Mijn nieuwe konijntje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:19

En zo koud is het niet hoor in de winter buiten ;).
Mijn konijntjes zitten 24/7 365 dagen per jaar buiten. Komen nooit binnen :).
Hebben een mega hok en gaan bijna dagelijks de tuin in ;).

En bix is beter dan gemengd voer.
Dit omdat bij gemengd voer ze alleen de lekkere dingen er tussenuit halen en zo dus vaak voedingsstoffen te kort komen.
Bij biks heb je geen verschillende dingen en kunnen ze ook niet het lekkerste eruit pikken.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:19

als je ze nu volgend jaar gewoon buiten laat hebben ze een wintervacht aangemaakt .
dus je kunt dit konijntje nu best tot na de winter binnen houden ,maar volgend jaar kan ze gewoon buiten .

voor degene die zeggen dat konijnen prima alleen kunnen leven ,jullie vergissen zich heel hard dan nog zelf.
hoe zou je zelf zijn helemaal alleen ,zonder andere mensen om je heen .
een cavia en konijn zijn meestal ook gen goede combinatie"s op uitzonderingen na omdat cavia"s bijten
naar konijnen en dit kan abcessen veroorzaken .

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:20

Super dat je goed nadenkt over een tweede konijn.
Het is echt een vereiste voor een konijn. Mensen die zeggen dat konijnen best alleen kunnen, hebben blijkbaar geen verstand van konijnen. Pfff, kom op hee!

Ras hoeft niet per se zuiver te zijn. Kan ook best een kruising zijn, of een mengelmoesje! Ach, als ie maar lief is toch! :)

Lees je even goed in over je nieuwe vriendje. Mensen kopen vaak een konijn (of een ander huisdier) zonder te weten wat de behoeften zijn... Dit gaat helaas ten koste van het dier...
(er zijn nog genoeg beesten die in te kleine hokken gehouden worden, die alleen zitten etc...)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:24

dito schreef:
ik had ook altijd een konijn alleen hoor, heeft het altijd prima gedaan kwam geen aandacht tekort. Pas jaren later kreeg hij een vriendje als cavia (vanwege een allergie van vriendlief) nou dat was ook een leuk stel mare zag haar niet veranderen in gedrag hoor!

Kan jij met een aap praten?

Echt, mensen kunnen wel beweren dat hun konijn in zn uppie gelukkig is, maar die hebben em nog nooit echt gelukkig gezien. Als je ziet wat konijnen als ze samen zijn samen doen... Samen spelen, alles ontdekken, elkaar wassen, tegen elkaar aan liggen... Daar kan geen mens tegenop.. Wij 'praten' geen konijnentaal.

Maar als je je eerst had ingelezen alvorens een konijntje te kopen had je dat al geweten, hetzelfde met het gemengde voer.
Dat is allemaal makkelijk te vinden, tis wel een dier wat je neemt, zorg dan ook dat je de benodigde kennis hebt. Scheelt een hoop ellende.

Waar heb je em vandaan? Hoeft geen ras te hebben natuurlijk.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 22:27

Air schreef:
dito schreef:
ik had ook altijd een konijn alleen hoor, heeft het altijd prima gedaan kwam geen aandacht tekort. Pas jaren later kreeg hij een vriendje als cavia (vanwege een allergie van vriendlief) nou dat was ook een leuk stel mare zag haar niet veranderen in gedrag hoor!

Kan jij met een aap praten?

Echt, mensen kunnen wel beweren dat hun konijn in zn uppie gelukkig is, maar die hebben em nog nooit echt gelukkig gezien. Als je ziet wat konijnen als ze samen zijn samen doen... Samen spelen, alles ontdekken, elkaar wassen, tegen elkaar aan liggen... Daar kan geen mens tegenop.. Wij 'praten' geen konijnentaal.

