Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
secricible schreef:Samengevat: enkele deskundigen zijn van mening dat hier geen tandafdrukken te zien zijn en dat ze waarschijnlijk een schuurwond had die verder kapot is gegaan bij het wisselen van bassin bij het raken van waarschijnlijk metaal, als ik alles goed begrepen heb...
HorseyDude schreef:secricible schreef:Samengevat: enkele deskundigen zijn van mening dat hier geen tandafdrukken te zien zijn en dat ze waarschijnlijk een schuurwond had die verder kapot is gegaan bij het wisselen van bassin bij het raken van waarschijnlijk metaal, als ik alles goed begrepen heb...
SeaWorld liegt dat ze paars zien... dit zijn écht geen schuurwonden... Aan de onderkant zijn tandafdrukken te zien als je goed kijkt!

xSlvna schreef:Als mijn paard een wond zou hebben waar deze geen last van zou hebben, gewoon doorrijden, waarom niet?
xSlvna schreef:Sorry heb het even beter gelezen, dus 1/2 orka's jutten een andere op, die raakt verwond, en t is een ramp?
Weet je hoevaak mijn paard kreupel loopt doordat 'zijn maatje' hem een behoorlijke schop verkocht heeft...
Dat heeft geen meerwaarde. Heeft ook niks met educatie te maken want in het wild doen die beesten die truukjes ook niet
Cassidy schreef:"In the end we will conserve only what we love. We will love only what we understand. We will understand only what we are taught."
Vrij vertaald: uiteindelijk gaan we alleen dat beschermen waar we van houden. We houden alleen van dat wat we begrijpen. En we begrijpen alleen dat wat ons is geleerd.
Ziedaar de waarde van dierentuinen en dolfinaria. Bij sommige dieren kun je je idd afvragen of ze wel thuis horen in een dierentuin, daar behoren misschien ook wel de Orca's onder. Maar dankzij de dieren die in een dolfinarium of in Sea World zitten en die de doorsnee burger laten zien wat een Orca is (de goede en de slechte kanten) weet men wel meer wat een Orca inhoudt. En dat het niet alleen maar een "Killer Whale" is.....ondanks de ongelukken met dodelijke afloop die er zijn gebeurt.
Lisann__ schreef:Orka's en dolfijnen horen niet in een bassin .
Paarden horen niet in een stal.
Hamsters horen niet in een kooi.
Konijnen horen niet in een hok.
Het egoïstisch noemen omdat ze het 'alleen voor het geld doen' slaat nergens op. Dan ben jij ook egoïstisch omdat je paard rijdt, want als een paard kon kiezen werd hij ook nooit bereden. Wij rijden paard omdat WIJ dat leuk vinden, is ook egoïstisch.
Mensen gaan naar die shows omdat ZIJ dat leuk vinden, niet die dolfijnen.
Wij mensen zetten ons eigen plezier voorop. We zijn allemaal geobsedeerd door de band die mens en dier kunnen hebben. Iedereen wil een hechte band met zijn paard, dat is een fantasie. We forceren dit, door paarden in te rijden, door dolfijnen te vangen en te trainen.. Als je echt zo'n goede relatie zou hebben met je paard zou hij ook als onbereden wild paard/wilde dolfijn naar je toe komen, je op hem laten zitten en kunstjes laten leren. Maar welk dier doet dit van natura? Uit zichzelf? Vrijwel geen.
Wij trainen ze van kleins af aan, zodat ze niet beter weten. Zodat wij denken dat we een hechte natuurlijke band met ze hebben. Maar eigenlijk is dat ook egoïstisch.
Wij zijn niets beter dan dolfijnen trainers of seaworld organisaties. En who cares? Wij zijn toch gelukkig? Het dier lijkt ook gelukkig. What's the deal?
Pas als het over andere mensen gaat, grote organisaties of bijzondere dieren is het in eens fout. Het is makkelijk om een ander te beschuldigen zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken. Dolfijnen is dat bassin zijn net zo gelukkig als jouw paard.
En paarden vechten, dolfijnen bijten, paarden struikelen, dolfijnen zwemmen ergens tegenaan.. ongelukken gebeuren, zo simpel is dat. Die dolfijn hersteld wel weer, net als jouw paard die is getrapt. Het zou vriendelijk van ons zijn als we het dier dan even rust zouden gunnen, het zou nog vriendelijker van ons zijn als we ons leven nooit met hun leven hadden bemoeid.
Sorry als ik fel uit te hoek kom, ik probeer alleen even realistisch te zijn. Ik weet dat ik hier tegen allemaal ruiters spreek, ik zeg ook niet dat jullie allemaal moeten stoppen met rijden. Wij mensen zijn zoals wij zijn. Maar noem dan anderen niet egoïstisch, want dat zijn wij zelf ook.
Ben het helemaal met je eens.