Hoe kat laten afvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:38

Als ze haar kat die normaal buiten loopt, binnen gaat houden dan heeft die vast en zeker wat energie over ;)
En al beweegt ze haar poten maar terwijl ze blijft liggen, alle beetjes helpen

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:39

Waarom zou je meteen langs de dierenarts gaan en waarom zou je uberhaupt bloed afnemen als de kat helemaal geen ziekteverschijnselen vertoond? Een kat van 7 is nog hartstikke jong.. Het kost je alleen maar een hoop geld en in 9 van de 10 gevallen komt er toch niets uit zo'n bloedonderzoek. Als je kat symptomen van ziekte begint te vertonen kun je altijd nog naar de da gaan.

Dit is gewoon duidelijk een kat met erg veel overgewicht en het is ook duidelijk dat dat gewoon komt doordat ie veels te veel eet. In een paar % van de gevallen heeft het misschien een andere oorzaak, maar dit is echt maar sporadisch.
Ik zou gewoon beginnen met het (rustig aan) minderen van het eten en beweging kan natuurlijk nooit geen kwaad.
Als je een tijdje op ong. 35 gram zit en hij valt dan nog steeds helemaal niets af kun je altijd nog verder kijken.

Just_Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:46

luv schreef:
Waarom zou je meteen langs de dierenarts gaan en waarom zou je uberhaupt bloed afnemen als de kat helemaal geen ziekteverschijnselen vertoond? Een kat van 7 is nog hartstikke jong.. Het kost je alleen maar een hoop geld en in 9 van de 10 gevallen komt er toch niets uit zo'n bloedonderzoek. Als je kat symptomen van ziekte begint te vertonen kun je altijd nog naar de da gaan.
Dit is gewoon duidelijk een kat met erg veel overgewicht en het is ook duidelijk dat dat gewoon komt doordat ie veels te veel eet. In een paar % van de gevallen heeft het misschien een andere oorzaak, maar dit is echt maar sporadisch.
Ik zou gewoon beginnen met het (rustig aan) minderen van het eten en beweging kan natuurlijk nooit geen kwaad.
Als je een tijdje op ong. 35 gram zit en hij valt dan nog steeds helemaal niets af kun je altijd nog verder kijken.

Nou wij hadden een kat waar eerst niks aan te zien was, maar die bleek dus zwaar nierpatient te zijn, maar al in zo'n hoog stadium. Ze zou veel eerder speciaal voer gehad moeten hebben en de nodige extra vocht, ze heeft ook nadat we dit wisten maar 1.5 jaar nog geleefd. En dat alles omdat je de ziekteverschijnselen aan haar nooit eerder heb gemerkt. En daarmee hoeft dat natuurlijk niet voor alle katten te gelden ;)

En misschien ga je indd voor niks naar de da maar dan heb je het wel uitgesloten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:52

luv schreef:

Bel dan eerst en vraag de kosten van een bloedonderzoek.
Vanaf 7 jaar kan een kat al ouderdomsziekten krijgen.
De onze heeft ook nooit wat gemankeerd, maar moest voor controle naar da.
Daar een beetje uitleg gehad over wat oude katten dus allemaal kunnen krijgen (nierfalen, hartproblemen, artrose, suikerziekte etc)
Katten zijn dieren waar je in 9 van de 10 gevallen niks aan ziet tot het te laat is.
En dan heeft poes nog maar een jaar te leven, of elke dag pillen te slikken.
Terwijl met aangepaste voeding al een hoop kan voorkomen of uitgesteld worden.
Dus toch maar eens bloedtest gedaan, kosten vielen reuze mee! Hier op de praktijk doen ze voor 40 euro nu een volledige senior check incl bloed en urine test.
Nou, meneer blijkt dus rugpijn te hebben (begin slijtende gewrichten) en net niet genoeg suiker in zijn bloed om suikerziek te zijn.
Terwijl hij elke dag buiten loopt, stevige robbertjes durft vechten en zeker niet zo dik is als kat van TS...

