WIJ dat leuk vinden, is ook egoïstisch.
Mensen gaan naar die shows omdat ZIJ dat leuk vinden, niet die dolfijnen.

Wij mensen zetten ons eigen plezier voorop. We zijn allemaal geobsedeerd door de band die mens en dier kunnen hebben. Iedereen wil een hechte band met zijn paard, dat is een fantasie. We forceren dit, door paarden in te rijden, door dolfijnen te vangen en te trainen.. Als je echt zo'n goede relatie zou hebben met je paard zou hij ook als onbereden wild paard/wilde dolfijn naar je toe komen, je op hem laten zitten en kunstjes laten leren. Maar welk dier doet dit van natura? Uit zichzelf? Vrijwel geen.
Wij trainen ze van kleins af aan, zodat ze niet beter weten. Zodat wij denken dat we een hechte natuurlijke band met ze hebben. Maar eigenlijk is dat ook egoïstisch.

Wij zijn niets beter dan dolfijnen trainers of seaworld organisaties. En who cares? Wij zijn toch gelukkig? Het dier lijkt ook gelukkig. What's the deal?
Pas als het over andere mensen gaat, grote organisaties of bijzondere dieren is het in eens fout. Het is makkelijk om een ander te beschuldigen zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken. Dolfijnen is dat bassin zijn net zo gelukkig als jouw paard.

En paarden vechten, dolfijnen bijten, paarden struikelen, dolfijnen zwemmen ergens tegenaan.. ongelukken gebeuren, zo simpel is dat. Die dolfijn hersteld wel weer, net als jouw paard die is getrapt. Het zou vriendelijk van ons zijn als we het dier dan even rust zouden gunnen, het zou nog vriendelijker van ons zijn als we ons leven nooit met hun leven hadden bemoeid.

Sorry als ik fel uit te hoek kom, ik probeer alleen even realistisch te zijn. Ik weet dat ik hier tegen allemaal ruiters spreek, ik zeg ook niet dat jullie allemaal moeten stoppen met rijden. Wij mensen zijn zoals wij zijn. Maar noem dan anderen niet egoïstisch, want dat zijn wij zelf ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 01:03

"In the end we will conserve only what we love. We will love only what we understand. We will understand only what we are taught."

Vrij vertaald: uiteindelijk gaan we alleen dat beschermen waar we van houden. We houden alleen van dat wat we begrijpen. En we begrijpen alleen dat wat ons is geleerd.

Ziedaar de waarde van dierentuinen en dolfinaria. Bij sommige dieren kun je je idd afvragen of ze wel thuis horen in een dierentuin, daar behoren misschien ook wel de Orca's onder. Maar dankzij de dieren die in een dolfinarium of in Sea World zitten en die de doorsnee burger laten zien wat een Orca is (de goede en de slechte kanten) weet men wel meer wat een Orca inhoudt. En dat het niet alleen maar een "Killer Whale" is.....ondanks de ongelukken met dodelijke afloop die er zijn gebeurt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 01:13

xSlvna schreef:
Als mijn paard een wond zou hebben waar deze geen last van zou hebben, gewoon doorrijden, waarom niet?

Dus ik begrijp goed dat als jij aan het rijden bent en je rijd te dicht naast een ander paard, die slaat uit en raakt jouw paard waarbij hij een lap vel meeneemt en een gat overhoud van 20cm.
Jij checkt of je paard nog rad loopt en rijd vervolgens doodleuk verder??
xSlvna schreef:
Sorry heb het even beter gelezen, dus 1/2 orka's jutten een andere op, die raakt verwond, en t is een ramp?
Weet je hoevaak mijn paard kreupel loopt doordat 'zijn maatje' hem een behoorlijke schop verkocht heeft...

Als dat regelmatig gebeurt moet je je echt eens afvragen of het wel maatjes zijn.
Paarden die niet goed met elkaar overweg kunnen horen ook niet samen te staan en die sluit je al helemaal niet op in een kleinere ruimte als paddock of rijbak, dat is vragen om ongelukken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 02:04

Ik ben niet tegen dierentuinen e.d. Maar wel tegen het circus en andere 'shows' met 'wilde' dieren.

Dierentuin heeft imo een functie mbt educatie en fokprogramma's (uiteraard hoe groter een hok hoe beter maargoed, dat even terzijde).
Shows met dieren zie ik totaal het nut niet van :n Dat heeft geen meerwaarde. Heeft ook niks met educatie te maken want in het wild doen die beesten die truukjes ook niet :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 02:17

Net als paarden zeker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 02:19

Tja dan kan je katten, honden, konijnen en weet ik wat erbij gaan halen. Dat is niet meer reeel. Die dieren zijn eeuwen terug al gedomesticeerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 02:26

Vind ik niet relevant, je kunt geen kritiek leveren op anderen die hun dier kunstjes leren als je dat zelf ook doet.