Maar als je je eerst had ingelezen alvorens een konijntje te kopen had je dat al geweten, hetzelfde met het gemengde voer.
Dat is allemaal makkelijk te vinden, tis wel een dier wat je neemt, zorg dan ook dat je de benodigde kennis hebt. Scheelt een hoop ellende.

Waar heb je em vandaan? Hoeft geen ras te hebben natuurlijk.

Nou op mijn stage en school zitten ze ook allemaal alleen, dus zo raar vind ik het niet dat ik er ook gewoon 1 heb gekocht.
Over dat voer; mijn konijn eet momenteel gewoon alles op wat in het bakje zit, dus mist geen voedingsstoffen.

Ik heb hem uit een dierenwinkel, en nee ik hoef geen ras te hebben maar als het wel een echt ras was leek het me wel leuk om wat dingen over het ras te zoeken op internet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:42

Je leest je toch in voor je een dier aanschaft? Onee.. Niet dus. :+

Ik ken eerlijk gezegd weinig kwalitatief goede gemengde voeren, vaak zitten daar sowieso al niet de juiste voedingsstoffen in. Science Selective is erg goed, helaas ook erg prijzig. Ik gebruik zelf Hopefarms Supertrio, ook een erg fijne brok, hebben ze ook weinig van nodig. Weet niet of ze daar en junior versie van hebben, want de normale is voor jonge konijnen wel wat groot.

En ga het niet raar vinden dat we offtopic gegaan.. Want het blijkt dat dat nodig is aangezien je niet de juiste info bezit.

Samiyah

Re: Mijn nieuwe konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:56

Dierenwinkels zijn niet de beste plekken om info in te winnen.. Dat is het enige wat ik erover zeg. :)
Over het ras kan ik helaas niks zeggen.. veel plezier met hem/haar

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 22:59

Air schreef:

Ik ken eerlijk gezegd weinig kwalitatief goede gemengde voeren, vaak zitten daar sowieso al niet de juiste voedingsstoffen in. Science Selective is erg goed, helaas ook erg prijzig. Ik gebruik zelf Hopefarms Supertrio, ook een erg fijne brok, hebben ze ook weinig van nodig. Weet niet of ze daar en junior versie van hebben, want de normale is voor jonge konijnen wel wat groot.

En ga het niet raar vinden dat we offtopic gegaan.. Want het blijkt dat dat nodig is aangezien je niet de juiste info bezit.

Pardon? Ik heb vroeger ook altijd konijnen gehad, en is ook altijd goed gegaan. Ik heb niet om dit gezeik gevraagd maar over wat voor ras het zou kunnen zijn. Als gemengd voer 'niet goed' is waarom word het dan verkocht? Man als je alleen maar kan zeuren maak je toch lekker een zeur topic aan? net of jij zo perfect bent.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 23:01

Samiyah schreef:
Dierenwinkels zijn niet de beste plekken om info in te winnen.. Dat is het enige wat ik erover zeg. :)

en internet wel?

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:09

bezoek ook een paar site`s van opvangen ,daar staat vaak ook veel info . ;)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:17

Nou helaas vertellen dierenwinkels niet echt alles (zie verhaal van goudvis in ronde of te kleine kom).

Ik vind het wel erg sneu van sommige dat ze je gelijk aanvallen terwijl je in het begin zegt dat je gaat inlezen en dus gaat kijken voor een tweede als dit nodig is.

Mijn konijnen staan ook gewoon buiten. Ze lopen ook rond in de tuin, 1 dan de ander krijg ik niet meer te pakken dus die mag in de zomer proberen. Ik zou die van jou niet nu buiten zetten maar idd ergens in de zomer dat heeft ze de tijd om te wennen en een wintervacht te maken. Tenzij je natuurlijk zelf liever hebt dta het konijntje binnen zit.