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:53

Mijn kater krijgt 56 gram per dag en mijn kleine poesje krijgt 40 gram per dag. Dit is geen dieetvoer, maar ze blijven hiermee perfect op gewicht. Als ik ze te dun vind worden geef ik meer en als ze te dik worden minder. Dierenarts vind ze perfect op gewicht. Zijn overigens wel binnenkatten.

luv

Re: Hoe kat laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:31

@Just_Biancaa, bij nierfalen is geen een kat meer te redden. Met medicijnen, extra toevoegen van vocht en speciaal voer kun je het misschien wat rekken, maar als nieren 'kapot' zijn zijn ze niet meer te genezen.
Als een kat nierfalen heeft, valt dit altijd op zeker als het al zo ver gevorderd is. Bv. vermageren , veel drinken, krijgen een mottige vacht..

@foxy80, tuurlijk kun je bloed afnemen. Er is altijd wat te vinden, maar of je er wat mee kan is vaak een ander verhaal. En als je er iets later achter was gekomen (als je kat al symptomen had vertoond) ben je bij suikerziekte ook nog op tijd om te gaan spuiten. En suikerziekte kun je ook gewoon met urine testen, scheelt de meeste katten een hoop stress.

TS, ik zou je niet te druk maken. Je kunt je meteen van alles in je hoofd gaan halen maar ik zou eerst gewoon met 'dieeten' beginnen. Naar de da rennen kan altijd nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:34

Deze toren heb ik ook. Moedigt de kat aan om actiever met zn voer bezig te zijn.

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:51

Just_Biancaa schreef:
luv schreef:

Nou wij hadden een kat waar eerst niks aan te zien was, maar die bleek dus zwaar nierpatient te zijn, maar al in zo'n hoog stadium. Ze zou veel eerder speciaal voer gehad moeten hebben en de nodige extra vocht, ze heeft ook nadat we dit wisten maar 1.5 jaar nog geleefd. En dat alles omdat je de ziekteverschijnselen aan haar nooit eerder heb gemerkt. En daarmee hoeft dat natuurlijk niet voor alle katten te gelden ;)

En misschien ga je indd voor niks naar de da maar dan heb je het wel uitgesloten.

Een dierenarts kan ook helpen bij te zware katten, omdat dát ook een lichamelijk probleem is...een kat van 8 is trouwens al op middelbare leeftijd, niet meer jong.
Onze kat heb ik ook op speciaal voer via de dierenarts, helemaal niet vreemd hoor, om met zo'n probleem de dierenarts te laten kijken, ook omdat de andere kat met dezelfde levenswijze nergens last van heeft.
Onze kat gaat ook veel op jacht, maar de muizen laten zich te snel vangen, misschien is dat het probleem, die muizen moeten eens wat beter hun best doen zodat onze katten genoeg lichaamsbeweging krijgen! ;)

Heel irri trouwens, dat andere mensen de kat voeren, vooral als ze een speciaal dieet hebben.. _-:(
Ik vind dat deze kat eigenlijk wel extreem aankomt, dat zou ik toch liever leven laten onderzoeken.
Stel je voor dat je kat ziek is en je hem op een dieet zet, is dat misschien wel helemaal niet goed.
En misschien is zwemmen nog een optie, samen met de andere? :))

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:05

Hartstikke jong is ook wat overdreven, maar om nu meteen er wat achter te zoeken omdat ie 'al' 7 is.

@MirandaFuego: wat voor speciaal voer krijgt de jouwe dan? Om af te vallen hebben ze geen speciaal voer nodig. Misschien dat de da dat zegt, maar dat is onzin. Als ik dat voer zou verkopen zou ik misschien ook zeggen dat je kat dat nodig hebt ;) Ik werk zelf ook bij de dierenarts en wij raden (bijna) alleen maar dieetvoer aan bij urinewegproblemen en soms nierproblemen. Verder doet voer vaak vrij weinig.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:10

Je kunt ook evt. voer boven neer zetten zodat de kat voor zijn eten trap moet lopen. Mits de kat boven mag komen natuurlijk. En je een boven hebt...

