Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:Wat ik opmerk in deze discussie is dat men -net zoals in de paardenwereld- meteen naar extremen gaat verwijzen. Honden die opgesloten worden in een hok van 1m², ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar ik denk dat dit niet de normale gemiddelde gang van zaken is.
Mijn hond is ook alleen en gelukkig.
Weer een topic waar mensen een schuldgevoel wordt aangepraat over hoe ze hun dieren houden. Weer een onderzoek dat er met de botte bijl doorgaat en alle individuele dieren op 1 hoop gooit en er een uitspraak over doet.
Je kunt bijna geen dier meer houden zonder het verkeerd te doen.
)
,ze bekeek hem amper..
)
ik spreek geen honds,ik spreek gewoon menselijke taal tegen ze..en dat lijken ze dan ook nog eens te snappen en leuk te vinden
Toch wil ik later graag 2 honden als ik een hond neem. Dat is voor de hond ook fijn als je dan eens weg bent. Dan hebben ze iig elkaar nog. Ibbel schreef:Het is voor honden ook wel iets makkelijker om ze alleen te houden. De mens als roedelvervanging is er in principe (vrijwel) continu. Bij een paard kan de mens er als kuddevervanging niet continu zijn. Je slaapt niet in een slaapzak in de wei tenslotte.
Honden die alleen worden gehouden slapen vaak wel bij de roedel (de mensen). Dat is toch een groot verschil. Plus dat honden er natuurlijk al eeuwen op gefokt zijn. En dan zie je idd dat de wat 'wilder' gehouden rassen zoals huskies meer moeite hebben met alleen met een mens moeten wonen.
90% van de konijnen in NL mag dromen dat ze het zo goed hebben als hier, helaas. Ze is hartstikke happy, ligt altijd bij de hond of bij ons en zij wil soms ook gewoon even alleen zijn. Ook zij heeft het prima hier. Tiffany schreef:Tja, deze vraag heb ik mezelf regelmatig afgevraagd. Ik weet het niet. Of het noodzakelijk is twee honden houden? Geen idee. Mijn hond is ook alleen. Komt regelmatig in contact met honden van familie en vrienden.
Zielig? Nee. Ze heeft het huis tot haar beschikking, krijgt goede voeding, ziet een dierenarts als het nodig is en krijgt genoeg lichaamsbeweging.
Tuurlijk is het belangrijk dat er aan het dierenwelzijn wordt gedacht. En een aquarium is ook beter dan een kom. Maar voor mijn gevoel slaan mensen veel te ver door.
Ibbel schreef:Konijn loopt niet los, zit meeste tijd in een hok. Hond kan, als-ie wil, continu aan de knie geplakt mee lopen. En er zal ook wel enig verschil zitten in of je prooidier of predator bent. Voor een prooidier is het veel enger/gevaarlijker alleen te zijn.
kimmie261 schreef:maar een hond is toch een roedeldier...dat leer je toch als kind zijnde al,staat ook altijd in elk boekje op elke website ,en iedereen roept het,en toch...is het een van de weinige huisdieren waarvan zo makkelijk geaccepteerd wordt dat het alleen gehouden wordt ( en het zelfs prima gevonden wordt)...