Bij mijn konijn was trouwens altijd een cavia als maatje, nooit problemen gehad. Ze lagen allebei heerlijk bij elkaar en likten elkaar zelfs. Helaas is caafje overleden en moest ik dus een ander erbij zetten.Toen maar voor nog een vrouwtje gekeken en dat ging goed. Die liggen nu ook lekker samen en doen ook alles samen, samen eten, drinken, zelfs poepen :P

Ik heb die van mij bij de konijnenopvang vandaan (de caaf toen ook) daar hoef je niet veel geld te betalen en mag je zelf een bedrag bedenken wat je wilt doneren (hier in de buurt dan tenminste). Je geeft dan zo een in de steek gelaten konijntje nog een kans en er zitten hele lieve bij :D

Ik denk trouwens dat die van jou een dwerg hangoor is. Ik heb namelijk een duitse en die veel groter, de ander is een dwerg hangoor, maar dan iets groter uitgevallen (zal dus wel kruising zijn). Het blijft altijd een verrassing hoe ze uitgroeien. En voer, hier ook gewoon gemengd voer, doen ze het goed op en kregen ze ook bij de konijnenopvang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:17

Dess schreef:
Air schreef:

Pardon? Ik heb vroeger ook altijd konijnen gehad, en is ook altijd goed gegaan. Ik heb niet om dit gezeik gevraagd maar over wat voor ras het zou kunnen zijn. Als gemengd voer 'niet goed' is waarom word het dan verkocht? Man als je alleen maar kan zeuren maak je toch lekker een zeur topic aan? net of jij zo perfect bent.

Gemengd voer is neit goed, omdat men meestal te veel geeft en het konijn zo alleen de lekkere dingen er uit haalt en het biks laat liggen.

Een konijn zet je niet alleen om dezelfde reden dat een paard niet alleen hoort te staan. Het zijn groepsdieren die graag elkaar wassen, bij elkaar slapen en noem het maar. Aandacht en aanhankelijkheid die een mens nu eenmaal niet kan vervangen.
Ik noem vaak een hond, je kan alleen wonen met een hond en veel aan elkaar hebben, toch heb je behoefte aan een soortgenoot. Voor een hond om op zijn honds mee te ravotten en hondedingen te doen en de mens heeft andere mensen nodig voor het sociale gebeuren of een luisterend oor. Mens en hond voldoen gewoon niet helemaal voor elkaar en zo is het met het konijn hetzelfde.

Waarom wordt slecht voer verkocht, tja, men verkoopt ook kalklikstenen voor konijnen, terwijl dit mega ongezond is, men verkoopt bepaalde soorten nestmateriaal voor hamsters waar ze dood van gaan. Waarom, omdat de eigenaren graag hun dieren vertroetelen, vertroetelen van dieren geeft de mens een gevoel dat men hun dieren goed verzorgt. Terwijl dit in de praktijk dus helemaal niet zo goed is voor het dier in kwestie, maar het brengt de omzet van de dierenwinkel of van de producent van die spullen omhoog.

Een konijn gedijt inderdaad ook prima buiten, maar hij moet wel een vachtje aan kunnen maken. Mijn konijnen zitten het hele jaar rond buiten, dus dat is geen punt. Ze zitten in de vreselijkste sneeuwbuien gewoon buiten. Ze kunnen naar binnen maar ze doen het niet. Je moet alleen zorgen voor een tochtvrij hok met een dikke laag stro.

Geef verder naast het krachtvoer een portie hooi per dag. Dit is goed voor de darmen, want deze zijn bij een konijn ( net als bij een paard) vrij gevoelig. Zonder hooi sneller kans op koliek zeg maar.

Ik lees liever op bepaalde sites op internet over konijnen, zoals bunnybunch en konijnenbelangen, dan de info die ik in een dierenwinkel verkrijg. Welke met regelmaat niet klopt.

Dat dingen overal zo gaan wil niet zeggen dat het goed is. Op sommige maneges staan paarden nog in stands, maar dat maakt het niet goed. Bij andere stallen komen dieren nooit buiten, dat maakt het niet goed. Kijk niet hoe iedereen het doet, kijk naar de behoeften van een dier en pas daar je huisvesting op aan.