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:35

Ik denk dat DC buitenshuis ook ergens voedsel vandaan haalt en zo dus te veel binnenkrijgt. Misschien sluipt ze ergens naar binnen door een kattenluikje en rooft dan wat voer. Zulke slinkse katten zitten er bij hihi. ;)

En soms kan de richtlijn op de verpakking van het voer ook niet kloppen voor jouw kat, deze zijn gebasseerd op gemiddelde katten. Maar elke kat is anders en zal dan meer of minder moeten krijgen al naar gelang zijn of haar activiteit.

Als ik het zo lees ligt ze liever te zonnen dan dat ze actief is. Ze zal dus ook actiever moeten worden. Daag haar uit om te gaan spelen met een intessant speeltje en krijg haar zoveel mogelijk aan de gang. :)

Succes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:37

luv schreef:
Hartstikke jong is ook wat overdreven, maar om nu meteen er wat achter te zoeken omdat ie 'al' 7 is.

@MirandaFuego: wat voor speciaal voer krijgt de jouwe dan? Om af te vallen hebben ze geen speciaal voer nodig. Misschien dat de da dat zegt, maar dat is onzin. Als ik dat voer zou verkopen zou ik misschien ook zeggen dat je kat dat nodig hebt ;) Ik werk zelf ook bij de dierenarts en wij raden (bijna) alleen maar dieetvoer aan bij urinewegproblemen en soms nierproblemen. Verder doet voer vaak vrij weinig.

Onze kat heeft ook nierproblemen, daar hebben we eerst speciaal voer voor gehad, maar daarvan werd hij heel dik!
Hij kon oplaatst nog één brokje per keer nemen anders kwam hij al aan, zeg maar.. :+
Dus vandaar weer ander voer, het is dus door verschillende redenen. :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:37

Shylah schreef:
Ik denk dat DC buitenshuis ook ergens voedsel vandaan haalt en zo dus te veel binnenkrijgt. Misschien sluipt ze ergens naar binnen door een kattenluikje en rooft dan wat voer. Zulke slinkse katten zitten er bij hihi. ;)

Stel je voor dat ze met die buik komt vast te zitten in het luik... weet je meteen waar ze haar extraatjes gaat stelen hahaha :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:38

Joolien schreef:
Deze toren heb ik ook. Moedigt de kat aan om actiever met zn voer bezig te zijn.

[ Afbeelding ]

Jolien, waar heb je die gekocht? Erg interessant!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:38

foxy80 schreef:
Shylah schreef:

Stel je voor dat ze met die buik komt vast te zitten in het luik... weet je meteen waar ze haar extraatjes gaat stelen hahaha :')

Misschien een strakke zwemband omdoen, kan ie die luikjes niet binnen.. :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:39

@mirandaFuego: zwemmen als optie voor een kat :+. Hoe zie je dat voor je?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:44

:+ Hoezo? Mijn katten gaan ook onder de douche.

Die toren is wel leuk :j Waar heb je hem vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:45

Mijn kat gaat ook onder de douche maar die is dan ook kaal en zweet :')
Op zooplus vind je die maar ook in de meeste dierenspeciaalzaken :j

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:57

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:04

Heb hem gelijk besteld! Voor nog geen 15 euro in huis. IDEAAL!
Ah, wat is het toch weer nuttig om te bokken!