Maar het hoort wel vanuit een goede basis te gaan, het dier hoort in de eerste plaats natuurlijk gedrag te kunnen vertonen, soortgenoten te hebben, meer dan voldoende ruimte te hebben om zijn gang te kunnen gaan enz. En dieren met elkaar opsluiten die elkaar niet kunnen luchten hoort gewoon niet, ook bij paarden vind ik dat not-done, het is echt niet normaal als je je paard regelmatig kreupel van de weide haalt.
Wat er bij seaworld is voorgevallen weten we natuurlijk niet precies maar als het dergelijke dramatische gevolgen heeft lijkt me dat niet simpelweg een incident.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 02:32

Ik vind heel veel van jullie wel erg hypocriet. Ja, orka's horen niet in kleine bassins klopt. Hoe zit het met jullie paarden? Of gaan jullie mij vertellen dat van alle mensen die hier gereageert hebben de paarden 24/7 buiten staan? Lijkt me niet nee.

Nou, ik vind er in principe niks mis mee dat zulke dieren in gevangenschap worden gehouden, zelfde geld voor leeuwen, tijgers, olifanten etc. Zou dit niet gebeuren dan zouden er heel veel diersoorten uitsterven (wat weer te danken is aan ons mensen, maar goed). Wel ben ik een voorstander om toch de natuurlijke leefomgeving zoveel mogelijk proberen te evenaren, en in dit geval weet ik niet hoe groot de bassins zijn, maar zou wellicht grotere en veel verschillende bassins beter zijn. En daarmee had deze verwonding wellicht voorkomen kunnen worden, maar aan de andere kant, deze dingen gebeuren ook wel eens in de natuur en in dit geval krijgt het dier wel zorg, in de natuur niet.

Wat de show's betreft, tja, misschien niet geweldig, maar het geld om deze dieren te kunnen onderhouden moet ergens vandaan komen. En dat doen ze door deze shows. Weet niet in hoeverre het voor dergelijke dieren ook van belang is om 'iets te doen' te hebben, in het wild kunnen ze natuurlijk van alles doen, maar in gevangenschap is juist die oefeningen en die shows wellicht een aangename manier voor hun om met iets bezig te zijn en niet maar doelloos rondjes te zwemmen?

Maargoed, dat is dus hoe ik er naar kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:40

Cassidy schreef:
"In the end we will conserve only what we love. We will love only what we understand. We will understand only what we are taught."

Vrij vertaald: uiteindelijk gaan we alleen dat beschermen waar we van houden. We houden alleen van dat wat we begrijpen. En we begrijpen alleen dat wat ons is geleerd.

Ziedaar de waarde van dierentuinen en dolfinaria. Bij sommige dieren kun je je idd afvragen of ze wel thuis horen in een dierentuin, daar behoren misschien ook wel de Orca's onder. Maar dankzij de dieren die in een dolfinarium of in Sea World zitten en die de doorsnee burger laten zien wat een Orca is (de goede en de slechte kanten) weet men wel meer wat een Orca inhoudt. En dat het niet alleen maar een "Killer Whale" is.....ondanks de ongelukken met dodelijke afloop die er zijn gebeurt.

Amen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:43

'Maar tegenwoordig zijn er ook heel veel goede natuurfilms, docu's enz en dat geeft een veel waarheidsgetrouwer beeld. We houden ook massaal van blauwe vinvissen en die heeft ook nooit iemand van dichtbij gezien.

Ik denk dat je je wel moet afvragen of je een dier als een orca wel in gevangenschap moet willen houden, ik denk dat het bijna onmogelijk is om aan alle basisbehoefte's te voldoen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:08

Ik vind degenen die orca's met paarden vergelijken hypocriet. Een paard is gedomesticeerd, een orca niet. Is nogal een behoorlijk verschil. Dus nee, 'wilde' dieren horen geen shows te doen. Helemaal zulke grote, gebaarlijke niet. Dat ze in een dierentuin zitten vind ikprima. Maar dan wel met ruimte en de juiste groepsgenoten. Voor zover ik weet leven orca's toch voornamelijk solitair?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:10

Dat denk ik ook. Het is om te huilen hoe slecht die beesten het hebben. Dat staat in geen enkele verhouding tot het houden van een paard.