Voel je niet gelijk aangevallen, maar men geeft alleen tips om het voor je konijn zo fijn mogelijk te maken en zo wordt het voor jou ook leuker. Ik bedoel je bent 18 jaar, je hebt een paard een vriendje, je gaat uit, naar school, ga eens na hoelang per dag je konijn alleen zit. Veel fijner voor hem/ haar een vriednje erbij te hebben immers?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:25

Dess schreef:
Weet je trouwens ook waarom gemengd voer niet goed is?

Nee, ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil wel even reageren op dit:
Dan gaan ze selectief eten.
Stel je voor, jij krijgt elke dag 10 borden eten voor je, van je lievelingseten, tot hetgene je net niet lust.
Wat eet jij eerst, en wat laat je liggen? Zo gaat je konijn ook eten, hij eet enkel wat hij wilt, en laat wat hij niet lust liggen. En zo laat hij dus ook dingen liggen die hij echt nodig heeft.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:43

Dess schreef:
Samiyah schreef:

en internet wel?

Nee, er staat ook veel onzin op internet helaas. Maar als je de goede sites weet te vinden kan het een goede bron zijn. :) Bunnybunch bijvoorbeeld, is een goede. Zitten veel konijnenliefhebbers.
Dierenwinkels handelen vanuit het feit dat ze willen verkopen, welzijn van het dier is ondergeschikt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 00:29

voor het verschil tussen de franse en duitse hangoor: http://www.fransehangoorfokker.nl/infor ... hangoo.htm

Mocht je er toch nog een 2de konijn bijnemen, kijk dan(of laat iemand er naar kijken) of je een mannetje of vrouwtje hebt. Zijn wel vaker foutjes over in de dierenwinkel namelijk. Veel plezier met je aanwinst

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 00:43

Leuk beestje! En goed dat je er over nadenkt er een tweede bij te nemen, dat gaat je konijntje zoveel gelukkiger maken :j En ze kunnen prima buiten hoor! Mijn nijnen hebben ook altijd buiten gezeten en hebben in totaal 12 winters meegemaakt dus als ze eraan gewend zijn kunnen ze wel wat hebben :D Zolang ze maar een beschut plekje hebben en veel stro oid, mijn konijnen vonden het heerlijk om er een lekker holletje van te maken en daar met z'n tweeën in te liggen <3 Dierenwinkels zijn inderdaad niet de meest betrouwbare bron. :n

Veel plezier er nog mee!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 06:49

Ik fok zelf raskonijnen, dwergrex dalmatiner en Vlaamse reuzen, bij mij zitten ze alleen, ik heb er een paar bij elkaar gehad en dat werd vechten.
Ik fok voor tentoonstellingen, en de slechten worden vanaf jongs afaan samen gehuisvest tot ik een nieuw baasje heb gevonden
p.s Ik fok op hele kleine schaal en lang niet alle voedsters komen bij de ram hooguit 1 of 2 nestjes per jaar

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 07:33

Dess schreef:
Air schreef:

Ja hee, zo lust ik er nog wel wat, er word toch zoveel in de wereld verkocht wat 'niet goed' is?? :') die logica gaat neit op.. het is verder wel bekend dat bix beter is als gemengd voer..

Eigenlijk ben ik het sws wel met Air eens..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 07:58

Ze eten bij mij ook selectief hoor, maar ik haal toch echt de bak pas weg als ze de rest ook op hebben... dus de hele bak gaat gewoon leeg, zo eten ze alsnog gewoon alles.

En aangezien het 2 behoorlijk grote konijnen zijn, is de bak sowieso snel leeg.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:40

Dess schreef:
Air schreef:

Ja hee, zo lust ik er nog wel wat, er word toch zoveel in de wereld verkocht wat 'niet goed' is?? :') die logica gaat neit op.. het is verder wel bekend dat bix beter is als gemengd voer..