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:04

Het probleem bij DC is ook echt dat ze niet heel actief is, ze is nooit zo actief geweest als dr broer. Die denkt af en toe nog steeds dat ie 2 is :=
Ik ga eens proberen of ik haar wat uit kan dagen, maar ik vrees dat dat een hele klus gaat worden haha :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:15

Ik heb deze week een laserpen gekregen. 0,00 succes. Alleen met honger wil die dus wel rondspringen voor zijn voer!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:44

Alleen minderen in voer (en ik vind 88 gram ook heel veel) gaat het ook niet oplossen. Katten passen hun bewegingspatroon al snel aan aan de hoeveelheid eten die ze krijgen. Dus minder voeren = minder bewegen en niet afvallen.
Laat haar maar wat doen voor elk brokje. Ga eens bovenaan de trap zitten en lok haar naar boven met een brokje en gooi de volgende naar beneden. Laat maar traplopen voor 'r eten :)

De grote kat van mij krijgt 45gram per dag, hij is nog wat te dik. Hij zit nu op 5,8kg. Het streefgewicht is (volgens de DA) 5,5 kg maar hij is ook echt groot.
De ander weegt 4kg en krijgt 55gram per dag (ander brok), maar die is heel actief en heb ik flink moeten voeren om hem een beetje op gewicht te krijgen. Nu ga ik langzaam minderen, hij mag wel richting de 3,8kg namelijk (was 2,5kg toen ik hem kreeg en echt te dun).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:31

Yup, zoals hier al gezegd, 88 gram is echt teveel, dieetvoer of niet.
Mijn kat heeft een periode gehad jaren geleden waarin ze ook te dik was, tussen de 4.5 en 4.7 kg, maar nu zit ze al jaren op de 3.5-3.7 en dat is een goed gewicht voor haar.

Ik heb een mooi weer kat :P, in de zomer is ze actief vangt muizen bij buiten om haar eten aan te vullen, in de winter moet ik haar bijna naar buiten duwen want dan blijft ze eigenlijk liever bij de verwarming liggen slapen.
Ik weeg af (digitaal keukenweegschaaltje) en zet haar 'dagportie' voor de dag klaar, buiten haar bereik, en daar krijgt ze een paar keer per dag wat uit en tja... op is op lol. In de zomer krijgt ze vaak wat meer omdat ze dan dus veel actiever is, ondanks dat ze zelf wel een muis of 2 muizen erbij vangt en opeet heeft ze in de zomer gewoon wat meer nodig.
's Zomers krijgt ze ong. 45-50 gram per dag, 's winters 40 gr en daar doet ze het prima op.
Ja ze zeurt wel om eten af en toe, maar dat is meer gewoonte, soms geef ik er dan aan toe en krijgt ze een paar brokjes in haar bakje om van het gezeur af te zijn, maar nooit meer als haar 'dagportie' wat ze dan overdag meer krijgt, krijgt ze 's avonds dus minder.

Persoonlijk zou ik wel even langs de dierenarts gaan, sommige dierenartsen hebben een soort programma om je huisdier op een gezonde manier af te laten vallen mocht je daarin geïnteresseerd zijn, juist omdat vooral bij katten ze niet te snel af mogen vallen ivm leververvetting

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 08:49

Nou ik heb net iets ontdekt wat ze heerlijk vind en waardoor ze ook gaat bewegen: kammen! Ik heb zo'n hondenborstel en ze vind het heerlijk, als ik ergens ga staan met die borstel komt ze op me af gerend en dan kam ik haar en ga ik aan de andere kant van de kamer staan en dan komt ze er weer aan gerend! :D T kammen was ook wel weer even goed voor dr, want bij het begin van haar staart kon ze zich niet meer wassen, dus daar was het een beetje gevilt zeg maar. Nu heb ik dat weggekamd, ziet er gelijk weer beter uit! En ze is weer blij, want ze word neit blijer van alleen maar binnen zitten...

Maar hoe weten jullie hoeveel vogeltjes/muizen ze eten? Ik zie dat hier bijna nooit, maar ik weet dat DC ze wel eet, maar ik weet niet of ze ze dagelijks eet...