Natuurlijk wordt de nodige medische zorg verleent e.d., maar het is al zo erg dat de orka's bijna niet meer zonder medicijnen leven. Normaal zijn orca's hele sociale familie dieren, maar wel in hun eigen familie en de juiste omstandigheden. In een aquarium leven ze met dieren uit andere families die ze niet eens kunnen verstaan (elke familie heeft een familie 'taal') wat leidt tot ernstige agressie. De verveling van het leven in zo'n kleine ruimte leidt tot zeer gestoord gedrag. De meeste orka's in gevangenschap hebben hun tanden tot op het leven stuk gebeten op de rand van het bassin wat dagelijks pijnlijke behandeling vraagt. Als je bedenkt dat ze tot 350 meter diep duiken in het wild en soms wel 160 kilometer op een dag en nu in een bassin zitten met een diepte van iets meer dan hun eigen lengte (als ze geluk hebben). En dat dag in dag uit zonder er ooit uit te komen. Ze verbranden vaak van het dobberen aan het wateroppervlak. En zo kunnen we nog even doorgaan Zo slecht hebben onze paarden het absoluut niet. Bovendien leveren de beesten miljoenen op. Ook dat doen onze paarden niet. Wij hebben het beste met ze voor. Maar denk maar niet dat dit altijd het geval is voor de eigenaren van de orka's die er goud geld mee verdienen.
Natuurlijk moeten we ook de hand in eigen boezem steken. Daar hebben jullie best een punt. Maar orca's in zo'n klein aquarium is mijns inziens eigenlijk niet houdbaar.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:17

Jeetje zeg wat naar.. :n Orka's zien staat nog zeker op mijn To do lijstje maar dan wel in het wild. Zulke prachtige dieren.. Ik snap niet dat SeaWorld hun 'naam' op het spel wilt zetten.. Ik vind dit echt niet kunnen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:21

Lisann__ schreef:
Orka's en dolfijnen horen niet in een bassin .
Paarden horen niet in een stal.
Hamsters horen niet in een kooi.
Konijnen horen niet in een hok.

Het egoïstisch noemen omdat ze het 'alleen voor het geld doen' slaat nergens op. Dan ben jij ook egoïstisch omdat je paard rijdt, want als een paard kon kiezen werd hij ook nooit bereden. Wij rijden paard omdat WIJ dat leuk vinden, is ook egoïstisch.
Mensen gaan naar die shows omdat ZIJ dat leuk vinden, niet die dolfijnen.

Wij mensen zetten ons eigen plezier voorop. We zijn allemaal geobsedeerd door de band die mens en dier kunnen hebben. Iedereen wil een hechte band met zijn paard, dat is een fantasie. We forceren dit, door paarden in te rijden, door dolfijnen te vangen en te trainen.. Als je echt zo'n goede relatie zou hebben met je paard zou hij ook als onbereden wild paard/wilde dolfijn naar je toe komen, je op hem laten zitten en kunstjes laten leren. Maar welk dier doet dit van natura? Uit zichzelf? Vrijwel geen.
Wij trainen ze van kleins af aan, zodat ze niet beter weten. Zodat wij denken dat we een hechte natuurlijke band met ze hebben. Maar eigenlijk is dat ook egoïstisch.

Wij zijn niets beter dan dolfijnen trainers of seaworld organisaties. En who cares? Wij zijn toch gelukkig? Het dier lijkt ook gelukkig. What's the deal?
Pas als het over andere mensen gaat, grote organisaties of bijzondere dieren is het in eens fout. Het is makkelijk om een ander te beschuldigen zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken. Dolfijnen is dat bassin zijn net zo gelukkig als jouw paard.

En paarden vechten, dolfijnen bijten, paarden struikelen, dolfijnen zwemmen ergens tegenaan.. ongelukken gebeuren, zo simpel is dat. Die dolfijn hersteld wel weer, net als jouw paard die is getrapt. Het zou vriendelijk van ons zijn als we het dier dan even rust zouden gunnen, het zou nog vriendelijker van ons zijn als we ons leven nooit met hun leven hadden bemoeid.

Sorry als ik fel uit te hoek kom, ik probeer alleen even realistisch te zijn. Ik weet dat ik hier tegen allemaal ruiters spreek, ik zeg ook niet dat jullie allemaal moeten stoppen met rijden. Wij mensen zijn zoals wij zijn. Maar noem dan anderen niet egoïstisch, want dat zijn wij zelf ook.

_/-\o_ Ben het helemaal met je eens.