hond blaft veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:44

Ik geloof dat de meesten het hier (terecht) gooien op ras en niet zozeer op opvoeding.

Als je een hond wilt die niet/nauwelijks blaft moet je gewoon geen beagle kopen. Simple as that.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:34

Jup, beagle maakt geluid, dus daar kun je hem ook niet voor straffen.

Wat je wél kunt doen is plaatsvervangend gedrag aanleren om het binnen de perken te houden. Zo kun je hem 'stil' of 'vast' leren. Als hij iets in de mond heeft, is het geluid in ieder geval gedempt.

Wat ik me wel afvraag: heeft deze hond wel de mogelijkheid om z'n neus en jodelblaf tot nuttig werk om te zetten?
Als hij bijvoorbeeld al de hele dag mee op vossenjacht zou kunnen (bij wijze van), zal hij thuis niet zo snel meer om elk wissewasje gaan jodelen (want dat bewaart ie dan wel voor de jacht).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:10

Nadat wij in het asiel en maand een Basenji gehad hebben die om dat huilen afgestaan was (kon totaal niet alleen thuis zijn) kan ik het niet meer waarderen en heb ik liever een blaffende hond :P :D
Overigens na een maand trainen ging hij enorm vooruit en is hij super geplaatst bij mensen die nog een hond hadden en het gaat nu heel goed!

dierenfan

Re: hond blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:12

Beagles maken veel geluid maar mijn ervaring is ook als je ze geeft wat ze nodig hebben qua beweging dat er dan vrijwel geen geluid meer uit komt. Dus ik zou hem/haar lekker gaan laten speuren en werken voor je. Vele mensen denken dat beagles eigenwijs zijn en nooit los kunnen lopen maar mijn ervaring is dat beagles erg goed voor je kunnen werken als de band onderling maar goed is en je moet je behoorlijk meer inspannen dan bij een gemiddelde border collie maar het lukt echt wel!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:04

vraag me af of TS uberhaubt het topic nog wel leest.... TS is een heel stuk stiller dan de hond

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:06

Amaris schreef:
vraag me af of TS uberhaubt het topic nog wel leest.... TS is een heel stuk stiller dan de hond

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:56

Nikass schreef:
Dat is niet aangeboren hoor, maar een kwestie van (gebrek aan) opvoeding!

Nou, voor een heel groot deel ligt de hoeveelheid geluid die ze maken wel vast in de genen.
Een beagle (en veel andere jachthonden) zijn er speciaal jarenlang op geselecteerd om aanleg te hebben voor blaffen. En met training wordt dat versterkt.

Er zijn niet voor niets rassen die "bekend" staan om hun vele blaffen, terwijl andere rassen bijna nooit hun bek open doen om er geluid uit te produceren.

Stellen dat 't een gebrek aan opvoeding is, ben ik ook niet met je eens.
Zelfs met de beste opvoeding ter wereld, zit er gewoon af en toe een hond bij die "liever" blaft dan een andere hond.
Als dat echt "in" het hondje zit, krijg je dat er ook met een goede opvoeding niet altijd uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:03

Amaris schreef:
Ik geloof dat de meesten het hier (terecht) gooien op ras en niet zozeer op opvoeding.

Als je een hond wilt die niet/nauwelijks blaft moet je gewoon geen beagle kopen. Simple as that.

En dus moet een beagle maar gewoon toegestaan worden om te blaffen?
Wat een flauwekul. Ik ken diverse beagles en die blaffen geen van allen. Gewoon WEL een kwestie van opvoeden, ook een beagle is namelijk 'gewoon' een hond die opgevoed kan worden, echt waar. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:07

Tuurlijk niet, maar ze hebben het wel in de genen staan. Dus als je een hond wil die niet blaft, neem geen beagle.
Als ik actief wil sporten met een hond neem ik ook iets wat daar bij past. En andersom, als je an luieren houd neem je geen bordercollie...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:13

Goof schreef:
Amaris schreef:

En dus moet een beagle maar gewoon toegestaan worden om te blaffen?
Wat een flauwekul. Ik ken diverse beagles en die blaffen geen van allen. Gewoon WEL een kwestie van opvoeden, ook een beagle is namelijk 'gewoon' een hond die opgevoed kan worden, echt waar. :j

Goh is een beagle ook een hond? Verbazingwekkend....

Als je een hekel hebt aan blaffende honden vind ik nog steeds dat je geen beagle moet kopen. En al zeker niet met de intentie 'goh, ja, ze zijn erop gefokt, maar ik train het er wel even uit'. Zo werkt het gewoon niet.
Zo krijg je een husky niet getraind om 8 uur alleen op een flat te wonen zonder beweging 'want het zijn zo'n mooie honden' en krijg je een akita nooit fatsoenlijk aan het apporteren.

Heeft niets te maken met hoe goed (of niet) je kunt opvoeden, maar gewoon een kwestie van gezond boerenverstand om een ras te kiezen dat metéén bij je hoort.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:04

Beagles zijn lopende honden, hebben veel beweging nodig en gaan luid op spoor. Daar zijn ze op gefokt. Daarbij hoort ook een tamelijk vasthoudend karakter: wat eenmaal op de 'vaste schijf' zit, krijg je er maar moeilijk weer vanaf. :+ Daar kan ik boeken over schrijven :(:) en dat heeft binnen onze familie en vriendenkring tot veel hilariteit geleid..

Wij hebben ongeveer 20 jaar Beagles en voor ons is de Beagle toch de ideale gezinshond. Je moet zelf ook wel eigenwijs zijn en geen absolute gehoorzaamheid van je Beagle verwachten. Daarnaast verdragen ze geen harde aanpak en bereik je met geduld en het belonen van goed gedrag het meeste. Liefde gaat bij de Beagle immers altijd door de maag en ze zijn reuzeslim. Veel bewegen zorgt ervoor dat ze gelukkig blijven en dus gemakkelijker te hanteren zijn. Sommige Beagles kunnen gemakkelijk los lopen andere echter weer niet, zeker als het jachtinstinct groot is. Dat bemoeilijkt het geven van beweging. Onze eerste Beagle was op dat gebied echt een drama: elk spoortje pakte ze op en ze was stronteigenwijs. We hebben heel wat uurtje op haar zitten wachten.. Met onze tweede Beagle hebben we op dat gebied geen moeilijkheden gehad en onze Beagle die we nu hebben, munt uit in gehoorzaamheid, gaat nauwelijks op spoor en blaft eigenlijk nooit. Geen van onze andere Beagles waren overigens blaffers.

Beagles kunnen maar moeilijk alleen zijn, het zijn meutedieren. Daar kan een oorzaak van het probleem liggen. Onze Saartje gaat altijd mee naar de zaak, niet omdat ze blaft, maar omdat we altijd meerdere honden hebben gehad en we weten hoe belangrijk het gezin voor de Beagle is, als er geen soortgenoot in de buurt is.

Verder zijn ze zeer alert en reageren ze op allerlei prikkels, ook daar kan een oorzaak liggen.