Eigenlijk ben ik het sws wel met Air eens..[/quote]

Nou oke dan weet ik dat, zal de volgende keer bix kopen ;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 12:11

Trouwens bedankt voor alle tips.
Sommigen konden wel wat anders gezegd worden, maargoed.

Heb ook wel op internet gekeken van te voren, maar blijkbaar niet goed genoeg.
Ga er wat aan doen, want wil het beste voor mijn lieve konijntje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:14

cariena1 schreef:
Ik fok zelf raskonijnen, dwergrex dalmatiner en Vlaamse reuzen, bij mij zitten ze alleen, ik heb er een paar bij elkaar gehad en dat werd vechten.
Ik fok voor tentoonstellingen, en de slechten worden vanaf jongs afaan samen gehuisvest tot ik een nieuw baasje heb gevonden
p.s Ik fok op hele kleine schaal en lang niet alle voedsters komen bij de ram hooguit 1 of 2 nestjes per jaar

Dan heb je geen goede keuzes gemaakt bij het koppelen of het koppelen is niet goed verlopen. Dat je konijnen fokt wil niet per definitie zeggen dat je het goed doet qua huisvesting. Juist bij de fokkers vind ik vaak dat de dieren niet fijn gehouden worden, solitair en in kleine hokken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:23

@ TS.

Hoe groot is jouw konijntje nou?
Word nu toch nieuwsgierig.
Pas als je grootte/gewicht meld, is het makkelijker om te melden wat voor ras het is ;).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:35

Misschien moeten dierenwinkels eens verplichten mensen zich goed in te laten lezen en geen dieren verkopen die alleen komen te zitten..
Je kan beter bix geven, een klein beetje maar. En konijnen zijn groepsdieren en hebben een vriendje nodig.

In wat voor hok zit ie eigenlijk? Hopelijk niet in zo'n kleine kooi.. Vind die binnenkooien voor konijnen sowieso altijd erg krap.
Je kan het beste zo'n grote dubbeldekker kooi komen met een rennetje eraan vast (kan je gewoon los kopen). Je kan haar niet 24/7 los laten lopen neem ik aan? en in enkel een kooi krijgen ze dan niet genoeg beweging.

En natuurlijk kan een konijntje alleen leven. Maar een vriendje (KONIJN) is zoveel leuker :j Is ook erg leuk en fijn om te zien <3
Een konijn is een groepsdier en hoort ook zo gehouden te worden. Doe je dat niet, ben je imo gewoon niet goed bezig en doe je niet het beste voor je dier.. Erg jammer, want het dier is jammer genoeg nog altijd afhankelijk van baasje.

Doordat 'ie uit een dierenwinkel komt is het zeer waarschijnlijk geen vol ras. Denk wel dat hij klein blijft.

Ik hoop voor je konijntje dat je er een tweede bij gaat nemen. In ieder geval goed dat je er al over nadenkt, top! :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:40

Sowieso vind ik dat dierenwinkels geen dieren meer mogen verkopen. Konijnen zien er misschien leuk en schattig uit,... maar de ouderdieren van deze dieren zitten meestal bij broodfokkers die enkel en alleen maar uit zijn op geld (en dus hun dieren in erbarmelijke omstandigheden huisvestigen).
Jij hebt met de koop van dit konijn dus ook weer de broodfokkerij gesteund.

Wat het voor een ras is.. heeft hangoren.. dus waarschijnlijk een hangoor. Maar broodfokkers kruisen gewoon vanalles en nog wat door elkaar. Rammen die veel jongen produceren en voedster die veel jongen produceren worden gekruist. Maakt niks uit welk ras het is.

Of hij klein blijft weet je van te voren niet. Die konijnen zitten er meestal met 4 weken al (terwijl ze tot 8 weken bij de moeder moeten blijven) en met 4 weken is alles nog klein.